오늘날 첨단매체의 발달과 물질만능주의 및 집단이기주의의 팽배 등으로 인해 인간관계가 소원해지고, 이로 인한 여러 가지 문제들이 발생하고 있는데, 이에 본 연구자는 그 원인을 감성지능의 약화로 보고 이를 높이기 위해 학생들에게 생명과학 활동중심의 교실환경을 제공하고 학생들이 스스로 동?식물을 가꾸고, 기를 수 있는 기회를 쉽게 접하여 생명존중의 마음을 기를 수 있고, 교실에서 참여한 노작의 기쁨을 맛볼 수 있는 기회를 접하여 감성지능을 높일 수 있도록 유도하였으며, 생명과학 활동 중심의 교실환경이 초등학생들의 감성지능에 미치는 효과를 밝히는데 목적을 두었다. 감성지능을 나타내는 데는 5가지의 하위영역을 기준으로 조사하였다. 5가지의 하위영역은 '자기감정인식능력' '자기감정조절능력' '자기동기화능력' '...
오늘날 첨단매체의 발달과 물질만능주의 및 집단이기주의의 팽배 등으로 인해 인간관계가 소원해지고, 이로 인한 여러 가지 문제들이 발생하고 있는데, 이에 본 연구자는 그 원인을 감성지능의 약화로 보고 이를 높이기 위해 학생들에게 생명과학 활동중심의 교실환경을 제공하고 학생들이 스스로 동?식물을 가꾸고, 기를 수 있는 기회를 쉽게 접하여 생명존중의 마음을 기를 수 있고, 교실에서 참여한 노작의 기쁨을 맛볼 수 있는 기회를 접하여 감성지능을 높일 수 있도록 유도하였으며, 생명과학 활동 중심의 교실환경이 초등학생들의 감성지능에 미치는 효과를 밝히는데 목적을 두었다. 감성지능을 나타내는 데는 5가지의 하위영역을 기준으로 조사하였다. 5가지의 하위영역은 '자기감정인식능력' '자기감정조절능력' '자기동기화능력' '감정이입능력' 및 '대인관계기술'이다. 연구결과 실험? 통제 두 반의 사전검사결과, 자기감정인식능력, 자기감정조절능력, 자기동기화능력, 감정이입능력 및 대인관계기술의 하위영역에 대해서는 차이를 나타내지 않아서 동일성이 인정되었다. 하지만 두 달간의 생명과학 활동중심의 교실환경을 제공한 결과 자기감정인식능력(p<.05), 자기감정조절능력(p<.05), 감정이입능력(p<.05) 및 대인관계기술(p<.05)은 유의하게 증가하였다. 하지만 자기동기화 능력은 증가하는 경향이 인정되었다. 이렇게 감성지능의 다섯 가지 하위영역의 능력이 대부분이 높아진 것으로 나타남으로써 생명과학활동 중심의 교실환경이 초등학생의 감성지능을 높이는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다.
오늘날 첨단매체의 발달과 물질만능주의 및 집단이기주의의 팽배 등으로 인해 인간관계가 소원해지고, 이로 인한 여러 가지 문제들이 발생하고 있는데, 이에 본 연구자는 그 원인을 감성지능의 약화로 보고 이를 높이기 위해 학생들에게 생명과학 활동중심의 교실환경을 제공하고 학생들이 스스로 동?식물을 가꾸고, 기를 수 있는 기회를 쉽게 접하여 생명존중의 마음을 기를 수 있고, 교실에서 참여한 노작의 기쁨을 맛볼 수 있는 기회를 접하여 감성지능을 높일 수 있도록 유도하였으며, 생명과학 활동 중심의 교실환경이 초등학생들의 감성지능에 미치는 효과를 밝히는데 목적을 두었다. 감성지능을 나타내는 데는 5가지의 하위영역을 기준으로 조사하였다. 5가지의 하위영역은 '자기감정인식능력' '자기감정조절능력' '자기동기화능력' '감정이입능력' 및 '대인관계기술'이다. 연구결과 실험? 통제 두 반의 사전검사결과, 자기감정인식능력, 자기감정조절능력, 자기동기화능력, 감정이입능력 및 대인관계기술의 하위영역에 대해서는 차이를 나타내지 않아서 동일성이 인정되었다. 하지만 두 달간의 생명과학 활동중심의 교실환경을 제공한 결과 자기감정인식능력(p<.05), 자기감정조절능력(p<.05), 감정이입능력(p<.05) 및 대인관계기술(p<.05)은 유의하게 증가하였다. 하지만 자기동기화 능력은 증가하는 경향이 인정되었다. 이렇게 감성지능의 다섯 가지 하위영역의 능력이 대부분이 높아진 것으로 나타남으로써 생명과학활동 중심의 교실환경이 초등학생의 감성지능을 높이는데 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다.
Today human relations become estranged because of development of a high-tech medium, materialism and group egotism. As a result of this, so many problems happened. So this student thought the reason as enfeeblements of investigator who see hereupon thinks the cause as enfeeblements of emotional inte...
Today human relations become estranged because of development of a high-tech medium, materialism and group egotism. As a result of this, so many problems happened. So this student thought the reason as enfeeblements of investigator who see hereupon thinks the cause as enfeeblements of emotional intelligence and suggest the solution to offer classroom environment based on life science activity to students to improve this. It induces improvement of emotional intelligence to give on opportunity to foster animals and plants and feel delight of cultivating. The purpose is to clarify effect on elementary students' emotional intelligence as offering classroom environment based on life science activity. To display emotional intelligence, examined via 5 low rank sacred ground. 5 low rank area is 'Way ability that is own emotion' 'Own emotion adjustment ability' 'Own synchronization ability' 'Empathy ability' and 'Personal relations technology'. Identify recognized doing not express difference about way ability, own emotion adjustment ability, own synchronization ability, empathy ability and low rank field of personal relations technology that is own emotion as research result trial run·control two classes' preliminary inspection result. However, personal relations technology (p<.05) increased to keep in mind with wave and own expert witness way ability (p<.05), own emotion adjustment ability (p<.05), empathy ability (p<.05) that offer classroom environment of life science activity center for two months. However, increasing tendency of own synchronization ability recognized. By ability of five low rank fields of emotional intelligence is expose that most rise so, could know that classroom environment of life science activity center exerted affirmative effect to improve elementary student's emotional intelligence.
Today human relations become estranged because of development of a high-tech medium, materialism and group egotism. As a result of this, so many problems happened. So this student thought the reason as enfeeblements of investigator who see hereupon thinks the cause as enfeeblements of emotional intelligence and suggest the solution to offer classroom environment based on life science activity to students to improve this. It induces improvement of emotional intelligence to give on opportunity to foster animals and plants and feel delight of cultivating. The purpose is to clarify effect on elementary students' emotional intelligence as offering classroom environment based on life science activity. To display emotional intelligence, examined via 5 low rank sacred ground. 5 low rank area is 'Way ability that is own emotion' 'Own emotion adjustment ability' 'Own synchronization ability' 'Empathy ability' and 'Personal relations technology'. Identify recognized doing not express difference about way ability, own emotion adjustment ability, own synchronization ability, empathy ability and low rank field of personal relations technology that is own emotion as research result trial run·control two classes' preliminary inspection result. However, personal relations technology (p<.05) increased to keep in mind with wave and own expert witness way ability (p<.05), own emotion adjustment ability (p<.05), empathy ability (p<.05) that offer classroom environment of life science activity center for two months. However, increasing tendency of own synchronization ability recognized. By ability of five low rank fields of emotional intelligence is expose that most rise so, could know that classroom environment of life science activity center exerted affirmative effect to improve elementary student's emotional intelligence.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.