생명공학의 눈부신 발전이 사회에 미치는 여러 영향은 학생들이 그들의 일상생활에서 생명공학과 그에 수반한 여러 윤리적 문제를 접할 가능성을 높이고 있다. 하지만 기존의 연구에 의하면 과목에 관계없이 많은 교사들은 생명윤리 교육에 관심은 있지만 자료와 시간, 지식의 부족을 이유로 생명 교육의 어려움을 이야기하고 있으며 7차 교육과정 역시 생명 윤리를 다루기에는 그 양과 질이 미흡하다.따라서 본 연구에서는 첫째, 10학년 과학과에서 생명윤리의 내용을 분석하고 둘째, 효과적인 생명윤리 교육을 위해 생명을 직접 다루는 활동인 해부 실험과 연계하여 학생들이 생명윤리에 관한 지식과 쟁점을 이해하고 나아가 실제 실험을 통해 생명윤리의 지식을 적용함으로써 효과적인 생명윤리 교육을 받을 수 있도록 학습지도안을 개발 할 것이다.첫 번째 연구 결과로써 10학년 과학과목에서의 생명윤리 교육 내용은 ...
생명공학의 눈부신 발전이 사회에 미치는 여러 영향은 학생들이 그들의 일상생활에서 생명공학과 그에 수반한 여러 윤리적 문제를 접할 가능성을 높이고 있다. 하지만 기존의 연구에 의하면 과목에 관계없이 많은 교사들은 생명윤리 교육에 관심은 있지만 자료와 시간, 지식의 부족을 이유로 생명 교육의 어려움을 이야기하고 있으며 7차 교육과정 역시 생명 윤리를 다루기에는 그 양과 질이 미흡하다.따라서 본 연구에서는 첫째, 10학년 과학과에서 생명윤리의 내용을 분석하고 둘째, 효과적인 생명윤리 교육을 위해 생명을 직접 다루는 활동인 해부 실험과 연계하여 학생들이 생명윤리에 관한 지식과 쟁점을 이해하고 나아가 실제 실험을 통해 생명윤리의 지식을 적용함으로써 효과적인 생명윤리 교육을 받을 수 있도록 학습지도안을 개발 할 것이다.첫 번째 연구 결과로써 10학년 과학과목에서의 생명윤리 교육 내용은 STS 교육 사조를 반영하여 가치 탐구를 통해 합리적 판단을 할 수 있게 도와주는 토대를 마련했지만 과학윤리의 특성을 모두 반영하여 생명윤리를 교육하기에는 부적합했다. 따라서 생명윤리를 잘 나타낼 수 있는 주제나 소재의 선정 및 개발이 시급하다.두 번째 결구 결과로서 2차시에 걸친 해부 실험을 이용한 학습지도안을 개발하였다. 개발하는 과정에서 가장 먼저 이루어진 것은 생명윤리의 교육 목표를 세우는 것이다. 생명윤리 교육 목표는 유네스코의 2003년 생명윤리 교육에 관한 보고서를 토대로 만들어졌으며 이 보고서의 목표를 근거로 학습의 일곱 가지 목표와 활동을 만들었다. 이 주제와 활동은 동물권과 동물실험에 관한 내용으로서 현재 많은 나라에서 대표적인 생명윤리의 쟁점으로 떠오르고 주제이며 해부 실험과도 연관되어 있는 내용이다. 학생은 2차시의 수업 중 첫 번째 차시에서 동물권에 대해 이해하며 동물 실험에 관한 쟁점을 인식하며 나아가 자신의 의견을 세울 수 있게 된다. 두 번째 차시는 실험실습 활동으로 개구리 해부 실험을 실시하며 양서류에 대한 이해뿐 아니라 1차시에서 학습했던 동물권에 대해 직접 겪어 봄으로써 생명윤리 교육을 더욱 효과적으로 할 수 있게 된다.이상의 연구는 생명윤리 교육을 더욱 효과적으로 하기 위한 방법으로써 해부 실험을 사용한 학습지도안을 개발한 것이다. 본 연구는 다양한 생명윤리 내용 중 일부만을 위한 내용이다. 학생들이 다양한 쟁점 속에서 올바른 가치판단을 할 수 있도록 체계적인 연구와 함께 교수-학습 방법과 내용을 개발이 절실하다. 또한 본 연구와 같이 실험 실습과 연계한 다양한 과학 활동이 개발되고 활용되길 기대한다.
생명공학의 눈부신 발전이 사회에 미치는 여러 영향은 학생들이 그들의 일상생활에서 생명공학과 그에 수반한 여러 윤리적 문제를 접할 가능성을 높이고 있다. 하지만 기존의 연구에 의하면 과목에 관계없이 많은 교사들은 생명윤리 교육에 관심은 있지만 자료와 시간, 지식의 부족을 이유로 생명 교육의 어려움을 이야기하고 있으며 7차 교육과정 역시 생명 윤리를 다루기에는 그 양과 질이 미흡하다.따라서 본 연구에서는 첫째, 10학년 과학과에서 생명윤리의 내용을 분석하고 둘째, 효과적인 생명윤리 교육을 위해 생명을 직접 다루는 활동인 해부 실험과 연계하여 학생들이 생명윤리에 관한 지식과 쟁점을 이해하고 나아가 실제 실험을 통해 생명윤리의 지식을 적용함으로써 효과적인 생명윤리 교육을 받을 수 있도록 학습지도안을 개발 할 것이다.첫 번째 연구 결과로써 10학년 과학과목에서의 생명윤리 교육 내용은 STS 교육 사조를 반영하여 가치 탐구를 통해 합리적 판단을 할 수 있게 도와주는 토대를 마련했지만 과학윤리의 특성을 모두 반영하여 생명윤리를 교육하기에는 부적합했다. 따라서 생명윤리를 잘 나타낼 수 있는 주제나 소재의 선정 및 개발이 시급하다.두 번째 결구 결과로서 2차시에 걸친 해부 실험을 이용한 학습지도안을 개발하였다. 개발하는 과정에서 가장 먼저 이루어진 것은 생명윤리의 교육 목표를 세우는 것이다. 생명윤리 교육 목표는 유네스코의 2003년 생명윤리 교육에 관한 보고서를 토대로 만들어졌으며 이 보고서의 목표를 근거로 학습의 일곱 가지 목표와 활동을 만들었다. 이 주제와 활동은 동물권과 동물실험에 관한 내용으로서 현재 많은 나라에서 대표적인 생명윤리의 쟁점으로 떠오르고 주제이며 해부 실험과도 연관되어 있는 내용이다. 학생은 2차시의 수업 중 첫 번째 차시에서 동물권에 대해 이해하며 동물 실험에 관한 쟁점을 인식하며 나아가 자신의 의견을 세울 수 있게 된다. 두 번째 차시는 실험실습 활동으로 개구리 해부 실험을 실시하며 양서류에 대한 이해뿐 아니라 1차시에서 학습했던 동물권에 대해 직접 겪어 봄으로써 생명윤리 교육을 더욱 효과적으로 할 수 있게 된다.이상의 연구는 생명윤리 교육을 더욱 효과적으로 하기 위한 방법으로써 해부 실험을 사용한 학습지도안을 개발한 것이다. 본 연구는 다양한 생명윤리 내용 중 일부만을 위한 내용이다. 학생들이 다양한 쟁점 속에서 올바른 가치판단을 할 수 있도록 체계적인 연구와 함께 교수-학습 방법과 내용을 개발이 절실하다. 또한 본 연구와 같이 실험 실습과 연계한 다양한 과학 활동이 개발되고 활용되길 기대한다.
Even though more and more students face the dilemma of the bioethics caused by the advancement of the bio-engineering area, instructors who should help them suffer from the lack of resources, class hours and knowledge in teaching the bioethics.This two-fold study might be the first step to help inst...
Even though more and more students face the dilemma of the bioethics caused by the advancement of the bio-engineering area, instructors who should help them suffer from the lack of resources, class hours and knowledge in teaching the bioethics.This two-fold study might be the first step to help instructors resolve aforementioned problems. First, it examined bioethics-related contents in the 10th grade science course in the 7th National Educational Curriculum. Although some level of the Science, Technology & Society (STS) was included in this course, it was not enough to teach the bioethics using the science ethics effectively.Second, based on the report of the bioethics education, which was published by the UNESCO, class plans and learning activities were designed for students to achieve seven detailed goals throughout two classes. In the first class, students will study and have discussions regarding the animal rights and the issues of the experiments using animals. During the second class, students will participate in a frog dissection, which is an experiment using animals. From the discussions and the actual experience of an animal experiment, teachers might deliver the bioethics to the students effectively.Although a small portion of a variety of the researches in the field was studied in this research. It will be required that more systematic researches and the development of the study plans regarding the bioethics education. These researches would help students make decisions in the upcoming bioethics-related issues as well as the current ones.It is expected that many more interesting Science classes are developed by incorporating experiments as shown in this study and thus give benefits and fun to students.
Even though more and more students face the dilemma of the bioethics caused by the advancement of the bio-engineering area, instructors who should help them suffer from the lack of resources, class hours and knowledge in teaching the bioethics.This two-fold study might be the first step to help instructors resolve aforementioned problems. First, it examined bioethics-related contents in the 10th grade science course in the 7th National Educational Curriculum. Although some level of the Science, Technology & Society (STS) was included in this course, it was not enough to teach the bioethics using the science ethics effectively.Second, based on the report of the bioethics education, which was published by the UNESCO, class plans and learning activities were designed for students to achieve seven detailed goals throughout two classes. In the first class, students will study and have discussions regarding the animal rights and the issues of the experiments using animals. During the second class, students will participate in a frog dissection, which is an experiment using animals. From the discussions and the actual experience of an animal experiment, teachers might deliver the bioethics to the students effectively.Although a small portion of a variety of the researches in the field was studied in this research. It will be required that more systematic researches and the development of the study plans regarding the bioethics education. These researches would help students make decisions in the upcoming bioethics-related issues as well as the current ones.It is expected that many more interesting Science classes are developed by incorporating experiments as shown in this study and thus give benefits and fun to students.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.