문학사에서 소설은 다양한 장르들과 교섭을 해왔고, 특히 가사와 소설은 다양하고 비중있게 교섭을 하여왔기에 관심을 받았다. 본고는 이러한 사정을 염두에 두고 「채봉감별곡」「부용상사곡」「청년회심곡」 등 가사 삽입 소설의 출현 배경, 가사의 삽입 양상과 작품 내적 기능, 가사 삽입 소설의 작품 세계 등을 포괄적으로 밝혀보려는 데 목적이 있다.
조선후기로 오면서 시대의 흐름과 함께 이질적 장르인 가사와 소설은 부녀자들과 서민들로 그 영역을 확대하며 대중화되는 의미 있는 변화를 보였으며, 담당층의 확대 및 작품의 폭발적 증가라는 비...
문학사에서 소설은 다양한 장르들과 교섭을 해왔고, 특히 가사와 소설은 다양하고 비중있게 교섭을 하여왔기에 관심을 받았다. 본고는 이러한 사정을 염두에 두고 「채봉감별곡」「부용상사곡」「청년회심곡」 등 가사 삽입 소설의 출현 배경, 가사의 삽입 양상과 작품 내적 기능, 가사 삽입 소설의 작품 세계 등을 포괄적으로 밝혀보려는 데 목적이 있다.
조선후기로 오면서 시대의 흐름과 함께 이질적 장르인 가사와 소설은 부녀자들과 서민들로 그 영역을 확대하며 대중화되는 의미 있는 변화를 보였으며, 담당층의 확대 및 작품의 폭발적 증가라는 비슷한 과정을 겪으며 가사삽입 소설이 나타날 수 있는 토대를 마련하였다고 할 수 있다. 그리고 규방가사와 애정 소설에 부녀자들이나 서민들의 성향과 욕구가 맞아 떨어지면서 이 둘을 아우르는 가사 삽입 소설은 부녀자들과 서민들을 호응을 받으며 등장할 수 있었다.
소설은 장르적 특성으로 인해 다양한 형태로 시가와 교섭이 일어났고, 초기 소설에서부터 삽입되어 오랜 전통을 지니고 있었다. 소설 속에 시가는 작품의 목적에 따라 단순한 삽입의 의미를 벗어나 소설의 주제나 목적에 따라 시가가 차용, 변형, 창작 등 다양하게 삽입이 되어 왔다. 그리고 한시·시조(사설시조)·민요·가사 등 여러 장르들과 교섭해오며 소설 안에서 여러 내적 기능을 하고 있었다. 그리고 그 전통은 현대소설에 까지 계속 이어져 오고 있다.
가사 삽입 소설 중「채봉감별곡」에서는 필성을 만나지 못하여 상사병이 난 채봉의 상황과 임을 그리는 애절한 마음이 드러나며 방황하며 기원하고 절망하고 있는 구체적인 줄거리가 있는 가사이자 대중적으로 인기 있었던 ‘추풍감별곡’이 서로 잘 맞아 떨어지게 삽입되었으며,「부용상사곡」에서는 남녀의 사랑과 이별에 대해 꾸밈없이 진솔하게 표현하였고, 서민들이 쉽게 이해할 수 있는 표현들로 서민들과 부녀자들에게 공감을 얻은 ‘상사별곡’이 부용과 유성의 이별의 상황에 적절하게 삽입 되어 이별의 감정을 표현하였고,「청년회심곡」에서는 양반의 공허한 미사여구나 미화가 없이 유배지의 생활을 진실하게 그려내고, 자학과 해학의 표현으로 많은 사람들에게 읽혀졌던 ‘만언사’ 와 그 답서인 ‘만언답사’가 삽입되어 진성의 유배지의 상황과 감정을 구체적으로 표현해 주어 소설 속 주인공의 행적, 처지, 상황을 강조해주고, 더욱 독자에게 감동을 주었다. 즉, 세 소설에는 각각 소설 주인공의 행적이나 처지, 정서 등과 같은 내용의 가사가 삽입되어 있어 소설에 가사 삽입 효과를 더해 준다.
가사가 소설 속에 삽입되므로 해서 가사와 소설의 독자를 아우르는 소통의 기능, 주인공의 정서를 전달하는 정서적 기능, 구체성과 서사성을 지닌 가사의 삽입은 서사적 기능, 또한 독자들을 소설로 끌어들이는 ‘극적 집중화’로 미적 기능을 하였다. 하지만, 삽입되는 가사의 장편화로 인해 소설의 서사흐름이 단절된다는 역효과와 가사 내용과 서사 내용의 거리감으로 인해 소설의 주제를 형상화하는데 어려움도 생겼다.
세 소설 속의 갈등은 그 중심에 남녀 주인공의 애정결합이 나오며 그에 따라 각 작품 마다 여러 등장인물과의 관계가 얽히면서 갈등이 형성되어 있었다. 그러한 갈등 관계를 소설 속에 보여줌으로써 인간의 욕구를 중요하게 생각하고 표현하려고 하는 인간주의가 싹트고 있었다는 것을 알 수 있었고, 그것을 남녀 모두가 공감하는 애정을 소재로 해서 표현하려 했다. 하지만 인간주의를 반영한 문학이라고 지칭할 만큼 표현면에서 확고하게 자리 잡지 못했기에, 가사 삽입 소설을 인간주의 문학이라고 지칭하기는 어려울 것이다.
하지만 가사 삽입 소설은 규방가사와 애정 소설의 담당층이었던 당시 부녀자들과 서민들의 성향과 욕구가 반영되어 형성된 문학이었으며, 당시 성행하고 있었던 서민문화 즉 대중문화의 한 흐름이었다는 긍정적인 의미로 평가할 수 있다. 또한 가사와 소설의 독자를 아우르며 소설의 역동적인 교섭을 축으로 가사와 소설의 교섭의 절정을 보여줬다는데 문학사적 의의를 둘 수 있다.
문학사에서 소설은 다양한 장르들과 교섭을 해왔고, 특히 가사와 소설은 다양하고 비중있게 교섭을 하여왔기에 관심을 받았다. 본고는 이러한 사정을 염두에 두고 「채봉감별곡」「부용상사곡」「청년회심곡」 등 가사 삽입 소설의 출현 배경, 가사의 삽입 양상과 작품 내적 기능, 가사 삽입 소설의 작품 세계 등을 포괄적으로 밝혀보려는 데 목적이 있다.
조선후기로 오면서 시대의 흐름과 함께 이질적 장르인 가사와 소설은 부녀자들과 서민들로 그 영역을 확대하며 대중화되는 의미 있는 변화를 보였으며, 담당층의 확대 및 작품의 폭발적 증가라는 비슷한 과정을 겪으며 가사삽입 소설이 나타날 수 있는 토대를 마련하였다고 할 수 있다. 그리고 규방가사와 애정 소설에 부녀자들이나 서민들의 성향과 욕구가 맞아 떨어지면서 이 둘을 아우르는 가사 삽입 소설은 부녀자들과 서민들을 호응을 받으며 등장할 수 있었다.
소설은 장르적 특성으로 인해 다양한 형태로 시가와 교섭이 일어났고, 초기 소설에서부터 삽입되어 오랜 전통을 지니고 있었다. 소설 속에 시가는 작품의 목적에 따라 단순한 삽입의 의미를 벗어나 소설의 주제나 목적에 따라 시가가 차용, 변형, 창작 등 다양하게 삽입이 되어 왔다. 그리고 한시·시조(사설시조)·민요·가사 등 여러 장르들과 교섭해오며 소설 안에서 여러 내적 기능을 하고 있었다. 그리고 그 전통은 현대소설에 까지 계속 이어져 오고 있다.
가사 삽입 소설 중「채봉감별곡」에서는 필성을 만나지 못하여 상사병이 난 채봉의 상황과 임을 그리는 애절한 마음이 드러나며 방황하며 기원하고 절망하고 있는 구체적인 줄거리가 있는 가사이자 대중적으로 인기 있었던 ‘추풍감별곡’이 서로 잘 맞아 떨어지게 삽입되었으며,「부용상사곡」에서는 남녀의 사랑과 이별에 대해 꾸밈없이 진솔하게 표현하였고, 서민들이 쉽게 이해할 수 있는 표현들로 서민들과 부녀자들에게 공감을 얻은 ‘상사별곡’이 부용과 유성의 이별의 상황에 적절하게 삽입 되어 이별의 감정을 표현하였고,「청년회심곡」에서는 양반의 공허한 미사여구나 미화가 없이 유배지의 생활을 진실하게 그려내고, 자학과 해학의 표현으로 많은 사람들에게 읽혀졌던 ‘만언사’ 와 그 답서인 ‘만언답사’가 삽입되어 진성의 유배지의 상황과 감정을 구체적으로 표현해 주어 소설 속 주인공의 행적, 처지, 상황을 강조해주고, 더욱 독자에게 감동을 주었다. 즉, 세 소설에는 각각 소설 주인공의 행적이나 처지, 정서 등과 같은 내용의 가사가 삽입되어 있어 소설에 가사 삽입 효과를 더해 준다.
가사가 소설 속에 삽입되므로 해서 가사와 소설의 독자를 아우르는 소통의 기능, 주인공의 정서를 전달하는 정서적 기능, 구체성과 서사성을 지닌 가사의 삽입은 서사적 기능, 또한 독자들을 소설로 끌어들이는 ‘극적 집중화’로 미적 기능을 하였다. 하지만, 삽입되는 가사의 장편화로 인해 소설의 서사흐름이 단절된다는 역효과와 가사 내용과 서사 내용의 거리감으로 인해 소설의 주제를 형상화하는데 어려움도 생겼다.
세 소설 속의 갈등은 그 중심에 남녀 주인공의 애정결합이 나오며 그에 따라 각 작품 마다 여러 등장인물과의 관계가 얽히면서 갈등이 형성되어 있었다. 그러한 갈등 관계를 소설 속에 보여줌으로써 인간의 욕구를 중요하게 생각하고 표현하려고 하는 인간주의가 싹트고 있었다는 것을 알 수 있었고, 그것을 남녀 모두가 공감하는 애정을 소재로 해서 표현하려 했다. 하지만 인간주의를 반영한 문학이라고 지칭할 만큼 표현면에서 확고하게 자리 잡지 못했기에, 가사 삽입 소설을 인간주의 문학이라고 지칭하기는 어려울 것이다.
하지만 가사 삽입 소설은 규방가사와 애정 소설의 담당층이었던 당시 부녀자들과 서민들의 성향과 욕구가 반영되어 형성된 문학이었으며, 당시 성행하고 있었던 서민문화 즉 대중문화의 한 흐름이었다는 긍정적인 의미로 평가할 수 있다. 또한 가사와 소설의 독자를 아우르며 소설의 역동적인 교섭을 축으로 가사와 소설의 교섭의 절정을 보여줬다는데 문학사적 의의를 둘 수 있다.
This study is aimed at finding out the background for the appearance of a fiction interpolated with verses, such as and , the aspect of verse interpolation and internal function of a work, and such fictions' literary world inclusively.
With the coming of the late Joseon period, Kasa [an old fo...
This study is aimed at finding out the background for the appearance of a fiction interpolated with verses, such as and , the aspect of verse interpolation and internal function of a work, and such fictions' literary world inclusively.
With the coming of the late Joseon period, Kasa [an old form of Korean verse] and a fiction classified as a heterogeneous genre laid foundation for the birth of a verse interpolated fiction with the expansion of its writers centering on womenfolk and common people and a considerable increase in such fictions.
As Kyubangkasa [women's quarters verses] and love story met the preference and desires of the womenfolk and the populace, the verse-interpolated fiction could make its appearance with a good response from the people of that ilk.
In addition, the verse-interpolated fiction was created as literature by the influence of the relation between a fiction and poetry originated from the beginning of a fiction
In a piece of literary work of Chebongkambyeolkok which portrays a love story between pure-hearted man and woman who never yield to power and social status, Chupungkambyeolkok expressing Chebong's pathetic, yearning mind for Pilsung is interpolated; in Buyongsangsakok dealing with a story about two lovers' realization of their love by transcending their social status, Sangsabyeolkok expressing sorrow and heart-breaking grief about the parting of Buyong and Yuseong and eagerly longing mind for their reunion is interpolated, and in the work of Cheongnyeonhesimkok portraying alert to sexuality and true love between man and woman, Maneonsa describing Jinseong's hardships in a place of exile and Maneondapsa including contents of consoling him is interpolated with some modifications to correspond to the contents of that fiction. In short, the interpolation of verses dealing with the contents of each main character's life achievements, situation and emotion adds the effect of a verse to the above-mentioned three fictions.
Together with verses interpolated in a fiction, particularly the interpolation of verses having functions of communication putting readers of a fiction and verses together, having emotional function conveying a character's sentiments, and having concreteness and epic quality did a function of an epic; in addition, "dramatic concentration" drawing readers into a fiction did a function of beauty. However, due to the interpolated verses' lengthiness, there arose a reverse effect that a fiction's epical stream was intercepted and likewise, due to a sense of estrangement between contents of verses and epics, there happened a difficulty in manifesting the theme of a fiction.
In the center of the conflicts expressed in the three fictions, there appeared a combination with love between male & female characters, and a conflict entanglement with other characters was expressed in each fiction. It is known that a tinge of humanism to express and think much of human beings' desires began to bud by showing such a conflictory relationship in a fiction. However, the fiction genre didn't firmly establish itself as much as to be called as literature to express humanism though it tried to express it by using a theme of love between man and woman.
Anyhow, the verse-interpolated fiction was literature created by reflecting preference and desires of womenfolk and the common people in charge of Kyubangkasa and love story at that time and the fiction could be positively interpreted as a stream of a common culture or pop culture prevailing at that time and the fiction has its great meaning in a literary history in that it showed a climax of relations between verses and fiction on the axis of a fiction's dynamic relations while putting the readers of verses and fictions together.
This study is aimed at finding out the background for the appearance of a fiction interpolated with verses, such as and , the aspect of verse interpolation and internal function of a work, and such fictions' literary world inclusively.
With the coming of the late Joseon period, Kasa [an old form of Korean verse] and a fiction classified as a heterogeneous genre laid foundation for the birth of a verse interpolated fiction with the expansion of its writers centering on womenfolk and common people and a considerable increase in such fictions.
As Kyubangkasa [women's quarters verses] and love story met the preference and desires of the womenfolk and the populace, the verse-interpolated fiction could make its appearance with a good response from the people of that ilk.
In addition, the verse-interpolated fiction was created as literature by the influence of the relation between a fiction and poetry originated from the beginning of a fiction
In a piece of literary work of Chebongkambyeolkok which portrays a love story between pure-hearted man and woman who never yield to power and social status, Chupungkambyeolkok expressing Chebong's pathetic, yearning mind for Pilsung is interpolated; in Buyongsangsakok dealing with a story about two lovers' realization of their love by transcending their social status, Sangsabyeolkok expressing sorrow and heart-breaking grief about the parting of Buyong and Yuseong and eagerly longing mind for their reunion is interpolated, and in the work of Cheongnyeonhesimkok portraying alert to sexuality and true love between man and woman, Maneonsa describing Jinseong's hardships in a place of exile and Maneondapsa including contents of consoling him is interpolated with some modifications to correspond to the contents of that fiction. In short, the interpolation of verses dealing with the contents of each main character's life achievements, situation and emotion adds the effect of a verse to the above-mentioned three fictions.
Together with verses interpolated in a fiction, particularly the interpolation of verses having functions of communication putting readers of a fiction and verses together, having emotional function conveying a character's sentiments, and having concreteness and epic quality did a function of an epic; in addition, "dramatic concentration" drawing readers into a fiction did a function of beauty. However, due to the interpolated verses' lengthiness, there arose a reverse effect that a fiction's epical stream was intercepted and likewise, due to a sense of estrangement between contents of verses and epics, there happened a difficulty in manifesting the theme of a fiction.
In the center of the conflicts expressed in the three fictions, there appeared a combination with love between male & female characters, and a conflict entanglement with other characters was expressed in each fiction. It is known that a tinge of humanism to express and think much of human beings' desires began to bud by showing such a conflictory relationship in a fiction. However, the fiction genre didn't firmly establish itself as much as to be called as literature to express humanism though it tried to express it by using a theme of love between man and woman.
Anyhow, the verse-interpolated fiction was literature created by reflecting preference and desires of womenfolk and the common people in charge of Kyubangkasa and love story at that time and the fiction could be positively interpreted as a stream of a common culture or pop culture prevailing at that time and the fiction has its great meaning in a literary history in that it showed a climax of relations between verses and fiction on the axis of a fiction's dynamic relations while putting the readers of verses and fictions together.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.