본 연구는 연구자가 유아교육기관에 근무하면서 혼합연령을 대상으로 전통놀이를 다년간 지도한 경험을 바탕으로 2004년도 시범유치원을 운영하면서 만들어진 지도안을 수정 보완한 것이다.
시범유치원에서는 유아들이 전통놀이를 효율적으로 체험할 수 있도록 실내·외에 전통 놀이 장을 조성하고, 유아들이 전통놀이에 흥미와 호기심을 가질 수 있도록 여러 가지 전통놀이 자료를 수집·제작하여 운영하였다. 이 시범유치원 수업의 평가 결과 놀이 공간의 축소와 폐쇄적인 놀이문화의 발달로 일상생활에서 친구들과 어울릴 시간이 부족한 유아들에게 친구들과...
본 연구는 연구자가 유아교육기관에 근무하면서 혼합연령을 대상으로 전통놀이를 다년간 지도한 경험을 바탕으로 2004년도 시범유치원을 운영하면서 만들어진 지도안을 수정 보완한 것이다.
시범유치원에서는 유아들이 전통놀이를 효율적으로 체험할 수 있도록 실내·외에 전통 놀이 장을 조성하고, 유아들이 전통놀이에 흥미와 호기심을 가질 수 있도록 여러 가지 전통놀이 자료를 수집·제작하여 운영하였다. 이 시범유치원 수업의 평가 결과 놀이 공간의 축소와 폐쇄적인 놀이문화의 발달로 일상생활에서 친구들과 어울릴 시간이 부족한 유아들에게 친구들과 함께 할 수 있는 우리의 전통놀이를 찾아주고, 유아들이 즐길 수 있는 전통놀이를 발달 수준에 맞게 프로그램화하며, 그에 알맞은 자료를 제작하여 학습 자료로 활용할 수 있도록 수정·보완하여 본 지도안을 구성하였다.
본 연구의 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 시범유치원 운영 결과 다양한 전통놀이 체험활동을 통한 친사회적 행동 기르기는 유아의 사회성을 증진시킨 것으로 밝혀졌고, 본 학습지도안 구성으로 다양한 놀이 체험활동, 사회성 행동증진에 목표를 두었다.
둘째, 시범유치원 운영 검토 결과 안전성을 고려하여 경남 농촌 지역 유아에게 지도하기 적절한 전통놀이 활동으로 강강술래, 고누놀이, 공기놀이, 구슬치기, 딱지치기, 비석치기, 사방치기, 오목두기, 윷놀이, 제기차기, 긴 줄넘기, 칠교놀이, 투호놀이, 팽이치기 14개가 선정되었다.
셋째, 학습활동은 유아의 흥미를 고려한 흥미유발, 단순놀이, 자율적 놀이 3단계로 진행을 기본으로 하며 마음열기, 이야기 나누기, 표면관찰, 동화, 작업을 공통적으로 포함한다.
넷째, 유아를 대상으로 한 전통놀이 지도는 환경의 자원이 중요하다. 따라서 실내·외 등의 공간이 마련되어야 하고, 지도안에는 놀이의 유래 등 풍부한 자료가 지원되도록 하였다.
본 연구의 결과를 통해 얻은 시사점과 앞으로 보완하고 해결해야 할 과제를 토대로 몇 가지 제언을 하고자 한다.
가. 전통놀이 활동이 좀 더 다양한 프로그램과 함께 장기적이고 계획적으로 이루어진다면 사회성 행동을 기르는데 유익할 것으로 여겨진다.
나. 유아들의 발달 수준에 맞고 시·공간의 제약 없이 손쉽게 접할 수 있는 다양한 전통놀이를 찾아내어 활용하는 방안이 지속적으로 모색되어져야 하겠다.
다. 교사 및 경영자가 지속적으로 관심을 가지고 전통놀이를 할 수 있는 환경을 조성해 주는 등 꾸준한 노력이 따라야겠다.
라. 전통놀이를 일반화하기 위해서는 전통놀이를 알기 쉽도록 설명한 간단한 소책자 같은 것을 제작하여 가정에 배포해주는 것도 좋은 방법이라 생각되어 모색해 볼만한 방안인 것 같다.
본 연구는 연구자가 유아교육기관에 근무하면서 혼합연령을 대상으로 전통놀이를 다년간 지도한 경험을 바탕으로 2004년도 시범유치원을 운영하면서 만들어진 지도안을 수정 보완한 것이다.
시범유치원에서는 유아들이 전통놀이를 효율적으로 체험할 수 있도록 실내·외에 전통 놀이 장을 조성하고, 유아들이 전통놀이에 흥미와 호기심을 가질 수 있도록 여러 가지 전통놀이 자료를 수집·제작하여 운영하였다. 이 시범유치원 수업의 평가 결과 놀이 공간의 축소와 폐쇄적인 놀이문화의 발달로 일상생활에서 친구들과 어울릴 시간이 부족한 유아들에게 친구들과 함께 할 수 있는 우리의 전통놀이를 찾아주고, 유아들이 즐길 수 있는 전통놀이를 발달 수준에 맞게 프로그램화하며, 그에 알맞은 자료를 제작하여 학습 자료로 활용할 수 있도록 수정·보완하여 본 지도안을 구성하였다.
본 연구의 결과를 통해 얻은 결론은 다음과 같다.
첫째, 시범유치원 운영 결과 다양한 전통놀이 체험활동을 통한 친사회적 행동 기르기는 유아의 사회성을 증진시킨 것으로 밝혀졌고, 본 학습지도안 구성으로 다양한 놀이 체험활동, 사회성 행동증진에 목표를 두었다.
둘째, 시범유치원 운영 검토 결과 안전성을 고려하여 경남 농촌 지역 유아에게 지도하기 적절한 전통놀이 활동으로 강강술래, 고누놀이, 공기놀이, 구슬치기, 딱지치기, 비석치기, 사방치기, 오목두기, 윷놀이, 제기차기, 긴 줄넘기, 칠교놀이, 투호놀이, 팽이치기 14개가 선정되었다.
셋째, 학습활동은 유아의 흥미를 고려한 흥미유발, 단순놀이, 자율적 놀이 3단계로 진행을 기본으로 하며 마음열기, 이야기 나누기, 표면관찰, 동화, 작업을 공통적으로 포함한다.
넷째, 유아를 대상으로 한 전통놀이 지도는 환경의 자원이 중요하다. 따라서 실내·외 등의 공간이 마련되어야 하고, 지도안에는 놀이의 유래 등 풍부한 자료가 지원되도록 하였다.
본 연구의 결과를 통해 얻은 시사점과 앞으로 보완하고 해결해야 할 과제를 토대로 몇 가지 제언을 하고자 한다.
가. 전통놀이 활동이 좀 더 다양한 프로그램과 함께 장기적이고 계획적으로 이루어진다면 사회성 행동을 기르는데 유익할 것으로 여겨진다.
나. 유아들의 발달 수준에 맞고 시·공간의 제약 없이 손쉽게 접할 수 있는 다양한 전통놀이를 찾아내어 활용하는 방안이 지속적으로 모색되어져야 하겠다.
다. 교사 및 경영자가 지속적으로 관심을 가지고 전통놀이를 할 수 있는 환경을 조성해 주는 등 꾸준한 노력이 따라야겠다.
라. 전통놀이를 일반화하기 위해서는 전통놀이를 알기 쉽도록 설명한 간단한 소책자 같은 것을 제작하여 가정에 배포해주는 것도 좋은 방법이라 생각되어 모색해 볼만한 방안인 것 같다.
This study is a modified teaching method and material of the '2004 sample teaching lesson for traditional play' held at a Public Kindergarten in Kyungnam agricultural area.
At the sample kindergarten, for the 3-5 year old children, for the effective experience, out-side and in-side traditional p...
This study is a modified teaching method and material of the '2004 sample teaching lesson for traditional play' held at a Public Kindergarten in Kyungnam agricultural area.
At the sample kindergarten, for the 3-5 year old children, for the effective experience, out-side and in-side traditional play field is established.
For the infants, about the traditional play, for having interest and curiosity, the various kinds of traditional play data, for running, are collected and made. The evaluation results of this kindergarten lesson, by play space reduction and closed play culture developing, at the ordinary life, for the infants, because of have no time to play together with their friends, by providing the traditioanal play for children to have together with their friends, in harmony with, for the children , about the traditional play, developing level, it is programimg, In the making suitable material, for utilizing the lesson material, by modifying and adding, this teaching lesson is composed.
Through this research results, the acquired conclusions are as followings.
First, at the results of running the sample kindergarten, through various traditional play experiencing activity, about the rearing familiar social behavior, for the children social characteristic, it is found improving it. By composing this teaching lesson, various play experiencing activity, social behavior improving is on the goal.
Second, at the results of examining running the sample kindergarten, in considering security, for the children in Kyung-Nam agricultural area, as the suitable directing traditional play activity, a country circle dance, rubber play, marbles play, glass beads hitting, picture cards hitting, stone hitting, four-sided hitting, baduck play, the four-stick game, game play with the feet, long rope jumping, chilkyo game, Twoho game, spinning the toy top etc, 14 kinds are selected.
Third, about the lesson activity, in considering children's interest, interest motivation, simple game, self-control game, by 3 steps processing, on the basis of this, opening-mind, talking about the play, observation, fairy tales, composing is commonly included.
Fourth, at the object of children, done traditional play directing, the environmental resource is very important. Accordingly, outside and inside space is ready. About the lesson plan, about the origin of play etc, sufficient materials are ready to support.
Through this research results, the acquired current issues and, in the future, on the basis of the problems modified and solving, some proposals are represented.
1) About the traditional play activity, together with some various programs, done long terms and planning, at the rearing social behavior, it is thought to be useful.
2) In harmony with the children developing level, without time and space restrict, with easy contact, in the discovery of various traditional play, about eternal utilizing programs, it is inspected.
3) For teachers and managers, having eternal interest, by providing environment to have freely traditional play exhibiting etc, the eternal endeavors are followed.
4) For the generalizing the traditional play, with easy explanation for the traditional play, by making like the simple small pamphlets, distributing every home, it is a good idea. it seems to consider investigating and desirable programs.
This study is a modified teaching method and material of the '2004 sample teaching lesson for traditional play' held at a Public Kindergarten in Kyungnam agricultural area.
At the sample kindergarten, for the 3-5 year old children, for the effective experience, out-side and in-side traditional play field is established.
For the infants, about the traditional play, for having interest and curiosity, the various kinds of traditional play data, for running, are collected and made. The evaluation results of this kindergarten lesson, by play space reduction and closed play culture developing, at the ordinary life, for the infants, because of have no time to play together with their friends, by providing the traditioanal play for children to have together with their friends, in harmony with, for the children , about the traditional play, developing level, it is programimg, In the making suitable material, for utilizing the lesson material, by modifying and adding, this teaching lesson is composed.
Through this research results, the acquired conclusions are as followings.
First, at the results of running the sample kindergarten, through various traditional play experiencing activity, about the rearing familiar social behavior, for the children social characteristic, it is found improving it. By composing this teaching lesson, various play experiencing activity, social behavior improving is on the goal.
Second, at the results of examining running the sample kindergarten, in considering security, for the children in Kyung-Nam agricultural area, as the suitable directing traditional play activity, a country circle dance, rubber play, marbles play, glass beads hitting, picture cards hitting, stone hitting, four-sided hitting, baduck play, the four-stick game, game play with the feet, long rope jumping, chilkyo game, Twoho game, spinning the toy top etc, 14 kinds are selected.
Third, about the lesson activity, in considering children's interest, interest motivation, simple game, self-control game, by 3 steps processing, on the basis of this, opening-mind, talking about the play, observation, fairy tales, composing is commonly included.
Fourth, at the object of children, done traditional play directing, the environmental resource is very important. Accordingly, outside and inside space is ready. About the lesson plan, about the origin of play etc, sufficient materials are ready to support.
Through this research results, the acquired current issues and, in the future, on the basis of the problems modified and solving, some proposals are represented.
1) About the traditional play activity, together with some various programs, done long terms and planning, at the rearing social behavior, it is thought to be useful.
2) In harmony with the children developing level, without time and space restrict, with easy contact, in the discovery of various traditional play, about eternal utilizing programs, it is inspected.
3) For teachers and managers, having eternal interest, by providing environment to have freely traditional play exhibiting etc, the eternal endeavors are followed.
4) For the generalizing the traditional play, with easy explanation for the traditional play, by making like the simple small pamphlets, distributing every home, it is a good idea. it seems to consider investigating and desirable programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.