제7차 문학교육과정과 고등학교 문학교과서를 중심으로 패러디를 활용한 시 교육 방안을 모색해보았다. 문학교육 안에서 패러디가 창작의 기법으로만 활용되어왔다는 점에서 한계를 느끼고 원 텍스트를 감상하는 전략이자, 창조적 재구성의 방법으로 패러디를 활용한 수업 모형을 구안해 보았다. 현행 7차 문학교육과정에서는 ‘창작’을 중요하게 여기고 있으나, 이는 활동으로서의 창작이고 보면, 패러디는 수용과 창작의 경계선을 넘다들면서 보다 심화된 수용과 창작을 가능하게 한다는 점에서 의의가 있다. Ⅰ장에서는 기존의 연구사를 검토하여 문학교육 안에서 패러디가 활용되고 있는 양상을 살펴보았다. 이를 통해 창작의 주요 기법으로 패러디를 활용하면서도 실제로 수업에서는 모작, 개작과 혼동하여 활용되고 있다는 한계점을 지적할 수 있었다. 고등학교 2, 3학년을 대상으로 하는 심화 선택 과목인 ‘문학’의 교육과정과 문학교과서를 분석하고 수용과 창작의 통합 원리에 적합한, 보다 심화된 감상과 창조적 재구성의 전략으로 패러디를 활용한 수업 모형을 구안하는 것을 본 연구의 목적으로 삼았다. Ⅱ장에서는 패러디의 본질과 특성, 유형을 살펴보고 패러디가 갖는 의사소통의 이중 체계의 층위를 분석해보았다. 이를 통해 인식의 능력과 비판의 능력을 바탕으로 자신만의 세계를 창조해 내는 주체의 적극적인 표현 활동이라는 점과 수용과 창작의 통합을 가능하게 한다는 점에서 문학 교육의 원리로 패러디를 활용할 수 있음을 확인하였다. 또한 문학 교과서에 구현된 단원 구성과 문학 제재, 학습활동을 분석하여 ‘문학’ 교육과정을 구현한 문학 교과서에서 패러디가 제대로 활용되지 못하고 있음을 밝혔다. Ⅲ장에서는 먼저 기존의 시 수업 모형을 검토하였다. 학습자 중심의 수업 모형이 시 수업 모형에 적합하다는 것과 이상구의 모형을 통해서 ...
제7차 문학교육과정과 고등학교 문학교과서를 중심으로 패러디를 활용한 시 교육 방안을 모색해보았다. 문학교육 안에서 패러디가 창작의 기법으로만 활용되어왔다는 점에서 한계를 느끼고 원 텍스트를 감상하는 전략이자, 창조적 재구성의 방법으로 패러디를 활용한 수업 모형을 구안해 보았다. 현행 7차 문학교육과정에서는 ‘창작’을 중요하게 여기고 있으나, 이는 활동으로서의 창작이고 보면, 패러디는 수용과 창작의 경계선을 넘다들면서 보다 심화된 수용과 창작을 가능하게 한다는 점에서 의의가 있다. Ⅰ장에서는 기존의 연구사를 검토하여 문학교육 안에서 패러디가 활용되고 있는 양상을 살펴보았다. 이를 통해 창작의 주요 기법으로 패러디를 활용하면서도 실제로 수업에서는 모작, 개작과 혼동하여 활용되고 있다는 한계점을 지적할 수 있었다. 고등학교 2, 3학년을 대상으로 하는 심화 선택 과목인 ‘문학’의 교육과정과 문학교과서를 분석하고 수용과 창작의 통합 원리에 적합한, 보다 심화된 감상과 창조적 재구성의 전략으로 패러디를 활용한 수업 모형을 구안하는 것을 본 연구의 목적으로 삼았다. Ⅱ장에서는 패러디의 본질과 특성, 유형을 살펴보고 패러디가 갖는 의사소통의 이중 체계의 층위를 분석해보았다. 이를 통해 인식의 능력과 비판의 능력을 바탕으로 자신만의 세계를 창조해 내는 주체의 적극적인 표현 활동이라는 점과 수용과 창작의 통합을 가능하게 한다는 점에서 문학 교육의 원리로 패러디를 활용할 수 있음을 확인하였다. 또한 문학 교과서에 구현된 단원 구성과 문학 제재, 학습활동을 분석하여 ‘문학’ 교육과정을 구현한 문학 교과서에서 패러디가 제대로 활용되지 못하고 있음을 밝혔다. Ⅲ장에서는 먼저 기존의 시 수업 모형을 검토하였다. 학습자 중심의 수업 모형이 시 수업 모형에 적합하다는 것과 이상구의 모형을 통해서 협력 학습이 이루어지고 상호텍스트성 개념을 활용한 창작 수업이 전개될 수 있음을 살펴보았다. 이를 통해 활동 중심, 과정 중심 문학 교육이 실현될 수 있음을 밝혔다. 또한 시 수업의 단계를 살펴보고 <기초이해 단계>, <패러디 1차 단계>, <패러디 2차 단계>, <심화, 내면화 단계>의 4단계의 절차모형을 구안하여 패러디를 활용한, 원 텍스트에 대한 보다 심화된 감상자를 길러내기 위한 방안을 모색해보았다. 이는 ‘패러디’를 이중 소통 체계 속에서 이루어지는 가운데, 원 텍스트를 감상하는 데 있어 심화된 전략으로 보았다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 구안한 수업모형에 적합한 학습프로그램을 구안하였다. 2차시에 걸쳐서 패러디의 1, 2차 단계를 설정하여 시 수업의 단계를 정교화 하였다. 특히, 패러디 2차 단계에서는 학습자가 원 텍스트를 패러디하고 동료집단에서 그것을 비평하는 과정을 도식화하고 시 수업의 ‘내면화’ 단계와 밀접한 연관이 있음을 확인해 보았다. 그리고 마지막으로 패러디를 활용한 시 교육의 의의를 살펴봄으로써 시 교육의 방법으로 패러디를 활용하는 것이 유의미함을 주장하였다.
제7차 문학교육과정과 고등학교 문학교과서를 중심으로 패러디를 활용한 시 교육 방안을 모색해보았다. 문학교육 안에서 패러디가 창작의 기법으로만 활용되어왔다는 점에서 한계를 느끼고 원 텍스트를 감상하는 전략이자, 창조적 재구성의 방법으로 패러디를 활용한 수업 모형을 구안해 보았다. 현행 7차 문학교육과정에서는 ‘창작’을 중요하게 여기고 있으나, 이는 활동으로서의 창작이고 보면, 패러디는 수용과 창작의 경계선을 넘다들면서 보다 심화된 수용과 창작을 가능하게 한다는 점에서 의의가 있다. Ⅰ장에서는 기존의 연구사를 검토하여 문학교육 안에서 패러디가 활용되고 있는 양상을 살펴보았다. 이를 통해 창작의 주요 기법으로 패러디를 활용하면서도 실제로 수업에서는 모작, 개작과 혼동하여 활용되고 있다는 한계점을 지적할 수 있었다. 고등학교 2, 3학년을 대상으로 하는 심화 선택 과목인 ‘문학’의 교육과정과 문학교과서를 분석하고 수용과 창작의 통합 원리에 적합한, 보다 심화된 감상과 창조적 재구성의 전략으로 패러디를 활용한 수업 모형을 구안하는 것을 본 연구의 목적으로 삼았다. Ⅱ장에서는 패러디의 본질과 특성, 유형을 살펴보고 패러디가 갖는 의사소통의 이중 체계의 층위를 분석해보았다. 이를 통해 인식의 능력과 비판의 능력을 바탕으로 자신만의 세계를 창조해 내는 주체의 적극적인 표현 활동이라는 점과 수용과 창작의 통합을 가능하게 한다는 점에서 문학 교육의 원리로 패러디를 활용할 수 있음을 확인하였다. 또한 문학 교과서에 구현된 단원 구성과 문학 제재, 학습활동을 분석하여 ‘문학’ 교육과정을 구현한 문학 교과서에서 패러디가 제대로 활용되지 못하고 있음을 밝혔다. Ⅲ장에서는 먼저 기존의 시 수업 모형을 검토하였다. 학습자 중심의 수업 모형이 시 수업 모형에 적합하다는 것과 이상구의 모형을 통해서 협력 학습이 이루어지고 상호텍스트성 개념을 활용한 창작 수업이 전개될 수 있음을 살펴보았다. 이를 통해 활동 중심, 과정 중심 문학 교육이 실현될 수 있음을 밝혔다. 또한 시 수업의 단계를 살펴보고 <기초이해 단계>, <패러디 1차 단계>, <패러디 2차 단계>, <심화, 내면화 단계>의 4단계의 절차모형을 구안하여 패러디를 활용한, 원 텍스트에 대한 보다 심화된 감상자를 길러내기 위한 방안을 모색해보았다. 이는 ‘패러디’를 이중 소통 체계 속에서 이루어지는 가운데, 원 텍스트를 감상하는 데 있어 심화된 전략으로 보았다. Ⅳ장에서는 Ⅲ장에서 구안한 수업모형에 적합한 학습프로그램을 구안하였다. 2차시에 걸쳐서 패러디의 1, 2차 단계를 설정하여 시 수업의 단계를 정교화 하였다. 특히, 패러디 2차 단계에서는 학습자가 원 텍스트를 패러디하고 동료집단에서 그것을 비평하는 과정을 도식화하고 시 수업의 ‘내면화’ 단계와 밀접한 연관이 있음을 확인해 보았다. 그리고 마지막으로 패러디를 활용한 시 교육의 의의를 살펴봄으로써 시 교육의 방법으로 패러디를 활용하는 것이 유의미함을 주장하였다.
This study attempts to explore a plan for poetry education utilizing parody concentrated on the 7thCurriculum and high school literature textbooks. Feeling limitations from the fact that parody has been utilized as a technique of creation with literature education, I have contrived a class model usi...
This study attempts to explore a plan for poetry education utilizing parody concentrated on the 7thCurriculum and high school literature textbooks. Feeling limitations from the fact that parody has been utilized as a technique of creation with literature education, I have contrived a class model using parody as a strategy for the appreciation of original texts and a method of creative reconstruction. Though the 7th Curriculum for literature education puts importance on ‘creation,’which is the creation as an activity, parody has significance to the effect that it makes more deepened reception and creation possible while it crosses the boundary between reception and creation. Chapter 1 takes a look at the aspects of the utilization of parody within literature education by reviewing the history of research. Through this, we can designate the limitation in that though parody is utilized as a main technique of creation, it is confused with imitation and adaptation in actual classes. Thus, we take it as the goal of this study to analyze the curriculum of ‘literature’and textbooks in literature, a selective subject with 2nd and 3rdgraders in high school as its learners, and to contrive a class model utilizing parody as a strategy for deepened appreciation and creative reconstruction appropriate to the principle of the integration of reception and creation. Chapter 2 investigates the concept, characteristics, and types of parody, and analyzes the dual systematic levels of communication that parody has. Through this, it is corroborated that we can utilize parody as a principle of literature education to the effect that parody is an active activity of expression by the subjectwho creates his/her own world based on his/her ability to recognize and criticize, and that it makes the integration of reception and creation. Also, I clarify the fact that parody is not well utilized in literature textbooks which are supposed to embody the curriculum of ‘literature’ by analyzing the composition of units, subject matters of literature, and learning activities embodied in them. Chapter 3 reviews the existing class models first of all. I points out that learner-based class models are appropriate as poetry class model, and with Lee Sang-gu’s model I designates that a class of creation can be implemented in which cooperative learning is carried out and the concept of inter-textuality is utilized. Through this, I clarify the possibility of activity-oriented and curriculum-based literature education. Also, designing a procedural model with 4 steps, i.e. ‘the Step Basic understanding,’ ‘the First Step of Parody,’ ‘the Second Step of Parody,’ and ‘the Step of deepening and internalization,’ I explore a plan for cultivating more deepened appreciator of original texts through utilization of parody. In this process, I take parody as a deepened strategy for appreciation of original texts with parody carried out in the dual system of communication. Chapter 4 designs a learning program appropriate to the class model designed in chapter3. I elaborate the steps of poetry class by establishing the first and second steps of parody twice. Especially, in the second step, I formulate a process in which learners make parodies of an original text and peer groups criticize them, and confirm that the two steps are closely related to the step of ‘internalization’ in poetry class. Finally, I examine the significance of poetry education utilizing parody.
This study attempts to explore a plan for poetry education utilizing parody concentrated on the 7thCurriculum and high school literature textbooks. Feeling limitations from the fact that parody has been utilized as a technique of creation with literature education, I have contrived a class model using parody as a strategy for the appreciation of original texts and a method of creative reconstruction. Though the 7th Curriculum for literature education puts importance on ‘creation,’which is the creation as an activity, parody has significance to the effect that it makes more deepened reception and creation possible while it crosses the boundary between reception and creation. Chapter 1 takes a look at the aspects of the utilization of parody within literature education by reviewing the history of research. Through this, we can designate the limitation in that though parody is utilized as a main technique of creation, it is confused with imitation and adaptation in actual classes. Thus, we take it as the goal of this study to analyze the curriculum of ‘literature’and textbooks in literature, a selective subject with 2nd and 3rdgraders in high school as its learners, and to contrive a class model utilizing parody as a strategy for deepened appreciation and creative reconstruction appropriate to the principle of the integration of reception and creation. Chapter 2 investigates the concept, characteristics, and types of parody, and analyzes the dual systematic levels of communication that parody has. Through this, it is corroborated that we can utilize parody as a principle of literature education to the effect that parody is an active activity of expression by the subjectwho creates his/her own world based on his/her ability to recognize and criticize, and that it makes the integration of reception and creation. Also, I clarify the fact that parody is not well utilized in literature textbooks which are supposed to embody the curriculum of ‘literature’ by analyzing the composition of units, subject matters of literature, and learning activities embodied in them. Chapter 3 reviews the existing class models first of all. I points out that learner-based class models are appropriate as poetry class model, and with Lee Sang-gu’s model I designates that a class of creation can be implemented in which cooperative learning is carried out and the concept of inter-textuality is utilized. Through this, I clarify the possibility of activity-oriented and curriculum-based literature education. Also, designing a procedural model with 4 steps, i.e. ‘the Step Basic understanding,’ ‘the First Step of Parody,’ ‘the Second Step of Parody,’ and ‘the Step of deepening and internalization,’ I explore a plan for cultivating more deepened appreciator of original texts through utilization of parody. In this process, I take parody as a deepened strategy for appreciation of original texts with parody carried out in the dual system of communication. Chapter 4 designs a learning program appropriate to the class model designed in chapter3. I elaborate the steps of poetry class by establishing the first and second steps of parody twice. Especially, in the second step, I formulate a process in which learners make parodies of an original text and peer groups criticize them, and confirm that the two steps are closely related to the step of ‘internalization’ in poetry class. Finally, I examine the significance of poetry education utilizing parody.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.