인터넷의 등장은 뉴스의 생산, 유통, 소비의 전 과정에 영향을 미치며 국내의 뉴스미디어 시장을 변화시켰다. 2003년 초반까지 인터넷 미디어 시장은 언론사 닷컴과 독립형 인터넷신문이 주도하였지만 사회적 이슈들이 포털 사이트를 통해 여론이 조성되면서 포털 뉴스서비스는 새로운 매체로 인식되기 시작하였다. 포털 뉴스서비스는 접근 용이성과 높은 충성도를 가진 포털 사이트 이용자들을 바탕으로 다양한 뉴스 미디어와의 전략적 제휴 등을 통해 공격적으로 인터넷 뉴스 시장에 참여하였다. 그 결과 언론 미디어의 위협적인 경쟁상대가 될 정도로 성장하였다. 이제 포털 뉴스서비스는 하나의 ...
인터넷의 등장은 뉴스의 생산, 유통, 소비의 전 과정에 영향을 미치며 국내의 뉴스미디어 시장을 변화시켰다. 2003년 초반까지 인터넷 미디어 시장은 언론사 닷컴과 독립형 인터넷신문이 주도하였지만 사회적 이슈들이 포털 사이트를 통해 여론이 조성되면서 포털 뉴스서비스는 새로운 매체로 인식되기 시작하였다. 포털 뉴스서비스는 접근 용이성과 높은 충성도를 가진 포털 사이트 이용자들을 바탕으로 다양한 뉴스 미디어와의 전략적 제휴 등을 통해 공격적으로 인터넷 뉴스 시장에 참여하였다. 그 결과 언론 미디어의 위협적인 경쟁상대가 될 정도로 성장하였다. 이제 포털 뉴스서비스는 하나의 콘텐츠에서 미디어로 인식이 확장되고 있다. 이러한 상황에서 본 연구는 포털 뉴스서비스가 진정한 미디어로서 역할을 하기 위해서는 이용자들의 신뢰도를 바탕으로 한 공신력 평가가 우선시 되어야 한다고 생각하여 포털 뉴스서비스의 공신력을 검증해보고자 하였다.
본 연구에서는 공신력이 정보를 전달하는 커뮤니케이터에 의해서 달라지지만 그러한 차이점을 나타내는 점이 이용자의 인식이 먼저 뒷받침 되어져야 한다는 전제에 중점을 두었다. 이를 바탕으로 인터넷 미디어 환경에서의 이용자들이 뉴스를 취사, 선택하며 능동적으로 이용하고 있는 이용자의 특성과 포털 뉴스서비스의 매체적 특성이 포털 뉴스서비스의 공신력 평가에 어떠한 차이점을 나타내는지를 알아보고자 하였다.
이러한 차이점을 밝히기 위해서 연구문제 1번에서는 공신력 요인을 총 18개의 항목을 통해 평가하도록 하였으며, 연구문제 2번에서는 포털 뉴스서비스의 브랜드에 따른 공신력 평가를, 연구문제 3번에서는 이용자의 특성을 이용행태의 범주 안에서 이용동기, 이용분야, 이용량으로 나누어 살펴보았다. 이용동기는 총 21개의 항목으로 평가하도록 하였으며, 이용분야는 정치, 경제, 사회, 문화, 연예, 스포츠, 만화, 게시판으로 나누었으며, 이용량은 하루 평균 포털 뉴스서비스의 이용시간과 이용횟수로 살펴보았다.
연구문제 1번의 결과를 살펴보면, 포털 뉴스서비스의 공신력은 신뢰성, 용이성, 정보성, 전문성으로 나타났다. 기존의 미디어 공신력 연구에서와 마찬가지로 공신력의 대표적인 요인인 신뢰성과 전문성이 동일하게 도출되었다. 이는 포털 뉴스서비스가 하나의 미디어로서의 인식이 되고 있다는 전제가 될 수 있다. 또한 포털 뉴스서비스의 매체적 특성이라 볼 수 있는 용이성, 정보성요인은 포털 뉴스서비스의 쉬운 접근성과 뉴스 뿐 만 아니라 게시판이나 댓글들을 통한 타인의 의견 나아가 다양한 정보가 포털 뉴스서비스의 공신력을 평가하는데 영향을 미치고 있음을 알 수 있다.
연구문제 2는 포털 사이트 뉴스서비스의 브랜드에 따라 공신력 평가가 어떻게 다른가에 대하여 알아보고자 하였다. 포털 사이트 뉴스서비스 브랜드 중에서 가장 많은 이용자수를 나타낸 네이버와 다음 그리고 네이트를 비롯한 5개의 뉴스서비스 브랜드를 기타 항목으로 묶어서 네이버, 다음, 기타 총 3개 브랜드간의 공신력 평가를 알아보았다. 그 결과 신뢰성 요인이 포털 뉴스서비스 브랜드를 판단, 사용하는데 있어서 영향을 미치는 것으로 판단할 수 있다. 즉, 포털 뉴스서비스에서의 뉴스 소비가 연예, 오락, 스포츠등과 같은 연성뉴스들을 중심으로 이루어지기 때문에 브랜드는 크게 공신력 평가에 영향을 미치지 않는 것으로 볼 수 있다.
연구문제 3은 이용자의 이용행태에 따라 포털 뉴스서비스의 공신력 평가가 어떠한 차이가 있는지 살펴보았다. 이용행태는 이용동기, 이용분야, 이용량 세 가지의 차원으로 나누어 알아보았다. 먼저 이용동기는 뉴스추구성, 편리성, 휴식 · 오락성, 상호작용성, 습관성 총 5개의 요인이 밝혀졌다. 이용동기 요인들과 공신력 요인과의 상관관계를 살펴본 결과 하나의 공신력 요인과 하나 이상의 이용동기 요인이 정적인 관계를 나타냈다. 특히 신뢰성과 전문성 요인은 이용동기의 상호작용성 요인과 정적인 관계를 나타났는데 이는 댓글, 게시판, 설문조사 등을 통한 상호작용성이라는 동기가 공신력 평가에 중요하게 작용하고 있음을 알 수 있다.
이용분야에서는 전문성을 제외한 신뢰성, 용이성, 정보성 요인들에서 연예, 게시판 분야가 모두 정적인 관계를 나타냈으며 연예, 스포츠, 게시판, 문화 분야가 높은 상관관계를 나타냈다. 이와 같은 결과는 최근 대두되고 있는 뉴스 연성화 문제와 연관되어 있다고 볼 수 있다. 포털 사이트 뉴스서비스 간의 치열해진 경쟁이 페이지뷰 상승과 이용자 증가를 높이기 위해서 자극적인 제목이나, 사진 등을 메인화면에 게시하고 있으며, 이용자들도 깊이 있고 지식을 필요로 하는 정치, 경제와 같은 경성뉴스 보다는 가볍고, 읽기 쉬운 연성뉴스를 소비함으로 뉴스의 연성화 현상은 더욱 심화되고 있다. 이 뉴스 연성화 문제는 포털 뉴스서비스가 해결해야 하는 문제점이다.
마지막으로 이용량에 따른 공신력 평가는 이용횟수만이 신뢰성 요인과 부적인 상관관계를 나타냈다. 이 결과는 연구문제 2의 포털 사이트 뉴스브랜드에 따른 공신력 평가의 결과와 마찬가지로 연성뉴스 소비를 하는 이용자들에게 뉴스를 읽는 시간과 횟수는 공신력 평가에 크게 영향력을 미치지 못하는 것이라 할 수 있다.
결론적으로 본 연구의 결과는 언론의 역할을 하는 기존의 뉴스미디어에서 대부분 공통적으로 중요하게 여기는 공신력 요인인 신뢰성과 전문성 요인이 포털 뉴스서비스에서도 나타난 점을 통해서 포털 뉴스서비스가 미디어로서 이용자들이 인식하고 있음을 알 수 있었다.
포털 뉴스서비스는 전체 저널리즘의 지형에 영향을 미치고 있으며, 영향력이나 이용자수에서도 기존 미디어에 견줘질 만큼 성장하였다. 이제는 포털 뉴스서비스가 사회적 책임을 가지고 연성뉴스의 소비창구에서 벗어나 다양한 시각과 공정한 뉴스 전달을 위해 힘써야 하며, 여론의 공론장 역할까지 해낼 수 있는 인터넷 뉴스미디어로 나아가야 한다.
인터넷의 등장은 뉴스의 생산, 유통, 소비의 전 과정에 영향을 미치며 국내의 뉴스미디어 시장을 변화시켰다. 2003년 초반까지 인터넷 미디어 시장은 언론사 닷컴과 독립형 인터넷신문이 주도하였지만 사회적 이슈들이 포털 사이트를 통해 여론이 조성되면서 포털 뉴스서비스는 새로운 매체로 인식되기 시작하였다. 포털 뉴스서비스는 접근 용이성과 높은 충성도를 가진 포털 사이트 이용자들을 바탕으로 다양한 뉴스 미디어와의 전략적 제휴 등을 통해 공격적으로 인터넷 뉴스 시장에 참여하였다. 그 결과 언론 미디어의 위협적인 경쟁상대가 될 정도로 성장하였다. 이제 포털 뉴스서비스는 하나의 콘텐츠에서 미디어로 인식이 확장되고 있다. 이러한 상황에서 본 연구는 포털 뉴스서비스가 진정한 미디어로서 역할을 하기 위해서는 이용자들의 신뢰도를 바탕으로 한 공신력 평가가 우선시 되어야 한다고 생각하여 포털 뉴스서비스의 공신력을 검증해보고자 하였다.
본 연구에서는 공신력이 정보를 전달하는 커뮤니케이터에 의해서 달라지지만 그러한 차이점을 나타내는 점이 이용자의 인식이 먼저 뒷받침 되어져야 한다는 전제에 중점을 두었다. 이를 바탕으로 인터넷 미디어 환경에서의 이용자들이 뉴스를 취사, 선택하며 능동적으로 이용하고 있는 이용자의 특성과 포털 뉴스서비스의 매체적 특성이 포털 뉴스서비스의 공신력 평가에 어떠한 차이점을 나타내는지를 알아보고자 하였다.
이러한 차이점을 밝히기 위해서 연구문제 1번에서는 공신력 요인을 총 18개의 항목을 통해 평가하도록 하였으며, 연구문제 2번에서는 포털 뉴스서비스의 브랜드에 따른 공신력 평가를, 연구문제 3번에서는 이용자의 특성을 이용행태의 범주 안에서 이용동기, 이용분야, 이용량으로 나누어 살펴보았다. 이용동기는 총 21개의 항목으로 평가하도록 하였으며, 이용분야는 정치, 경제, 사회, 문화, 연예, 스포츠, 만화, 게시판으로 나누었으며, 이용량은 하루 평균 포털 뉴스서비스의 이용시간과 이용횟수로 살펴보았다.
연구문제 1번의 결과를 살펴보면, 포털 뉴스서비스의 공신력은 신뢰성, 용이성, 정보성, 전문성으로 나타났다. 기존의 미디어 공신력 연구에서와 마찬가지로 공신력의 대표적인 요인인 신뢰성과 전문성이 동일하게 도출되었다. 이는 포털 뉴스서비스가 하나의 미디어로서의 인식이 되고 있다는 전제가 될 수 있다. 또한 포털 뉴스서비스의 매체적 특성이라 볼 수 있는 용이성, 정보성요인은 포털 뉴스서비스의 쉬운 접근성과 뉴스 뿐 만 아니라 게시판이나 댓글들을 통한 타인의 의견 나아가 다양한 정보가 포털 뉴스서비스의 공신력을 평가하는데 영향을 미치고 있음을 알 수 있다.
연구문제 2는 포털 사이트 뉴스서비스의 브랜드에 따라 공신력 평가가 어떻게 다른가에 대하여 알아보고자 하였다. 포털 사이트 뉴스서비스 브랜드 중에서 가장 많은 이용자수를 나타낸 네이버와 다음 그리고 네이트를 비롯한 5개의 뉴스서비스 브랜드를 기타 항목으로 묶어서 네이버, 다음, 기타 총 3개 브랜드간의 공신력 평가를 알아보았다. 그 결과 신뢰성 요인이 포털 뉴스서비스 브랜드를 판단, 사용하는데 있어서 영향을 미치는 것으로 판단할 수 있다. 즉, 포털 뉴스서비스에서의 뉴스 소비가 연예, 오락, 스포츠등과 같은 연성뉴스들을 중심으로 이루어지기 때문에 브랜드는 크게 공신력 평가에 영향을 미치지 않는 것으로 볼 수 있다.
연구문제 3은 이용자의 이용행태에 따라 포털 뉴스서비스의 공신력 평가가 어떠한 차이가 있는지 살펴보았다. 이용행태는 이용동기, 이용분야, 이용량 세 가지의 차원으로 나누어 알아보았다. 먼저 이용동기는 뉴스추구성, 편리성, 휴식 · 오락성, 상호작용성, 습관성 총 5개의 요인이 밝혀졌다. 이용동기 요인들과 공신력 요인과의 상관관계를 살펴본 결과 하나의 공신력 요인과 하나 이상의 이용동기 요인이 정적인 관계를 나타냈다. 특히 신뢰성과 전문성 요인은 이용동기의 상호작용성 요인과 정적인 관계를 나타났는데 이는 댓글, 게시판, 설문조사 등을 통한 상호작용성이라는 동기가 공신력 평가에 중요하게 작용하고 있음을 알 수 있다.
이용분야에서는 전문성을 제외한 신뢰성, 용이성, 정보성 요인들에서 연예, 게시판 분야가 모두 정적인 관계를 나타냈으며 연예, 스포츠, 게시판, 문화 분야가 높은 상관관계를 나타냈다. 이와 같은 결과는 최근 대두되고 있는 뉴스 연성화 문제와 연관되어 있다고 볼 수 있다. 포털 사이트 뉴스서비스 간의 치열해진 경쟁이 페이지뷰 상승과 이용자 증가를 높이기 위해서 자극적인 제목이나, 사진 등을 메인화면에 게시하고 있으며, 이용자들도 깊이 있고 지식을 필요로 하는 정치, 경제와 같은 경성뉴스 보다는 가볍고, 읽기 쉬운 연성뉴스를 소비함으로 뉴스의 연성화 현상은 더욱 심화되고 있다. 이 뉴스 연성화 문제는 포털 뉴스서비스가 해결해야 하는 문제점이다.
마지막으로 이용량에 따른 공신력 평가는 이용횟수만이 신뢰성 요인과 부적인 상관관계를 나타냈다. 이 결과는 연구문제 2의 포털 사이트 뉴스브랜드에 따른 공신력 평가의 결과와 마찬가지로 연성뉴스 소비를 하는 이용자들에게 뉴스를 읽는 시간과 횟수는 공신력 평가에 크게 영향력을 미치지 못하는 것이라 할 수 있다.
결론적으로 본 연구의 결과는 언론의 역할을 하는 기존의 뉴스미디어에서 대부분 공통적으로 중요하게 여기는 공신력 요인인 신뢰성과 전문성 요인이 포털 뉴스서비스에서도 나타난 점을 통해서 포털 뉴스서비스가 미디어로서 이용자들이 인식하고 있음을 알 수 있었다.
포털 뉴스서비스는 전체 저널리즘의 지형에 영향을 미치고 있으며, 영향력이나 이용자수에서도 기존 미디어에 견줘질 만큼 성장하였다. 이제는 포털 뉴스서비스가 사회적 책임을 가지고 연성뉴스의 소비창구에서 벗어나 다양한 시각과 공정한 뉴스 전달을 위해 힘써야 하며, 여론의 공론장 역할까지 해낼 수 있는 인터넷 뉴스미디어로 나아가야 한다.
The advent of the Internet has changed Korean news media market affecting all the processes of the production, distribution and consumption of news. The Internet media market had been led by the Internet homepage of mass media companies and independent Internet newspapers until early 2003, but the p...
The advent of the Internet has changed Korean news media market affecting all the processes of the production, distribution and consumption of news. The Internet media market had been led by the Internet homepage of mass media companies and independent Internet newspapers until early 2003, but the portal news services began to be recognized as a new media when pubic opinion began to be formed on social issues through portal sites. The portal news services have actively participated in the Internet news market through strategic alliances with various news media on the basis of the users of portal sites which have easy access and enjoy a high level of loyalty. As a result, they have grown much to be threatening competitors of the existing mass media. Now the recognition of the portal news service is being expanded from a kind of content to a new media. in such circumstance, this study intended to verify the public trust of the portal news service in the thought that the portal news service need to be evaluated for its credibility on the basis of the trust of users to play the role a true media.
This study focused on the preposition that while the Credibility depends on the communicator who conveys the information, the difference should be supported by the recognition of the users. On such a basis, it was attempted to find out the difference in the evaluation of the credibility of the portal news service made by the characteristics of the users who select and actively use the news in the Internet media environment and the characteristics of the portal news service as a media.
To find out such differences, in research topic No. 1, the factors for credibility were made to be evaluated in a total of 18 items. In research topic No. 2, the evaluation of credibility according to the brand of the portal news service was reviewed, and in research topic No. 3, the characteristics of the users were examined separately for the motives, areas and quantity of usage in the category of the usage pattern. The motives of usage was evaluated in a total of 21 items, and the areas of usage were divided into politics, economics, society, culture, entertainment, sports, cartoon and bulletin. The quantity of usage was reviewed for the average daily duration of time and frequency of the usage of portal news service.
To look at the results of the research topic no. 1; the credibility of the portal news service turned out to be reliability, convenience, information and professionalism. Similarly to the results of the existing studies on the credibility of media, reliability and professionalism, the typical factors for credibility, were drawn out equally, which demonstrates the fact that the portal news service is being recognized as a media. In addition, the convenience and information factors, which can be said to be the characteristics of the portal news service as a media, show that not only the easy access and news of the portal news service but the opinion of others seen at the bulletin board and replying messages as well as various other information affect the evaluation of the credibility of the portal news service.
Research topic 2 attempted to find out how the evaluation of credibility differs according to the brand of the portal site news service. The evaluation of the credibility of the 3 groups was reviewed: naver, which has the largest users among all portal site news service brands, daum and the 3rd group composed of 5 news service brands including nate. The results were that the factor of reliability had influence on the judgment and usage of the portal news service brand. In other words, as the consumption of news in the portal news service is done mainly for soft news such as entertainment, amusement and sports, brands do not have significant influence on the credibility.
Research topic 3 reviewed how the evaluation of the credibility of portal news service differs according to the usage pattern of users. The usage pattern was examined in the 3 dimensions of the motives of usage, areas of usage and quantity of usage. First, the motives of usage turned out to be the pursuit of news, convenience, rest and amusement, interactivity and habits. It was shown by the examination of the correlation between the factors of the motives of usage and credibility that one factor of credibility had static relationship with more than one factors of the motives of usage. Especially, the factors of reliability and professionalism showed static relationship with the factor of interactivity in the motive of usage, which demonstrates that the motive of interactivity via response message, bulletin board, survey, etc. play important roles in the evaluation of credibility.
In the areas of usage, both the areas of entertainment and bulletin showed static relationship in reliability, convenience and information factors, and entertainment, sports, bulletin and cultural areas had high correlation. Such results seem to be connected with the recent trend of news becoming softer. Due to the fierce competition among portal site news services, sensational titles or pictures are put on the main page to increase page view and number of users, and users increasingly consume soft and easy-to-read-and-see news to hard news on politics and economics which need in-depth knowledge. This problem of news becoming softer is an issue which must be solved by the portal news service.
Finally, for the evaluation of credibility according to the quantity of usage, only the number of usage had negative correlation with reliability factor. Thus, similarly to the results of the evaluation of credibility according to the brand of portal site news in research topic No. 2, the results show that the duration of time and frequency of reading or watching news do not affect the evaluation of the credibility much for the users who consume soft news.
In conclusion, the results of this study showed that the users recognize the portal news service as a media since the factors of reliability and professionalism, which had been usually thought important by the existing news media in mass media also appear in the portal news service.
The portal news service has an influence on the overall topography of journalism, and has grown up to match the existing media in its influence or the number of users. It is time for the portal news service to become an Internet news media which can free itself from the consumption channel of soft news with social responsibility, make endeavors to transmit fair news in various viewpoints, and be a space for the creation of the public opinion.
The advent of the Internet has changed Korean news media market affecting all the processes of the production, distribution and consumption of news. The Internet media market had been led by the Internet homepage of mass media companies and independent Internet newspapers until early 2003, but the portal news services began to be recognized as a new media when pubic opinion began to be formed on social issues through portal sites. The portal news services have actively participated in the Internet news market through strategic alliances with various news media on the basis of the users of portal sites which have easy access and enjoy a high level of loyalty. As a result, they have grown much to be threatening competitors of the existing mass media. Now the recognition of the portal news service is being expanded from a kind of content to a new media. in such circumstance, this study intended to verify the public trust of the portal news service in the thought that the portal news service need to be evaluated for its credibility on the basis of the trust of users to play the role a true media.
This study focused on the preposition that while the Credibility depends on the communicator who conveys the information, the difference should be supported by the recognition of the users. On such a basis, it was attempted to find out the difference in the evaluation of the credibility of the portal news service made by the characteristics of the users who select and actively use the news in the Internet media environment and the characteristics of the portal news service as a media.
To find out such differences, in research topic No. 1, the factors for credibility were made to be evaluated in a total of 18 items. In research topic No. 2, the evaluation of credibility according to the brand of the portal news service was reviewed, and in research topic No. 3, the characteristics of the users were examined separately for the motives, areas and quantity of usage in the category of the usage pattern. The motives of usage was evaluated in a total of 21 items, and the areas of usage were divided into politics, economics, society, culture, entertainment, sports, cartoon and bulletin. The quantity of usage was reviewed for the average daily duration of time and frequency of the usage of portal news service.
To look at the results of the research topic no. 1; the credibility of the portal news service turned out to be reliability, convenience, information and professionalism. Similarly to the results of the existing studies on the credibility of media, reliability and professionalism, the typical factors for credibility, were drawn out equally, which demonstrates the fact that the portal news service is being recognized as a media. In addition, the convenience and information factors, which can be said to be the characteristics of the portal news service as a media, show that not only the easy access and news of the portal news service but the opinion of others seen at the bulletin board and replying messages as well as various other information affect the evaluation of the credibility of the portal news service.
Research topic 2 attempted to find out how the evaluation of credibility differs according to the brand of the portal site news service. The evaluation of the credibility of the 3 groups was reviewed: naver, which has the largest users among all portal site news service brands, daum and the 3rd group composed of 5 news service brands including nate. The results were that the factor of reliability had influence on the judgment and usage of the portal news service brand. In other words, as the consumption of news in the portal news service is done mainly for soft news such as entertainment, amusement and sports, brands do not have significant influence on the credibility.
Research topic 3 reviewed how the evaluation of the credibility of portal news service differs according to the usage pattern of users. The usage pattern was examined in the 3 dimensions of the motives of usage, areas of usage and quantity of usage. First, the motives of usage turned out to be the pursuit of news, convenience, rest and amusement, interactivity and habits. It was shown by the examination of the correlation between the factors of the motives of usage and credibility that one factor of credibility had static relationship with more than one factors of the motives of usage. Especially, the factors of reliability and professionalism showed static relationship with the factor of interactivity in the motive of usage, which demonstrates that the motive of interactivity via response message, bulletin board, survey, etc. play important roles in the evaluation of credibility.
In the areas of usage, both the areas of entertainment and bulletin showed static relationship in reliability, convenience and information factors, and entertainment, sports, bulletin and cultural areas had high correlation. Such results seem to be connected with the recent trend of news becoming softer. Due to the fierce competition among portal site news services, sensational titles or pictures are put on the main page to increase page view and number of users, and users increasingly consume soft and easy-to-read-and-see news to hard news on politics and economics which need in-depth knowledge. This problem of news becoming softer is an issue which must be solved by the portal news service.
Finally, for the evaluation of credibility according to the quantity of usage, only the number of usage had negative correlation with reliability factor. Thus, similarly to the results of the evaluation of credibility according to the brand of portal site news in research topic No. 2, the results show that the duration of time and frequency of reading or watching news do not affect the evaluation of the credibility much for the users who consume soft news.
In conclusion, the results of this study showed that the users recognize the portal news service as a media since the factors of reliability and professionalism, which had been usually thought important by the existing news media in mass media also appear in the portal news service.
The portal news service has an influence on the overall topography of journalism, and has grown up to match the existing media in its influence or the number of users. It is time for the portal news service to become an Internet news media which can free itself from the consumption channel of soft news with social responsibility, make endeavors to transmit fair news in various viewpoints, and be a space for the creation of the public opinion.
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