본 연구는 한국의 대기업들이 1990년대 중반부터 해외에 생산 공장을 설립ㆍ운영하면서 ‘글로벌기업화’하는 현상을 살펴보고, 이들이 어떠한 배경과 요인에 의해 글로벌화를 추진하게 되었는지 규명하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 한국과 일본의 대표적인 대기업인 현대자동차와 도요타자동차의 해외진출 사례를 비교ㆍ분석하였다. 그 결과 현대자동차와 도요타자동차가 글로벌화를 추진하는 데에는 ‘시장의 크기’나 ‘환율’과 같은 경제적 변수들보다 ‘국...
본 연구는 한국의 대기업들이 1990년대 중반부터 해외에 생산 공장을 설립ㆍ운영하면서 ‘글로벌기업화’하는 현상을 살펴보고, 이들이 어떠한 배경과 요인에 의해 글로벌화를 추진하게 되었는지 규명하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 한국과 일본의 대표적인 대기업인 현대자동차와 도요타자동차의 해외진출 사례를 비교ㆍ분석하였다. 그 결과 현대자동차와 도요타자동차가 글로벌화를 추진하는 데에는 ‘시장의 크기’나 ‘환율’과 같은 경제적 변수들보다 ‘국가 간의 무역마찰’이나 ‘정부의 자동차산업정책’, 그리고 ‘노사관계’와 같은 정치ㆍ사회적 변수들이 보다 결정적인 요인으로 작용하였다. 특히, 현대자동차의 경우 대립적 노사관계가, 도요타자동차의 경우 미ㆍ일 간의 무역마찰이 그들의 글로벌기업화에 있어서 가장 직접적인 요인으로 작용하였음을 확인할 수 있다. 이러한 사실은 현대자동차의 경우 국내 정치ㆍ사회적 상황이, 그리고 도요타자동차의 경우 국제 정치적 상황이 그들의 글로벌화 추진과 가장 큰 상관관계를 가지고 있음을 간접적으로 보여주고 있다. 따라서 대기업의 글로벌기업화라는 현상과 그 배경 및 요인을 자세히 알아보기 위해서는 국내외 정치ㆍ경제ㆍ사회적 상황들과 그러한 상황 내에서 벌어지는 이해관계 등에 대해서 보다 체계적이고 분석적으로 이해할 수 있는 정치경제적 접근이 필요하다.
본 연구는 한국의 대기업들이 1990년대 중반부터 해외에 생산 공장을 설립ㆍ운영하면서 ‘글로벌기업화’하는 현상을 살펴보고, 이들이 어떠한 배경과 요인에 의해 글로벌화를 추진하게 되었는지 규명하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 본 연구는 한국과 일본의 대표적인 대기업인 현대자동차와 도요타자동차의 해외진출 사례를 비교ㆍ분석하였다. 그 결과 현대자동차와 도요타자동차가 글로벌화를 추진하는 데에는 ‘시장의 크기’나 ‘환율’과 같은 경제적 변수들보다 ‘국가 간의 무역마찰’이나 ‘정부의 자동차산업정책’, 그리고 ‘노사관계’와 같은 정치ㆍ사회적 변수들이 보다 결정적인 요인으로 작용하였다. 특히, 현대자동차의 경우 대립적 노사관계가, 도요타자동차의 경우 미ㆍ일 간의 무역마찰이 그들의 글로벌기업화에 있어서 가장 직접적인 요인으로 작용하였음을 확인할 수 있다. 이러한 사실은 현대자동차의 경우 국내 정치ㆍ사회적 상황이, 그리고 도요타자동차의 경우 국제 정치적 상황이 그들의 글로벌화 추진과 가장 큰 상관관계를 가지고 있음을 간접적으로 보여주고 있다. 따라서 대기업의 글로벌기업화라는 현상과 그 배경 및 요인을 자세히 알아보기 위해서는 국내외 정치ㆍ경제ㆍ사회적 상황들과 그러한 상황 내에서 벌어지는 이해관계 등에 대해서 보다 체계적이고 분석적으로 이해할 수 있는 정치경제적 접근이 필요하다.
Since mid-1990s, a number of Korean big businesses have extended their businesses abroad on the basis of abundant capitals, accumulated skills and experiences. By investing in foreign countries and founding local plants, they have been finding larger markets easily, making higher profits, and upgrad...
Since mid-1990s, a number of Korean big businesses have extended their businesses abroad on the basis of abundant capitals, accumulated skills and experiences. By investing in foreign countries and founding local plants, they have been finding larger markets easily, making higher profits, and upgrading their brand-images as a global company. The purpose of this study is to examine globalization of Korean big businesses and elucidate which factors cause their globalization and how those factors influence it. This study compares and analyzes cases of Hyundai and Toyota Motors Co. As a result, this study shows that globalization of Hyundai and Toyota Motors Co. is led by political and social factors like trade disputes, government's auto industrial policies and the relations between labor and capital rather than economic factors like foreign exchange rate and market size. When it comes to examining globalization of Hyundai Motors Co., especially, it seems to be caused by domestic political and social condition such as its antagonistic labor-capital relationship. In the case of Toyota Motors Co., trade pressure from the United States, that is, international political situation caused its globalization directly. Therefore, This study suggests that globalization of Korean big businesses can be more clarified by applying the political economic perspective which can explain and understand a variety of political, social and economic situations and interests systematically and analytically.
Since mid-1990s, a number of Korean big businesses have extended their businesses abroad on the basis of abundant capitals, accumulated skills and experiences. By investing in foreign countries and founding local plants, they have been finding larger markets easily, making higher profits, and upgrading their brand-images as a global company. The purpose of this study is to examine globalization of Korean big businesses and elucidate which factors cause their globalization and how those factors influence it. This study compares and analyzes cases of Hyundai and Toyota Motors Co. As a result, this study shows that globalization of Hyundai and Toyota Motors Co. is led by political and social factors like trade disputes, government's auto industrial policies and the relations between labor and capital rather than economic factors like foreign exchange rate and market size. When it comes to examining globalization of Hyundai Motors Co., especially, it seems to be caused by domestic political and social condition such as its antagonistic labor-capital relationship. In the case of Toyota Motors Co., trade pressure from the United States, that is, international political situation caused its globalization directly. Therefore, This study suggests that globalization of Korean big businesses can be more clarified by applying the political economic perspective which can explain and understand a variety of political, social and economic situations and interests systematically and analytically.
주제어
#한국 대기업 글로벌기업화 현대자동차 도요타자동차 무역마찰 자동차산업정책 노사관계 Korean big business globalization Hyundai Motors Co Toyota Motors Co trade dispute auto industrial policy labor-capital relationship
학위논문 정보
저자
안민아
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
정치학과
지도교수
이연호
발행연도
2008
총페이지
v, 96 p.
키워드
한국 대기업 글로벌기업화 현대자동차 도요타자동차 무역마찰 자동차산업정책 노사관계 Korean big business globalization Hyundai Motors Co Toyota Motors Co trade dispute auto industrial policy labor-capital relationship
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.