1994년 캘리포니아 Northridge 지진, 1995년 일본 고베지진 그리고 최근에 발생한 일본의 니가타현에 발생한 지진 등으로 많은 인적, 물적인 피해를 가져왔다. 그리고 이러한 지진들은 주요 교량에 심각한 손상을 주었으며, 신설 및 보수 교량 등의 내진에 관한 이론이나 해석 등의 논의를 일으켰다. 최근 우리나라에서도 올해 초 강릉 앞바다 부근에 규모 4.8의 비교적 강진이 발생하여 그간에 지진에 대한 안전한 지대로 여겨졌던 한반도도 더 이상 안전지대로만 여길 수 없는 실정이다. 구조공학에 있어서 불확실량의 존재는 오래 전부터 인식되어 구조물의 설계에서는 안전계수라는 포괄적인 개념의 여유량을 적용함으로써 이들 불확실성을 고려하고 있다. 그런데, 구조해석 이론의 발전과, 실제 경험이 축적되면서 확률이론을 사용하여 구조물을 해석하면 불확실량을 정량적으로 취급하는 것이 가능하여 설계에 포함되는 위험요소를 허용수준 이내로 제한할 수 있게 된다. 따라서 구조물의 안전성을 보다 합리적으로 판단할 수 있는 수단이 된다. 본 연구에서는 범용 구조해석 프로그램과 일반적인 ...
1994년 캘리포니아 Northridge 지진, 1995년 일본 고베지진 그리고 최근에 발생한 일본의 니가타현에 발생한 지진 등으로 많은 인적, 물적인 피해를 가져왔다. 그리고 이러한 지진들은 주요 교량에 심각한 손상을 주었으며, 신설 및 보수 교량 등의 내진에 관한 이론이나 해석 등의 논의를 일으켰다. 최근 우리나라에서도 올해 초 강릉 앞바다 부근에 규모 4.8의 비교적 강진이 발생하여 그간에 지진에 대한 안전한 지대로 여겨졌던 한반도도 더 이상 안전지대로만 여길 수 없는 실정이다. 구조공학에 있어서 불확실량의 존재는 오래 전부터 인식되어 구조물의 설계에서는 안전계수라는 포괄적인 개념의 여유량을 적용함으로써 이들 불확실성을 고려하고 있다. 그런데, 구조해석 이론의 발전과, 실제 경험이 축적되면서 확률이론을 사용하여 구조물을 해석하면 불확실량을 정량적으로 취급하는 것이 가능하여 설계에 포함되는 위험요소를 허용수준 이내로 제한할 수 있게 된다. 따라서 구조물의 안전성을 보다 합리적으로 판단할 수 있는 수단이 된다. 본 연구에서는 범용 구조해석 프로그램과 일반적인 확률밀도함수를 사용하여 구조물의 손상도 곡선을 구하는 방법을 제시하며, 이를 납 면진 받침을 갖는 PSC Box Girder Bridge에 적용하여 교량의 손상도 곡선을 평가하는데 그 목적이 있다.
1994년 캘리포니아 Northridge 지진, 1995년 일본 고베지진 그리고 최근에 발생한 일본의 니가타현에 발생한 지진 등으로 많은 인적, 물적인 피해를 가져왔다. 그리고 이러한 지진들은 주요 교량에 심각한 손상을 주었으며, 신설 및 보수 교량 등의 내진에 관한 이론이나 해석 등의 논의를 일으켰다. 최근 우리나라에서도 올해 초 강릉 앞바다 부근에 규모 4.8의 비교적 강진이 발생하여 그간에 지진에 대한 안전한 지대로 여겨졌던 한반도도 더 이상 안전지대로만 여길 수 없는 실정이다. 구조공학에 있어서 불확실량의 존재는 오래 전부터 인식되어 구조물의 설계에서는 안전계수라는 포괄적인 개념의 여유량을 적용함으로써 이들 불확실성을 고려하고 있다. 그런데, 구조해석 이론의 발전과, 실제 경험이 축적되면서 확률이론을 사용하여 구조물을 해석하면 불확실량을 정량적으로 취급하는 것이 가능하여 설계에 포함되는 위험요소를 허용수준 이내로 제한할 수 있게 된다. 따라서 구조물의 안전성을 보다 합리적으로 판단할 수 있는 수단이 된다. 본 연구에서는 범용 구조해석 프로그램과 일반적인 확률밀도함수를 사용하여 구조물의 손상도 곡선을 구하는 방법을 제시하며, 이를 납 면진 받침을 갖는 PSC Box Girder Bridge에 적용하여 교량의 손상도 곡선을 평가하는데 그 목적이 있다.
In performing a risk analysis of structure for earthquake, it is imperative to identify the vulnerability of structures associated with various stages of damage. And the earthquake resisting capability is needed for structures like bridge. So the damage analysis of bridges with or without isolator f...
In performing a risk analysis of structure for earthquake, it is imperative to identify the vulnerability of structures associated with various stages of damage. And the earthquake resisting capability is needed for structures like bridge. So the damage analysis of bridges with or without isolator for earthquake effects is necessary. In this paper, the method for construction of fragility curve is presented. In doing that, general purpose structural analysis program and generally used probability density function are used. To demonstrate the development of fragility curves, representative bridge with PSC Box Girder Bridge Seongok area is used. For probabilistic analysis of the bridge, specified compressive strength of concrete and yielding strength of steel are considered as random variables. To get ??nominally identical but statistically different?? bridges, 80 realizations of and are obtained by simulation according to respective probability distribution functions. The results of structural analysis are represented by Bernoulli distribution which says damage or no damage. By the use of Maximum Likelihood Method, two parameters of lognormal distribution - median and standard deviation - are found. With them, the fragility curves are constructed. In this paper, the fragility curves of bridge are constructed with respect to PGV(Peak Ground Velocity). The results of this study are as follows: (1) In this paper, the fragility curves of PSC Box Girder bridge are constructed with respect to PGA(Peak Ground Acceleration) for the states of major and minor damage. (2) The proposed method for obtaining the fragility curves for PGA (Peak Ground Acceleration)can be applied to seek the fragility curves for PGV(Peak Ground Velocity) or SA(Spectral Acceleration) etc.
In performing a risk analysis of structure for earthquake, it is imperative to identify the vulnerability of structures associated with various stages of damage. And the earthquake resisting capability is needed for structures like bridge. So the damage analysis of bridges with or without isolator for earthquake effects is necessary. In this paper, the method for construction of fragility curve is presented. In doing that, general purpose structural analysis program and generally used probability density function are used. To demonstrate the development of fragility curves, representative bridge with PSC Box Girder Bridge Seongok area is used. For probabilistic analysis of the bridge, specified compressive strength of concrete and yielding strength of steel are considered as random variables. To get ??nominally identical but statistically different?? bridges, 80 realizations of and are obtained by simulation according to respective probability distribution functions. The results of structural analysis are represented by Bernoulli distribution which says damage or no damage. By the use of Maximum Likelihood Method, two parameters of lognormal distribution - median and standard deviation - are found. With them, the fragility curves are constructed. In this paper, the fragility curves of bridge are constructed with respect to PGV(Peak Ground Velocity). The results of this study are as follows: (1) In this paper, the fragility curves of PSC Box Girder bridge are constructed with respect to PGA(Peak Ground Acceleration) for the states of major and minor damage. (2) The proposed method for obtaining the fragility curves for PGA (Peak Ground Acceleration)can be applied to seek the fragility curves for PGV(Peak Ground Velocity) or SA(Spectral Acceleration) etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.