[학위논문]주름 기법을 응용한 가방디자인 연구 : 스모킹 기법을 중심으로 A Study on Bag Design with the Applications of the Pleating Techniques : With a focus on the smocking technique원문보기
과거의 가방(Bag)은 물건을 수납하거나 운반하는 도구로 실용성에 가까운 패션소품 중의 하나로 인식되었다. 그러나 현대로 들어오면서 가치 중심적인 소비성향의 확산으로 인하여 패션 소품(가방, 지갑, 벨트, 주얼리등)은 개인의 패션을 완성하는 패션 아이템으로 인식되어지고 있다. 따라서 현대인들은 패션 소품을 개별적 소품 자체에 의류상품 못지않는 높은 부가가치를 부여하고 있다. 이러한 사회 환경 속에서 패션 소품인 가방 디자인 또한 개성과 차별화를 중시하고 나 자신의 가치를 높이고자 하는 고객들의 요구를 충족 시켜줄 수 있는 고감도의 디자인 개념으로 연구 되어야 한다. 본 연구는 지금까지 가방디자인 연구에서 시도되지 않았던 혼합 주름인 ...
과거의 가방(Bag)은 물건을 수납하거나 운반하는 도구로 실용성에 가까운 패션소품 중의 하나로 인식되었다. 그러나 현대로 들어오면서 가치 중심적인 소비성향의 확산으로 인하여 패션 소품(가방, 지갑, 벨트, 주얼리등)은 개인의 패션을 완성하는 패션 아이템으로 인식되어지고 있다. 따라서 현대인들은 패션 소품을 개별적 소품 자체에 의류상품 못지않는 높은 부가가치를 부여하고 있다. 이러한 사회 환경 속에서 패션 소품인 가방 디자인 또한 개성과 차별화를 중시하고 나 자신의 가치를 높이고자 하는 고객들의 요구를 충족 시켜줄 수 있는 고감도의 디자인 개념으로 연구 되어야 한다. 본 연구는 지금까지 가방디자인 연구에서 시도되지 않았던 혼합 주름인 스모킹(Smocking) 기법을 활용하여 가방 디자인을 시도함에 그 의의가 있다. 연구의 목적은 주름 기법을 이용하여 평면의 소재에 입체적이고 독특한 표면 효과를 나타낼 수 있는 패턴을 디자인 하고, 이 패턴으로 실용성을 위주로 한 작품에 적용하여 제작함으로써 패션 소품인 가방의 고부가가치를 추구하고자 하였다. 본 연구에서는 첫째, 가방에 대한 이론적 고찰로 가방의 정의와 형성과정, 가방의 구조적 특성에 따른 분류를 살펴보고, 둘째, 주름 표현의 기법 연구로 주름의 기원과 특성, 주름 표현 기법의 유형 분석, 주름을 응용한 가방디자인 분석을 이론적으로 고찰하였다. 그리고 이러한 문헌 연구를 바탕으로 하여 평면 소재의 표면에 주름 기법을 활용하여 조형 감각을 부여하는 새로운 소재를 디자인 하고 실제 작품을 제작하였다. 가방에 대한 이론적 고찰 결과로 가방은 처음에는 허리에 차고 다니거나 거들에 메어달고 다니기도 하였는데, 19세기 초 엠파이어 스타일은 의복구성상 주머니를 붙이는 것이 불가능했기 때문에 손에 들고 다니는 가방을 필요로 했다. 20세기 말경에는 유명디자이너들의 제품에 대한 선호도가 높아져 유명 브랜드의 핸드백은 개인의 성공과 사회적 신분을 상징하게 되었다. 21세기 현대의 가방은 패션의 발달과 함께 컬러, 소재, 디테일, 실루엣, 형태, 기능성, 디자이너의 정서 등이 트랜드와 함께 거듭나는 패션 아이템으로 자리매김 하고 있다. 주름 표현의 기법 연구에 있어서 본 연구에서는 주름이 만들어지는 방법을 봉제 기법에 따른 주름에 한정하여 그 유형을 분류하였다. 유형의 분류에 있어서는 표면에 나타나는 입체감의 모양에 따라서, 부드러운 주름을 나타내는 곡선형 주름, 평평하고 딱딱한 느낌을 나타내는 직선형 주름, 부드러움과 딱딱함이 동시에 표현되는 혼합형 주름으로 정리하였다. 그리고 각 유형에 따른 주름의 종류와 기법을 살펴보고 기법에 따라 나타나는 주름의 형태 등을 살펴보았다. 주름을 응용한 가방디자인 분석에 있어서는 2005~2007 S/S 와 F/W, 그리고 오뜨 꾸뛰르 컬렉션에 나타난 가방 42작품을 분석함에 있어 가방에 나타난 주름 표현은 손주름(Hand gethering), 플라운스(Flounce), 박스 플리츠(Box pleats), 셔링(Shirring), 나이프 플리츠(knife pleats), 핀턱(Pin tucks), 스모킹 기법 등이 다양하게 활용된 것을 볼 수 있었다. 주름 기법이 활용된 소재에 있어서는 주로 패턴이 없는 무지에 활용되어 볼륨감의 텍스처(Texture)에 의한 장식성이 돋보였다. 그리고 가방의 형태에 따라 주름이 수납공간을 이용할 수 있는 기능을 부여하는데 활용된 것을 볼 수 있었다. 이러한 이론적 배경을 토대로 작품 제작에 응용된 주름은 주름의 유형에서 혼합형 주름 기법을 활용하여 7작품, 직선형 주름 기법을 활용하여 1작품, 곡선형 주름 기법을 활용하여 1작품, 총 9작품의 가방을 각각 패턴(Pattern)을 디자인 하였다. 그리고 디자인된 패턴(Pattern)으로 실용성을 위주로 한 실물을 제작하였다. 작품 제작을 한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 가방 디자인에 있어서 주름 기법은 수납공간을 확보하는 기능적 측면이 있다. 둘째, 턱(tuck)이나 스모킹(Smocking) 기법은 신축성이 적고 천 자체를 두껍게 만들어 구조적인 형태를 요구하는 가방에 적합한 기법이다. 셋째, 특히 스모킹 기법은 스티치 방법에 따라 부분적 혹은 전체에 입체적인 패턴과 텍스처를 나타낼 수 있어, 독특하고 다양한 패턴을 만들 수 있는 무한한 가능성이 있다. 넷째, 스모킹 기법은 수공예 적 봉제기법으로 쉽게 모방할 수 없어 고부가가치의 상품성을 가질 수 있다. 이상과 같이 주름 기법은 기법과 소재를 다양하게 발전시켜 나가면 가방뿐만 아니라 다양한 분야에서도 경쟁력 있는 고부가가치의 상품을 창출할 수 있으리라 본다.
과거의 가방(Bag)은 물건을 수납하거나 운반하는 도구로 실용성에 가까운 패션소품 중의 하나로 인식되었다. 그러나 현대로 들어오면서 가치 중심적인 소비성향의 확산으로 인하여 패션 소품(가방, 지갑, 벨트, 주얼리등)은 개인의 패션을 완성하는 패션 아이템으로 인식되어지고 있다. 따라서 현대인들은 패션 소품을 개별적 소품 자체에 의류상품 못지않는 높은 부가가치를 부여하고 있다. 이러한 사회 환경 속에서 패션 소품인 가방 디자인 또한 개성과 차별화를 중시하고 나 자신의 가치를 높이고자 하는 고객들의 요구를 충족 시켜줄 수 있는 고감도의 디자인 개념으로 연구 되어야 한다. 본 연구는 지금까지 가방디자인 연구에서 시도되지 않았던 혼합 주름인 스모킹(Smocking) 기법을 활용하여 가방 디자인을 시도함에 그 의의가 있다. 연구의 목적은 주름 기법을 이용하여 평면의 소재에 입체적이고 독특한 표면 효과를 나타낼 수 있는 패턴을 디자인 하고, 이 패턴으로 실용성을 위주로 한 작품에 적용하여 제작함으로써 패션 소품인 가방의 고부가가치를 추구하고자 하였다. 본 연구에서는 첫째, 가방에 대한 이론적 고찰로 가방의 정의와 형성과정, 가방의 구조적 특성에 따른 분류를 살펴보고, 둘째, 주름 표현의 기법 연구로 주름의 기원과 특성, 주름 표현 기법의 유형 분석, 주름을 응용한 가방디자인 분석을 이론적으로 고찰하였다. 그리고 이러한 문헌 연구를 바탕으로 하여 평면 소재의 표면에 주름 기법을 활용하여 조형 감각을 부여하는 새로운 소재를 디자인 하고 실제 작품을 제작하였다. 가방에 대한 이론적 고찰 결과로 가방은 처음에는 허리에 차고 다니거나 거들에 메어달고 다니기도 하였는데, 19세기 초 엠파이어 스타일은 의복구성상 주머니를 붙이는 것이 불가능했기 때문에 손에 들고 다니는 가방을 필요로 했다. 20세기 말경에는 유명디자이너들의 제품에 대한 선호도가 높아져 유명 브랜드의 핸드백은 개인의 성공과 사회적 신분을 상징하게 되었다. 21세기 현대의 가방은 패션의 발달과 함께 컬러, 소재, 디테일, 실루엣, 형태, 기능성, 디자이너의 정서 등이 트랜드와 함께 거듭나는 패션 아이템으로 자리매김 하고 있다. 주름 표현의 기법 연구에 있어서 본 연구에서는 주름이 만들어지는 방법을 봉제 기법에 따른 주름에 한정하여 그 유형을 분류하였다. 유형의 분류에 있어서는 표면에 나타나는 입체감의 모양에 따라서, 부드러운 주름을 나타내는 곡선형 주름, 평평하고 딱딱한 느낌을 나타내는 직선형 주름, 부드러움과 딱딱함이 동시에 표현되는 혼합형 주름으로 정리하였다. 그리고 각 유형에 따른 주름의 종류와 기법을 살펴보고 기법에 따라 나타나는 주름의 형태 등을 살펴보았다. 주름을 응용한 가방디자인 분석에 있어서는 2005~2007 S/S 와 F/W, 그리고 오뜨 꾸뛰르 컬렉션에 나타난 가방 42작품을 분석함에 있어 가방에 나타난 주름 표현은 손주름(Hand gethering), 플라운스(Flounce), 박스 플리츠(Box pleats), 셔링(Shirring), 나이프 플리츠(knife pleats), 핀턱(Pin tucks), 스모킹 기법 등이 다양하게 활용된 것을 볼 수 있었다. 주름 기법이 활용된 소재에 있어서는 주로 패턴이 없는 무지에 활용되어 볼륨감의 텍스처(Texture)에 의한 장식성이 돋보였다. 그리고 가방의 형태에 따라 주름이 수납공간을 이용할 수 있는 기능을 부여하는데 활용된 것을 볼 수 있었다. 이러한 이론적 배경을 토대로 작품 제작에 응용된 주름은 주름의 유형에서 혼합형 주름 기법을 활용하여 7작품, 직선형 주름 기법을 활용하여 1작품, 곡선형 주름 기법을 활용하여 1작품, 총 9작품의 가방을 각각 패턴(Pattern)을 디자인 하였다. 그리고 디자인된 패턴(Pattern)으로 실용성을 위주로 한 실물을 제작하였다. 작품 제작을 한 결과 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 가방 디자인에 있어서 주름 기법은 수납공간을 확보하는 기능적 측면이 있다. 둘째, 턱(tuck)이나 스모킹(Smocking) 기법은 신축성이 적고 천 자체를 두껍게 만들어 구조적인 형태를 요구하는 가방에 적합한 기법이다. 셋째, 특히 스모킹 기법은 스티치 방법에 따라 부분적 혹은 전체에 입체적인 패턴과 텍스처를 나타낼 수 있어, 독특하고 다양한 패턴을 만들 수 있는 무한한 가능성이 있다. 넷째, 스모킹 기법은 수공예 적 봉제기법으로 쉽게 모방할 수 없어 고부가가치의 상품성을 가질 수 있다. 이상과 같이 주름 기법은 기법과 소재를 다양하게 발전시켜 나가면 가방뿐만 아니라 다양한 분야에서도 경쟁력 있는 고부가가치의 상품을 창출할 수 있으리라 본다.
In the past, a bag was regarded as one of the practical fashion accessories to store or carry objects. In modern days, however, it's increasingly considered to be a fashion item to complete an individual's fashion as part of the required fashion accessories(including a purse, belt, and jewelry as we...
In the past, a bag was regarded as one of the practical fashion accessories to store or carry objects. In modern days, however, it's increasingly considered to be a fashion item to complete an individual's fashion as part of the required fashion accessories(including a purse, belt, and jewelry as well as a bag) due to the spread of the value-oriented consumption tendency. In fact, modern people place as high value added on fashion accessories as clothing itself. In that kind of social environment, it's important to value personality and differentiation in designing a bag that's one of the fashion accessories and approach it as a design of high sensitivity to meet the needs of the customers who wish to increase their value. The significance of this study derives from the attempts to design bags by applying the smocking technique, which is a type of mixed pleats never tried on bag design before. The study set out to design such patterns on two-dimensional materials as were three dimensional and generated unique surface effects by using pleating techniques, make practicality-based bags with the patterns applied, and thus pursue high value added of a bag that's a fashion accessory. First, a theoretical review of bags was made in terms of their definitions, formation processes, and categories according to the structural characteristics. And secondly, the techniques of pleats were examined by theoretically reviewing the origin and characteristics of pleats, analysis of types of pleating techniques, and bag designs with pleats. Based on the literature study results, the investigator designed new motifs to apply pleating techniques on the surface of plane materials and thus create formative senses and then manufactured bags following them. The results of the theoretical review of bags indicate that people carried a bag around their waists or hung one on a girdle. The empire style in the early 19th century made it impossible to attach a pocket onto clothes due to its unique structure and thus gave birth to a carrying bag. In the late 20th century, the consumers had more preference for the products by renowned designers than ever. A handbag made by a prestigious brand came to represent the wearer's success and social status. Entering the 21st century, a bag has established its own status as an essential fashion item that evolves along with a trend in colors, materials, silhouettes, forms, functionality, and designers' sentiments as well as the advancement in fashion. In investigating the pleating techniques, the investigator limited the method of pleating to sewing and categorized pleats according to pleating by sewing. The categories of pleats according to the solid patterns on the surface include curved pleats of soft feeling, straight pleats of flat and hard feeling, and mixed pleats of both soft and hard feeling. After examining the kinds and techniques of pleats in each of the categories, the forms of pleats were reviewed according to the techniques. In analyzing bag designs with pleats, 42 bags from the 2005~2007 S/S and F/W collections and the haute couture collections were analyzed. The analysis results show that there were a variety of pleats applied on the bags including hand gathering, flounce, box pleats, shirring, knife pleats, pin tucks, and smocking. As for the materials adopted for pleating purposes, they used plain cloth with no original patterns to highlight decorative features by texture of volume. It's also suggested that they used pleats to assign a storage function according to the types of bags. Based on the theoretical backgrounds, total nine bags were made with pattern designs; seven of them were made using the mixed pleats, one with the straight pleats, and one with the curved pleats. Special attention was paid to the practical purposes of the bags in applying the designed patterns. The resulting bags led to the following conclusions: First, the pleating technique turned out to play functional roles by securing storage room in bag design. Second, the tuck and smocking technique allow little elasticity and make the fabric thick, being appropriate for a bag that requires a structural shape. Third, in particular, the smocking technique can create partial or overall solid patterns and textures according to the stitching methods and thus claim infinite possibility of creating unique and diverse patterns. And fourth, the smocking technique is very difficult to copy with a handcrafted sewing technique and accordingly has the marketability of high value added.
In the past, a bag was regarded as one of the practical fashion accessories to store or carry objects. In modern days, however, it's increasingly considered to be a fashion item to complete an individual's fashion as part of the required fashion accessories(including a purse, belt, and jewelry as well as a bag) due to the spread of the value-oriented consumption tendency. In fact, modern people place as high value added on fashion accessories as clothing itself. In that kind of social environment, it's important to value personality and differentiation in designing a bag that's one of the fashion accessories and approach it as a design of high sensitivity to meet the needs of the customers who wish to increase their value. The significance of this study derives from the attempts to design bags by applying the smocking technique, which is a type of mixed pleats never tried on bag design before. The study set out to design such patterns on two-dimensional materials as were three dimensional and generated unique surface effects by using pleating techniques, make practicality-based bags with the patterns applied, and thus pursue high value added of a bag that's a fashion accessory. First, a theoretical review of bags was made in terms of their definitions, formation processes, and categories according to the structural characteristics. And secondly, the techniques of pleats were examined by theoretically reviewing the origin and characteristics of pleats, analysis of types of pleating techniques, and bag designs with pleats. Based on the literature study results, the investigator designed new motifs to apply pleating techniques on the surface of plane materials and thus create formative senses and then manufactured bags following them. The results of the theoretical review of bags indicate that people carried a bag around their waists or hung one on a girdle. The empire style in the early 19th century made it impossible to attach a pocket onto clothes due to its unique structure and thus gave birth to a carrying bag. In the late 20th century, the consumers had more preference for the products by renowned designers than ever. A handbag made by a prestigious brand came to represent the wearer's success and social status. Entering the 21st century, a bag has established its own status as an essential fashion item that evolves along with a trend in colors, materials, silhouettes, forms, functionality, and designers' sentiments as well as the advancement in fashion. In investigating the pleating techniques, the investigator limited the method of pleating to sewing and categorized pleats according to pleating by sewing. The categories of pleats according to the solid patterns on the surface include curved pleats of soft feeling, straight pleats of flat and hard feeling, and mixed pleats of both soft and hard feeling. After examining the kinds and techniques of pleats in each of the categories, the forms of pleats were reviewed according to the techniques. In analyzing bag designs with pleats, 42 bags from the 2005~2007 S/S and F/W collections and the haute couture collections were analyzed. The analysis results show that there were a variety of pleats applied on the bags including hand gathering, flounce, box pleats, shirring, knife pleats, pin tucks, and smocking. As for the materials adopted for pleating purposes, they used plain cloth with no original patterns to highlight decorative features by texture of volume. It's also suggested that they used pleats to assign a storage function according to the types of bags. Based on the theoretical backgrounds, total nine bags were made with pattern designs; seven of them were made using the mixed pleats, one with the straight pleats, and one with the curved pleats. Special attention was paid to the practical purposes of the bags in applying the designed patterns. The resulting bags led to the following conclusions: First, the pleating technique turned out to play functional roles by securing storage room in bag design. Second, the tuck and smocking technique allow little elasticity and make the fabric thick, being appropriate for a bag that requires a structural shape. Third, in particular, the smocking technique can create partial or overall solid patterns and textures according to the stitching methods and thus claim infinite possibility of creating unique and diverse patterns. And fourth, the smocking technique is very difficult to copy with a handcrafted sewing technique and accordingly has the marketability of high value added.
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