지금까지 죽음에 대한 이해는 일상의 삶에 의미를 깨닫게 해주는 측면에서 교육학적-상담학적 가치를 갖는다는 것을 다양한 측면에서 논의하였다. 본 연구는 능동적인 삶의 교육의 또 다른 차원인 ‘죽음’에 대한 인식의 전환과 이를 통한 죽음준비 상담교육의 이론과 실제에 도움을 주고자 하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 내용을 다루었다. 죽음관을 형성해온 이론적 배경을 살피기 위해 죽음의 다양한 개념과 죽음에 대한 다각적인 이해를 위하여 의학적-생물학적, 심리학적, 문화적, 철학적, 종교적 관점에서 살펴보았다. 또한 죽음의 선고를 받고 자신의 죽음을 현실로 받아들이기까지의 심리적, 정서적 과정, 죽음불안의 특성, 그리고 ...
지금까지 죽음에 대한 이해는 일상의 삶에 의미를 깨닫게 해주는 측면에서 교육학적-상담학적 가치를 갖는다는 것을 다양한 측면에서 논의하였다. 본 연구는 능동적인 삶의 교육의 또 다른 차원인 ‘죽음’에 대한 인식의 전환과 이를 통한 죽음준비 상담교육의 이론과 실제에 도움을 주고자 하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 내용을 다루었다. 죽음관을 형성해온 이론적 배경을 살피기 위해 죽음의 다양한 개념과 죽음에 대한 다각적인 이해를 위하여 의학적-생물학적, 심리학적, 문화적, 철학적, 종교적 관점에서 살펴보았다. 또한 죽음의 선고를 받고 자신의 죽음을 현실로 받아들이기까지의 심리적, 정서적 과정, 죽음불안의 특성, 그리고 삶의 의미에 대한 논의를 하였다. 죽음을 어떻게 이해하고 개념규정을 어떻게 내리느냐에 따라 삶과 죽음의 방식이 달라질 수도 있기 때문에 죽음에 대한 다양한 이해가 필요함을 살펴보았다. 생애주기에 따른 죽음 이해의 특성을 유아·아동기, 청소년기, 성인기, 노년기로 나누어 논의하였다. 죽음에 대한 인식과정이 인생의 발달단계에 따라 다름을 살펴보고 죽음준비를 위한 교육과 상담에 의미 있는 자료를 제공하고자 하였다. 죽음준비 교육의 현황을 알아보기 위하여 그의 전개과정을 외국의 사례와 우리나라의 사례를 통해서 살펴보았다. 미국과 독일 그리고 일본을 중심으로 죽음준비교육의 내용을 파악하였고, 우리나라의 경우는 몇 몇 대학의 평생교육기관에서 이루어지는 사례를 중심으로 논의하였다. 그러나 한국의 상황은 아직도 제도적(교육과정상)으로나, 교사의 자발적 참여로 이루어지는 비제도적 교육으로도 거의 실시되지 못하고 있어 죽음준비교육의 필요성이 절실함을 발견할 수 있었다. 죽음준비를 위한 상담교육의 과제를 교육학적 과제와 상담학적 과제로 구분하여 교육학적 차원에서는 죽음준비교육의 필요성과 생애주기별 죽음준비교육의 필요성과 과제를 논의하였다. 특히 거의 실행되고 있지 않는 청소년기의 죽음준비상담교육에 관심을 두고 상담학적 차원에서 학교에서 활용할 수 있는 ‘아름다운 삶, 아름다운 죽음’이라는 프로그램을 구안하고 이를 상담목적, 상담내용, 프로그램 진행방법과 상담기법으로 구분하여 구체적으로 제시하였다. 청소년기의 특성상 죽음준비교육이 생명교육, 자살, 비행 예방교육으로 연결되어야 하므로 프로그램의 주제영역을 죽음의 의미, 죽음의 과정, 생애주기에 따른 죽어감의 또 다른 형태, 삶의 의미(생명교육)로 구분하여 각 영역마다 세부적인 활동내용을 구성하여 학교현장에서 청소년들에게 거부감 없이 사용될 수 있는 상담프로그램으로 구성했다. 이상의 발전과제들은 죽음에 대한 인식을 전환하고, 적극적인 생활태도와 의미 있는 삶을 살아가도록 돕는 데 초점을 두고 있으며 본고가 연구한 죽음준비 상담교육은 학교에서의 죽음 관련 프로그램 구성과 운영에 중요한 정보를 제공할 뿐 아니라 이러한 변인들에 초점을 맞추어 학생들의 특성에 맞게 상담하고 적절한 교수법과 상담기법 그리고 교육내용들을 제공할 수 있는 의미 있는 자료를 제공할 것이다.
지금까지 죽음에 대한 이해는 일상의 삶에 의미를 깨닫게 해주는 측면에서 교육학적-상담학적 가치를 갖는다는 것을 다양한 측면에서 논의하였다. 본 연구는 능동적인 삶의 교육의 또 다른 차원인 ‘죽음’에 대한 인식의 전환과 이를 통한 죽음준비 상담교육의 이론과 실제에 도움을 주고자 하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 다음과 같은 내용을 다루었다. 죽음관을 형성해온 이론적 배경을 살피기 위해 죽음의 다양한 개념과 죽음에 대한 다각적인 이해를 위하여 의학적-생물학적, 심리학적, 문화적, 철학적, 종교적 관점에서 살펴보았다. 또한 죽음의 선고를 받고 자신의 죽음을 현실로 받아들이기까지의 심리적, 정서적 과정, 죽음불안의 특성, 그리고 삶의 의미에 대한 논의를 하였다. 죽음을 어떻게 이해하고 개념규정을 어떻게 내리느냐에 따라 삶과 죽음의 방식이 달라질 수도 있기 때문에 죽음에 대한 다양한 이해가 필요함을 살펴보았다. 생애주기에 따른 죽음 이해의 특성을 유아·아동기, 청소년기, 성인기, 노년기로 나누어 논의하였다. 죽음에 대한 인식과정이 인생의 발달단계에 따라 다름을 살펴보고 죽음준비를 위한 교육과 상담에 의미 있는 자료를 제공하고자 하였다. 죽음준비 교육의 현황을 알아보기 위하여 그의 전개과정을 외국의 사례와 우리나라의 사례를 통해서 살펴보았다. 미국과 독일 그리고 일본을 중심으로 죽음준비교육의 내용을 파악하였고, 우리나라의 경우는 몇 몇 대학의 평생교육기관에서 이루어지는 사례를 중심으로 논의하였다. 그러나 한국의 상황은 아직도 제도적(교육과정상)으로나, 교사의 자발적 참여로 이루어지는 비제도적 교육으로도 거의 실시되지 못하고 있어 죽음준비교육의 필요성이 절실함을 발견할 수 있었다. 죽음준비를 위한 상담교육의 과제를 교육학적 과제와 상담학적 과제로 구분하여 교육학적 차원에서는 죽음준비교육의 필요성과 생애주기별 죽음준비교육의 필요성과 과제를 논의하였다. 특히 거의 실행되고 있지 않는 청소년기의 죽음준비상담교육에 관심을 두고 상담학적 차원에서 학교에서 활용할 수 있는 ‘아름다운 삶, 아름다운 죽음’이라는 프로그램을 구안하고 이를 상담목적, 상담내용, 프로그램 진행방법과 상담기법으로 구분하여 구체적으로 제시하였다. 청소년기의 특성상 죽음준비교육이 생명교육, 자살, 비행 예방교육으로 연결되어야 하므로 프로그램의 주제영역을 죽음의 의미, 죽음의 과정, 생애주기에 따른 죽어감의 또 다른 형태, 삶의 의미(생명교육)로 구분하여 각 영역마다 세부적인 활동내용을 구성하여 학교현장에서 청소년들에게 거부감 없이 사용될 수 있는 상담프로그램으로 구성했다. 이상의 발전과제들은 죽음에 대한 인식을 전환하고, 적극적인 생활태도와 의미 있는 삶을 살아가도록 돕는 데 초점을 두고 있으며 본고가 연구한 죽음준비 상담교육은 학교에서의 죽음 관련 프로그램 구성과 운영에 중요한 정보를 제공할 뿐 아니라 이러한 변인들에 초점을 맞추어 학생들의 특성에 맞게 상담하고 적절한 교수법과 상담기법 그리고 교육내용들을 제공할 수 있는 의미 있는 자료를 제공할 것이다.
The purpose of this dissertation is to change thinking of death, another dimension of active life from this, to help theory and practice of death preparation consultation education. To attain this purpose, We dealt with these: We have studied death to survey theory background forming death view, und...
The purpose of this dissertation is to change thinking of death, another dimension of active life from this, to help theory and practice of death preparation consultation education. To attain this purpose, We dealt with these: We have studied death to survey theory background forming death view, understand various concept of death multilateral understanding death, in view of biology psychology, religion. Besides, being sentenced death, until accepting death as a reality, We have studied a trait of death anxiety, a meaning of life, a process of mentality, emotion. Namely, men differ from standards of recognizing, evaluating death. Because of understanding in social veins, various interconnections with methods, it is not easy to define death. But We have known various understanding for death, in accordance with how we understand death, how we stipulate concept. In order to find out the characters of understanding death with life-steps, We classified childhood, adolescence, adulthood, senescence. We have found that life-steps has different death concept. and must be a necessity of death preparation education in harmony with steps. Through consultation education for death preparation, not a process of getting rid of death-anxiety, but how we handle death-anxiety ,We have known the understanding of chief reasons, steps of death-acceptance and phase theory, life-meaning. We organized group consultation program on basis of theoretical background , influencing consciousness change on life. For the theory of death preparation consultation education and practical research, death preparation, education has already performed in many countries, but it is not yet performed in korea. By understanding korean situation ,We have studied a necessity of death education and objectives. From these studies, We obtained some conclusions. Contents related with death was not dealt with in education field. We think that the academical history of thanatology is short, and research achievements are poor. Above all, technical civilization and material riches have been emphasized in modern society. Therefore, negative attitude on death of modern education were not denied. When educational purpose has been realized the meaning of life and is called the act of pursuing desirable change, to get this purpose, it is necessary to learn various educational motives. Among them, the distorted view of death has been overcome if they have been provided basic introspections, practical change, understanding on timely death a process of acceptance on the problem of human life in childhood, adolescence, adulthood, senescence. In modern society, many people think that death is strange, improper unnatural, alien and is isolated from a reality mechanically in remote area and a corpse has been removed swiftly and sanitarily. Death is not natural ultimate peak, but is cherished by somebody, intervened artificially, relatively. In an effort to overcoming measured death without filter in daily life, death education has been activated in re-society dimension from babyhood to senescence. Death preparation education is to overcome the extremity of death, to transform death from a natural of life. Without a proper recognition on a view of death, we can't have sound life-view and life morals. Through death preparation education, we must help them to accept elegant death with new attitude, living a practical life. As a result of researches, I suggested as follows: First, to think a death is to reflect a way of self-life. to reconsider a life itself. So, death preparation education is for a life. Second, a variety of program is necessary for a right life and death with a right each life step. Third, we have to enhance specialist' quality for death preparation education with educational efforts. Fourth, the function of death preparation education' institute is an school. Fifth, indifference young people take their life and ignore their deeds is official absence connected with concerned education. Suicide prevention and thinking of life purpose is the most important in official education field point. The change of thinking is necessary on death of education experts.
The purpose of this dissertation is to change thinking of death, another dimension of active life from this, to help theory and practice of death preparation consultation education. To attain this purpose, We dealt with these: We have studied death to survey theory background forming death view, understand various concept of death multilateral understanding death, in view of biology psychology, religion. Besides, being sentenced death, until accepting death as a reality, We have studied a trait of death anxiety, a meaning of life, a process of mentality, emotion. Namely, men differ from standards of recognizing, evaluating death. Because of understanding in social veins, various interconnections with methods, it is not easy to define death. But We have known various understanding for death, in accordance with how we understand death, how we stipulate concept. In order to find out the characters of understanding death with life-steps, We classified childhood, adolescence, adulthood, senescence. We have found that life-steps has different death concept. and must be a necessity of death preparation education in harmony with steps. Through consultation education for death preparation, not a process of getting rid of death-anxiety, but how we handle death-anxiety ,We have known the understanding of chief reasons, steps of death-acceptance and phase theory, life-meaning. We organized group consultation program on basis of theoretical background , influencing consciousness change on life. For the theory of death preparation consultation education and practical research, death preparation, education has already performed in many countries, but it is not yet performed in korea. By understanding korean situation ,We have studied a necessity of death education and objectives. From these studies, We obtained some conclusions. Contents related with death was not dealt with in education field. We think that the academical history of thanatology is short, and research achievements are poor. Above all, technical civilization and material riches have been emphasized in modern society. Therefore, negative attitude on death of modern education were not denied. When educational purpose has been realized the meaning of life and is called the act of pursuing desirable change, to get this purpose, it is necessary to learn various educational motives. Among them, the distorted view of death has been overcome if they have been provided basic introspections, practical change, understanding on timely death a process of acceptance on the problem of human life in childhood, adolescence, adulthood, senescence. In modern society, many people think that death is strange, improper unnatural, alien and is isolated from a reality mechanically in remote area and a corpse has been removed swiftly and sanitarily. Death is not natural ultimate peak, but is cherished by somebody, intervened artificially, relatively. In an effort to overcoming measured death without filter in daily life, death education has been activated in re-society dimension from babyhood to senescence. Death preparation education is to overcome the extremity of death, to transform death from a natural of life. Without a proper recognition on a view of death, we can't have sound life-view and life morals. Through death preparation education, we must help them to accept elegant death with new attitude, living a practical life. As a result of researches, I suggested as follows: First, to think a death is to reflect a way of self-life. to reconsider a life itself. So, death preparation education is for a life. Second, a variety of program is necessary for a right life and death with a right each life step. Third, we have to enhance specialist' quality for death preparation education with educational efforts. Fourth, the function of death preparation education' institute is an school. Fifth, indifference young people take their life and ignore their deeds is official absence connected with concerned education. Suicide prevention and thinking of life purpose is the most important in official education field point. The change of thinking is necessary on death of education experts.
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