초고령화 사회로 치닫고 있는 현 시대에, 같이 동반되는 이슈는 ‘죽음’이다. 잘 산다는 것은 잘 죽는다는 것의 연장선이다. 급속한 고령사회로의 진입은 개인과 사회 모두에게 죽음에 대한 이해와 준비를 하도록 요청하고 있다. 인간의 중요한 마지막 과제인 존엄한 죽음의 의미일 수 있는 ‘좋은 죽음’에 대해서 고민해 보아야 하는 이유가 바로 그 때문이다. 웰다잉 준비교육 프로그램을 통해 노인들에게 죽음에 대한 이해와 준비를 돕고, 웰다잉 준비교육 프로그램이 노인의 죽음불안 감소 및 생활만족도 향상과 어떻게 연계되는지 그 효과성을 검증하려고 한다. 이를 위해 전라남도 G시에 거주하는 30명(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)을 연구대상으로 선정하여, 웰다잉 준비교육 프로그램 실시 전과 후에 ‘생활 만족도’와 ‘죽음불안’검사를 실시하였다. 프로그램 실시 기간은 2015년 9월부터 11월까지 3개월에 걸쳐, 주 1회 총 10회기를 실시하였으며, 각 회기 당 120분 정도 소요되었고 프로그램의 효과성을 측정하기 위해 프로그램 사전·사후를 비교하였다. 수집된 자료는 Window용 ...
초고령화 사회로 치닫고 있는 현 시대에, 같이 동반되는 이슈는 ‘죽음’이다. 잘 산다는 것은 잘 죽는다는 것의 연장선이다. 급속한 고령사회로의 진입은 개인과 사회 모두에게 죽음에 대한 이해와 준비를 하도록 요청하고 있다. 인간의 중요한 마지막 과제인 존엄한 죽음의 의미일 수 있는 ‘좋은 죽음’에 대해서 고민해 보아야 하는 이유가 바로 그 때문이다. 웰다잉 준비교육 프로그램을 통해 노인들에게 죽음에 대한 이해와 준비를 돕고, 웰다잉 준비교육 프로그램이 노인의 죽음불안 감소 및 생활만족도 향상과 어떻게 연계되는지 그 효과성을 검증하려고 한다. 이를 위해 전라남도 G시에 거주하는 30명(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)을 연구대상으로 선정하여, 웰다잉 준비교육 프로그램 실시 전과 후에 ‘생활 만족도’와 ‘죽음불안’검사를 실시하였다. 프로그램 실시 기간은 2015년 9월부터 11월까지 3개월에 걸쳐, 주 1회 총 10회기를 실시하였으며, 각 회기 당 120분 정도 소요되었고 프로그램의 효과성을 측정하기 위해 프로그램 사전·사후를 비교하였다. 수집된 자료는 Window용 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 다변량 반복측정으로 분석하였으며, 본 연구를 통해 나타난 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 웰다잉 준비교육 프로그램 실시 후 실험집단의 죽음불안이 유의미하게 감소하였다. 단순히 남은 시간을 죽음불안으로 인해 하루하루를 살아가는 것이 아닌, 자신의 삶에 있어서 미해결된 과제를 해결하고, 자연의 순리에 따른 인생의 길을 간다는 것을 받아들이면서 마음의 안정을 찾게 되었다. 둘째, 웰다잉 준비교육 프로그램 실시 후 실험집단의 생활만족도가 유의미하게 증가였다. 내가 진정 원하는 것이 무엇인지를 알아가는 과정을 통해 삶의 기쁨과 감사함을 표현함으로써 생활에 만족감을 느끼게 되었다. 셋째, 웰다잉 준비교육 프로그램 만족도 분석결과 만족도가 비교적 높게 측정되었으며, 회상요법과 게슈탈트 치료기법을 사용한 회기의 만족도가 가장 높았다. 이와 같은 결과를 통해, 초고령화 사회를 맞이하는 우리나라에서는 노년의 삶의 질 뿐만 아니라, 전 생애에 걸쳐 웰빙의 마무리를 위한 웰다잉 준비교육 프로그램이 필요할 것으로 여겨진다. 또한 이러한 웰다잉 준비교육 프로그램은 노년의 삶을 통합으로 이끌어 온전히 존엄한 생을 맞이하게 해 줄 것으로 기대된다.
초고령화 사회로 치닫고 있는 현 시대에, 같이 동반되는 이슈는 ‘죽음’이다. 잘 산다는 것은 잘 죽는다는 것의 연장선이다. 급속한 고령사회로의 진입은 개인과 사회 모두에게 죽음에 대한 이해와 준비를 하도록 요청하고 있다. 인간의 중요한 마지막 과제인 존엄한 죽음의 의미일 수 있는 ‘좋은 죽음’에 대해서 고민해 보아야 하는 이유가 바로 그 때문이다. 웰다잉 준비교육 프로그램을 통해 노인들에게 죽음에 대한 이해와 준비를 돕고, 웰다잉 준비교육 프로그램이 노인의 죽음불안 감소 및 생활만족도 향상과 어떻게 연계되는지 그 효과성을 검증하려고 한다. 이를 위해 전라남도 G시에 거주하는 30명(실험집단: 15명, 비교집단: 15명)을 연구대상으로 선정하여, 웰다잉 준비교육 프로그램 실시 전과 후에 ‘생활 만족도’와 ‘죽음불안’검사를 실시하였다. 프로그램 실시 기간은 2015년 9월부터 11월까지 3개월에 걸쳐, 주 1회 총 10회기를 실시하였으며, 각 회기 당 120분 정도 소요되었고 프로그램의 효과성을 측정하기 위해 프로그램 사전·사후를 비교하였다. 수집된 자료는 Window용 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 다변량 반복측정으로 분석하였으며, 본 연구를 통해 나타난 결과를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 웰다잉 준비교육 프로그램 실시 후 실험집단의 죽음불안이 유의미하게 감소하였다. 단순히 남은 시간을 죽음불안으로 인해 하루하루를 살아가는 것이 아닌, 자신의 삶에 있어서 미해결된 과제를 해결하고, 자연의 순리에 따른 인생의 길을 간다는 것을 받아들이면서 마음의 안정을 찾게 되었다. 둘째, 웰다잉 준비교육 프로그램 실시 후 실험집단의 생활만족도가 유의미하게 증가였다. 내가 진정 원하는 것이 무엇인지를 알아가는 과정을 통해 삶의 기쁨과 감사함을 표현함으로써 생활에 만족감을 느끼게 되었다. 셋째, 웰다잉 준비교육 프로그램 만족도 분석결과 만족도가 비교적 높게 측정되었으며, 회상요법과 게슈탈트 치료기법을 사용한 회기의 만족도가 가장 높았다. 이와 같은 결과를 통해, 초고령화 사회를 맞이하는 우리나라에서는 노년의 삶의 질 뿐만 아니라, 전 생애에 걸쳐 웰빙의 마무리를 위한 웰다잉 준비교육 프로그램이 필요할 것으로 여겨진다. 또한 이러한 웰다잉 준비교육 프로그램은 노년의 삶을 통합으로 이끌어 온전히 존엄한 생을 맞이하게 해 줄 것으로 기대된다.
In this present era when the society has become rapidly aging, ‘death’ is an issue inevitably accompanied. Wellbeing is on the continuum of well-dying. Entering into a rapidly aging society requires appropriate understanding of, and preparation for, death on the part of both individuals and the soci...
In this present era when the society has become rapidly aging, ‘death’ is an issue inevitably accompanied. Wellbeing is on the continuum of well-dying. Entering into a rapidly aging society requires appropriate understanding of, and preparation for, death on the part of both individuals and the society. This is the reason why we have to make deliberate contemplation on ‘well-dying’, which could represent human beings’ last mission, dignified death.
Through well-dying preparation education programs, this study aimed to help elderly people understand and prepare death, and to identify their effectiveness of how these well-dying programs are associated with reducing elderly people’s anxiety towards death and improving their life satisfaction
For this study purpose 30 people living in G-city in South Jolla area (15 for experimental group, 15 for control group) were selected as study subjects, on whom tests measuring ‘life satisfaction’ and ‘death anxiety’ were conducted before and after the well-dying preparation education program was implemented. This program was run once a week, from September to November in 2015 for 3 months of period, altogether 10 sessions, each lasting 120 minutes. To measure the effectiveness of the programs, test results were compared before and after the implementation of the program.
The collected data was analysed with SPSS 2.1 program in repeated measures multivariate analysis, and the findings revealed from the analysis can be summarized as follows.
Firstly, after the well-dying preparation education program was conducted, the level of death anxiety from the experimental group was found to be significantly reduced. Instead of spending their remaining time in fear of death, the subjects settled those tasks which had been left incomplete in their life and found a state of balance in their mind by accepting the fact that they live their life following the nature’s law.
Second, After the well-dying preparation education program, it was revealed that life satisfaction level of the experimental group showed a meaningful increase. In the process of finding out what they genuinely wanted, they came to feel satisfied with their life by expressing the pleasure of living and gratitude.
Third, according to the result from the analysis of the satisfaction with well-dying preparation education program, relatively high satisfaction level was measured. Moreover, those sessions employing recollection technique and Gestalt therapy turned out to be most satisfactory.
From these findings, it can be concluded that South korea facing a super-aged society needs well-dying preparation education program not only for a quality of elderly life but also for the closure of wellbeing over the entire life as a whole. In addition, this well-dying preparation program is expected to integrate elderly life so that they can have a dignified life.
In this present era when the society has become rapidly aging, ‘death’ is an issue inevitably accompanied. Wellbeing is on the continuum of well-dying. Entering into a rapidly aging society requires appropriate understanding of, and preparation for, death on the part of both individuals and the society. This is the reason why we have to make deliberate contemplation on ‘well-dying’, which could represent human beings’ last mission, dignified death.
Through well-dying preparation education programs, this study aimed to help elderly people understand and prepare death, and to identify their effectiveness of how these well-dying programs are associated with reducing elderly people’s anxiety towards death and improving their life satisfaction
For this study purpose 30 people living in G-city in South Jolla area (15 for experimental group, 15 for control group) were selected as study subjects, on whom tests measuring ‘life satisfaction’ and ‘death anxiety’ were conducted before and after the well-dying preparation education program was implemented. This program was run once a week, from September to November in 2015 for 3 months of period, altogether 10 sessions, each lasting 120 minutes. To measure the effectiveness of the programs, test results were compared before and after the implementation of the program.
The collected data was analysed with SPSS 2.1 program in repeated measures multivariate analysis, and the findings revealed from the analysis can be summarized as follows.
Firstly, after the well-dying preparation education program was conducted, the level of death anxiety from the experimental group was found to be significantly reduced. Instead of spending their remaining time in fear of death, the subjects settled those tasks which had been left incomplete in their life and found a state of balance in their mind by accepting the fact that they live their life following the nature’s law.
Second, After the well-dying preparation education program, it was revealed that life satisfaction level of the experimental group showed a meaningful increase. In the process of finding out what they genuinely wanted, they came to feel satisfied with their life by expressing the pleasure of living and gratitude.
Third, according to the result from the analysis of the satisfaction with well-dying preparation education program, relatively high satisfaction level was measured. Moreover, those sessions employing recollection technique and Gestalt therapy turned out to be most satisfactory.
From these findings, it can be concluded that South korea facing a super-aged society needs well-dying preparation education program not only for a quality of elderly life but also for the closure of wellbeing over the entire life as a whole. In addition, this well-dying preparation program is expected to integrate elderly life so that they can have a dignified life.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.