본 논문은 신앙공동체 안에서 간세대예배에 관한 연구이다. 간세대예배란 신앙공동체의 모든 구성원들이 같은 시간과 장소에서 함께 경험하는 간세대 예배 또는 세대 간 예배를 말한다. 이를 통해 신앙의 유산을 자연스럽게 전수할 수 있으며 세대 간의 개성과 장점을 역동적으로 나눌 수 있다. 또한 간세대예배는 보편성이 담보되어야 하는데 이를 위해서 예전적 예배의 전통, 특별히 축제적 성례전을 드려야 한다. 이는 간세대예배의 요소에 관한 것으로, 간세대예배는 말씀과 성찬의 균형 잡힌 예배여야 하고 상징과 예술의 방법론을 적극 활용하는 예배여야...
본 논문은 신앙공동체 안에서 간세대예배에 관한 연구이다. 간세대예배란 신앙공동체의 모든 구성원들이 같은 시간과 장소에서 함께 경험하는 간세대 예배 또는 세대 간 예배를 말한다. 이를 통해 신앙의 유산을 자연스럽게 전수할 수 있으며 세대 간의 개성과 장점을 역동적으로 나눌 수 있다. 또한 간세대예배는 보편성이 담보되어야 하는데 이를 위해서 예전적 예배의 전통, 특별히 축제적 성례전을 드려야 한다. 이는 간세대예배의 요소에 관한 것으로, 간세대예배는 말씀과 성찬의 균형 잡힌 예배여야 하고 상징과 예술의 방법론을 적극 활용하는 예배여야 한다.먼저 간세대예배 연구와 실행의 필요성은 한국 교회와 예배 문화적 현실과 밀접하게 관련되어있다. 왜냐하면 오늘날 한국 교회는 대형화를 지향하고 예배는 분리화가 진행되고 있기 때문이다. 이런 상황에서는 예배의 본질인 소통과 공동체성을 놓칠 수밖에 없는 현실이다. 이에 논자가 주장하는 바, 간세대예배의 실행은 예배 원형의 회복이며 새로운 시대의 새로운 대안 예배로서 자리매김을 할 수 있다는 것이다. 이것이 바로 간세대예배의 의의며 목적이다.이제 간세대예배는 실행되어야 한다. 우선적으로 주일 낮에 드리는 공공예배를 간세대예배로 대체하는 노력이 필요하겠다. 그래야만 예배문화의 변화를 간세대예배로 주도적으로 변화시킬 수 있다. 비록 기존 교회에서는 변화가 쉽지 않겠지만, 예배 준비자들로부터 시작하고 잘 준비한다면 예전적이고도 역동적인 간세대예배를 드릴 수 있게 될 것이다. 오히려 비교적 작은 공동체나 개척하는 교회들은 처음부터 간세대예배의 실행이 용이할 것이다.또한 공동체성의 회복과 강화를 위해 가족예배 혹은 소그룹공동체의 예배가 활성화되어야 한다. 이는 간세대예배의 대안예배적 성격을 말하는데 이것의 실행은 신앙의 정체성과 공동체성 그리고 연대의식을 함양할 수 있는 의미 있는 자리를 제공하기 때문이다. 특히 오늘날과 같이 개인주의가 팽배하고 이기주의가 지배하는 시대에 간세대예배를 통하여 서로에 대한 관심과 나눔을 실천할 수 있다.본 논문의 구성은 다음과 같다. 제Ⅰ장 ‘서론’에서는 예배를 간세대적으로 드려야 함을 제안하면서, 간세대 예배의 목적과 의의 그리고 연구 방법과 범위에 대해 개괄적으로 기술한다. 제Ⅱ장 ‘간세대예배의 이론’에서는 간세대예배의 용어와 정의와 특징에 대하여 예배학적 고찰을 통해 정리한다. 제Ⅲ장 ‘간세대예배의 구조’에서는 복음과 상황의 소통을 위한 예전적 예배의 구조로서 ‘성례전, 설교, 미디어, 공동체’를 고찰해본다. 제Ⅳ장 ‘간세대예배의 모형’에서는 세계적인 동향으로서 떼제예배, 조화된 예배, EPIC예배를 소개하고 현재 예배서로 출판된 간세대예배 모범을 소개할 것이다. 제Ⅴ장 ‘간세대예배의 실제’에서는 간세대예배 현장에 참여하여 예배를 스케치하고 구조를 분석할 것이다. 제Ⅵ장 ‘결론’에서는 간세대예배의 내용을 요약하고 한국교회를 향한 제언으로 마치고자 한다.
본 논문은 신앙공동체 안에서 간세대예배에 관한 연구이다. 간세대예배란 신앙공동체의 모든 구성원들이 같은 시간과 장소에서 함께 경험하는 간세대 예배 또는 세대 간 예배를 말한다. 이를 통해 신앙의 유산을 자연스럽게 전수할 수 있으며 세대 간의 개성과 장점을 역동적으로 나눌 수 있다. 또한 간세대예배는 보편성이 담보되어야 하는데 이를 위해서 예전적 예배의 전통, 특별히 축제적 성례전을 드려야 한다. 이는 간세대예배의 요소에 관한 것으로, 간세대예배는 말씀과 성찬의 균형 잡힌 예배여야 하고 상징과 예술의 방법론을 적극 활용하는 예배여야 한다.먼저 간세대예배 연구와 실행의 필요성은 한국 교회와 예배 문화적 현실과 밀접하게 관련되어있다. 왜냐하면 오늘날 한국 교회는 대형화를 지향하고 예배는 분리화가 진행되고 있기 때문이다. 이런 상황에서는 예배의 본질인 소통과 공동체성을 놓칠 수밖에 없는 현실이다. 이에 논자가 주장하는 바, 간세대예배의 실행은 예배 원형의 회복이며 새로운 시대의 새로운 대안 예배로서 자리매김을 할 수 있다는 것이다. 이것이 바로 간세대예배의 의의며 목적이다.이제 간세대예배는 실행되어야 한다. 우선적으로 주일 낮에 드리는 공공예배를 간세대예배로 대체하는 노력이 필요하겠다. 그래야만 예배문화의 변화를 간세대예배로 주도적으로 변화시킬 수 있다. 비록 기존 교회에서는 변화가 쉽지 않겠지만, 예배 준비자들로부터 시작하고 잘 준비한다면 예전적이고도 역동적인 간세대예배를 드릴 수 있게 될 것이다. 오히려 비교적 작은 공동체나 개척하는 교회들은 처음부터 간세대예배의 실행이 용이할 것이다.또한 공동체성의 회복과 강화를 위해 가족예배 혹은 소그룹공동체의 예배가 활성화되어야 한다. 이는 간세대예배의 대안예배적 성격을 말하는데 이것의 실행은 신앙의 정체성과 공동체성 그리고 연대의식을 함양할 수 있는 의미 있는 자리를 제공하기 때문이다. 특히 오늘날과 같이 개인주의가 팽배하고 이기주의가 지배하는 시대에 간세대예배를 통하여 서로에 대한 관심과 나눔을 실천할 수 있다.본 논문의 구성은 다음과 같다. 제Ⅰ장 ‘서론’에서는 예배를 간세대적으로 드려야 함을 제안하면서, 간세대 예배의 목적과 의의 그리고 연구 방법과 범위에 대해 개괄적으로 기술한다. 제Ⅱ장 ‘간세대예배의 이론’에서는 간세대예배의 용어와 정의와 특징에 대하여 예배학적 고찰을 통해 정리한다. 제Ⅲ장 ‘간세대예배의 구조’에서는 복음과 상황의 소통을 위한 예전적 예배의 구조로서 ‘성례전, 설교, 미디어, 공동체’를 고찰해본다. 제Ⅳ장 ‘간세대예배의 모형’에서는 세계적인 동향으로서 떼제예배, 조화된 예배, EPIC예배를 소개하고 현재 예배서로 출판된 간세대예배 모범을 소개할 것이다. 제Ⅴ장 ‘간세대예배의 실제’에서는 간세대예배 현장에 참여하여 예배를 스케치하고 구조를 분석할 것이다. 제Ⅵ장 ‘결론’에서는 간세대예배의 내용을 요약하고 한국교회를 향한 제언으로 마치고자 한다.
The primary purpose of this thesis is to serve intergenerational worship in religious community which is liturgically holistic and theologically verified. It is defined that Inter-generational or cross-generational worship for members in religious community all together to experience and share on th...
The primary purpose of this thesis is to serve intergenerational worship in religious community which is liturgically holistic and theologically verified. It is defined that Inter-generational or cross-generational worship for members in religious community all together to experience and share on the same time and space. Through it positively and dynamically we can hand down sons and grandsons traditions of a creed and share with their personalities and merits among generations.Today We need an alternative worship in Korea church. A interruption stuck in worship because Korea church has surrendered selfish Individualism and superficial materialism. Therefore we lost communication and community.of an intrinsic worship. I insist that Intergeneration worship should practice and recreate on small-groups like class meeting or family as well as Sunday worship service. Only if it is that way we can change initiatively worship-cultures. Although it is difficult to be reformed the existing church we might see to be improve if we try again and again.Main contents are these. At chapter Ⅰ 'an introduction' I'll suggest that it should be adored Intergenerational worship as possible as frequent and prepared and on the whole describe the aim, significance, method and scope of the study. At chapter Ⅱ 'The theory of Intergenerational worship' it'll be considered terms, definition, and keynote of Intergenerational worship thorough liturgical and theological perspectives. At chapter Ⅲ 'Structure of Intergenerational worship' it'll be speculated sacraments, preaching, media and community which make up liturgical worship for communication of gospel and context. At chapter 4 'Model of Intergenerational worship' it'll be presented Taize-worship, Blended-worship and EPIC-worship as world movement and introduced Model of Intergenerational worship according to the book of service printed nowadays. At chapter 5 'Practice of Intergenerational worship' it'll be sketched and analyzed forms and remarks in korean church. At chapter 6 'Conclusion' I'll summarise Intergenerational worship in brief and appeal it to be practiced.
The primary purpose of this thesis is to serve intergenerational worship in religious community which is liturgically holistic and theologically verified. It is defined that Inter-generational or cross-generational worship for members in religious community all together to experience and share on the same time and space. Through it positively and dynamically we can hand down sons and grandsons traditions of a creed and share with their personalities and merits among generations.Today We need an alternative worship in Korea church. A interruption stuck in worship because Korea church has surrendered selfish Individualism and superficial materialism. Therefore we lost communication and community.of an intrinsic worship. I insist that Intergeneration worship should practice and recreate on small-groups like class meeting or family as well as Sunday worship service. Only if it is that way we can change initiatively worship-cultures. Although it is difficult to be reformed the existing church we might see to be improve if we try again and again.Main contents are these. At chapter Ⅰ 'an introduction' I'll suggest that it should be adored Intergenerational worship as possible as frequent and prepared and on the whole describe the aim, significance, method and scope of the study. At chapter Ⅱ 'The theory of Intergenerational worship' it'll be considered terms, definition, and keynote of Intergenerational worship thorough liturgical and theological perspectives. At chapter Ⅲ 'Structure of Intergenerational worship' it'll be speculated sacraments, preaching, media and community which make up liturgical worship for communication of gospel and context. At chapter 4 'Model of Intergenerational worship' it'll be presented Taize-worship, Blended-worship and EPIC-worship as world movement and introduced Model of Intergenerational worship according to the book of service printed nowadays. At chapter 5 'Practice of Intergenerational worship' it'll be sketched and analyzed forms and remarks in korean church. At chapter 6 'Conclusion' I'll summarise Intergenerational worship in brief and appeal it to be practiced.
주제어
#간세대예배 신앙공동체 조화된예배 intergeneratinoal worship crossgenerational worship
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