<국문초록> 문학작품은 모국어를 배우고 익히며 그 문화와 정신을 계승하는데 중요한 역할을 하듯이 외국어인 영어를 학습하는 데에도 이점이 있음이 분명하다. 외국어를 안다고 하는 것은 그들의 문학, 역사, 세계관, 문화 활동으로 들어가는 기본적인 관문을 통과해야 가능한 것이며 그 중 영미문학 텍스트는 외국어인 영어 습득에 있어서 언어로 구사되는 독특한 타문화에 대한 폭넓은 수용과 이해를 돕고 그 언어 재료로 기본적인 언어 능력 신장 꾀할 수 있는 훌륭한 영어교재라 할 수 있다. 따라서 영문학 작품과 그 작품을 구성하는데 사용되는 기법...
<국문초록> 문학작품은 모국어를 배우고 익히며 그 문화와 정신을 계승하는데 중요한 역할을 하듯이 외국어인 영어를 학습하는 데에도 이점이 있음이 분명하다. 외국어를 안다고 하는 것은 그들의 문학, 역사, 세계관, 문화 활동으로 들어가는 기본적인 관문을 통과해야 가능한 것이며 그 중 영미문학 텍스트는 외국어인 영어 습득에 있어서 언어로 구사되는 독특한 타문화에 대한 폭넓은 수용과 이해를 돕고 그 언어 재료로 기본적인 언어 능력 신장 꾀할 수 있는 훌륭한 영어교재라 할 수 있다. 따라서 영문학 작품과 그 작품을 구성하는데 사용되는 기법들을 이용하여 영어의 의사소통 능력을 신장시킬 수 있는 방안을 모색해 보고자 하였다. 문학이 영어 교육에 있어 의사소통 능력인 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 능력의 신장에 구체적으로 어떻게 도움을 주는지, 영어교재로서의 문학의 가치를 여러 학자들의 의견을 통해 조명해 보았고 문학이 읽기와 독해, 문법 교육에 머물지 않고 총제적인 언어기능의 발달을 돕는 자료로 쓰일 수 있음을 알 수 있었다. 문학이 학습자에게 총체적인 언어기능 숙달에 좋은 교재가 되기 위해서는 특별히 학습자의 언어수준과 흥미도를 고려한 학습자 중심의 텍스트 선정이 필요하다. 영미시와 단편소설을 텍스트로 선택할 때의 장점 및 유의점과 의사소통 능력과 문화 이해의 두 가지 측면을 고려한 다양한 교수학습 방법을 구체적으로 제시해 보았다. 영문학 텍스트는 그 소재의 선택과 교수방법에 있어 학습자 중심의 흥미 있는 소재, 다양하고 열린 교수방법을 통해, 문학이 단지 읽거나 문법을 가르치는 교재가 아닌 언어의 4가지 기능; 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 능력을 충분히 기르게 해준다. 또한 문학 텍스트는 언어능력의 향상 뿐 아니라 그 속에 내재되어 있는 영어를 사용하는 사람들의 사고와 가치를 파악하고 분별하는 능력을 길러줌으로 문화 이해를 바탕으로 한 효과적인 의사소통을 하게끔 이끌어준다.
<국문초록> 문학작품은 모국어를 배우고 익히며 그 문화와 정신을 계승하는데 중요한 역할을 하듯이 외국어인 영어를 학습하는 데에도 이점이 있음이 분명하다. 외국어를 안다고 하는 것은 그들의 문학, 역사, 세계관, 문화 활동으로 들어가는 기본적인 관문을 통과해야 가능한 것이며 그 중 영미문학 텍스트는 외국어인 영어 습득에 있어서 언어로 구사되는 독특한 타문화에 대한 폭넓은 수용과 이해를 돕고 그 언어 재료로 기본적인 언어 능력 신장 꾀할 수 있는 훌륭한 영어교재라 할 수 있다. 따라서 영문학 작품과 그 작품을 구성하는데 사용되는 기법들을 이용하여 영어의 의사소통 능력을 신장시킬 수 있는 방안을 모색해 보고자 하였다. 문학이 영어 교육에 있어 의사소통 능력인 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 능력의 신장에 구체적으로 어떻게 도움을 주는지, 영어교재로서의 문학의 가치를 여러 학자들의 의견을 통해 조명해 보았고 문학이 읽기와 독해, 문법 교육에 머물지 않고 총제적인 언어기능의 발달을 돕는 자료로 쓰일 수 있음을 알 수 있었다. 문학이 학습자에게 총체적인 언어기능 숙달에 좋은 교재가 되기 위해서는 특별히 학습자의 언어수준과 흥미도를 고려한 학습자 중심의 텍스트 선정이 필요하다. 영미시와 단편소설을 텍스트로 선택할 때의 장점 및 유의점과 의사소통 능력과 문화 이해의 두 가지 측면을 고려한 다양한 교수학습 방법을 구체적으로 제시해 보았다. 영문학 텍스트는 그 소재의 선택과 교수방법에 있어 학습자 중심의 흥미 있는 소재, 다양하고 열린 교수방법을 통해, 문학이 단지 읽거나 문법을 가르치는 교재가 아닌 언어의 4가지 기능; 말하기, 듣기, 읽기, 쓰기 능력을 충분히 기르게 해준다. 또한 문학 텍스트는 언어능력의 향상 뿐 아니라 그 속에 내재되어 있는 영어를 사용하는 사람들의 사고와 가치를 파악하고 분별하는 능력을 길러줌으로 문화 이해를 바탕으로 한 효과적인 의사소통을 하게끔 이끌어준다.
The purpose of the this thesis is to investigate the usage of English and American literary texts as material for English education and to present effective teaching methods in English class. In learning a foreign language, literature written in it has played an important role. Through literary tex...
The purpose of the this thesis is to investigate the usage of English and American literary texts as material for English education and to present effective teaching methods in English class. In learning a foreign language, literature written in it has played an important role. Through literary texts, we are able to learn valuable expressions, as they are very authentic and they have ‘context of situation' that amounts to a real-life setting. In addition to developing linguistic ability, they help students to find out the motive for studying and understanding the culture. Language and culture is inseparable and the study of language should go along with the study of culture in the most favorable context, which is showed in the literature texts. Also, we can get pleasure from literary works and the pleasure leads us to learn English efficiently. It really has influence on our emotional development. That is to say, applying literary works to English class has many advantages of developing linguistic abilities, understanding another culture and improving literary competence. To develop English ability through English literature, we should establish the work suitability for the students' interest and level of English, and should devise learner-centered activities. It is important to select some literary texts. It should contain not only extensive cultural value, but also interesting contents and themes for students, appropriate to their capability. In order to effectively use the literature texts as teaching materials, the method of teaching literature should be developed. One of the roles of English teachers is to develop effective ways of teaching it. In this thesis, I will present various and practical methods and concrete activities through an English and American poetry and short stories. Though these activities, students can improve four language skills, especially acquire communicative competence in English. We can say that the literary text is a beneficial tool in teaching English.
The purpose of the this thesis is to investigate the usage of English and American literary texts as material for English education and to present effective teaching methods in English class. In learning a foreign language, literature written in it has played an important role. Through literary texts, we are able to learn valuable expressions, as they are very authentic and they have ‘context of situation' that amounts to a real-life setting. In addition to developing linguistic ability, they help students to find out the motive for studying and understanding the culture. Language and culture is inseparable and the study of language should go along with the study of culture in the most favorable context, which is showed in the literature texts. Also, we can get pleasure from literary works and the pleasure leads us to learn English efficiently. It really has influence on our emotional development. That is to say, applying literary works to English class has many advantages of developing linguistic abilities, understanding another culture and improving literary competence. To develop English ability through English literature, we should establish the work suitability for the students' interest and level of English, and should devise learner-centered activities. It is important to select some literary texts. It should contain not only extensive cultural value, but also interesting contents and themes for students, appropriate to their capability. In order to effectively use the literature texts as teaching materials, the method of teaching literature should be developed. One of the roles of English teachers is to develop effective ways of teaching it. In this thesis, I will present various and practical methods and concrete activities through an English and American poetry and short stories. Though these activities, students can improve four language skills, especially acquire communicative competence in English. We can say that the literary text is a beneficial tool in teaching English.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.