(국문초록) 본 연구에서는 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 정서지능이 유아의 사회성에 미치는 영향력을 알아보는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 어머니의 양육태도를 설명하기 위하여 4개의 하위변인을 애정적 태도, 거부적 태도, 자율적 태도, 통제적 태도로 선정하였다. 유아의 기질을 설명하기 위하여 하위변인을 적응성, 활동성, 규칙성, 반응성으로 선정하였으며, 유아의 정서지능을 설명하기 위하여 타인 정서의 인식 및 배려, 자기 정서의 인식 및 표현, 감정 조절 및 충동 억제, 어머니와의 관계, 또래와의 관계로 하위변인을 나누었다. 유아의 사회성을 설명하기 위하여 3개의 하위변인을 친밀성, 적극성, 표현성으로 선정하였다. 또한 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능 전체가 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 둘째, 어머니와 유아의 개인적 변인을 어머니의 직업 유무, 유아의 출생 순위, 유아의 성별, 유아의 연령으로 나누고, 이에 따른 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 상기 설정된 연구문제를 위해 목포시에 소재한 S유치원 원아 중 5세에서 7세까지 유아의 어머니를 대상으로 총 250부의 설문지를 배포하여 그 중 215부를 회수하였고, Windows용 ...
(국문초록) 본 연구에서는 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 정서지능이 유아의 사회성에 미치는 영향력을 알아보는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 어머니의 양육태도를 설명하기 위하여 4개의 하위변인을 애정적 태도, 거부적 태도, 자율적 태도, 통제적 태도로 선정하였다. 유아의 기질을 설명하기 위하여 하위변인을 적응성, 활동성, 규칙성, 반응성으로 선정하였으며, 유아의 정서지능을 설명하기 위하여 타인 정서의 인식 및 배려, 자기 정서의 인식 및 표현, 감정 조절 및 충동 억제, 어머니와의 관계, 또래와의 관계로 하위변인을 나누었다. 유아의 사회성을 설명하기 위하여 3개의 하위변인을 친밀성, 적극성, 표현성으로 선정하였다. 또한 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능 전체가 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 둘째, 어머니와 유아의 개인적 변인을 어머니의 직업 유무, 유아의 출생 순위, 유아의 성별, 유아의 연령으로 나누고, 이에 따른 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 상기 설정된 연구문제를 위해 목포시에 소재한 S유치원 원아 중 5세에서 7세까지 유아의 어머니를 대상으로 총 250부의 설문지를 배포하여 그 중 215부를 회수하였고, Windows용 SPSS Version 15.0을 사용하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 정서지능, 사회성의 평균을 살펴보면, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능, 사회성 모두 평균 이상의 긍정적 결과를 보였다. 둘째, 어머니의 양육태도는 애정적일수록 유아의 사회성 특히 친밀성이 높았다. 유아의 기질도 사회성에 영향을 주는 변인으로 나타났는데, 유아의 기질이 긍정적일수록 유아의 사회성이 높아지는데 특히 적극성 변인이 높았다. 유아의 정서지능 역시 사회성에 영향을 주는 변인으로 나타났는데, 그 중 또래와의 관계가 가장 큰 영향력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력으로는 기질의 적응성과 정서지능이 가장 큰 설명변인들로 나타났는데, 이는 적응성 기질이 높고 정서지능이 우수한 학생들의 사회성 발달이 높음을 의미한다. 넷째, 어머니와 유아의 개인변인에 따른 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력은 다음과 같다. 어머니의 직업유무별 분석에서 어머니의 직업이 있는 경우는 적응성 기질이, 어머니가 전업주부인 경우는 정서지능이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 유아의 출생순위별 분석에서는 첫째일 경우는 정서지능이, 첫째가 아닐 경우는 적응성 기질이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 유아의 성별에 따른 분석에서는 남아인 경우 정서지능이, 여아인 경우는 적응성 기질이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 유아의 연령에 따른 분석에서는 5·6세 아동의 경우 기질 중 적응성이, 7세 아동의 경우 기질 중 활동성이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해서 유아의 사회성 발달은 어머니의 양육태도와 유아가 가지고 태어나는 선천적인 기질 및 정서지능이라는 환경요인의 상호작용에 의해 형성되어짐을 알 수 있었다. 무엇보다 가정환경, 부모와의 관계, 유치원 환경, 또래 친구 등 여러 가지 환경에서 일어날 수 있는 일에 대해 부모가 애정적 태도를 갖고 일관성 있게 관찰하고 양육해야 함을 시사하고 있다.
(국문초록) 본 연구에서는 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 정서지능이 유아의 사회성에 미치는 영향력을 알아보는데 연구의 목적이 있다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 어머니의 양육태도를 설명하기 위하여 4개의 하위변인을 애정적 태도, 거부적 태도, 자율적 태도, 통제적 태도로 선정하였다. 유아의 기질을 설명하기 위하여 하위변인을 적응성, 활동성, 규칙성, 반응성으로 선정하였으며, 유아의 정서지능을 설명하기 위하여 타인 정서의 인식 및 배려, 자기 정서의 인식 및 표현, 감정 조절 및 충동 억제, 어머니와의 관계, 또래와의 관계로 하위변인을 나누었다. 유아의 사회성을 설명하기 위하여 3개의 하위변인을 친밀성, 적극성, 표현성으로 선정하였다. 또한 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능 전체가 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 둘째, 어머니와 유아의 개인적 변인을 어머니의 직업 유무, 유아의 출생 순위, 유아의 성별, 유아의 연령으로 나누고, 이에 따른 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력을 알아보고자 하였다. 상기 설정된 연구문제를 위해 목포시에 소재한 S유치원 원아 중 5세에서 7세까지 유아의 어머니를 대상으로 총 250부의 설문지를 배포하여 그 중 215부를 회수하였고, Windows용 SPSS Version 15.0을 사용하여 분석하였으며 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 정서지능, 사회성의 평균을 살펴보면, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능, 사회성 모두 평균 이상의 긍정적 결과를 보였다. 둘째, 어머니의 양육태도는 애정적일수록 유아의 사회성 특히 친밀성이 높았다. 유아의 기질도 사회성에 영향을 주는 변인으로 나타났는데, 유아의 기질이 긍정적일수록 유아의 사회성이 높아지는데 특히 적극성 변인이 높았다. 유아의 정서지능 역시 사회성에 영향을 주는 변인으로 나타났는데, 그 중 또래와의 관계가 가장 큰 영향력을 가지고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력으로는 기질의 적응성과 정서지능이 가장 큰 설명변인들로 나타났는데, 이는 적응성 기질이 높고 정서지능이 우수한 학생들의 사회성 발달이 높음을 의미한다. 넷째, 어머니와 유아의 개인변인에 따른 어머니의 양육태도, 유아의 기질, 유아의 정서지능이 사회성에 미치는 영향력은 다음과 같다. 어머니의 직업유무별 분석에서 어머니의 직업이 있는 경우는 적응성 기질이, 어머니가 전업주부인 경우는 정서지능이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 유아의 출생순위별 분석에서는 첫째일 경우는 정서지능이, 첫째가 아닐 경우는 적응성 기질이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 유아의 성별에 따른 분석에서는 남아인 경우 정서지능이, 여아인 경우는 적응성 기질이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 유아의 연령에 따른 분석에서는 5·6세 아동의 경우 기질 중 적응성이, 7세 아동의 경우 기질 중 활동성이 사회성 발달에 가장 많은 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구결과를 통해서 유아의 사회성 발달은 어머니의 양육태도와 유아가 가지고 태어나는 선천적인 기질 및 정서지능이라는 환경요인의 상호작용에 의해 형성되어짐을 알 수 있었다. 무엇보다 가정환경, 부모와의 관계, 유치원 환경, 또래 친구 등 여러 가지 환경에서 일어날 수 있는 일에 대해 부모가 애정적 태도를 갖고 일관성 있게 관찰하고 양육해야 함을 시사하고 있다.
(Abstract) The purpose of this study was to investigate the relationship between maternal parenting attitude, early childhood temperament, emotional intelligence, and sociality, and how they affect the development of early childhood sociality. For this purpose, this study set the following research ...
(Abstract) The purpose of this study was to investigate the relationship between maternal parenting attitude, early childhood temperament, emotional intelligence, and sociality, and how they affect the development of early childhood sociality. For this purpose, this study set the following research questions. First, it was to investigate the effectiveness of social development by the maternal parenting attitude, early childhood temperament, and emotional intelligence. Four sub-variables were selected to understand maternal parenting attitude such as affective attitude, refusal attitude, self-regulating attitude, and control attitude. In addition, four sub-variables, adaptability, activity, regularities, responsibilities, were selected to study early childhood temperament. In order to understand the emotional intelligence of early childhood, it studied the recognition and consideration for others, recognition and expression of self, emotion and impulsive control, relationship with mother, and peer relationship. Three sub-variables were chosen to explain the sociality of early childhood as intimacy, positiveness, and expression. In addition, it also studied how all maternal parenting attitude, temperament, and emotional intelligence affect the sociality. Second, it divided the mother and child variables as mother's existence and nonexistence of job, birth order, sex, and age of child. According to the individual variations, it investigated the affection of maternal parenting attitude, early childhood temperament, and emotion intelligence to the sociality. The subjects were 215 mothers who have children of 5-7 years age attending S kindergarten in Mokpo. It used SPSS WIN 15.0 for analyzing the data. The major findings of this study were as follows: First, the average and standard deviation were as follows in order to examine the total tendency to the mother's parenting attitude, early childhood temperament, and emotion intelligence. The results were positive. Second, as the mother's parenting attitude was more affective, the sociality of early childhood showed high in intimacy. And as the temperament of early childhood was more positive, it also helped the sociality of early childhood showed high in positiveness. In addition, emotional intelligence of early childhood also helped the sociality of early childhood, it showed high in peer relationship. Third, according to the effect of mother's parenting attitude, the temperament of early childhood influence to the sociality, it influenced highly adaptation and emotional intelligence. Those who had high adaptation temperament and emotion intelligence, they also had high sociality. Fourth, it investigated the influence for the sociality by mother's parenting attitude, temperament, emotion intelligence according to mother and early children. In regarding to the mother's existence and nonexistence of job, those who had working mothers showed high adaptation and in case of at-home mothers' children, their emotional intelligence influenced the sociality of their children more than working mothers' children. As the result of investigation of children's birth order, the emotional intelligence of first child influenced sociality more than others. As the children were not first children in their family, their adaptation influenced more than other variables. According to the analysis of sex, emotional intelligence of boys and adaptation of girls influenced on the sociality more than any other variables. According to children's age, the adaptation of five-year-old and six-year-old children influenced and the activeness of seven-year-old children affected the sociality more than. According to these findings, the sociality of early childhood established the social interaction with environmental factors such as mother's parenting attitude, inborn temperament, and emotional intelligence. It showed parents should take care of their children with affective attitude when the problem happened related with the home background, the relationship with parents, the environment of kindergarten, and peer relationship.
(Abstract) The purpose of this study was to investigate the relationship between maternal parenting attitude, early childhood temperament, emotional intelligence, and sociality, and how they affect the development of early childhood sociality. For this purpose, this study set the following research questions. First, it was to investigate the effectiveness of social development by the maternal parenting attitude, early childhood temperament, and emotional intelligence. Four sub-variables were selected to understand maternal parenting attitude such as affective attitude, refusal attitude, self-regulating attitude, and control attitude. In addition, four sub-variables, adaptability, activity, regularities, responsibilities, were selected to study early childhood temperament. In order to understand the emotional intelligence of early childhood, it studied the recognition and consideration for others, recognition and expression of self, emotion and impulsive control, relationship with mother, and peer relationship. Three sub-variables were chosen to explain the sociality of early childhood as intimacy, positiveness, and expression. In addition, it also studied how all maternal parenting attitude, temperament, and emotional intelligence affect the sociality. Second, it divided the mother and child variables as mother's existence and nonexistence of job, birth order, sex, and age of child. According to the individual variations, it investigated the affection of maternal parenting attitude, early childhood temperament, and emotion intelligence to the sociality. The subjects were 215 mothers who have children of 5-7 years age attending S kindergarten in Mokpo. It used SPSS WIN 15.0 for analyzing the data. The major findings of this study were as follows: First, the average and standard deviation were as follows in order to examine the total tendency to the mother's parenting attitude, early childhood temperament, and emotion intelligence. The results were positive. Second, as the mother's parenting attitude was more affective, the sociality of early childhood showed high in intimacy. And as the temperament of early childhood was more positive, it also helped the sociality of early childhood showed high in positiveness. In addition, emotional intelligence of early childhood also helped the sociality of early childhood, it showed high in peer relationship. Third, according to the effect of mother's parenting attitude, the temperament of early childhood influence to the sociality, it influenced highly adaptation and emotional intelligence. Those who had high adaptation temperament and emotion intelligence, they also had high sociality. Fourth, it investigated the influence for the sociality by mother's parenting attitude, temperament, emotion intelligence according to mother and early children. In regarding to the mother's existence and nonexistence of job, those who had working mothers showed high adaptation and in case of at-home mothers' children, their emotional intelligence influenced the sociality of their children more than working mothers' children. As the result of investigation of children's birth order, the emotional intelligence of first child influenced sociality more than others. As the children were not first children in their family, their adaptation influenced more than other variables. According to the analysis of sex, emotional intelligence of boys and adaptation of girls influenced on the sociality more than any other variables. According to children's age, the adaptation of five-year-old and six-year-old children influenced and the activeness of seven-year-old children affected the sociality more than. According to these findings, the sociality of early childhood established the social interaction with environmental factors such as mother's parenting attitude, inborn temperament, and emotional intelligence. It showed parents should take care of their children with affective attitude when the problem happened related with the home background, the relationship with parents, the environment of kindergarten, and peer relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.