<국문초록> 본 연구는 보육시설 아동들을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 아동들의 사회 심리 정서적 안정에 미치는 원예치료의 영향을 알아보고자 전남 무안군 청계면에 위치한 푸른솔 어린이집 6세 원아 16명을 대상으로 2006년 3월 23일부터 7월 20일까지 매주 1회 1시간씩 실시하여 총 18회 프로그램을 실시하였다. 사회 심리 정서적 행동 특성검사의 행동측정을 위해 사회 심리 정서적 행동 특성검사표(Pychosocial and Emotional Behavior Test)를 사용하여 프로그램 실시 전 후에 평가하였다. 또한...
<국문초록> 본 연구는 보육시설 아동들을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 아동들의 사회 심리 정서적 안정에 미치는 원예치료의 영향을 알아보고자 전남 무안군 청계면에 위치한 푸른솔 어린이집 6세 원아 16명을 대상으로 2006년 3월 23일부터 7월 20일까지 매주 1회 1시간씩 실시하여 총 18회 프로그램을 실시하였다. 사회 심리 정서적 행동 특성검사의 행동측정을 위해 사회 심리 정서적 행동 특성검사표(Pychosocial and Emotional Behavior Test)를 사용하여 프로그램 실시 전 후에 평가하였다. 또한 매회 프로그램 후 열두개 항목을 관찰하여 평가하였다. 원예치료를 실시 한 후 아동들의 사회 심리적 행동척도가 향상된 것으로 나타났으며 20개 항목 모두 유의한 차이를 나타냈고, 그 중 ‘어른에게 잘 접근한다’, ‘학급친구에게 사랑을 받는다’, ‘동조력이 있다’, ‘말을 잘한다’, ‘새로운 상황에 잘 적응한다’ 등 6문항이 월등히 향상된 결과를 나타냈다. 정서적 행동특성에서도 원예치료를 실시 한 후에 정서적으로 안정된 결과를 나타냈으며 ‘두려움을 나타낸다’, ‘노여움을 나타낸다’의 항목에서 부정적 정서의 감소폭이 많았고, 통계적으로도 유의한 차이를 나타냈다. 반면, ‘흥분을 한다’, ‘유머가 있다’의 두 항목은 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 못했다. ‘얼굴표정’, ‘프로그램 집중도’, ‘컨디션’, ‘재미있어 한다’, ‘소리를 명확하게 발음한다’, ‘스스로 알아서 할 줄 안다’, ‘도구를 사용할 줄 안다’, ‘친구들과 협동적으로 일한다’, ‘양손사용이 원활하다’, ‘끝난 후 정리정돈을 잘한다’, ‘질문에 대답을 잘한다’, ‘산만하다’의 열두개 항목에 대한 관찰평가에서도 점차 향상되는 결과를 보였다.
<국문초록> 본 연구는 보육시설 아동들을 대상으로 원예치료 프로그램을 실시하여 아동들의 사회 심리 정서적 안정에 미치는 원예치료의 영향을 알아보고자 전남 무안군 청계면에 위치한 푸른솔 어린이집 6세 원아 16명을 대상으로 2006년 3월 23일부터 7월 20일까지 매주 1회 1시간씩 실시하여 총 18회 프로그램을 실시하였다. 사회 심리 정서적 행동 특성검사의 행동측정을 위해 사회 심리 정서적 행동 특성검사표(Pychosocial and Emotional Behavior Test)를 사용하여 프로그램 실시 전 후에 평가하였다. 또한 매회 프로그램 후 열두개 항목을 관찰하여 평가하였다. 원예치료를 실시 한 후 아동들의 사회 심리적 행동척도가 향상된 것으로 나타났으며 20개 항목 모두 유의한 차이를 나타냈고, 그 중 ‘어른에게 잘 접근한다’, ‘학급친구에게 사랑을 받는다’, ‘동조력이 있다’, ‘말을 잘한다’, ‘새로운 상황에 잘 적응한다’ 등 6문항이 월등히 향상된 결과를 나타냈다. 정서적 행동특성에서도 원예치료를 실시 한 후에 정서적으로 안정된 결과를 나타냈으며 ‘두려움을 나타낸다’, ‘노여움을 나타낸다’의 항목에서 부정적 정서의 감소폭이 많았고, 통계적으로도 유의한 차이를 나타냈다. 반면, ‘흥분을 한다’, ‘유머가 있다’의 두 항목은 통계적으로 유의한 차이를 나타내지 못했다. ‘얼굴표정’, ‘프로그램 집중도’, ‘컨디션’, ‘재미있어 한다’, ‘소리를 명확하게 발음한다’, ‘스스로 알아서 할 줄 안다’, ‘도구를 사용할 줄 안다’, ‘친구들과 협동적으로 일한다’, ‘양손사용이 원활하다’, ‘끝난 후 정리정돈을 잘한다’, ‘질문에 대답을 잘한다’, ‘산만하다’의 열두개 항목에 대한 관찰평가에서도 점차 향상되는 결과를 보였다.
This research carried out to verify the effects of horticultural therapy on the social, psychological, and snetimental behavior in kindergarten pupil. The Sixteen subjects belonging to kindergarten (Pureunsol) in Muan, Chonnam, were participated in this program. Horticultural therapy programs(HTP) ...
This research carried out to verify the effects of horticultural therapy on the social, psychological, and snetimental behavior in kindergarten pupil. The Sixteen subjects belonging to kindergarten (Pureunsol) in Muan, Chonnam, were participated in this program. Horticultural therapy programs(HTP) were conducted one time per week from March to July, 2006. To examine the effects of horticultural therapy program, social, psychological, and sentimental behaviors scale were evaluated between before and after program. Also, questions and answers, facial expression, eyes direction, concentration ability, adaptability, degree of interest, linguistic clearness, voice, degree of hand power, and feed back speed were evaluated through the estimation chart every week. The child taken HTP was improved significantly in social and psychological behaviors after HTP than before HTP, and was maken better especially in access to old person, receiving the love of classmate, conversation, conformity, and adaptation about new circumstances. In sentimental behavior, negative sentimental response after HTP was decreased significantly than before HTP, and the marks in items of fear and angry were reduced remarkably. In observation evaluation, questions and answers, facial expression, eyes direction, concentration ability, adaptability, degree of interest, condition, linguistic clearness, hand power, and feed back speed was improved according as progressing into the latter half of HTP.
This research carried out to verify the effects of horticultural therapy on the social, psychological, and snetimental behavior in kindergarten pupil. The Sixteen subjects belonging to kindergarten (Pureunsol) in Muan, Chonnam, were participated in this program. Horticultural therapy programs(HTP) were conducted one time per week from March to July, 2006. To examine the effects of horticultural therapy program, social, psychological, and sentimental behaviors scale were evaluated between before and after program. Also, questions and answers, facial expression, eyes direction, concentration ability, adaptability, degree of interest, linguistic clearness, voice, degree of hand power, and feed back speed were evaluated through the estimation chart every week. The child taken HTP was improved significantly in social and psychological behaviors after HTP than before HTP, and was maken better especially in access to old person, receiving the love of classmate, conversation, conformity, and adaptation about new circumstances. In sentimental behavior, negative sentimental response after HTP was decreased significantly than before HTP, and the marks in items of fear and angry were reduced remarkably. In observation evaluation, questions and answers, facial expression, eyes direction, concentration ability, adaptability, degree of interest, condition, linguistic clearness, hand power, and feed back speed was improved according as progressing into the latter half of HTP.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.