<국문초록> 오늘날의 교육은 개성적, 주체적, 창조적 방법으로 조화로운 인격을 형성할 수 있게 만드는데 목적을 가지고 있다. 또한 그 목적에 도달하게 하는데 중요한 역할을 담당할 수밖에 없는 것이 바로 음악교육이다. 음악교육은 음악의 경험을 통해 음악의 아름다움을 느끼고 그 아름다움을 표현 할 수 있는 능력을 길러 인간정신을 순화하고 풍부한 인간성을 목표로 하는 인간교육에 중점을 두고 있다. 오늘날 교육의 근본적인 의의가 긍정적인 자질과 품위 있는 인격형성, 독창적이고 창의적인 인간 육성이라고 볼 때, 음악교육의 목적이 일맥상통한다고 할 수 있다. 본 논문은 기존의 음악교육의 이론과 문헌들, 그리고 설문조사를 통한 결과를 근거로 음악교육이 인격형성에 얼마나 많은 영향을 미치는지 알아보았다. 설문지는 총30문항으로 경기도 중.고등학생 100명을 통해 작성됐으며 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 음악교육에 있어서 교과서는 클래식 음악만을 고집하지 말고 전시대, 전 장르의 음악을 수록해야 한다. 많은 것을 유연하게 받아들일 수 있는 청소년들에게 다양한 음악을 접하게 함은 바로 다양한 문화 즉 넓은 세계를 간접적으로 경험하게 하는 계기가 되기 때문이다. 둘째, 획일적인 교육 속에서 음악교육은 정서에 많은 영향력을 갖고 있음을 알았다. 입시위주의 교육 속에서 음악수업은 돌파구가 되고 마음을 정화시킴으로 인해 다른 과목에 있어서도 최대의 수업효과를 기대해도 될 것이다. 셋째, 음악교육이 도덕성을 향상 시키는데 많은 역할을 하였다. 교육의 궁극적인 목표를 도덕성 함양에 두고 볼 때 청소년 시기의 다른 인격형성을 위한 음악교육은 도덕적 규범과 더불어 가정에서나 학교에서 매우 중요하다고 생각됐다. 넷째, 음악교육이 사회성을 향상 시키는데 많은 역할을 하였다. 이 사회는 혼자만이 존재하는 것이 아니며 살아갈 수 도 없다. 음악교육(앙상블)을 통한 통제와 배려는 청소년들에게 협동하며 살아갈 수 있는 바람직한 사회성을 길러준다는 것을 알게 되었다. 다섯째, 질풍노도의 시기인 청소년들의 정서에 음악교육은 많은 영향력을 주고 있었다. 호기심과 반항심 그리고 독립하려고 하는 자아정체성이 뚜렷한 청소년시기의 교육은 가정에서나 학교에서 많은 문제로 삼고 있다. 이러한 사회문제를 해결하는데 음악을 통해 해결할 수 있음은 학교음악교육이 얼마나 중요한지 알 수 있다. 여섯째, 교육의 질은 교사의 수준에 따라 영향을 받고 있었다. 음악교육을 통해 인격이 바르게 형성된다는 것을 연구를 통해 알게 되었다. 그러나 현재 시행되고 있는 교육체제 속에서 음악교육은 질적인 면에서 문제점을 갖고 있다. 즉 지속성 없는 교육, 학생들 개개인의 능력 차이와 서로 다른 학급 사이의 다양성, 교사의 다양한 능력 및 인간성의 차이는 바람직한 음악교육으로 이끌기에 어려움이 있다. 이를 개선하기 위해 학교와 교사는 과거의 교육체제에서 벗어나 다양한 프로그램을 고안해 내야하며 꾸준한 연구가 계속 되어져야 한다. 그리고 음악교육이 올바른 인격형성을 위해 주체의 자리에 있으므로 현대사회가 요구하는 전인적 인간을 형성하기 위해 단순한 정서교육이 아닌 인간성의 발전을 위한 즉 올바른 인격형성을 위한 음악교육으로 나아가야 할 것이다. 그리고 이 논문이 음악교육을 지도하는 지도자들에게 조금이나마 도움이 됐으면 하는 ...
<국문초록> 오늘날의 교육은 개성적, 주체적, 창조적 방법으로 조화로운 인격을 형성할 수 있게 만드는데 목적을 가지고 있다. 또한 그 목적에 도달하게 하는데 중요한 역할을 담당할 수밖에 없는 것이 바로 음악교육이다. 음악교육은 음악의 경험을 통해 음악의 아름다움을 느끼고 그 아름다움을 표현 할 수 있는 능력을 길러 인간정신을 순화하고 풍부한 인간성을 목표로 하는 인간교육에 중점을 두고 있다. 오늘날 교육의 근본적인 의의가 긍정적인 자질과 품위 있는 인격형성, 독창적이고 창의적인 인간 육성이라고 볼 때, 음악교육의 목적이 일맥상통한다고 할 수 있다. 본 논문은 기존의 음악교육의 이론과 문헌들, 그리고 설문조사를 통한 결과를 근거로 음악교육이 인격형성에 얼마나 많은 영향을 미치는지 알아보았다. 설문지는 총30문항으로 경기도 중.고등학생 100명을 통해 작성됐으며 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 음악교육에 있어서 교과서는 클래식 음악만을 고집하지 말고 전시대, 전 장르의 음악을 수록해야 한다. 많은 것을 유연하게 받아들일 수 있는 청소년들에게 다양한 음악을 접하게 함은 바로 다양한 문화 즉 넓은 세계를 간접적으로 경험하게 하는 계기가 되기 때문이다. 둘째, 획일적인 교육 속에서 음악교육은 정서에 많은 영향력을 갖고 있음을 알았다. 입시위주의 교육 속에서 음악수업은 돌파구가 되고 마음을 정화시킴으로 인해 다른 과목에 있어서도 최대의 수업효과를 기대해도 될 것이다. 셋째, 음악교육이 도덕성을 향상 시키는데 많은 역할을 하였다. 교육의 궁극적인 목표를 도덕성 함양에 두고 볼 때 청소년 시기의 다른 인격형성을 위한 음악교육은 도덕적 규범과 더불어 가정에서나 학교에서 매우 중요하다고 생각됐다. 넷째, 음악교육이 사회성을 향상 시키는데 많은 역할을 하였다. 이 사회는 혼자만이 존재하는 것이 아니며 살아갈 수 도 없다. 음악교육(앙상블)을 통한 통제와 배려는 청소년들에게 협동하며 살아갈 수 있는 바람직한 사회성을 길러준다는 것을 알게 되었다. 다섯째, 질풍노도의 시기인 청소년들의 정서에 음악교육은 많은 영향력을 주고 있었다. 호기심과 반항심 그리고 독립하려고 하는 자아정체성이 뚜렷한 청소년시기의 교육은 가정에서나 학교에서 많은 문제로 삼고 있다. 이러한 사회문제를 해결하는데 음악을 통해 해결할 수 있음은 학교음악교육이 얼마나 중요한지 알 수 있다. 여섯째, 교육의 질은 교사의 수준에 따라 영향을 받고 있었다. 음악교육을 통해 인격이 바르게 형성된다는 것을 연구를 통해 알게 되었다. 그러나 현재 시행되고 있는 교육체제 속에서 음악교육은 질적인 면에서 문제점을 갖고 있다. 즉 지속성 없는 교육, 학생들 개개인의 능력 차이와 서로 다른 학급 사이의 다양성, 교사의 다양한 능력 및 인간성의 차이는 바람직한 음악교육으로 이끌기에 어려움이 있다. 이를 개선하기 위해 학교와 교사는 과거의 교육체제에서 벗어나 다양한 프로그램을 고안해 내야하며 꾸준한 연구가 계속 되어져야 한다. 그리고 음악교육이 올바른 인격형성을 위해 주체의 자리에 있으므로 현대사회가 요구하는 전인적 인간을 형성하기 위해 단순한 정서교육이 아닌 인간성의 발전을 위한 즉 올바른 인격형성을 위한 음악교육으로 나아가야 할 것이다. 그리고 이 논문이 음악교육을 지도하는 지도자들에게 조금이나마 도움이 됐으면 하는 바램 이다.
<국문초록> 오늘날의 교육은 개성적, 주체적, 창조적 방법으로 조화로운 인격을 형성할 수 있게 만드는데 목적을 가지고 있다. 또한 그 목적에 도달하게 하는데 중요한 역할을 담당할 수밖에 없는 것이 바로 음악교육이다. 음악교육은 음악의 경험을 통해 음악의 아름다움을 느끼고 그 아름다움을 표현 할 수 있는 능력을 길러 인간정신을 순화하고 풍부한 인간성을 목표로 하는 인간교육에 중점을 두고 있다. 오늘날 교육의 근본적인 의의가 긍정적인 자질과 품위 있는 인격형성, 독창적이고 창의적인 인간 육성이라고 볼 때, 음악교육의 목적이 일맥상통한다고 할 수 있다. 본 논문은 기존의 음악교육의 이론과 문헌들, 그리고 설문조사를 통한 결과를 근거로 음악교육이 인격형성에 얼마나 많은 영향을 미치는지 알아보았다. 설문지는 총30문항으로 경기도 중.고등학생 100명을 통해 작성됐으며 다음과 같은 결론을 얻게 되었다. 첫째, 음악교육에 있어서 교과서는 클래식 음악만을 고집하지 말고 전시대, 전 장르의 음악을 수록해야 한다. 많은 것을 유연하게 받아들일 수 있는 청소년들에게 다양한 음악을 접하게 함은 바로 다양한 문화 즉 넓은 세계를 간접적으로 경험하게 하는 계기가 되기 때문이다. 둘째, 획일적인 교육 속에서 음악교육은 정서에 많은 영향력을 갖고 있음을 알았다. 입시위주의 교육 속에서 음악수업은 돌파구가 되고 마음을 정화시킴으로 인해 다른 과목에 있어서도 최대의 수업효과를 기대해도 될 것이다. 셋째, 음악교육이 도덕성을 향상 시키는데 많은 역할을 하였다. 교육의 궁극적인 목표를 도덕성 함양에 두고 볼 때 청소년 시기의 다른 인격형성을 위한 음악교육은 도덕적 규범과 더불어 가정에서나 학교에서 매우 중요하다고 생각됐다. 넷째, 음악교육이 사회성을 향상 시키는데 많은 역할을 하였다. 이 사회는 혼자만이 존재하는 것이 아니며 살아갈 수 도 없다. 음악교육(앙상블)을 통한 통제와 배려는 청소년들에게 협동하며 살아갈 수 있는 바람직한 사회성을 길러준다는 것을 알게 되었다. 다섯째, 질풍노도의 시기인 청소년들의 정서에 음악교육은 많은 영향력을 주고 있었다. 호기심과 반항심 그리고 독립하려고 하는 자아정체성이 뚜렷한 청소년시기의 교육은 가정에서나 학교에서 많은 문제로 삼고 있다. 이러한 사회문제를 해결하는데 음악을 통해 해결할 수 있음은 학교음악교육이 얼마나 중요한지 알 수 있다. 여섯째, 교육의 질은 교사의 수준에 따라 영향을 받고 있었다. 음악교육을 통해 인격이 바르게 형성된다는 것을 연구를 통해 알게 되었다. 그러나 현재 시행되고 있는 교육체제 속에서 음악교육은 질적인 면에서 문제점을 갖고 있다. 즉 지속성 없는 교육, 학생들 개개인의 능력 차이와 서로 다른 학급 사이의 다양성, 교사의 다양한 능력 및 인간성의 차이는 바람직한 음악교육으로 이끌기에 어려움이 있다. 이를 개선하기 위해 학교와 교사는 과거의 교육체제에서 벗어나 다양한 프로그램을 고안해 내야하며 꾸준한 연구가 계속 되어져야 한다. 그리고 음악교육이 올바른 인격형성을 위해 주체의 자리에 있으므로 현대사회가 요구하는 전인적 인간을 형성하기 위해 단순한 정서교육이 아닌 인간성의 발전을 위한 즉 올바른 인격형성을 위한 음악교육으로 나아가야 할 것이다. 그리고 이 논문이 음악교육을 지도하는 지도자들에게 조금이나마 도움이 됐으면 하는 바램 이다.
The educations of today's society is focused on building a harmonious personality according to characteristics, creativity, and subjectivity. Also another subject that plays a major role in achieving that goal is musical education. Musical education focuses on sublimating and intensifying human’s m...
The educations of today's society is focused on building a harmonious personality according to characteristics, creativity, and subjectivity. Also another subject that plays a major role in achieving that goal is musical education. Musical education focuses on sublimating and intensifying human’s mind by letting one feel the beauty of music, and expanding the ability to express the beauty. Today’s education’s fundamental focus is based on building optimistic self-esteem, and chivalrous personality, and creative individual. Similarly, Musical education focuses on the same matters. This essay illustrates the influences of musical education on character building based on theory and philosophy of current musical education, and surveys. The survey consists of 30 inquiries and was passed on to 100 Kyung-gi middle/high students, and the results are as stated. First, textbook for musical education should not insist on classic music, but also include past century’s genre. By letting students get involved with more genres of music, it provides opportunity for them to get close to many cultures. Second, it became prominent that music education has a major influence on emotion. Music provides peace and opportunity for human mind to relax in a strict curriculum that focuses on college enrollment. Third, musical education helps to improve morals. Looking at a ultimate goal of education, musical education that influences adolescent characteristics will help build the right quality for both at home and school. Forth, musical education helps improve social skills. Society is not based on individual, and individual can not survive by him or herself. Regulation and consideration that exists in ensemble band instructs the correct behavior of each individual. Fifth, musical education has a huge impact on those students that are going through teen-life. Curiosity and defiance of teenagers are found to be troublesome at both home and school. Music education is proved to be helpful for the adolescents; therefore this proves the importance of music education in school. Sixth, quality of education is affected by the instructor’s ability. It has been proved scientifically that music education helps to build correct characteristics. However, current musical education lacks in quality. In which, education that lacks in persistence, differences between each individual and classes, educator’s characteristic and ability difference makes it hard for musical education to crucially reach the students. In order to improve this, schools and educators should get away from the old methods and invent new methods. Education today does not help those gifted students, for example prominent pianist. Our representatives must notice the fault and improve the extra curricular activity for musicians. Current musical education is not in position where it should be, therefore it should be changed so that it improves not only the simple moral but also to improve right characteristics. At last, I wish this essay help the music instructor to improve on the musical education curriculum.
The educations of today's society is focused on building a harmonious personality according to characteristics, creativity, and subjectivity. Also another subject that plays a major role in achieving that goal is musical education. Musical education focuses on sublimating and intensifying human’s mind by letting one feel the beauty of music, and expanding the ability to express the beauty. Today’s education’s fundamental focus is based on building optimistic self-esteem, and chivalrous personality, and creative individual. Similarly, Musical education focuses on the same matters. This essay illustrates the influences of musical education on character building based on theory and philosophy of current musical education, and surveys. The survey consists of 30 inquiries and was passed on to 100 Kyung-gi middle/high students, and the results are as stated. First, textbook for musical education should not insist on classic music, but also include past century’s genre. By letting students get involved with more genres of music, it provides opportunity for them to get close to many cultures. Second, it became prominent that music education has a major influence on emotion. Music provides peace and opportunity for human mind to relax in a strict curriculum that focuses on college enrollment. Third, musical education helps to improve morals. Looking at a ultimate goal of education, musical education that influences adolescent characteristics will help build the right quality for both at home and school. Forth, musical education helps improve social skills. Society is not based on individual, and individual can not survive by him or herself. Regulation and consideration that exists in ensemble band instructs the correct behavior of each individual. Fifth, musical education has a huge impact on those students that are going through teen-life. Curiosity and defiance of teenagers are found to be troublesome at both home and school. Music education is proved to be helpful for the adolescents; therefore this proves the importance of music education in school. Sixth, quality of education is affected by the instructor’s ability. It has been proved scientifically that music education helps to build correct characteristics. However, current musical education lacks in quality. In which, education that lacks in persistence, differences between each individual and classes, educator’s characteristic and ability difference makes it hard for musical education to crucially reach the students. In order to improve this, schools and educators should get away from the old methods and invent new methods. Education today does not help those gifted students, for example prominent pianist. Our representatives must notice the fault and improve the extra curricular activity for musicians. Current musical education is not in position where it should be, therefore it should be changed so that it improves not only the simple moral but also to improve right characteristics. At last, I wish this essay help the music instructor to improve on the musical education curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.