이 연구는 우리나라 기록물관리 전문요원의 업무를 레코드 매니저와 아키비스트로 이원화하여 분석하고 이들을 양성하는 교육과정 실태를 파악하여 외국 선진사례의 시사점으로부터 전문요원의 전문성 향상을 위한 교육과정의 구체적인 방안을 모색하는데 목적을 두었다. 이에 연구자는 외국의 사례에서 기록관리체계의 유사성에 따라 북미지역과 유럽지역으로 나누어 기록관리 교과과정을 살펴보고, 우리나라 전문요원의 업무기능과 전문요원 양성을 위한 교육과정 실태를 분석하여 기록물관리 전문요원의 전문성과 정체성을 확보하기 위한 방안을 모색하였다. ...
이 연구는 우리나라 기록물관리 전문요원의 업무를 레코드 매니저와 아키비스트로 이원화하여 분석하고 이들을 양성하는 교육과정 실태를 파악하여 외국 선진사례의 시사점으로부터 전문요원의 전문성 향상을 위한 교육과정의 구체적인 방안을 모색하는데 목적을 두었다. 이에 연구자는 외국의 사례에서 기록관리체계의 유사성에 따라 북미지역과 유럽지역으로 나누어 기록관리 교과과정을 살펴보고, 우리나라 전문요원의 업무기능과 전문요원 양성을 위한 교육과정 실태를 분석하여 기록물관리 전문요원의 전문성과 정체성을 확보하기 위한 방안을 모색하였다. 첫째, 업무기능 측면에서 공공기관의 전자환경에서의 레코드관리 업무뿐만 아니라 역사기록물 등의 아카이브관리 업무의 보강이 이루어져야 하며, 이 둘의 업무분담이 이루어질 필요가 있다. 둘째, 교육과정 측면에서는 현재 다학문적이고 통합적인 교과과정을 레코드관리 전공과 아카이브관리 전공의 세부전공으로 전환하여 전문성을 향상시킬 수 있는 심도있고 심화된 교육과정이 필요하다. 기록물관리 전문요원의 업무기능을 분석하여 역할구분에 따라 양성제도를 레코드관리와 아카이브관리 전공으로 세분화함으로써 기록관리에 관한 광범위한 공통지식뿐만 아니라 전문적이고 심도있는 지식과 이해가 이루어질 수 있도록 제안하였다. 그럼으로써 실제 업무를 수행하는데 있어 전문직으로서의 정체성과 자부심을 높일 수 있을 것으로 사료되며, 이에 이 연구가 기록관리학 교육발전에 일조하고 기록물관리 전문요원의 업무능력과 전문성을 함양하는 데 도움이 되며, 더 나아가 국가기록관리 현신에 이바지할 것이라 기대된다.
이 연구는 우리나라 기록물관리 전문요원의 업무를 레코드 매니저와 아키비스트로 이원화하여 분석하고 이들을 양성하는 교육과정 실태를 파악하여 외국 선진사례의 시사점으로부터 전문요원의 전문성 향상을 위한 교육과정의 구체적인 방안을 모색하는데 목적을 두었다. 이에 연구자는 외국의 사례에서 기록관리체계의 유사성에 따라 북미지역과 유럽지역으로 나누어 기록관리 교과과정을 살펴보고, 우리나라 전문요원의 업무기능과 전문요원 양성을 위한 교육과정 실태를 분석하여 기록물관리 전문요원의 전문성과 정체성을 확보하기 위한 방안을 모색하였다. 첫째, 업무기능 측면에서 공공기관의 전자환경에서의 레코드관리 업무뿐만 아니라 역사기록물 등의 아카이브관리 업무의 보강이 이루어져야 하며, 이 둘의 업무분담이 이루어질 필요가 있다. 둘째, 교육과정 측면에서는 현재 다학문적이고 통합적인 교과과정을 레코드관리 전공과 아카이브관리 전공의 세부전공으로 전환하여 전문성을 향상시킬 수 있는 심도있고 심화된 교육과정이 필요하다. 기록물관리 전문요원의 업무기능을 분석하여 역할구분에 따라 양성제도를 레코드관리와 아카이브관리 전공으로 세분화함으로써 기록관리에 관한 광범위한 공통지식뿐만 아니라 전문적이고 심도있는 지식과 이해가 이루어질 수 있도록 제안하였다. 그럼으로써 실제 업무를 수행하는데 있어 전문직으로서의 정체성과 자부심을 높일 수 있을 것으로 사료되며, 이에 이 연구가 기록관리학 교육발전에 일조하고 기록물관리 전문요원의 업무능력과 전문성을 함양하는 데 도움이 되며, 더 나아가 국가기록관리 현신에 이바지할 것이라 기대된다.
This research aims at finding out the specific method for improving the profession of archivist and records manager by separating records management into two parts : records manager and archivist. This was done on the aspect of records manager and archivist considering the examples of the advanced c...
This research aims at finding out the specific method for improving the profession of archivist and records manager by separating records management into two parts : records manager and archivist. This was done on the aspect of records manager and archivist considering the examples of the advanced countries. This also took into consideration the current reality of curriculum in training records managing specialists(archivist and records manager). To this end, the training curriculum of North America and Europe were surveyed according to their similarity of the archival management system. The function of records manager and the training curriculum of our country was analyzed. And then I tried to find out the way for consolidating the profession and identity of specialists in records management. First, at the functional aspect, both the records management under the electronic circumstances and the historical archives management should be reinforced in the public organizations. It is considered that these two parts should be clearly divided. Secondly, from the point of curriculum, it is composed of many subjects and has much coordinated subjects. Accordingly it seems to be necessary that this course should be separated into two : records management and archives management. I hereby suggest that the further understanding and wider knowledge about the field of records management be obtained by means of separating the curriculum and training system into two : records management and archives management on the basis of their functions. Under these circumstances, the managers will be able to have their identity confirmed and their self-esteem heightened in performing their tasks. It is expected that this research can play a role in developing the educational system of records management. Also, it can improve the functional ability and speciality of them. Furthermore, it can contribute to the efficiency of our country in the field of archival management.
This research aims at finding out the specific method for improving the profession of archivist and records manager by separating records management into two parts : records manager and archivist. This was done on the aspect of records manager and archivist considering the examples of the advanced countries. This also took into consideration the current reality of curriculum in training records managing specialists(archivist and records manager). To this end, the training curriculum of North America and Europe were surveyed according to their similarity of the archival management system. The function of records manager and the training curriculum of our country was analyzed. And then I tried to find out the way for consolidating the profession and identity of specialists in records management. First, at the functional aspect, both the records management under the electronic circumstances and the historical archives management should be reinforced in the public organizations. It is considered that these two parts should be clearly divided. Secondly, from the point of curriculum, it is composed of many subjects and has much coordinated subjects. Accordingly it seems to be necessary that this course should be separated into two : records management and archives management. I hereby suggest that the further understanding and wider knowledge about the field of records management be obtained by means of separating the curriculum and training system into two : records management and archives management on the basis of their functions. Under these circumstances, the managers will be able to have their identity confirmed and their self-esteem heightened in performing their tasks. It is expected that this research can play a role in developing the educational system of records management. Also, it can improve the functional ability and speciality of them. Furthermore, it can contribute to the efficiency of our country in the field of archival management.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.