최근 몇 년 간 베트남 경제환경이 지속적으로 개선되고 경제성장률이 매년 꾸준히 약 8%대를 유지하고 있다. 베트남의 경제성장은 동남아 지역뿐만 아니라 세계의 큰 주목을 받고 있다. 경제활동에 있어서 효율적인 성과를 달성하기 위한 전자상거래를 구축하는 세계적인 흐름에 발맞추어 베트남도 전자상거래를 도입해 나가고 있다. 그렇지만 아직은 초기 단계라서 베트남의 경제 잠재력과 비교하면 전자상거래의 보급률이 아직 높지 않다. 따라서 베트남의 상황에 맞는 전자상거래의 활성화 방안을 모색하고 그것을 효과적으로 실천하는 것이 시급하다. 본 논문은 문헌조사방법을 통해서 베트남의 전자상거래 현황을 파악하였고, 그 다음에 베트남 전자상거래의 문제점을 분석하였는데 주요 문제점은 다음과 같다. 첫째, 전자상거래와 관련된 법률제도가 제대로 갖추어져 있지 않아서 전자상거래 활동을 하는 데에 통일된 규칙이 없는 실정이며, 통신과 전자상거래에 관련된 ...
최근 몇 년 간 베트남 경제환경이 지속적으로 개선되고 경제성장률이 매년 꾸준히 약 8%대를 유지하고 있다. 베트남의 경제성장은 동남아 지역뿐만 아니라 세계의 큰 주목을 받고 있다. 경제활동에 있어서 효율적인 성과를 달성하기 위한 전자상거래를 구축하는 세계적인 흐름에 발맞추어 베트남도 전자상거래를 도입해 나가고 있다. 그렇지만 아직은 초기 단계라서 베트남의 경제 잠재력과 비교하면 전자상거래의 보급률이 아직 높지 않다. 따라서 베트남의 상황에 맞는 전자상거래의 활성화 방안을 모색하고 그것을 효과적으로 실천하는 것이 시급하다. 본 논문은 문헌조사방법을 통해서 베트남의 전자상거래 현황을 파악하였고, 그 다음에 베트남 전자상거래의 문제점을 분석하였는데 주요 문제점은 다음과 같다. 첫째, 전자상거래와 관련된 법률제도가 제대로 갖추어져 있지 않아서 전자상거래 활동을 하는 데에 통일된 규칙이 없는 실정이며, 통신과 전자상거래에 관련된 불법행위에 대한 처벌 규정도 아직도 마련되어 있지 않다. 둘째, 전자상거래 활동을 지원해 주는 인프라 환경이 아직도 열악하다. 구체적으로는 전 국민의 PC보급률이 그리 높지 않으며, 느린 인터넷 속도․결제․보안․물류시스템 등이 아직도 제대로 정비되어 있지 않다. 또한 베트남 소비자들의 전자상거래에 대한 인식 역시 많이 부족하다. 대부분의 베트남 소비자는 판매점에 직접 방문해서 현금으로 거래하는 전통적인 거래 방식을 고수하고 있다. 본 연구에서도 베트남 전자상거래에 있어서 주도적인 역할을 하고 있는 정부 및 기업을 중심으로 그 활성화 방안을 제시하였다. 첫째, 정부는 국민의 PC 보급, 정보격차 문제를 해결해야 하며 동시에 전자상거래에 대한 규제를 완화해야 하다. 중앙은행과 긴밀하게 협력해서 전자 결제 시스템을 개선해야 한다. 둘째, 기업 측면에서는 전자상거래 활동을 신속하게 활성화하고 전자상거래의 효과를 높이기 위해서 상품의 다양화, 효과적인 마케팅 전략, 소비자에게 신뢰성을 주기 위한 서비스 정신, 공동 물류시스템 개선 전략 등을 실천해야 한다. 전자상거래를 도입하고 있는 상황에서 베트남 전자상거래의 현황 및 문제점을 분석하고 전자상거래 활성화를 추진하기 위한 방안을 제시하였다는 점에 본 논문의 의의가 있다고 생각한다.
최근 몇 년 간 베트남 경제환경이 지속적으로 개선되고 경제성장률이 매년 꾸준히 약 8%대를 유지하고 있다. 베트남의 경제성장은 동남아 지역뿐만 아니라 세계의 큰 주목을 받고 있다. 경제활동에 있어서 효율적인 성과를 달성하기 위한 전자상거래를 구축하는 세계적인 흐름에 발맞추어 베트남도 전자상거래를 도입해 나가고 있다. 그렇지만 아직은 초기 단계라서 베트남의 경제 잠재력과 비교하면 전자상거래의 보급률이 아직 높지 않다. 따라서 베트남의 상황에 맞는 전자상거래의 활성화 방안을 모색하고 그것을 효과적으로 실천하는 것이 시급하다. 본 논문은 문헌조사방법을 통해서 베트남의 전자상거래 현황을 파악하였고, 그 다음에 베트남 전자상거래의 문제점을 분석하였는데 주요 문제점은 다음과 같다. 첫째, 전자상거래와 관련된 법률제도가 제대로 갖추어져 있지 않아서 전자상거래 활동을 하는 데에 통일된 규칙이 없는 실정이며, 통신과 전자상거래에 관련된 불법행위에 대한 처벌 규정도 아직도 마련되어 있지 않다. 둘째, 전자상거래 활동을 지원해 주는 인프라 환경이 아직도 열악하다. 구체적으로는 전 국민의 PC보급률이 그리 높지 않으며, 느린 인터넷 속도․결제․보안․물류시스템 등이 아직도 제대로 정비되어 있지 않다. 또한 베트남 소비자들의 전자상거래에 대한 인식 역시 많이 부족하다. 대부분의 베트남 소비자는 판매점에 직접 방문해서 현금으로 거래하는 전통적인 거래 방식을 고수하고 있다. 본 연구에서도 베트남 전자상거래에 있어서 주도적인 역할을 하고 있는 정부 및 기업을 중심으로 그 활성화 방안을 제시하였다. 첫째, 정부는 국민의 PC 보급, 정보격차 문제를 해결해야 하며 동시에 전자상거래에 대한 규제를 완화해야 하다. 중앙은행과 긴밀하게 협력해서 전자 결제 시스템을 개선해야 한다. 둘째, 기업 측면에서는 전자상거래 활동을 신속하게 활성화하고 전자상거래의 효과를 높이기 위해서 상품의 다양화, 효과적인 마케팅 전략, 소비자에게 신뢰성을 주기 위한 서비스 정신, 공동 물류시스템 개선 전략 등을 실천해야 한다. 전자상거래를 도입하고 있는 상황에서 베트남 전자상거래의 현황 및 문제점을 분석하고 전자상거래 활성화를 추진하기 위한 방안을 제시하였다는 점에 본 논문의 의의가 있다고 생각한다.
Recently, Vietnam economic environment has been improved, economic growth rate is equally at about 8%. The development of Vietnam therefore has received a lot of interests from the regional countries and the world. Together with the development of internet and the modernized tendency in busines...
Recently, Vietnam economic environment has been improved, economic growth rate is equally at about 8%. The development of Vietnam therefore has received a lot of interests from the regional countries and the world. Together with the development of internet and the modernized tendency in business to get high efficiency, Vietnam has starting to have interested and joined in the electronic business activities. However, the e-business system in Vietnam is still young , therefore, the efficiency is still low compared with country potentiality. Finding the solutions for the development of e-business in Vietnam is necessary and also the current problems of Vietnam on the way of economic integration. Through data analysis, this thesis studies on the real situation of e-business activities in Vietnam. Based on that, this thesis problems which prevent the development of Vietnamese e-business. These problems are included: Firstly, law and regulations on e-business of Vietnam are still not improved. The standardization of the e-business has not been created, there is not the regulations on information criminal. Secondly, the information infrastructure of Vietnam is still low compared with regional countries, the popularization of computer is low, unstable and slow internet connection, weak payment system, lack of the distribution system. And the consumer consciousness of most Vietnamese are still familiar to traditional business and payment system. The solutions for the development which are suggested in this thesis focus mostly on the roles of government and enterprise. Firstly, government quickly improves the legal framework for e-business, government should combine with the central bank to overcome the barriers in the electronic payment system, and carry out the information popularization to the people about internet. Secondly, enterprises should be more dynamic in product diversification on internet, introduce effective marketing policy, the support policy for consumers, the enterprises should contact together to build their own distribution system. Through the provide of information about real situation of e-business environment in Vietnam, analysis on the reasons which prevent the development, and suggestion of the solution, the purpose of this thesis is to contribute to speeding up the development of e-business of Vietnam.
Recently, Vietnam economic environment has been improved, economic growth rate is equally at about 8%. The development of Vietnam therefore has received a lot of interests from the regional countries and the world. Together with the development of internet and the modernized tendency in business to get high efficiency, Vietnam has starting to have interested and joined in the electronic business activities. However, the e-business system in Vietnam is still young , therefore, the efficiency is still low compared with country potentiality. Finding the solutions for the development of e-business in Vietnam is necessary and also the current problems of Vietnam on the way of economic integration. Through data analysis, this thesis studies on the real situation of e-business activities in Vietnam. Based on that, this thesis problems which prevent the development of Vietnamese e-business. These problems are included: Firstly, law and regulations on e-business of Vietnam are still not improved. The standardization of the e-business has not been created, there is not the regulations on information criminal. Secondly, the information infrastructure of Vietnam is still low compared with regional countries, the popularization of computer is low, unstable and slow internet connection, weak payment system, lack of the distribution system. And the consumer consciousness of most Vietnamese are still familiar to traditional business and payment system. The solutions for the development which are suggested in this thesis focus mostly on the roles of government and enterprise. Firstly, government quickly improves the legal framework for e-business, government should combine with the central bank to overcome the barriers in the electronic payment system, and carry out the information popularization to the people about internet. Secondly, enterprises should be more dynamic in product diversification on internet, introduce effective marketing policy, the support policy for consumers, the enterprises should contact together to build their own distribution system. Through the provide of information about real situation of e-business environment in Vietnam, analysis on the reasons which prevent the development, and suggestion of the solution, the purpose of this thesis is to contribute to speeding up the development of e-business of Vietnam.
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