제품디자인 요소 평가의 정량적 분석에 관한 모델 연구 : 신제품 기획 단계 디자인 적용을 중심으로 A Model Study on the Quantitative Analysis of Product Design Element Evaluation : based on design application at a new product planning stage원문보기
디자인의 가치 영역은 점점 더 확대되어 이제 기업경영전략의 핵심으로써 기업 경쟁력을 판가름하고 나아가 국가 경쟁력을 결정짓는 중요한 이슈로 대두되고 있다. 디자인은 기업이 치열한 무한 경쟁의 시장 상황에서 생존의 일환으로 지속적인 경쟁우위를 획득하기 위하여 사용할 수 있는 유력한 전략적 수단인 것이다. 우수한 디자인은 제품, 기업의 경영여건, 소비자 욕구의 만족, 기업의 이미지를 향상시킬 수 있다. 따라서 소비자들을 적극적으로 구매행위로 이끌기 위해서는 디자인의 활용이 매우 중요하다고 할 수 있다. 고품질, 고기능, 사용의 편리성 등으로 변화하는 소비자들의 욕구는 더욱 더 증대되어, 새로운 제품의 개발 및 소비자들의 욕구에 부합되는 디자인 개발은 필연적인 것이다. 따라서 기업의 경쟁력은 어느 기업이 새로운 소비자의 욕구에 부응하는 신제품을 얼마나 빨리 상품화하느냐로 귀착하게 되었으며, 성공적인 ...
디자인의 가치 영역은 점점 더 확대되어 이제 기업경영전략의 핵심으로써 기업 경쟁력을 판가름하고 나아가 국가 경쟁력을 결정짓는 중요한 이슈로 대두되고 있다. 디자인은 기업이 치열한 무한 경쟁의 시장 상황에서 생존의 일환으로 지속적인 경쟁우위를 획득하기 위하여 사용할 수 있는 유력한 전략적 수단인 것이다. 우수한 디자인은 제품, 기업의 경영여건, 소비자 욕구의 만족, 기업의 이미지를 향상시킬 수 있다. 따라서 소비자들을 적극적으로 구매행위로 이끌기 위해서는 디자인의 활용이 매우 중요하다고 할 수 있다. 고품질, 고기능, 사용의 편리성 등으로 변화하는 소비자들의 욕구는 더욱 더 증대되어, 새로운 제품의 개발 및 소비자들의 욕구에 부합되는 디자인 개발은 필연적인 것이다. 따라서 기업의 경쟁력은 어느 기업이 새로운 소비자의 욕구에 부응하는 신제품을 얼마나 빨리 상품화하느냐로 귀착하게 되었으며, 성공적인 신제품 개발을 위한 디자인분야의 강화가 필수적이라고 할 수 있다. 경영전략적 측면에서도 기업은 신제품 디자인 개발과 함께 진행되어지는 기업의 투자와 관련하여 최대한 리스크를 줄이고자 하며 이에 따른 합리성과 객관성을 갖는 결과의 명분을 디자인 결과에서 찾게 된다. 결국 신제품 개발에 있어서 기획단계에서부터 디자이너가 참여하며, 디자이너에게 우선 부분적 의사결정 순서가 넘어오거나 출발하게 되는 것이다. 그러면 디자이너는 이 상황에서 어떤 것을 선택하고 버릴 것인가 어떤 리스크가 발생될 수 있는가에 대한 의사결정 범위의 제안을 요구받게 된다. 이 때 올바른 의사결정의 결과는 리스크의 위험요소를 줄일 수 있을 뿐 아니라 좋은 디자인의 도출로 연결되어 신제품 개발의 성공을 보장하게 된다. 하지만 디자인의 가치 영역은 점차 더 확대되어 가고 있으며, 디자인된 제품이 갖는 평가 대상의 속성 역시 광범위한 영역에 걸쳐 존재함으로써 이러한 디자인의 다차원성에 의해 평가의 어려움은 점차 증대되어가고 있다. 또한 신제품 개발 과정에서 부딪히는 현실세계의 의사결정 문제에는 정량적인 요소만 포함되어 있는 것이 아니라, 문제가 복잡할수록 정성적인 요소가 포함되지 않을 수 없다. 따라서 문제는 이러한 요소를 신제품 기획 단계에 있어서 어떻게 논리적으로, 체계적으로 반영시킬 수 있느냐는 점이다. 그리고 현실적은 측면에 비추어 볼 때 여러 가지 제품디자인 평가 기준 및 방법이 제시되고 있음에도 불구하고 적용되고 있지 않고 있다는 것이 가장 큰 문제점이라고 할 수 있으며 의사결정권자의 직관적인 판단과 힘의 논리에 의한 영업 및 마케팅부서의 독단적인 판단으로 인하여 디자인의 의사결정이 되고 있으며 평가과정에 있어서 신제품 개발 초기의 불분명한 오더와 의사결정시 경직성 및 연계성 부족으로 인한 평가상의 오류가 발생하고 있다. 따라서 본 연구는 기업에서의 신제품 개발 과정에 있어서 기획단계에서부터 디자인 부문을 적용시키고 신제품 개발 프로세스와 디자인 개발 프로세스 평가에 대한 문제점과 평가방법의 개념과 본질을 파악, 기업에서의 신제품 개발과정에서 정량적이고 객관적이며 논리적으로 평가되고 합리적인 평가 결론이 도출되도록 하여 이런 평가 결과가 올바른 영향력을 행사 할 수 있도록 하고자 한다. 또한 효과적인 제품디자인 요소 평가의 방안을 모색하기 위해서는 우선 신제품의 개념과 중요요소, 신제품 기획 시 고려되어야 할 디자인 요소, 신제품 개발 프로세스에서 각 부문의 역할 등을 명확하게 이해하고자 신제품 개발 프로세스에 따른 관련 부문과 상관 관계를 조사 분석하고 각 프로세스별, 부문별로 평가하는 평가요인을 파악하여 신제품 계발 프로세스에 따른 디자인부문의 제품 디자인 요소의 정량적 평가 모델을 제안하게 되었다. 그리고 현실적으로 본 연구의 정량적 평가 모델이 적용되게 하기 위하여 연구 결과를 바탕으로 대표적인 정량적 평가법의 각 부문별 평가 항목을 적용시킨 일반적인 평가 양식을 제시함으로써 보다 쉽게 실무에 적용될 수 있도록 한 점에 본 연구의 의미가 있다고 할 수 있다.
디자인의 가치 영역은 점점 더 확대되어 이제 기업경영전략의 핵심으로써 기업 경쟁력을 판가름하고 나아가 국가 경쟁력을 결정짓는 중요한 이슈로 대두되고 있다. 디자인은 기업이 치열한 무한 경쟁의 시장 상황에서 생존의 일환으로 지속적인 경쟁우위를 획득하기 위하여 사용할 수 있는 유력한 전략적 수단인 것이다. 우수한 디자인은 제품, 기업의 경영여건, 소비자 욕구의 만족, 기업의 이미지를 향상시킬 수 있다. 따라서 소비자들을 적극적으로 구매행위로 이끌기 위해서는 디자인의 활용이 매우 중요하다고 할 수 있다. 고품질, 고기능, 사용의 편리성 등으로 변화하는 소비자들의 욕구는 더욱 더 증대되어, 새로운 제품의 개발 및 소비자들의 욕구에 부합되는 디자인 개발은 필연적인 것이다. 따라서 기업의 경쟁력은 어느 기업이 새로운 소비자의 욕구에 부응하는 신제품을 얼마나 빨리 상품화하느냐로 귀착하게 되었으며, 성공적인 신제품 개발을 위한 디자인분야의 강화가 필수적이라고 할 수 있다. 경영전략적 측면에서도 기업은 신제품 디자인 개발과 함께 진행되어지는 기업의 투자와 관련하여 최대한 리스크를 줄이고자 하며 이에 따른 합리성과 객관성을 갖는 결과의 명분을 디자인 결과에서 찾게 된다. 결국 신제품 개발에 있어서 기획단계에서부터 디자이너가 참여하며, 디자이너에게 우선 부분적 의사결정 순서가 넘어오거나 출발하게 되는 것이다. 그러면 디자이너는 이 상황에서 어떤 것을 선택하고 버릴 것인가 어떤 리스크가 발생될 수 있는가에 대한 의사결정 범위의 제안을 요구받게 된다. 이 때 올바른 의사결정의 결과는 리스크의 위험요소를 줄일 수 있을 뿐 아니라 좋은 디자인의 도출로 연결되어 신제품 개발의 성공을 보장하게 된다. 하지만 디자인의 가치 영역은 점차 더 확대되어 가고 있으며, 디자인된 제품이 갖는 평가 대상의 속성 역시 광범위한 영역에 걸쳐 존재함으로써 이러한 디자인의 다차원성에 의해 평가의 어려움은 점차 증대되어가고 있다. 또한 신제품 개발 과정에서 부딪히는 현실세계의 의사결정 문제에는 정량적인 요소만 포함되어 있는 것이 아니라, 문제가 복잡할수록 정성적인 요소가 포함되지 않을 수 없다. 따라서 문제는 이러한 요소를 신제품 기획 단계에 있어서 어떻게 논리적으로, 체계적으로 반영시킬 수 있느냐는 점이다. 그리고 현실적은 측면에 비추어 볼 때 여러 가지 제품디자인 평가 기준 및 방법이 제시되고 있음에도 불구하고 적용되고 있지 않고 있다는 것이 가장 큰 문제점이라고 할 수 있으며 의사결정권자의 직관적인 판단과 힘의 논리에 의한 영업 및 마케팅부서의 독단적인 판단으로 인하여 디자인의 의사결정이 되고 있으며 평가과정에 있어서 신제품 개발 초기의 불분명한 오더와 의사결정시 경직성 및 연계성 부족으로 인한 평가상의 오류가 발생하고 있다. 따라서 본 연구는 기업에서의 신제품 개발 과정에 있어서 기획단계에서부터 디자인 부문을 적용시키고 신제품 개발 프로세스와 디자인 개발 프로세스 평가에 대한 문제점과 평가방법의 개념과 본질을 파악, 기업에서의 신제품 개발과정에서 정량적이고 객관적이며 논리적으로 평가되고 합리적인 평가 결론이 도출되도록 하여 이런 평가 결과가 올바른 영향력을 행사 할 수 있도록 하고자 한다. 또한 효과적인 제품디자인 요소 평가의 방안을 모색하기 위해서는 우선 신제품의 개념과 중요요소, 신제품 기획 시 고려되어야 할 디자인 요소, 신제품 개발 프로세스에서 각 부문의 역할 등을 명확하게 이해하고자 신제품 개발 프로세스에 따른 관련 부문과 상관 관계를 조사 분석하고 각 프로세스별, 부문별로 평가하는 평가요인을 파악하여 신제품 계발 프로세스에 따른 디자인부문의 제품 디자인 요소의 정량적 평가 모델을 제안하게 되었다. 그리고 현실적으로 본 연구의 정량적 평가 모델이 적용되게 하기 위하여 연구 결과를 바탕으로 대표적인 정량적 평가법의 각 부문별 평가 항목을 적용시킨 일반적인 평가 양식을 제시함으로써 보다 쉽게 실무에 적용될 수 있도록 한 점에 본 연구의 의미가 있다고 할 수 있다.
Value area of design have become more and more expanded up to the level where it is emerging to be a significant issue determining competitiveness of countries and companies as a core point of business management strategy. Design is the only strategic method for business to keep its constant competi...
Value area of design have become more and more expanded up to the level where it is emerging to be a significant issue determining competitiveness of countries and companies as a core point of business management strategy. Design is the only strategic method for business to keep its constant competitive edge in today's infinite competitive market era. Excellent design can help improve products, management conditions of business, consumer satisfaction, and business image. Thus, design application must be very important to lead to customers keeping their loyalty to certain products. Considering that consumers' desire are more and more leaning toward features like high-quality, high-function, and convenience, design development suitable for the recent trend must be necessary. In this reality, business competitiveness depends on which company how quickly succeed in releasing new products suitable for customers' desire, for which design development can be seen as a requirement. In a management strategic aspect, business tries to reduce as much risk of business investment processed with new product design development as possible, in which they get design results to justify the outcome of rationality and objectivity. According to this, designer got to be joined early from the planning stage of new product development, giving them partial decision-making from the start. At this point, they got to be asked to limit the range of decision-making on which they would take or discard and what kind of risk would occur. In it, appropriate decision-making results would not only reduce risky factors, but guarantee the success of new product development by linking to great design achievement. But as value area of design becomes wider and wider and evaluation objects' attributes designed products have cover wide scopes, the difficulty of evaluation on multi-dimensionality of design is constantly on the rise. In addition, rather than quantitative factors, ever complicating decision-making issues faced in the new product development cannot help but contain devoted factors. What matters then is how these factors are logically, systematically reflected at the new product planning stage. In this respect, one of the most problematic points might be the application failure even with product design evaluation standards and methods increasingly suggested. And intuitive decision of people in power, sales strategy based on power dynamics, arbitrary decision by marketing department are still going on, often leading to errors in design decision triggered by steadfastness and the lack of connection especially along with vague orders and decision-makings at the beginning stage of new product development. So, this paper aimed to help these results properly influence design-related process by applying design from the planning stage in new product development, finding out problems on evaluation of new product and design development process and the concept and real substance of evaluation method, then making them quantitatively, objectively, logically analyzed, and finally helping rational evaluating results deducted. To figure out ways of effective product design element evaluation, this paper researched and analyzed relating parts to new product development process and its correlation in order to clearly understand new products' concept, its important elements, design factors requiring in the product development, and roles of each part of the process. And then evaluation factors by each process and sector were checked out and quantitative evaluation model of product design elements in design was suggested according to new product development process. This paper would meaningfully help its quantitative evaluation model easily apply to actual works by suggesting a general evaluation format coming out from each sector's evaluation clauses of a representative quantitative evaluation method based on its research results.
Value area of design have become more and more expanded up to the level where it is emerging to be a significant issue determining competitiveness of countries and companies as a core point of business management strategy. Design is the only strategic method for business to keep its constant competitive edge in today's infinite competitive market era. Excellent design can help improve products, management conditions of business, consumer satisfaction, and business image. Thus, design application must be very important to lead to customers keeping their loyalty to certain products. Considering that consumers' desire are more and more leaning toward features like high-quality, high-function, and convenience, design development suitable for the recent trend must be necessary. In this reality, business competitiveness depends on which company how quickly succeed in releasing new products suitable for customers' desire, for which design development can be seen as a requirement. In a management strategic aspect, business tries to reduce as much risk of business investment processed with new product design development as possible, in which they get design results to justify the outcome of rationality and objectivity. According to this, designer got to be joined early from the planning stage of new product development, giving them partial decision-making from the start. At this point, they got to be asked to limit the range of decision-making on which they would take or discard and what kind of risk would occur. In it, appropriate decision-making results would not only reduce risky factors, but guarantee the success of new product development by linking to great design achievement. But as value area of design becomes wider and wider and evaluation objects' attributes designed products have cover wide scopes, the difficulty of evaluation on multi-dimensionality of design is constantly on the rise. In addition, rather than quantitative factors, ever complicating decision-making issues faced in the new product development cannot help but contain devoted factors. What matters then is how these factors are logically, systematically reflected at the new product planning stage. In this respect, one of the most problematic points might be the application failure even with product design evaluation standards and methods increasingly suggested. And intuitive decision of people in power, sales strategy based on power dynamics, arbitrary decision by marketing department are still going on, often leading to errors in design decision triggered by steadfastness and the lack of connection especially along with vague orders and decision-makings at the beginning stage of new product development. So, this paper aimed to help these results properly influence design-related process by applying design from the planning stage in new product development, finding out problems on evaluation of new product and design development process and the concept and real substance of evaluation method, then making them quantitatively, objectively, logically analyzed, and finally helping rational evaluating results deducted. To figure out ways of effective product design element evaluation, this paper researched and analyzed relating parts to new product development process and its correlation in order to clearly understand new products' concept, its important elements, design factors requiring in the product development, and roles of each part of the process. And then evaluation factors by each process and sector were checked out and quantitative evaluation model of product design elements in design was suggested according to new product development process. This paper would meaningfully help its quantitative evaluation model easily apply to actual works by suggesting a general evaluation format coming out from each sector's evaluation clauses of a representative quantitative evaluation method based on its research results.
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