본 연구는 발달적 독서치료 프로그램을 중학생에게 실시하여 학습된 무기력 감소에 어떠한 효과가 나타나는지를 알아보는데 목적이 있다. 실험집단과 통제집단을 구성하기 위해 인천에 소재한 J중학교 1학년 5개 학급 225명(남학생: 146명, 여학생 79명)을 대상으로 학습된 무기력에 대한 사전검사를 시행하였다. 이들 중 사전 학습된 무기력 검사에서 하위 20% 수준의 학생 20명을 대상으로 하여 독서치료 프로그램을 희망하는 10명은 실험집단,...
본 연구는 발달적 독서치료 프로그램을 중학생에게 실시하여 학습된 무기력 감소에 어떠한 효과가 나타나는지를 알아보는데 목적이 있다. 실험집단과 통제집단을 구성하기 위해 인천에 소재한 J중학교 1학년 5개 학급 225명(남학생: 146명, 여학생 79명)을 대상으로 학습된 무기력에 대한 사전검사를 시행하였다. 이들 중 사전 학습된 무기력 검사에서 하위 20% 수준의 학생 20명을 대상으로 하여 독서치료 프로그램을 희망하는 10명은 실험집단, 나머지 10명은 통제집단으로 하였다. 실험집단은 주5일 10회기 동안 발달적 독서치료 프로그램을 실시한 후 사후 학습된 무기력 검사를 실시하였지만 통제집단은 아무런 처치 없이 사후 검사만 실시하였다. 실험집단에게 처치한 발달적 독서치료 프로그램은 한회기당 90분 정도가 소요 되었으며, 2007학년도 여름방학동안 실시하였다. 검사 도구는 신기명(1990)의 학습된 무기력 검사척도를 박경연(2002)이 중학생 수준에 맞추어 수정한 것을 이용하였다. 실험 결과 발달적 독서치료는 학습된 무기력 감소에 유의미한 효과를 나타내는 것으로 밝혀졌다. 구체적으로 살펴보면, 학습된 무기력 하위척도에서는 자신감 결여, 우울·부정적 인지, 수동성, 통제력 결여, 책임감 결여에 효과를 나타내었다. 이와 같은 연구결과는 발달적 독서치료가 내적 통제력을 높여 내면적 성장과 발전을 촉진시키는 심리적인 치료로 작용함을 의미한다. 본 논문은 중학생을 대상으로 학습된 무기력을 극복하기 위한 방법으로써 독서치료를 제시하고, 그 효과를 있음을 실증적으로 검증한 것에 연구의 의의가 있다.
본 연구는 발달적 독서치료 프로그램을 중학생에게 실시하여 학습된 무기력 감소에 어떠한 효과가 나타나는지를 알아보는데 목적이 있다. 실험집단과 통제집단을 구성하기 위해 인천에 소재한 J중학교 1학년 5개 학급 225명(남학생: 146명, 여학생 79명)을 대상으로 학습된 무기력에 대한 사전검사를 시행하였다. 이들 중 사전 학습된 무기력 검사에서 하위 20% 수준의 학생 20명을 대상으로 하여 독서치료 프로그램을 희망하는 10명은 실험집단, 나머지 10명은 통제집단으로 하였다. 실험집단은 주5일 10회기 동안 발달적 독서치료 프로그램을 실시한 후 사후 학습된 무기력 검사를 실시하였지만 통제집단은 아무런 처치 없이 사후 검사만 실시하였다. 실험집단에게 처치한 발달적 독서치료 프로그램은 한회기당 90분 정도가 소요 되었으며, 2007학년도 여름방학동안 실시하였다. 검사 도구는 신기명(1990)의 학습된 무기력 검사척도를 박경연(2002)이 중학생 수준에 맞추어 수정한 것을 이용하였다. 실험 결과 발달적 독서치료는 학습된 무기력 감소에 유의미한 효과를 나타내는 것으로 밝혀졌다. 구체적으로 살펴보면, 학습된 무기력 하위척도에서는 자신감 결여, 우울·부정적 인지, 수동성, 통제력 결여, 책임감 결여에 효과를 나타내었다. 이와 같은 연구결과는 발달적 독서치료가 내적 통제력을 높여 내면적 성장과 발전을 촉진시키는 심리적인 치료로 작용함을 의미한다. 본 논문은 중학생을 대상으로 학습된 무기력을 극복하기 위한 방법으로써 독서치료를 제시하고, 그 효과를 있음을 실증적으로 검증한 것에 연구의 의의가 있다.
The purpose of this research is to find out whether the 'developmental bibliotherapy' has an effect on diminishing the 'learned helplessness' of middle school students. To select the subjects of the bibliotherapy program, pretest was carried out on 225(146 male & 79 female) first-graders from 5 ...
The purpose of this research is to find out whether the 'developmental bibliotherapy' has an effect on diminishing the 'learned helplessness' of middle school students. To select the subjects of the bibliotherapy program, pretest was carried out on 225(146 male & 79 female) first-graders from 5 classes of J middle school in Incheon. Among them, We selected 20 persons out of subjects at bottom 20% in the learned helplessness test. We divided them into two groups - the experimental group(10 persons) who want to take the developmental bibliotherapy and the control group(10 persons). The experimental group took the learned helplessness test after the developmental bibliotherapy program for 5 days per a week(total 10 times). On the other hand, the control group took only the test without any steps. The result showed that the developmental bibliotherapy has an effect on the overcoming the learned helplessness. Specifically, it had an effect on lack of self-confidence, depression-negative cognition, passivity, lack of self-control, lack of responsibility in helplessness sub-scale. This results mean that the developmental bibliotherapy works as the psychological remedy which overcoming the learned helplessness. The contribution of this study is to suggest the bibliotherapy program as a method to overcoming the learned helplessness of the middle school students, and verify its effect by empirical test.
The purpose of this research is to find out whether the 'developmental bibliotherapy' has an effect on diminishing the 'learned helplessness' of middle school students. To select the subjects of the bibliotherapy program, pretest was carried out on 225(146 male & 79 female) first-graders from 5 classes of J middle school in Incheon. Among them, We selected 20 persons out of subjects at bottom 20% in the learned helplessness test. We divided them into two groups - the experimental group(10 persons) who want to take the developmental bibliotherapy and the control group(10 persons). The experimental group took the learned helplessness test after the developmental bibliotherapy program for 5 days per a week(total 10 times). On the other hand, the control group took only the test without any steps. The result showed that the developmental bibliotherapy has an effect on the overcoming the learned helplessness. Specifically, it had an effect on lack of self-confidence, depression-negative cognition, passivity, lack of self-control, lack of responsibility in helplessness sub-scale. This results mean that the developmental bibliotherapy works as the psychological remedy which overcoming the learned helplessness. The contribution of this study is to suggest the bibliotherapy program as a method to overcoming the learned helplessness of the middle school students, and verify its effect by empirical test.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.