본 연구의 내용은 도시 공공장소의 기능에 따라 이루어지는 공공미술에 관한 연구이다. 따라서 공공공간의 의미와 공공미술의 정의를 통해 도시공간과 공공미술의 관계를 알아보고, 공공미술의 발생과 현대 공공미술의 개념에 대해 알아보았다. 도시공간은 인간이 활동하는 공간 중에서 사회적 교류가 가장 많이 일어나는 곳이며, 공간에 따라 그 지역에 사는 사람의 삶까지도 많은 영향을 미치는 환경적 요소이다. 이러한 도시환경에 있어 여느 때보다 문화적 요소가 중요해지고 있다. 이런 배경에 현재 도시환경을 기능적이면서도 미학적인 아름다움을 주기위한 공공미술 프로젝트가 전국 곳곳에서 진행 중이다. 지방자치의 본격적인 정착에 따라 지역에 뿌리를 두고 공동체와 그 역사와 장소에 맞는 공공미술의 도입과 개발에 적극적으로 나서고 있다. 서울시는 도시전체를 갤러리화 한다는 프로젝트를 실행 중에 있다. 오늘날 증가하는 공공미술 실천에 대한 제작과 요구에 비해, ‘공공성’에 대한 논의를 비롯한 공공공간과 공공미술에 대한 전반에 대한 이론적 접근과 시각이 필요하다. 특히 공공미술은 제한된 공간이 아닌 ‘도시’를 기반으로 하는 공공영역에서 이루어지기 때문에, 이러한 공공미술은 ...
본 연구의 내용은 도시 공공장소의 기능에 따라 이루어지는 공공미술에 관한 연구이다. 따라서 공공공간의 의미와 공공미술의 정의를 통해 도시공간과 공공미술의 관계를 알아보고, 공공미술의 발생과 현대 공공미술의 개념에 대해 알아보았다. 도시공간은 인간이 활동하는 공간 중에서 사회적 교류가 가장 많이 일어나는 곳이며, 공간에 따라 그 지역에 사는 사람의 삶까지도 많은 영향을 미치는 환경적 요소이다. 이러한 도시환경에 있어 여느 때보다 문화적 요소가 중요해지고 있다. 이런 배경에 현재 도시환경을 기능적이면서도 미학적인 아름다움을 주기위한 공공미술 프로젝트가 전국 곳곳에서 진행 중이다. 지방자치의 본격적인 정착에 따라 지역에 뿌리를 두고 공동체와 그 역사와 장소에 맞는 공공미술의 도입과 개발에 적극적으로 나서고 있다. 서울시는 도시전체를 갤러리화 한다는 프로젝트를 실행 중에 있다. 오늘날 증가하는 공공미술 실천에 대한 제작과 요구에 비해, ‘공공성’에 대한 논의를 비롯한 공공공간과 공공미술에 대한 전반에 대한 이론적 접근과 시각이 필요하다. 특히 공공미술은 제한된 공간이 아닌 ‘도시’를 기반으로 하는 공공영역에서 이루어지기 때문에, 이러한 공공미술은 지역사회의 일체감을 형성시키고 자부심을 가져오는데 도움이 되며, 그러기 위해서는 무엇보다도 지역민들의 자발적인 참여로 이루어지는 것이 바람직하다. 특히 공공공간인 거리 공간, 광장, 대중교통 공간, 공원의 사례를 검토해 본 결과 새로운 공공미술의 형태인 공공미술은 모더니즘의 작품의 질에 대한 논의를 벗어나 일반대중에게 장기적으로 미술에 대해 바라보는 수준을 향상시키고, 일상의 삶 속으로 미술을 흡수시키는 것을 목적으로 하고 있는 것을 알 수 있었다. 이러한 공공미술의 가치는 첫째, 공공미술은 지역의 역사적, 문화적, 자연적 자원을 발견하며 지역에 대한 애착과 자부심을 양성시키는데 공헌하는 데 있다. 둘째, 공공미술은 공동작업과 대중의 참여를 지향한다. 셋째, 공공미술은 탈 미술관과 민주화를 지향한다. 넷째, 공공미술은 생태치유와 환경친화를 지향한다. 이와 같이 공공미술은 지역적 콘텍스트 지향, 대중참여 지향, 탈 미술관 지향, 환경친화 지향 등의 속성을 통해 애초부터 시민 사회적, 민주주의적 요소들을 갖고 있다는 점을 알 수 있었다. 따라서 현황적 문제점을 해결하기 위해서 공공미술은 대중의 생활과 상호 작용하며 환경이 반영된 미술로서 공공의 공간에 필요한 것이 되어야 할 것이다. 오늘날 생태적 위기는 전 세계적인 것으로 공공미술이 이러한 현실적인 생태적, 환경적 문제들에 관심을 갖는 것은 인간이 자연의 일부이기 때문에 당연한 것이라 할 수 있다. 자연 속에 포함되어 그 흐름 속에 있어야 함을 깨달아야 할 것이며 예술이 그러한 것을 자각할 수 있는 매개체가 되어야 할 것이다.
본 연구의 내용은 도시 공공장소의 기능에 따라 이루어지는 공공미술에 관한 연구이다. 따라서 공공공간의 의미와 공공미술의 정의를 통해 도시공간과 공공미술의 관계를 알아보고, 공공미술의 발생과 현대 공공미술의 개념에 대해 알아보았다. 도시공간은 인간이 활동하는 공간 중에서 사회적 교류가 가장 많이 일어나는 곳이며, 공간에 따라 그 지역에 사는 사람의 삶까지도 많은 영향을 미치는 환경적 요소이다. 이러한 도시환경에 있어 여느 때보다 문화적 요소가 중요해지고 있다. 이런 배경에 현재 도시환경을 기능적이면서도 미학적인 아름다움을 주기위한 공공미술 프로젝트가 전국 곳곳에서 진행 중이다. 지방자치의 본격적인 정착에 따라 지역에 뿌리를 두고 공동체와 그 역사와 장소에 맞는 공공미술의 도입과 개발에 적극적으로 나서고 있다. 서울시는 도시전체를 갤러리화 한다는 프로젝트를 실행 중에 있다. 오늘날 증가하는 공공미술 실천에 대한 제작과 요구에 비해, ‘공공성’에 대한 논의를 비롯한 공공공간과 공공미술에 대한 전반에 대한 이론적 접근과 시각이 필요하다. 특히 공공미술은 제한된 공간이 아닌 ‘도시’를 기반으로 하는 공공영역에서 이루어지기 때문에, 이러한 공공미술은 지역사회의 일체감을 형성시키고 자부심을 가져오는데 도움이 되며, 그러기 위해서는 무엇보다도 지역민들의 자발적인 참여로 이루어지는 것이 바람직하다. 특히 공공공간인 거리 공간, 광장, 대중교통 공간, 공원의 사례를 검토해 본 결과 새로운 공공미술의 형태인 공공미술은 모더니즘의 작품의 질에 대한 논의를 벗어나 일반대중에게 장기적으로 미술에 대해 바라보는 수준을 향상시키고, 일상의 삶 속으로 미술을 흡수시키는 것을 목적으로 하고 있는 것을 알 수 있었다. 이러한 공공미술의 가치는 첫째, 공공미술은 지역의 역사적, 문화적, 자연적 자원을 발견하며 지역에 대한 애착과 자부심을 양성시키는데 공헌하는 데 있다. 둘째, 공공미술은 공동작업과 대중의 참여를 지향한다. 셋째, 공공미술은 탈 미술관과 민주화를 지향한다. 넷째, 공공미술은 생태치유와 환경친화를 지향한다. 이와 같이 공공미술은 지역적 콘텍스트 지향, 대중참여 지향, 탈 미술관 지향, 환경친화 지향 등의 속성을 통해 애초부터 시민 사회적, 민주주의적 요소들을 갖고 있다는 점을 알 수 있었다. 따라서 현황적 문제점을 해결하기 위해서 공공미술은 대중의 생활과 상호 작용하며 환경이 반영된 미술로서 공공의 공간에 필요한 것이 되어야 할 것이다. 오늘날 생태적 위기는 전 세계적인 것으로 공공미술이 이러한 현실적인 생태적, 환경적 문제들에 관심을 갖는 것은 인간이 자연의 일부이기 때문에 당연한 것이라 할 수 있다. 자연 속에 포함되어 그 흐름 속에 있어야 함을 깨달아야 할 것이며 예술이 그러한 것을 자각할 수 있는 매개체가 되어야 할 것이다.
The content of this study is about public art according to the role of urban public spaces. Accordingly, the study investigated the relationship between urban spaces and public art through the meaning of public spaces and the definition of public art, and also examined the origin of public art and t...
The content of this study is about public art according to the role of urban public spaces. Accordingly, the study investigated the relationship between urban spaces and public art through the meaning of public spaces and the definition of public art, and also examined the origin of public art and the concept of modern public art. Urban spaces, which are full of social interactions, are an environmental element that affects the lives of people who live in there. In this urban environment, cultural elements are now considered as important than ever. Under these circumstances, public art projects are being conducted all over the country to give functional and aesthetical beauty to the current urban environment. With the establishment of local autonomy, the introduction and development of public art based on local background, history and environment is being promoted. The Seoul Metropolitan Government is implementing a project to transform the whole city into a gallery-like environment. In consideration of today's increasing demand for the practice of public art, it is needed to discuss "public interest" and to have a new approach to and a vision for public spaces and public art. In particular, since public art is conducted in public spaces based on "cities" which are open to the public, public art helps unite local communities and develop their pride. For that reason, it is desirable for local residents to participate in public art voluntarily. As a result of a case study on public spaces such as streets, plazas, public transportation and parks, it was found that public art, a new type of art, is escaping from a discussion about the quality of modernism art works, improving general public's artistic appreciation level in the long run and applying art to daily lives. The values of public art are as follows. First, public art discovers the historical, cultural and natural resources of local areas and contributes to the cultivation of local residents' affection and pride for their region. Second, public art pursues joint work and the public's participation. Third, public art pursues escape from art museums and seeks democratization. Fourth, public art pursues ecological recovery and environmental friendliness. Through such characteristics focusing on local context, public participation, escape from art museums, and environmental friendliness, it was found that public art had civic, social and democratic elements from the beginning.
The content of this study is about public art according to the role of urban public spaces. Accordingly, the study investigated the relationship between urban spaces and public art through the meaning of public spaces and the definition of public art, and also examined the origin of public art and the concept of modern public art. Urban spaces, which are full of social interactions, are an environmental element that affects the lives of people who live in there. In this urban environment, cultural elements are now considered as important than ever. Under these circumstances, public art projects are being conducted all over the country to give functional and aesthetical beauty to the current urban environment. With the establishment of local autonomy, the introduction and development of public art based on local background, history and environment is being promoted. The Seoul Metropolitan Government is implementing a project to transform the whole city into a gallery-like environment. In consideration of today's increasing demand for the practice of public art, it is needed to discuss "public interest" and to have a new approach to and a vision for public spaces and public art. In particular, since public art is conducted in public spaces based on "cities" which are open to the public, public art helps unite local communities and develop their pride. For that reason, it is desirable for local residents to participate in public art voluntarily. As a result of a case study on public spaces such as streets, plazas, public transportation and parks, it was found that public art, a new type of art, is escaping from a discussion about the quality of modernism art works, improving general public's artistic appreciation level in the long run and applying art to daily lives. The values of public art are as follows. First, public art discovers the historical, cultural and natural resources of local areas and contributes to the cultivation of local residents' affection and pride for their region. Second, public art pursues joint work and the public's participation. Third, public art pursues escape from art museums and seeks democratization. Fourth, public art pursues ecological recovery and environmental friendliness. Through such characteristics focusing on local context, public participation, escape from art museums, and environmental friendliness, it was found that public art had civic, social and democratic elements from the beginning.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.