이 논문은 고등학생 및 대학생을 대상으로 인터넷 중독에 영향을 미치는 요인들에 대하여 살펴보고자 하는데 주안점이 있다고 하겠다. 구체적으로 인터넷 중독과 관련된 변인들이 인터넷 중독에 영향을 미치는 상대적 영향력을 남녀 고등학생은 물론 남녀 대학생들에 대해서 확인하고, 각 집단의 인터넷 중독을 예측할 수 있는 요인을 검증함으로써, 각 집단에게 적용할 수 있는 인터넷 중독을 예방할 수 있는 이론적 틀을 제공하며, 고등학생과 대학생의 건전한 인터넷 사용과 문제행동예방에 도움을 주는데 연구의 목적과 필요성이 있다고 하겠다. 이러한 연구를 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 인터넷 사용 실태는 어떠한가? 둘째, 고등학생들과 대학생들의 성별에 따라 인터넷 중독에서 차이가 있을 것인가? 셋째, 연령에 따라 인터넷 중독 정도에서 차이가 있을 것인가? 넷째, 인터넷 중독 정도에 따라 관련변인들에서 어떤 특성적인 차이가 있을 것인가? 다섯째, 인터넷 중독과 관련된 변인들 사이에 어떠한 특징적인 관계가 있을 것인가? 여섯째, 인터넷 중독을 가장 잘 예측하는 변인은 무엇인가? 이 연구의 대상자는 당진군과 대전시에 소재하고 있는 10개 고등학교와 4개 대학교에서 전체 1,150명이 연구대상자로 표집 되었다. 불성실한 응답을 하거나 응답을 누락한 학생들을 제외하고 전체 1,072명(고등학생: 514명, 대학생: 558명)이 최종분석에 포함되었다. 고등학생(남: 282명, 여: 232명)의 평균연령은 남성 17.40(SD=.684)세, 여성 17.48(SD=.720)세였고, 대학생(남: 226명, 여: 332명)의 평균연령은 남성 22.68(SD=2.384)세, 여성 21.04(SD=1.488)세였다. 이 연구의 측정도구는 1)인터넷 중독 척도- 인터넷 중독 정도를 측정하기 위하여, 고등학생용과 대학생용 인터넷 중독 척도를 사용하였다. 고등학생의 인터넷 중독을 측정하기 위하여 정보통신부와 한국정보문화원 및 서울대 연구팀(2002)이 개발한 한국형 인터넷 중독 자가진단검사(K-척도)를 사용하였다. 대학생의 인터넷 중독을 측정하기 위하여 오원이 등(2005)이 개발한 성인 인터넷 사용 자기보고 척도(A-척도)를 사용하였다. 2) ...
이 논문은 고등학생 및 대학생을 대상으로 인터넷 중독에 영향을 미치는 요인들에 대하여 살펴보고자 하는데 주안점이 있다고 하겠다. 구체적으로 인터넷 중독과 관련된 변인들이 인터넷 중독에 영향을 미치는 상대적 영향력을 남녀 고등학생은 물론 남녀 대학생들에 대해서 확인하고, 각 집단의 인터넷 중독을 예측할 수 있는 요인을 검증함으로써, 각 집단에게 적용할 수 있는 인터넷 중독을 예방할 수 있는 이론적 틀을 제공하며, 고등학생과 대학생의 건전한 인터넷 사용과 문제행동예방에 도움을 주는데 연구의 목적과 필요성이 있다고 하겠다. 이러한 연구를 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 인터넷 사용 실태는 어떠한가? 둘째, 고등학생들과 대학생들의 성별에 따라 인터넷 중독에서 차이가 있을 것인가? 셋째, 연령에 따라 인터넷 중독 정도에서 차이가 있을 것인가? 넷째, 인터넷 중독 정도에 따라 관련변인들에서 어떤 특성적인 차이가 있을 것인가? 다섯째, 인터넷 중독과 관련된 변인들 사이에 어떠한 특징적인 관계가 있을 것인가? 여섯째, 인터넷 중독을 가장 잘 예측하는 변인은 무엇인가? 이 연구의 대상자는 당진군과 대전시에 소재하고 있는 10개 고등학교와 4개 대학교에서 전체 1,150명이 연구대상자로 표집 되었다. 불성실한 응답을 하거나 응답을 누락한 학생들을 제외하고 전체 1,072명(고등학생: 514명, 대학생: 558명)이 최종분석에 포함되었다. 고등학생(남: 282명, 여: 232명)의 평균연령은 남성 17.40(SD=.684)세, 여성 17.48(SD=.720)세였고, 대학생(남: 226명, 여: 332명)의 평균연령은 남성 22.68(SD=2.384)세, 여성 21.04(SD=1.488)세였다. 이 연구의 측정도구는 1)인터넷 중독 척도- 인터넷 중독 정도를 측정하기 위하여, 고등학생용과 대학생용 인터넷 중독 척도를 사용하였다. 고등학생의 인터넷 중독을 측정하기 위하여 정보통신부와 한국정보문화원 및 서울대 연구팀(2002)이 개발한 한국형 인터넷 중독 자가진단검사(K-척도)를 사용하였다. 대학생의 인터넷 중독을 측정하기 위하여 오원이 등(2005)이 개발한 성인 인터넷 사용 자기보고 척도(A-척도)를 사용하였다. 2) 자기존중감 척도- 자기존중감을 측정하기 위하여 Rosenberg(1979)의 자기존중감 검사가 사용되었다. 3) 자기효능감 척도- 자기효능감을 측정하기 위하여 김아영(1997)이 제작한 척도를 사용하였다. 4) 사회적 지지척도- 지각된 사회적 지지 정도를 측정하기 위하여 유성은(1997)이 개발한 사회적 지지척도를 사용하였다. 5) 사회적 회피 및 불안척도- 사회적 회피 및 불안을 측정하기 위하여 최정훈과 이정윤(1994)이 개발한 척도를 사용하였다. 6) 스트레스 대처척도- 스트레스에 대한 대처방식을 측정하기 위하여 박애선과 이영희(1992)가 개발한 척도를 사용하였다. 7) Beck 우울척도- 우울을 측정하기 위하여 이영호(1993)의 척도를 사용하였다. 8) Beck 자살생각척도- 자살생각을 측정하기 위하여 Beck의 자살생각척도를 신민섭(1993)이 타당화한 척도를 사용하였다. 9) 특성불안 척도- 불안을 측정하기 위하여 한덕웅, 이장호, 전겸구(1996)의 상태-특성불안척도를 사용하였다. 10) 부모-자녀 의사소통 척도- 부모-자녀 의사소통을 측정하기 위하여 최태산과 홍경자(1997)가 개발한 척도를 사용하였다. 자료 수집은 2007년 9월 10일부터 2007년 9월 30일 까지 대전과 충남의 실업계고등학교와 인문계고등학교 및 대학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 실시하였다. 설문지는 수업시간을 이용하여 담임교사 및 담당교수에 의해 실시되었고, 소요된 시간은 약 30분 정도였다. 자료 분석은1) 인터넷 사용 실태를 확인하기 위하여, X2분석을 실시하였다. 2) 고등학생들과 대학생들의 성별에 따라 인터넷 중독에서 차이가 있는지를 확인하기 위하여 t-test를 실시하였다. 3) 성별과 연령에 따른 인터넷 중독 정도에서의 차이를 확인하기 위하여 X2분석 실시하였다. 3) 인터넷 중독에 따른 관련변인들에서의 차이를 확인하기 위하여 변량분석을 실시하였다. 4)인터넷 중독과 관련된 변인들의 관계를 확인하기 위하여 상관분석(Correlation Analysis)과 중다회귀분석을 실시하였다. 이 연구의 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 표집이 정상적인 생활을 하고 있는 고등학생들과 대학생들에 한정되어 있었기 때문에, 실제적으로 인터넷 중독에 해당하는 연구대상자들은 없는 것으로 나타나, 정상집단에서 인터넷을 더 많이 사용하는 집단, 중간 정도로 사용하는 집단, 적게 사용하는 집단으로 구분하여 분석하였으므로, 후속적인 연구에서는 실제로 인터넷을 병리적으로 과다하게 사용하는 인터넷 중독 집단과 정상집단들 사이의 차이를 연구하는 것이 요구된다. 둘째, 고등학생들은 인문계 고등학생들과 실업계 고등학생들 사이에 인터넷 사용에서 상이한 양상을 보일 수 있으며, 대학생들 역시 각자의 전공영역에 따라 인터넷 사용에서 차이를 보일 수 있으므로, 후속적인 연구는 연구대상자의 집단을 보다 세분화 하는 것과 요구된다. 셋째, 이 연구는 선행연구를 통해 이미 확인된 인터넷 중독과 관련된 변인들만을 사용하였으나, 부모의
이 논문은 고등학생 및 대학생을 대상으로 인터넷 중독에 영향을 미치는 요인들에 대하여 살펴보고자 하는데 주안점이 있다고 하겠다. 구체적으로 인터넷 중독과 관련된 변인들이 인터넷 중독에 영향을 미치는 상대적 영향력을 남녀 고등학생은 물론 남녀 대학생들에 대해서 확인하고, 각 집단의 인터넷 중독을 예측할 수 있는 요인을 검증함으로써, 각 집단에게 적용할 수 있는 인터넷 중독을 예방할 수 있는 이론적 틀을 제공하며, 고등학생과 대학생의 건전한 인터넷 사용과 문제행동예방에 도움을 주는데 연구의 목적과 필요성이 있다고 하겠다. 이러한 연구를 수행하기 위하여 다음과 같은 연구문제를 설정하였다. 첫째, 인터넷 사용 실태는 어떠한가? 둘째, 고등학생들과 대학생들의 성별에 따라 인터넷 중독에서 차이가 있을 것인가? 셋째, 연령에 따라 인터넷 중독 정도에서 차이가 있을 것인가? 넷째, 인터넷 중독 정도에 따라 관련변인들에서 어떤 특성적인 차이가 있을 것인가? 다섯째, 인터넷 중독과 관련된 변인들 사이에 어떠한 특징적인 관계가 있을 것인가? 여섯째, 인터넷 중독을 가장 잘 예측하는 변인은 무엇인가? 이 연구의 대상자는 당진군과 대전시에 소재하고 있는 10개 고등학교와 4개 대학교에서 전체 1,150명이 연구대상자로 표집 되었다. 불성실한 응답을 하거나 응답을 누락한 학생들을 제외하고 전체 1,072명(고등학생: 514명, 대학생: 558명)이 최종분석에 포함되었다. 고등학생(남: 282명, 여: 232명)의 평균연령은 남성 17.40(SD=.684)세, 여성 17.48(SD=.720)세였고, 대학생(남: 226명, 여: 332명)의 평균연령은 남성 22.68(SD=2.384)세, 여성 21.04(SD=1.488)세였다. 이 연구의 측정도구는 1)인터넷 중독 척도- 인터넷 중독 정도를 측정하기 위하여, 고등학생용과 대학생용 인터넷 중독 척도를 사용하였다. 고등학생의 인터넷 중독을 측정하기 위하여 정보통신부와 한국정보문화원 및 서울대 연구팀(2002)이 개발한 한국형 인터넷 중독 자가진단검사(K-척도)를 사용하였다. 대학생의 인터넷 중독을 측정하기 위하여 오원이 등(2005)이 개발한 성인 인터넷 사용 자기보고 척도(A-척도)를 사용하였다. 2) 자기존중감 척도- 자기존중감을 측정하기 위하여 Rosenberg(1979)의 자기존중감 검사가 사용되었다. 3) 자기효능감 척도- 자기효능감을 측정하기 위하여 김아영(1997)이 제작한 척도를 사용하였다. 4) 사회적 지지척도- 지각된 사회적 지지 정도를 측정하기 위하여 유성은(1997)이 개발한 사회적 지지척도를 사용하였다. 5) 사회적 회피 및 불안척도- 사회적 회피 및 불안을 측정하기 위하여 최정훈과 이정윤(1994)이 개발한 척도를 사용하였다. 6) 스트레스 대처척도- 스트레스에 대한 대처방식을 측정하기 위하여 박애선과 이영희(1992)가 개발한 척도를 사용하였다. 7) Beck 우울척도- 우울을 측정하기 위하여 이영호(1993)의 척도를 사용하였다. 8) Beck 자살생각척도- 자살생각을 측정하기 위하여 Beck의 자살생각척도를 신민섭(1993)이 타당화한 척도를 사용하였다. 9) 특성불안 척도- 불안을 측정하기 위하여 한덕웅, 이장호, 전겸구(1996)의 상태-특성불안척도를 사용하였다. 10) 부모-자녀 의사소통 척도- 부모-자녀 의사소통을 측정하기 위하여 최태산과 홍경자(1997)가 개발한 척도를 사용하였다. 자료 수집은 2007년 9월 10일부터 2007년 9월 30일 까지 대전과 충남의 실업계고등학교와 인문계고등학교 및 대학교에 재학 중인 학생들을 대상으로 실시하였다. 설문지는 수업시간을 이용하여 담임교사 및 담당교수에 의해 실시되었고, 소요된 시간은 약 30분 정도였다. 자료 분석은1) 인터넷 사용 실태를 확인하기 위하여, X2분석을 실시하였다. 2) 고등학생들과 대학생들의 성별에 따라 인터넷 중독에서 차이가 있는지를 확인하기 위하여 t-test를 실시하였다. 3) 성별과 연령에 따른 인터넷 중독 정도에서의 차이를 확인하기 위하여 X2분석 실시하였다. 3) 인터넷 중독에 따른 관련변인들에서의 차이를 확인하기 위하여 변량분석을 실시하였다. 4)인터넷 중독과 관련된 변인들의 관계를 확인하기 위하여 상관분석(Correlation Analysis)과 중다회귀분석을 실시하였다. 이 연구의 주요한 결론은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 표집이 정상적인 생활을 하고 있는 고등학생들과 대학생들에 한정되어 있었기 때문에, 실제적으로 인터넷 중독에 해당하는 연구대상자들은 없는 것으로 나타나, 정상집단에서 인터넷을 더 많이 사용하는 집단, 중간 정도로 사용하는 집단, 적게 사용하는 집단으로 구분하여 분석하였으므로, 후속적인 연구에서는 실제로 인터넷을 병리적으로 과다하게 사용하는 인터넷 중독 집단과 정상집단들 사이의 차이를 연구하는 것이 요구된다. 둘째, 고등학생들은 인문계 고등학생들과 실업계 고등학생들 사이에 인터넷 사용에서 상이한 양상을 보일 수 있으며, 대학생들 역시 각자의 전공영역에 따라 인터넷 사용에서 차이를 보일 수 있으므로, 후속적인 연구는 연구대상자의 집단을 보다 세분화 하는 것과 요구된다. 셋째, 이 연구는 선행연구를 통해 이미 확인된 인터넷 중독과 관련된 변인들만을 사용하였으나, 부모의
This study aims to examine what factors affect Internet addiction on high school and university students. In order to find the mutual relation factors, the problem of this study were specified as follows; I. How was actual condition of Internet use? II. Are there differences in Internet addiction de...
This study aims to examine what factors affect Internet addiction on high school and university students. In order to find the mutual relation factors, the problem of this study were specified as follows; I. How was actual condition of Internet use? II. Are there differences in Internet addiction depending on the gender of teenagers and college students? III. Are there differences in degree of Internet addiction according to ages? IV. What difference in factors of Internet addiction according to degree? V. What relationship exists between Internet addiction and factors? VI. What factor most likely to predict Internet addiction? The subjects consist of 1150 students of 10 high schools and 4 universities. Students' answer which responds insincerely and do not respond on certain question was eliminated on research. Thus, total 1072 students' answer(high school: 514 college : 558) were left. The average age of high school students(male:282 female:232) were male 17.40(SD=.684) years old and felmale 17.48(SD=.720) years old. College students'(male:226 female:332) average were male 22.68(SD=2.384) years old and female 21.01(SD=1.488) years old. The method used in this study include 1)Internet addiction standard - which was used to measure Internet addiction of highschool and college students. For measure high school students' Internet addiction, K-standard which was developed by Ministry of Information and Communication, Korean information culture center and Seoul National University's research team(2002) and for the college students' A-standard which was developed by Oh won-lee and so on in 2005 was used. 2)Self-Esteem Standard -was used to measure self esteem and this standard was developed by Rosenberg in 1979. 3)Self-efficacy Standard was used to check Self-efficacy which was made in 1997 by Kim Ah Young. 4)Social Support Standard was used to measure percept social support developed by You Seoung Eun in 1997. 5) Social avoid and Anxiety standard was used which was made by Choi Jeong-hoon and Lee Kyung-yun in 1994. 6) Stress Management Standard to check how students manage their stress which was developed by Park Ae-sun and Lee Young-hee in 1992. 7) Beck depression Standard - to check depression, developed by Lee Young-ho in 1993 8) Beck suicide Standard - to measure students impulse on suicide which was developed by Shin Min-sup in 1993 9) Trait-anaxiety standard - to check anxiety, developed by Han Deuk-yoong, Lee Jang-ho and Jun Kyum-kyu in 1996 10) Parents - Offspring communication stard - to measure interaction between parents and their offspring, developed by Choi Tae-san and Hpng Kyung-ja in 1997. Data was collected between September 10 and September 30, 2007 from high school and college students. Questionnaire was distributed and collected by teacher and professor in charge in class. These are conclusion of this study. First of all, Result show that there are no Internet addicted students because study's objects are limited to high school and college students who manage normal life. However, divide these students into 3 categories according to their times of Internet use show limitation on this research. Thus, afterward study should figure out the difference between the Internet addicted and normal people. Second, there could be a difference in Internet use between human knowledge high school students and business high school students. Also, college students could have difference in Internet use depending on their major. Thus, afterward study requires to subdivide group more specific. Third, This study use confirmed Internet addiction factors at earlier studies. Therefore, there are need to verify relationships between factors like Parents' attitude in rearing, attachment to their offspring and characteristic. Fourth, This study limited to Internet addiction. However, there are need to research on sub-categories of Internet addiction like game addiction, Pornographic addiction. Fifth, unlike other studies which did not classify group according to the age or limited object merely highschool or college students, this study verify various factors which have impact on Internet addiction to both male, female high school and college students. These are suggestions for afterward study. First, this study's participants are limited to specific region, it would be hard to generalize results to all high school and college students. Afterward study should be survey various groups. Second, this study classify the Internet addicted based on self diagnosis, it couldn't figure out that they are real internet addicted or merely show symptoms. Thus, afterward study should used method not only self diagnosis but also various conduct standard. Third, this study is need to short-term longitudinal study of searching to internet addiction and internet pathological diagnosis. This study suggests that relations of depression, social avoidance, anxiety, stress copying, self-efficacy and social support of Internet addiction on high school and university students.
This study aims to examine what factors affect Internet addiction on high school and university students. In order to find the mutual relation factors, the problem of this study were specified as follows; I. How was actual condition of Internet use? II. Are there differences in Internet addiction depending on the gender of teenagers and college students? III. Are there differences in degree of Internet addiction according to ages? IV. What difference in factors of Internet addiction according to degree? V. What relationship exists between Internet addiction and factors? VI. What factor most likely to predict Internet addiction? The subjects consist of 1150 students of 10 high schools and 4 universities. Students' answer which responds insincerely and do not respond on certain question was eliminated on research. Thus, total 1072 students' answer(high school: 514 college : 558) were left. The average age of high school students(male:282 female:232) were male 17.40(SD=.684) years old and felmale 17.48(SD=.720) years old. College students'(male:226 female:332) average were male 22.68(SD=2.384) years old and female 21.01(SD=1.488) years old. The method used in this study include 1)Internet addiction standard - which was used to measure Internet addiction of highschool and college students. For measure high school students' Internet addiction, K-standard which was developed by Ministry of Information and Communication, Korean information culture center and Seoul National University's research team(2002) and for the college students' A-standard which was developed by Oh won-lee and so on in 2005 was used. 2)Self-Esteem Standard -was used to measure self esteem and this standard was developed by Rosenberg in 1979. 3)Self-efficacy Standard was used to check Self-efficacy which was made in 1997 by Kim Ah Young. 4)Social Support Standard was used to measure percept social support developed by You Seoung Eun in 1997. 5) Social avoid and Anxiety standard was used which was made by Choi Jeong-hoon and Lee Kyung-yun in 1994. 6) Stress Management Standard to check how students manage their stress which was developed by Park Ae-sun and Lee Young-hee in 1992. 7) Beck depression Standard - to check depression, developed by Lee Young-ho in 1993 8) Beck suicide Standard - to measure students impulse on suicide which was developed by Shin Min-sup in 1993 9) Trait-anaxiety standard - to check anxiety, developed by Han Deuk-yoong, Lee Jang-ho and Jun Kyum-kyu in 1996 10) Parents - Offspring communication stard - to measure interaction between parents and their offspring, developed by Choi Tae-san and Hpng Kyung-ja in 1997. Data was collected between September 10 and September 30, 2007 from high school and college students. Questionnaire was distributed and collected by teacher and professor in charge in class. These are conclusion of this study. First of all, Result show that there are no Internet addicted students because study's objects are limited to high school and college students who manage normal life. However, divide these students into 3 categories according to their times of Internet use show limitation on this research. Thus, afterward study should figure out the difference between the Internet addicted and normal people. Second, there could be a difference in Internet use between human knowledge high school students and business high school students. Also, college students could have difference in Internet use depending on their major. Thus, afterward study requires to subdivide group more specific. Third, This study use confirmed Internet addiction factors at earlier studies. Therefore, there are need to verify relationships between factors like Parents' attitude in rearing, attachment to their offspring and characteristic. Fourth, This study limited to Internet addiction. However, there are need to research on sub-categories of Internet addiction like game addiction, Pornographic addiction. Fifth, unlike other studies which did not classify group according to the age or limited object merely highschool or college students, this study verify various factors which have impact on Internet addiction to both male, female high school and college students. These are suggestions for afterward study. First, this study's participants are limited to specific region, it would be hard to generalize results to all high school and college students. Afterward study should be survey various groups. Second, this study classify the Internet addicted based on self diagnosis, it couldn't figure out that they are real internet addicted or merely show symptoms. Thus, afterward study should used method not only self diagnosis but also various conduct standard. Third, this study is need to short-term longitudinal study of searching to internet addiction and internet pathological diagnosis. This study suggests that relations of depression, social avoidance, anxiety, stress copying, self-efficacy and social support of Internet addiction on high school and university students.
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