BPR의 개념이 소개된 지 10여 년이 지났으나, BPR의 극적인 성과 향상에 관련된 본연의 기대는 늘어나는 실패 사례들로 인하여 장애를 받고 있다. 따라서 이제는 BPR에 대한 관심이 개념의 정교화보다는 실행 및 관리에 대한 어려움을 해결하는 쪽으로 옮겨가야 한다. 최근 들어 BPR의 성공을 위한 실행 요인 연구가 많이 진행되었기에 본 연구에서는 사례 연구를 통하여 BPR 실행 관점에서 실제적으로 성공에 영향을 주는 ‘성과지표 기반 성과관리’...
BPR의 개념이 소개된 지 10여 년이 지났으나, BPR의 극적인 성과 향상에 관련된 본연의 기대는 늘어나는 실패 사례들로 인하여 장애를 받고 있다. 따라서 이제는 BPR에 대한 관심이 개념의 정교화보다는 실행 및 관리에 대한 어려움을 해결하는 쪽으로 옮겨가야 한다. 최근 들어 BPR의 성공을 위한 실행 요인 연구가 많이 진행되었기에 본 연구에서는 사례 연구를 통하여 BPR 실행 관점에서 실제적으로 성공에 영향을 주는 ‘성과지표 기반 성과관리’에 대하여 살펴보았다. 그 결과 BPR 성과관리의 핵심 대상인 프로세스의 가치에 대해 4 종류의 성과 지표 유형이 연관되어 있음을 발견하였으며, 이는 품질, 효율, 시간 및 비용이다. 또한, 성과지표와 프로세스 가치의 관계를 조사한 결과, 프로세스의 가치는 품질 및 효율 지표에 비례하고 시간과 비용 지표에 반비례한다. 더불어, 본 연구는 은행권이 BPR 도입을 통하여 신설하는 집중화센터에 대한 성과관리의 중요성을 인식하고, 사례 은행에 적용된 성과지표 기반의 성과관리의 공통점과 차이점 및 정량적 성과지표의 사례를 조사함으로 앞으로 BPR 성과관리를 도입하는 은행에 실제적인 도움이 되도록 하였다.
BPR의 개념이 소개된 지 10여 년이 지났으나, BPR의 극적인 성과 향상에 관련된 본연의 기대는 늘어나는 실패 사례들로 인하여 장애를 받고 있다. 따라서 이제는 BPR에 대한 관심이 개념의 정교화보다는 실행 및 관리에 대한 어려움을 해결하는 쪽으로 옮겨가야 한다. 최근 들어 BPR의 성공을 위한 실행 요인 연구가 많이 진행되었기에 본 연구에서는 사례 연구를 통하여 BPR 실행 관점에서 실제적으로 성공에 영향을 주는 ‘성과지표 기반 성과관리’에 대하여 살펴보았다. 그 결과 BPR 성과관리의 핵심 대상인 프로세스의 가치에 대해 4 종류의 성과 지표 유형이 연관되어 있음을 발견하였으며, 이는 품질, 효율, 시간 및 비용이다. 또한, 성과지표와 프로세스 가치의 관계를 조사한 결과, 프로세스의 가치는 품질 및 효율 지표에 비례하고 시간과 비용 지표에 반비례한다. 더불어, 본 연구는 은행권이 BPR 도입을 통하여 신설하는 집중화센터에 대한 성과관리의 중요성을 인식하고, 사례 은행에 적용된 성과지표 기반의 성과관리의 공통점과 차이점 및 정량적 성과지표의 사례를 조사함으로 앞으로 BPR 성과관리를 도입하는 은행에 실제적인 도움이 되도록 하였다.
A decade has passed since the concept of BPR was introduced, but according to its increasing failure cases the original expectation related to the dramatic performance improvement failed. Therefore the concern of BPR should be transferred into the issue to solve the difficalties in executing and man...
A decade has passed since the concept of BPR was introduced, but according to its increasing failure cases the original expectation related to the dramatic performance improvement failed. Therefore the concern of BPR should be transferred into the issue to solve the difficalties in executing and managing of BPR rather than to elaborate its concept. Since recently, many studies of success factor of implementation were made, this study examined ‘performance indicators-based performance management’, which has impact on success of BPR through the cases. Through the examination, the value of process is connected with four kinds of performance indicators, such as quality, efficiency, time and cost. And also, the value of process is proportional to the quality and efficiency and is inversely proportional to time and cost. Finally, this study recognizes the importance of Performace Management on Operation Center and investigates a point of sameness and differences in performance management.
A decade has passed since the concept of BPR was introduced, but according to its increasing failure cases the original expectation related to the dramatic performance improvement failed. Therefore the concern of BPR should be transferred into the issue to solve the difficalties in executing and managing of BPR rather than to elaborate its concept. Since recently, many studies of success factor of implementation were made, this study examined ‘performance indicators-based performance management’, which has impact on success of BPR through the cases. Through the examination, the value of process is connected with four kinds of performance indicators, such as quality, efficiency, time and cost. And also, the value of process is proportional to the quality and efficiency and is inversely proportional to time and cost. Finally, this study recognizes the importance of Performace Management on Operation Center and investigates a point of sameness and differences in performance management.
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