사회적인 요구에 발맞추어 공학교육을 위하여 대학에서는 기존의 지식 위주의 교육에서 탈피하여 창의력과 팀웍 등의 능력을 갖춘 엔지니어를 요구하고 있다. 따라서 이에 부합하여 국내에서는 ABEEK의 공학인증제도가 도입되면서 공학 설계입문 교과목을 각 대학에서 시행하고 있다. 공학 설계입문 교과목은 미국의 ABET의 EC 2000과 ABEEK의 공학인증 기준에 나타나는 엔지니어로서 학생들이 갖추어야 할 능력을 학생들에게 함양시킬 수 있는 많은 요소를 내포하고 있다. 문헌 연구를 통하여 국내외 대학에서 시행되고 있는 공학 설계입문 교과목...
사회적인 요구에 발맞추어 공학교육을 위하여 대학에서는 기존의 지식 위주의 교육에서 탈피하여 창의력과 팀웍 등의 능력을 갖춘 엔지니어를 요구하고 있다. 따라서 이에 부합하여 국내에서는 ABEEK의 공학인증제도가 도입되면서 공학 설계입문 교과목을 각 대학에서 시행하고 있다. 공학 설계입문 교과목은 미국의 ABET의 EC 2000과 ABEEK의 공학인증 기준에 나타나는 엔지니어로서 학생들이 갖추어야 할 능력을 학생들에게 함양시킬 수 있는 많은 요소를 내포하고 있다. 문헌 연구를 통하여 국내외 대학에서 시행되고 있는 공학 설계입문 교과목의 수업 방안을 각 대학별의 수업 형태의 특성에 따라 사례를 제시하였고 공학인증 기준에서 강조하고 있는 창의력과 팀웍의 관점에서 비교하여 합리적인 방안을 제언하였다. 또한 공학설계를 포함한 공학교육에 대한 대학 간 및 대학 내에서의 지원 및 연구사항의 특성을 살펴보았다. 문헌 분석에 따른 결론과 의의는 다음과 같다. 첫째, 교과목의 창의력 신장을 위한 방안으로 각 대학에서 독립적 프로그램과 통합적 프로그램을 사용하고 있다. 대학에서는 이러한 프로그램을 고유한 방식으로 사용하는데 학생들의 수업에 대한 반응이나 수업 내용의 특성을 고려해볼 때 창의력 육성을 위해서 두 프로그램의 특징을 잘 혼합하는 형태로 수업을 진행하는 것이 합리적인 방법이라고 본다. 따라서 독립적 프로그램 형식으로 창의적 기법 등의 학습과 더불어 이를 통합적 프로그램 형식의 프로젝트를 수행하면서 충분히 학생들에게 경험 및 활용을 통하여 습득 될 수 있도록 체계적인 교수법의 연구가 필요하다고 본다. 둘째, 공학 설계입문 교과목을 통한 팀웍 신장을 위해서는 다양성을 고려한 팀 구성이 필요하다. 팀 구성과 학습 성취 사이의 연구 분석을 통해 학생들의 창의성 성향을 토대로 하여 팀을 구성한다면 창의적인 아이디어 발생 및 문제해결능력 등의 여러 사항에 있어서 팀웍이 더욱 잘 발휘될 가능성이 높다고 할 수 있다. 셋째, 합리적 평가를 위해서는 팀 구성, 팀의 교체, 그리고 팀 기여도의 관점에서 살펴볼 수 있다. 창의적 성향의 자료를 토대로 한 팀의 구성은 팀의 균형을 이룰 수 있고 다른 프로젝트 시행 시 팀의 교체가 이루어지면 조화롭지 못한 팀 구성으로 인한 평가에 있어서의 불공정함을 예방할 수 있다. 또한 팀 기여도의 적절한 시행도 하나의 방안이 될 수 있다. 넷째, 국내에서는 한국공학교육학회의 주관에 의한 공학 교육에 관련된 대학 간의 공학 설계입문 교과목에 대한 연구가 이루어지고 있지만 보다 적극적이고 협력적인 연구와 개발이 이루어져야 할 것으로 보인다. 따라서 미국과 같이 국내에서도 정부차원의 재정적인 지원과 공학교육에 대한 대학 간의 교류가 더 마련되어야 한다. 또한 대학 내에서도 공학설계에 대한 중요성을 인식하여 꾸준한 지원 및 교수 학습 방법과 전략에 대한 연구과 개발이 필요하다고 할 수 있다.
사회적인 요구에 발맞추어 공학교육을 위하여 대학에서는 기존의 지식 위주의 교육에서 탈피하여 창의력과 팀웍 등의 능력을 갖춘 엔지니어를 요구하고 있다. 따라서 이에 부합하여 국내에서는 ABEEK의 공학인증제도가 도입되면서 공학 설계입문 교과목을 각 대학에서 시행하고 있다. 공학 설계입문 교과목은 미국의 ABET의 EC 2000과 ABEEK의 공학인증 기준에 나타나는 엔지니어로서 학생들이 갖추어야 할 능력을 학생들에게 함양시킬 수 있는 많은 요소를 내포하고 있다. 문헌 연구를 통하여 국내외 대학에서 시행되고 있는 공학 설계입문 교과목의 수업 방안을 각 대학별의 수업 형태의 특성에 따라 사례를 제시하였고 공학인증 기준에서 강조하고 있는 창의력과 팀웍의 관점에서 비교하여 합리적인 방안을 제언하였다. 또한 공학설계를 포함한 공학교육에 대한 대학 간 및 대학 내에서의 지원 및 연구사항의 특성을 살펴보았다. 문헌 분석에 따른 결론과 의의는 다음과 같다. 첫째, 교과목의 창의력 신장을 위한 방안으로 각 대학에서 독립적 프로그램과 통합적 프로그램을 사용하고 있다. 대학에서는 이러한 프로그램을 고유한 방식으로 사용하는데 학생들의 수업에 대한 반응이나 수업 내용의 특성을 고려해볼 때 창의력 육성을 위해서 두 프로그램의 특징을 잘 혼합하는 형태로 수업을 진행하는 것이 합리적인 방법이라고 본다. 따라서 독립적 프로그램 형식으로 창의적 기법 등의 학습과 더불어 이를 통합적 프로그램 형식의 프로젝트를 수행하면서 충분히 학생들에게 경험 및 활용을 통하여 습득 될 수 있도록 체계적인 교수법의 연구가 필요하다고 본다. 둘째, 공학 설계입문 교과목을 통한 팀웍 신장을 위해서는 다양성을 고려한 팀 구성이 필요하다. 팀 구성과 학습 성취 사이의 연구 분석을 통해 학생들의 창의성 성향을 토대로 하여 팀을 구성한다면 창의적인 아이디어 발생 및 문제해결능력 등의 여러 사항에 있어서 팀웍이 더욱 잘 발휘될 가능성이 높다고 할 수 있다. 셋째, 합리적 평가를 위해서는 팀 구성, 팀의 교체, 그리고 팀 기여도의 관점에서 살펴볼 수 있다. 창의적 성향의 자료를 토대로 한 팀의 구성은 팀의 균형을 이룰 수 있고 다른 프로젝트 시행 시 팀의 교체가 이루어지면 조화롭지 못한 팀 구성으로 인한 평가에 있어서의 불공정함을 예방할 수 있다. 또한 팀 기여도의 적절한 시행도 하나의 방안이 될 수 있다. 넷째, 국내에서는 한국공학교육학회의 주관에 의한 공학 교육에 관련된 대학 간의 공학 설계입문 교과목에 대한 연구가 이루어지고 있지만 보다 적극적이고 협력적인 연구와 개발이 이루어져야 할 것으로 보인다. 따라서 미국과 같이 국내에서도 정부차원의 재정적인 지원과 공학교육에 대한 대학 간의 교류가 더 마련되어야 한다. 또한 대학 내에서도 공학설계에 대한 중요성을 인식하여 꾸준한 지원 및 교수 학습 방법과 전략에 대한 연구과 개발이 필요하다고 할 수 있다.
In order to meet the needs of the society, it is necessary for the universities to produce engineers full of creativity and capable of teamwork. With the introduction of ABEEK in Korea, introduction to engineering design course are being implemented in each university. They contain many elements tha...
In order to meet the needs of the society, it is necessary for the universities to produce engineers full of creativity and capable of teamwork. With the introduction of ABEEK in Korea, introduction to engineering design course are being implemented in each university. They contain many elements that engineering students should learn as represented in EC 2000 of ABET and ABEEK. This study is, therefore, very significant in terms of the analysis of efficient management of this subject. Through a study on documents, this study presents teaching plans of the introduction to engineering design course of domestic and foreign universities according to their specific characteristics; it also suggests reasonable plans from the standpoint of creativity and teamwork emphasized by the standards of engineering certification. In addition are examined the characteristics of each university as to the engineering education in terms of support for related studies. The conclusion and meaning of this study through analysis of documents are as follows: Firstly, although 'Korean Society for Engineering Education' sponsors studies on the introduction to engineering design amongst universities, there should be more research and development in a cooperative and active way. Therefore there should be as frequent exchange of engineering education between universities in Korea as in the US, not to mention more governmental support for it. It is also necessary for each university to understand the importance of engineering design in order to study and develop teaching methods and strategies. Secondly, independent programs and integrated ones are being used in each university in order to foster the creativity of subjects. It is reasonable to mix those two types of programs, considering the reaction of students and the characteristics of lectures. It is thus necessary to come up with a systematic methodology so that the students could learn creative techniques based on experience and practice in terms of independent and integrated programs at the same time. Thirdly, a team should be organized so as to enhance the teamwork through introduction to engineering design. If a team is organized based on the creative disposition of students and the analysis of correlation between team composition and scholastic achievement, it is likely to be easy to enhance the teamwork in terms of coming up with ideas and solving problems. Fourth, reasonable assessment is available from the standpoint of team composition, team change and team contribution. Team composition, if based on creative material, could manage to keep a team balance and prevent unfairness from affecting team harmony in case there is a team change when another project is underway. That should be done in a timely manner so that the assessment could be organized according to team contribution.
In order to meet the needs of the society, it is necessary for the universities to produce engineers full of creativity and capable of teamwork. With the introduction of ABEEK in Korea, introduction to engineering design course are being implemented in each university. They contain many elements that engineering students should learn as represented in EC 2000 of ABET and ABEEK. This study is, therefore, very significant in terms of the analysis of efficient management of this subject. Through a study on documents, this study presents teaching plans of the introduction to engineering design course of domestic and foreign universities according to their specific characteristics; it also suggests reasonable plans from the standpoint of creativity and teamwork emphasized by the standards of engineering certification. In addition are examined the characteristics of each university as to the engineering education in terms of support for related studies. The conclusion and meaning of this study through analysis of documents are as follows: Firstly, although 'Korean Society for Engineering Education' sponsors studies on the introduction to engineering design amongst universities, there should be more research and development in a cooperative and active way. Therefore there should be as frequent exchange of engineering education between universities in Korea as in the US, not to mention more governmental support for it. It is also necessary for each university to understand the importance of engineering design in order to study and develop teaching methods and strategies. Secondly, independent programs and integrated ones are being used in each university in order to foster the creativity of subjects. It is reasonable to mix those two types of programs, considering the reaction of students and the characteristics of lectures. It is thus necessary to come up with a systematic methodology so that the students could learn creative techniques based on experience and practice in terms of independent and integrated programs at the same time. Thirdly, a team should be organized so as to enhance the teamwork through introduction to engineering design. If a team is organized based on the creative disposition of students and the analysis of correlation between team composition and scholastic achievement, it is likely to be easy to enhance the teamwork in terms of coming up with ideas and solving problems. Fourth, reasonable assessment is available from the standpoint of team composition, team change and team contribution. Team composition, if based on creative material, could manage to keep a team balance and prevent unfairness from affecting team harmony in case there is a team change when another project is underway. That should be done in a timely manner so that the assessment could be organized according to team contribution.
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