게임 산업은 고부가 가치를 창출할 수 있는 문화산업의 한 분야로서 앞으로 꾸준히 성장해 나가야 할 분야이다. 또한, 멀티미디어 기술을 집약시켜 사용자에게 현실감 있게 다가갈 수 있게 해주는 분야이며 정보화 시대의 주요한 산업의 하나라고 할 수 있다. 고품질의 우수한 게임은 잘 구성된 게임엔진을 통해서 만들어진다. 하지만 게임엔진은 단기간에 구축될 수 있는 것이 아니기 때문에 꾸준한 노력과 관심을 가져야 하며, 게임엔진을 다룰 수 있는 게임 프로그래밍 기술도 매우 중요한 부분이다. 다양한 장르의 게임을 만들 수 있는 자체 엔진과 기술력을 갖추는 것이야 말로 나라의 경쟁력이라고 할 수 있다. DirectDraw와 Direct3D가 통합된 DirectXGraphics가 등장한 이후 게임 프로그래밍에 많은 변화를 가져왔다. 또한, ...
게임 산업은 고부가 가치를 창출할 수 있는 문화산업의 한 분야로서 앞으로 꾸준히 성장해 나가야 할 분야이다. 또한, 멀티미디어 기술을 집약시켜 사용자에게 현실감 있게 다가갈 수 있게 해주는 분야이며 정보화 시대의 주요한 산업의 하나라고 할 수 있다. 고품질의 우수한 게임은 잘 구성된 게임엔진을 통해서 만들어진다. 하지만 게임엔진은 단기간에 구축될 수 있는 것이 아니기 때문에 꾸준한 노력과 관심을 가져야 하며, 게임엔진을 다룰 수 있는 게임 프로그래밍 기술도 매우 중요한 부분이다. 다양한 장르의 게임을 만들 수 있는 자체 엔진과 기술력을 갖추는 것이야 말로 나라의 경쟁력이라고 할 수 있다. DirectDraw와 Direct3D가 통합된 DirectXGraphics가 등장한 이후 게임 프로그래밍에 많은 변화를 가져왔다. 또한, 셰이더 프로그래밍과 C와 유사형식인 HLSL(High-Level Shading Language)의 등장은 GPU(Graphics Processing Unit)를 소프트웨어적으로 프로그램 할 수 있게 함으로써 복잡한 연산처리를 실시간으로 할 수 있어 많은 응용분야에 사용되고 있다. 그리고 앞으로의 게임은 혼자서 즐기는 것이 아니라 다른 여러 사람들과 만나 커뮤니티를 형성하고 즐기는 온라인 게임으로 발전하고 있다. 본 논문에서는 게임 프로그래밍에 대한 환경의 변화를 중심으로 국내 게임 산업에 대한 전반적인 시장 흐름과 현황을 파악하고, 게임 엔진의 분류, 구조 및 특징을 조사하였다. DirectXGraphics의 등장 이후 변화된 점에 대해서 분석하고, 점차 문헌에서 사라지고 있는 DirectDraw에서 생겼던 문제점을 보완하고, 2D 슈팅게임 프로그래밍에 적용해 본다. 그리고 Direct3D에서 2D를 사용하는 방안에 대해서 DirectDraw와 비교·설명하고, 구현한 3D 슈팅게임에 대한 설명과 함께 환경매핑을 이용한 셰이더를 적용하는 방안도 제시한다. 마지막으로 게임시장에서 가장 많은 비율을 차지하고 있는 온라인 게임 네트워크의 전체적인 구조 및 모듈에 대한 분석과 프로토콜의 입/출력에 대한 처리흐름을 작동 개념도(가칭)를 통하여 시각적으로 제시한다.
게임 산업은 고부가 가치를 창출할 수 있는 문화산업의 한 분야로서 앞으로 꾸준히 성장해 나가야 할 분야이다. 또한, 멀티미디어 기술을 집약시켜 사용자에게 현실감 있게 다가갈 수 있게 해주는 분야이며 정보화 시대의 주요한 산업의 하나라고 할 수 있다. 고품질의 우수한 게임은 잘 구성된 게임엔진을 통해서 만들어진다. 하지만 게임엔진은 단기간에 구축될 수 있는 것이 아니기 때문에 꾸준한 노력과 관심을 가져야 하며, 게임엔진을 다룰 수 있는 게임 프로그래밍 기술도 매우 중요한 부분이다. 다양한 장르의 게임을 만들 수 있는 자체 엔진과 기술력을 갖추는 것이야 말로 나라의 경쟁력이라고 할 수 있다. DirectDraw와 Direct3D가 통합된 DirectXGraphics가 등장한 이후 게임 프로그래밍에 많은 변화를 가져왔다. 또한, 셰이더 프로그래밍과 C와 유사형식인 HLSL(High-Level Shading Language)의 등장은 GPU(Graphics Processing Unit)를 소프트웨어적으로 프로그램 할 수 있게 함으로써 복잡한 연산처리를 실시간으로 할 수 있어 많은 응용분야에 사용되고 있다. 그리고 앞으로의 게임은 혼자서 즐기는 것이 아니라 다른 여러 사람들과 만나 커뮤니티를 형성하고 즐기는 온라인 게임으로 발전하고 있다. 본 논문에서는 게임 프로그래밍에 대한 환경의 변화를 중심으로 국내 게임 산업에 대한 전반적인 시장 흐름과 현황을 파악하고, 게임 엔진의 분류, 구조 및 특징을 조사하였다. DirectXGraphics의 등장 이후 변화된 점에 대해서 분석하고, 점차 문헌에서 사라지고 있는 DirectDraw에서 생겼던 문제점을 보완하고, 2D 슈팅게임 프로그래밍에 적용해 본다. 그리고 Direct3D에서 2D를 사용하는 방안에 대해서 DirectDraw와 비교·설명하고, 구현한 3D 슈팅게임에 대한 설명과 함께 환경매핑을 이용한 셰이더를 적용하는 방안도 제시한다. 마지막으로 게임시장에서 가장 많은 비율을 차지하고 있는 온라인 게임 네트워크의 전체적인 구조 및 모듈에 대한 분석과 프로토콜의 입/출력에 대한 처리흐름을 작동 개념도(가칭)를 통하여 시각적으로 제시한다.
Game industry is a field of culture industry that can make a higher value and is a field to grow steadily in the future. Also, it is a field integrating the multimedia technique and user can access it with the sense of the real. It is one of the main industries of the information age. A high quality...
Game industry is a field of culture industry that can make a higher value and is a field to grow steadily in the future. Also, it is a field integrating the multimedia technique and user can access it with the sense of the real. It is one of the main industries of the information age. A high quality game is made by game engine organized well. But we should have steady efforts and interests because game engine is not developed for a short period. Also, game programming technique which can manipulate the game engine is an important part. Having own engine and technical expertise capable of making the game of various genre, it can say that it is global competitiveness. Appearance of DirectXGraphics that include DirectDraw and Direct3D has revolutionized game programming. Also, Appearance of Shader progr amming and HLSL(High-Level Shading Language) similar to C language make program GPU(Graphics Processing Unit) with software method. So it can process the complex operation in real-time and it used in a variety of area. And a game is developing into online game making communities that can meet other people and enjoying each other. In this paper, based on the change of environment about game programming, I searched the overall flow and trend on the domestic game industry and researched the classification, structure and feature of the game engine. I analyzed the change from the appearance of DirectXGraphics. And I make up for the weak points on the disappearing DirectDraw in literature and then I apply to 2D game programming. And I compare with DirectDraw and Direct3D and explain the method of uses to Direct3D. I suggest the method on the application of Shader using Environment mapping with the explanation of 3D Shooting game. I analyzed the overall structure and module of online game network that has the biggest proportion in the game industry. And I visually suggest the process flow of input/output of protocol with conceptual diagram(tent ative name).
Game industry is a field of culture industry that can make a higher value and is a field to grow steadily in the future. Also, it is a field integrating the multimedia technique and user can access it with the sense of the real. It is one of the main industries of the information age. A high quality game is made by game engine organized well. But we should have steady efforts and interests because game engine is not developed for a short period. Also, game programming technique which can manipulate the game engine is an important part. Having own engine and technical expertise capable of making the game of various genre, it can say that it is global competitiveness. Appearance of DirectXGraphics that include DirectDraw and Direct3D has revolutionized game programming. Also, Appearance of Shader progr amming and HLSL(High-Level Shading Language) similar to C language make program GPU(Graphics Processing Unit) with software method. So it can process the complex operation in real-time and it used in a variety of area. And a game is developing into online game making communities that can meet other people and enjoying each other. In this paper, based on the change of environment about game programming, I searched the overall flow and trend on the domestic game industry and researched the classification, structure and feature of the game engine. I analyzed the change from the appearance of DirectXGraphics. And I make up for the weak points on the disappearing DirectDraw in literature and then I apply to 2D game programming. And I compare with DirectDraw and Direct3D and explain the method of uses to Direct3D. I suggest the method on the application of Shader using Environment mapping with the explanation of 3D Shooting game. I analyzed the overall structure and module of online game network that has the biggest proportion in the game industry. And I visually suggest the process flow of input/output of protocol with conceptual diagram(tent ative name).
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