우리나라의 경우, 고도 경제성장기를 거치면서 사회기반시설을 확충하는데 주력하여 왔으나 건설된 시설의 유지 관리하는 상대적으로 소홀하게 다루어 왔다. 또한 노후화된 공공시설물의 경우, 여러 형태로 분산된 정보관리 때문에 시스템의 활용도가 무척 낮은 상황이다. 이러한 이유로 유지관리 시기를 놓치는 등 허점이 계속 노출되고 있어 대책마련이 시급한 실정이다. 따라서 본 연구에서는, 우리나라 실정에 맞는 도로자산, 장기 공용성 추정 및 자산가치 평가를 위한 ...
우리나라의 경우, 고도 경제성장기를 거치면서 사회기반시설을 확충하는데 주력하여 왔으나 건설된 시설의 유지 관리하는 상대적으로 소홀하게 다루어 왔다. 또한 노후화된 공공시설물의 경우, 여러 형태로 분산된 정보관리 때문에 시스템의 활용도가 무척 낮은 상황이다. 이러한 이유로 유지관리 시기를 놓치는 등 허점이 계속 노출되고 있어 대책마련이 시급한 실정이다. 따라서 본 연구에서는, 우리나라 실정에 맞는 도로자산, 장기 공용성 추정 및 자산가치 평가를 위한 의사결정지원시스템을 구축하여, 도로관련 프로젝트 평가 및 최적화 방안, 생애주기분석을 통한 예방적 유지보수를 위한 최적 공법 및 타이밍의 결정 등에 대한 방안을 제시하고자 한다. 또한 현재 일정한 금액의 예산으로 예산수준에 맞게 유지보수의 장소를 선정하는 근시안적인 예산관리시스템의 문제점을 보완하기 위해 도로관리자가 필요한 예산의 수준을 예측할 수 있도록 장기 소요예산 예측시스템 및 경제성원리를 도입하여 최소 비용으로 도로의 공용성을 유지하기 위한 도로포장자산평가시스템의 개발을 목적으로 한다. 대상구간의 선정을 위해, 필요한 포장 상태자료는 포장의 공용성 평가를 위해 크게 4가지 요소(교통량, 중차량, 도로의 기하구조, 공용기간)를 고려하여 대상구간을 선정하였다. 도로포장자산평가시스템 활용에 있어서, 적정수준의 포장평가지수를 유지하기 위해 대상구간의 당해년도 필요유지예산을 참고하여 효율적으로 예산을 편성할 경우, 가장 합리적인 도로포장 유지보수 예산을 분석할 수 있었다. 이러한 결과로, 불필요한 예산의 낭비를 미연에 방지할 수 있을 것으로 판단되고, 도로포장의 장기 공용성 추정 및 자산가치 평가를 위한 의사결정 시스템 개발을 통해 도로관련 프로젝트의 사전 평가 및 도입 타당성을 분석할 수 있을 것으로 기대된다. 또한, 경제성에 입각한 객관적인 운영기준을 제시함으로써 관리자비용과 이용자비용에 대한 최적화된 기준을 제시할 것으로 보이며, 효율적인 도로 운영을 통해 도로인프라 관련분야(토목, 교통, 경제)를 통합하여 운영체제를 구축할 경우 그 효과는 도로포장 관련 예산편성에 큰 도움을 줄 것으로 보인다.
우리나라의 경우, 고도 경제성장기를 거치면서 사회기반시설을 확충하는데 주력하여 왔으나 건설된 시설의 유지 관리하는 상대적으로 소홀하게 다루어 왔다. 또한 노후화된 공공시설물의 경우, 여러 형태로 분산된 정보관리 때문에 시스템의 활용도가 무척 낮은 상황이다. 이러한 이유로 유지관리 시기를 놓치는 등 허점이 계속 노출되고 있어 대책마련이 시급한 실정이다. 따라서 본 연구에서는, 우리나라 실정에 맞는 도로자산, 장기 공용성 추정 및 자산가치 평가를 위한 의사결정지원시스템을 구축하여, 도로관련 프로젝트 평가 및 최적화 방안, 생애주기분석을 통한 예방적 유지보수를 위한 최적 공법 및 타이밍의 결정 등에 대한 방안을 제시하고자 한다. 또한 현재 일정한 금액의 예산으로 예산수준에 맞게 유지보수의 장소를 선정하는 근시안적인 예산관리시스템의 문제점을 보완하기 위해 도로관리자가 필요한 예산의 수준을 예측할 수 있도록 장기 소요예산 예측시스템 및 경제성원리를 도입하여 최소 비용으로 도로의 공용성을 유지하기 위한 도로포장자산평가시스템의 개발을 목적으로 한다. 대상구간의 선정을 위해, 필요한 포장 상태자료는 포장의 공용성 평가를 위해 크게 4가지 요소(교통량, 중차량, 도로의 기하구조, 공용기간)를 고려하여 대상구간을 선정하였다. 도로포장자산평가시스템 활용에 있어서, 적정수준의 포장평가지수를 유지하기 위해 대상구간의 당해년도 필요유지예산을 참고하여 효율적으로 예산을 편성할 경우, 가장 합리적인 도로포장 유지보수 예산을 분석할 수 있었다. 이러한 결과로, 불필요한 예산의 낭비를 미연에 방지할 수 있을 것으로 판단되고, 도로포장의 장기 공용성 추정 및 자산가치 평가를 위한 의사결정 시스템 개발을 통해 도로관련 프로젝트의 사전 평가 및 도입 타당성을 분석할 수 있을 것으로 기대된다. 또한, 경제성에 입각한 객관적인 운영기준을 제시함으로써 관리자비용과 이용자비용에 대한 최적화된 기준을 제시할 것으로 보이며, 효율적인 도로 운영을 통해 도로인프라 관련분야(토목, 교통, 경제)를 통합하여 운영체제를 구축할 경우 그 효과는 도로포장 관련 예산편성에 큰 도움을 줄 것으로 보인다.
Korea has been making the great efforts to expand the social infrastructure through the period of the high economic growth, but relatively neglected in maintaining the facilities built. In addition, in the case of the deteriorated public facilities, the use ratio of the system was indicated to be ve...
Korea has been making the great efforts to expand the social infrastructure through the period of the high economic growth, but relatively neglected in maintaining the facilities built. In addition, in the case of the deteriorated public facilities, the use ratio of the system was indicated to be very low, due to the information management distributed in various forms. As the blind spot like losing maintenance timing to be exposed due to such reasons, it is necessary to prepare urgent measures for them. Therefore, the study aims at establishing the decision-making support system for the highway assets, long-term performance presumption and evaluation of asset value, which are appropriate for Korea, and proposing the methods of the optimal engineering method and the timing decision for the preventive maintenance through the project evaluation, the optimization method and life-cycle analysis related to the highways. In order to supplement the current problem of the near-sighted budget management system, which chooses the maintenance place of the highway, depending on the level of the budget with fixed amount, the long-term required budget prediction system and the economy principle were introduced, so that the pavement agency can predict the level of the required budget, and it was aimed to develop the pavement asset evaluation system to maintain the performance of the highway with the minimum of the cost. To choose the section of the highway to be repaired, as the pavement condition, it was chosen considering the 4 factor(traffic, heavy vehicle, geometry construction of pavement, years)s for the evaluation of the pavement performance. In the use of the highway pavement asset evaluation system, to maintain the appropriate level of the pavement evaluation index, when the budget was efficiently established in the reference of the required maintenance budget for the chosen section of the highway in the year concerned, it was possible to analyze the most rational pavement maintenance budget. With this result, it is estimated to prevent the unnecessary waste of budget in advance, and through the development of the decision-making system for the long-term performance presumption and the asset value estimation of the pavement, it is expected to able to analyze the previous evaluation of the project related to the highway and the feasibility of introduction. Besides, it seems that it is possible to propose the optimized standard for the agency cost and user cost by presenting the objective operation standard based on the economy. And if the operation system is established by integrating the highway infrastructure(engineering, transportation, economy) through the operation of the highway, it is estimated that the effect will help the budget organization related to the pavement.
Korea has been making the great efforts to expand the social infrastructure through the period of the high economic growth, but relatively neglected in maintaining the facilities built. In addition, in the case of the deteriorated public facilities, the use ratio of the system was indicated to be very low, due to the information management distributed in various forms. As the blind spot like losing maintenance timing to be exposed due to such reasons, it is necessary to prepare urgent measures for them. Therefore, the study aims at establishing the decision-making support system for the highway assets, long-term performance presumption and evaluation of asset value, which are appropriate for Korea, and proposing the methods of the optimal engineering method and the timing decision for the preventive maintenance through the project evaluation, the optimization method and life-cycle analysis related to the highways. In order to supplement the current problem of the near-sighted budget management system, which chooses the maintenance place of the highway, depending on the level of the budget with fixed amount, the long-term required budget prediction system and the economy principle were introduced, so that the pavement agency can predict the level of the required budget, and it was aimed to develop the pavement asset evaluation system to maintain the performance of the highway with the minimum of the cost. To choose the section of the highway to be repaired, as the pavement condition, it was chosen considering the 4 factor(traffic, heavy vehicle, geometry construction of pavement, years)s for the evaluation of the pavement performance. In the use of the highway pavement asset evaluation system, to maintain the appropriate level of the pavement evaluation index, when the budget was efficiently established in the reference of the required maintenance budget for the chosen section of the highway in the year concerned, it was possible to analyze the most rational pavement maintenance budget. With this result, it is estimated to prevent the unnecessary waste of budget in advance, and through the development of the decision-making system for the long-term performance presumption and the asset value estimation of the pavement, it is expected to able to analyze the previous evaluation of the project related to the highway and the feasibility of introduction. Besides, it seems that it is possible to propose the optimized standard for the agency cost and user cost by presenting the objective operation standard based on the economy. And if the operation system is established by integrating the highway infrastructure(engineering, transportation, economy) through the operation of the highway, it is estimated that the effect will help the budget organization related to the pavement.
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