본 연구의 목적은 현재 유치원에서 운영되고 있는 자유선택활동 시간 중 수·조작영역에서 은물을 활용한 수학교육이 유아의 수학적 능력에 어떠한 효과가 있는지를 아는데 목적이 있다. 이는 유아교육 현장에서 유아의 수학적 능력에 미치는 수학교육활동이 어떠해야 하는지에 대한 기초자료를 제공 할 수 있으리라 본다. 이러한 연구목적을 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 은물을 통한 유아 수학교육이 유아의 수학적 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 은물을 통한 유아 수학교육이 유아의 수학적 능력 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
2-1. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 수 개념에 영향을 미치는가?
2-2. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 순서 짓기 개념에 영향을 미치는가?
2-3. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 공간과 도형 관계에 영향을 미치는가?
2-4. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 측정 및 시간개념에 영향을 미치는가?
2-5. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 통계능력에 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 의정부시에 위치한 L유치원의 사회 경제적 배경이 유사한 만5세 유아 40명이다. 이 중 만5세 유아 20명을 각각 실험집단과 비교집단으로 구성하였다.
연구를 위한 활동시간을 유치원 교육활동 일과 중 자유선택활동시간을 이용하였으며, 주4회 16회의 은물활동을 실시하였다. 비교집단의 유아들은 교사의 수업계획에 따라 영역을 선택하고 활동은 한 영역별 10-15분 정도의 활동을 하고 자유선택활동시간은 1일 50분으로 운영되었다.
본 연구에서 유아의 수학적 검사를 위한 연구도구는 The Psychological Corporation에서 제작한 「Stanford Early School Achievement Test」(α=.74)를 참조한 것을 박덕승(2003)이 유아를 대상으로 연구하기 위해 재구성하고 수정·보완한 수학적 능력검사 도구를 본 연구자가 예비검사를 한 후 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS통계처리를 이용하였으며, 실험집단과 비교집단의 수학적 능력 점수에 대한 평균과 ...
본 연구의 목적은 현재 유치원에서 운영되고 있는 자유선택활동 시간 중 수·조작영역에서 은물을 활용한 수학교육이 유아의 수학적 능력에 어떠한 효과가 있는지를 아는데 목적이 있다. 이는 유아교육 현장에서 유아의 수학적 능력에 미치는 수학교육활동이 어떠해야 하는지에 대한 기초자료를 제공 할 수 있으리라 본다. 이러한 연구목적을 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 은물을 통한 유아 수학교육이 유아의 수학적 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 은물을 통한 유아 수학교육이 유아의 수학적 능력 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
2-1. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 수 개념에 영향을 미치는가?
2-2. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 순서 짓기 개념에 영향을 미치는가?
2-3. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 공간과 도형 관계에 영향을 미치는가?
2-4. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 측정 및 시간개념에 영향을 미치는가?
2-5. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 통계능력에 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 의정부시에 위치한 L유치원의 사회 경제적 배경이 유사한 만5세 유아 40명이다. 이 중 만5세 유아 20명을 각각 실험집단과 비교집단으로 구성하였다.
연구를 위한 활동시간을 유치원 교육활동 일과 중 자유선택활동시간을 이용하였으며, 주4회 16회의 은물활동을 실시하였다. 비교집단의 유아들은 교사의 수업계획에 따라 영역을 선택하고 활동은 한 영역별 10-15분 정도의 활동을 하고 자유선택활동시간은 1일 50분으로 운영되었다.
본 연구에서 유아의 수학적 검사를 위한 연구도구는 The Psychological Corporation에서 제작한 「Stanford Early School Achievement Test」(α=.74)를 참조한 것을 박덕승(2003)이 유아를 대상으로 연구하기 위해 재구성하고 수정·보완한 수학적 능력검사 도구를 본 연구자가 예비검사를 한 후 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS통계처리를 이용하였으며, 실험집단과 비교집단의 수학적 능력 점수에 대한 평균과 표준편차를 산출한 후 집단 간의 점수 차를 알아보기 위해 비모수 통계인 Mazz-Whitney 검증을 하였다.
본 연구에서 나타난 연구 결과는 다음과 같다.
은물을 통한 유아 수학활동은 유아의 수학적 능력 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 수학적 능력 발달 검사의 하위 개념 중 은물을 통한 유아 수학활동을 경험한 실험집단과 비교집단을 대상으로 실시한 수 능력, 순서 짓기 능력, 공간과 도형능력, 측정 및 시간 능력, 통계능력 검사에서 두 집단 간에 유의미한 차이가 있었으므로 수, 순서 짓기, 공간과 도형, 측정 및 시간, 통계능력에 은물활동이 효과적임을 말해 준다.
이로서 본 연구에서 알아보고자 실시한 은물을 통한 수학교육은 유아들에게 수학적 능력을 배양하는데 유의미한 활동이 되었음을 알 수 있다.
본 연구의 목적은 현재 유치원에서 운영되고 있는 자유선택활동 시간 중 수·조작영역에서 은물을 활용한 수학교육이 유아의 수학적 능력에 어떠한 효과가 있는지를 아는데 목적이 있다. 이는 유아교육 현장에서 유아의 수학적 능력에 미치는 수학교육활동이 어떠해야 하는지에 대한 기초자료를 제공 할 수 있으리라 본다. 이러한 연구목적을 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 은물을 통한 유아 수학교육이 유아의 수학적 능력에 미치는 영향은 어떠한가?
2. 은물을 통한 유아 수학교육이 유아의 수학적 능력 하위요인에 미치는 영향은 어떠한가?
2-1. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 수 개념에 영향을 미치는가?
2-2. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 순서 짓기 개념에 영향을 미치는가?
2-3. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 공간과 도형 관계에 영향을 미치는가?
2-4. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 측정 및 시간개념에 영향을 미치는가?
2-5. 은물을 통한 유아 수학활동이 유아의 통계능력에 영향을 미치는가?
본 연구의 대상은 의정부시에 위치한 L유치원의 사회 경제적 배경이 유사한 만5세 유아 40명이다. 이 중 만5세 유아 20명을 각각 실험집단과 비교집단으로 구성하였다.
연구를 위한 활동시간을 유치원 교육활동 일과 중 자유선택활동시간을 이용하였으며, 주4회 16회의 은물활동을 실시하였다. 비교집단의 유아들은 교사의 수업계획에 따라 영역을 선택하고 활동은 한 영역별 10-15분 정도의 활동을 하고 자유선택활동시간은 1일 50분으로 운영되었다.
본 연구에서 유아의 수학적 검사를 위한 연구도구는 The Psychological Corporation에서 제작한 「Stanford Early School Achievement Test」(α=.74)를 참조한 것을 박덕승(2003)이 유아를 대상으로 연구하기 위해 재구성하고 수정·보완한 수학적 능력검사 도구를 본 연구자가 예비검사를 한 후 사용하였다. 자료의 분석은 SPSS통계처리를 이용하였으며, 실험집단과 비교집단의 수학적 능력 점수에 대한 평균과 표준편차를 산출한 후 집단 간의 점수 차를 알아보기 위해 비모수 통계인 Mazz-Whitney 검증을 하였다.
본 연구에서 나타난 연구 결과는 다음과 같다.
은물을 통한 유아 수학활동은 유아의 수학적 능력 발달에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 수학적 능력 발달 검사의 하위 개념 중 은물을 통한 유아 수학활동을 경험한 실험집단과 비교집단을 대상으로 실시한 수 능력, 순서 짓기 능력, 공간과 도형능력, 측정 및 시간 능력, 통계능력 검사에서 두 집단 간에 유의미한 차이가 있었으므로 수, 순서 짓기, 공간과 도형, 측정 및 시간, 통계능력에 은물활동이 효과적임을 말해 준다.
이로서 본 연구에서 알아보고자 실시한 은물을 통한 수학교육은 유아들에게 수학적 능력을 배양하는데 유의미한 활동이 되었음을 알 수 있다.
The purpose of this treatise is to investigate the effect of Eun-mul activities currently operated in various kindergartens as a class of free choice activities for numbers & arithmetic area. I believe this could provide basic understandings over the concept on how mathematics education should be ru...
The purpose of this treatise is to investigate the effect of Eun-mul activities currently operated in various kindergartens as a class of free choice activities for numbers & arithmetic area. I believe this could provide basic understandings over the concept on how mathematics education should be run in the real field of young children's education.
For the purpose of this study, following questions were set as detail objects:
1. How is the effect of mathematics education through Eun-mul upon young children's mathematics ability?
2. How is the effect of mathematics education through Eun-mul upon young children's subordinate factors of mathematics ability?
2-1. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's mathematics understanding?
2-2. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's numbering concept?
2-3. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's understanding over space & figure?
2-4. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's measuring & time concept?
2-5. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's statistical ability?
The subjects of this study were 40 young children at age of 5 with similar social & economic backgrounds in Uijungbu city, attending L kindergarten. These children were divided into 2 groups by 20; the experimental group & a comparison group respectively. For the experimental group, free choice class among pre-school education activities was chosen for this study and total 16 times of Eun-mul activities were done 4 times a week. And the comparison group followed their teacher's education plan. The free choice class was processed for 50 minutes, and during this time approximately 10~15 minutes was allocated for each factorial area.
The research tool for testing mathematical ability of young children was chosen by the researcher myself after a preliminary test of the [Standard Early School Achievement Test](.=.74) which was originated from The Psychological Corporation and then recomposed & amended by Duck Seung Park for testing of young children. For the analysis of research data, SPSS statistics was used and the non-parametric statistics, Mazz-Whitney verification was done for the check-up of score difference between the two groups.
The result of this study is as follow:
Young children's mathematical activity through Eun-mul does have positive effects on their mathematics ability improvement. Further, the meaningful differences between the two groups on such subordinate mathematical test areas as arithmetic, numbering, space & figuring ability, measuring & time concept, statistical ability & etc., certainly advocate that the Eun-mul activities were effective for the mathematical ability improvement of the experimental group that experienced Eun-mul mathematical activities.
Therefore, through this study we can say that the mathematics education through Eun-mul activities for young children was quite meaningful for the development of mathematical ability of young children.
The purpose of this treatise is to investigate the effect of Eun-mul activities currently operated in various kindergartens as a class of free choice activities for numbers & arithmetic area. I believe this could provide basic understandings over the concept on how mathematics education should be run in the real field of young children's education.
For the purpose of this study, following questions were set as detail objects:
1. How is the effect of mathematics education through Eun-mul upon young children's mathematics ability?
2. How is the effect of mathematics education through Eun-mul upon young children's subordinate factors of mathematics ability?
2-1. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's mathematics understanding?
2-2. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's numbering concept?
2-3. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's understanding over space & figure?
2-4. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's measuring & time concept?
2-5. Does the mathematics education through Eun-mul activity affect on young children's statistical ability?
The subjects of this study were 40 young children at age of 5 with similar social & economic backgrounds in Uijungbu city, attending L kindergarten. These children were divided into 2 groups by 20; the experimental group & a comparison group respectively. For the experimental group, free choice class among pre-school education activities was chosen for this study and total 16 times of Eun-mul activities were done 4 times a week. And the comparison group followed their teacher's education plan. The free choice class was processed for 50 minutes, and during this time approximately 10~15 minutes was allocated for each factorial area.
The research tool for testing mathematical ability of young children was chosen by the researcher myself after a preliminary test of the [Standard Early School Achievement Test](.=.74) which was originated from The Psychological Corporation and then recomposed & amended by Duck Seung Park for testing of young children. For the analysis of research data, SPSS statistics was used and the non-parametric statistics, Mazz-Whitney verification was done for the check-up of score difference between the two groups.
The result of this study is as follow:
Young children's mathematical activity through Eun-mul does have positive effects on their mathematics ability improvement. Further, the meaningful differences between the two groups on such subordinate mathematical test areas as arithmetic, numbering, space & figuring ability, measuring & time concept, statistical ability & etc., certainly advocate that the Eun-mul activities were effective for the mathematical ability improvement of the experimental group that experienced Eun-mul mathematical activities.
Therefore, through this study we can say that the mathematics education through Eun-mul activities for young children was quite meaningful for the development of mathematical ability of young children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.