본 논문은 인터넷 뉴스를 학습의 대상으로 하여, 학습자가 인터넷 뉴스를 이용 할 때에 지녀야 할 능력인 인터넷 뉴스 리터러시를 신장시킬 수 있는 교육의 내용과 방법을 연구하는데 그 목적이 있다. 그간 국어 교과에서 매체 교육을 수용하려는 연구가 활발히 진행된 반면, 국어 교실에서 적용 가능한 매체 교육 방안에 관한 연구는 부족하였다. 그러므로 본 연구는 ‘매체 언어’교과의 시행을 앞두고 실제적이고 구체적인 교육 방안을 제시하고자 한다. 연구 내용을 개괄하면 다음과 같다.
Ⅱ장의 1절에서는 인터넷 뉴스의 리터러시를 규정하기 위하여, 상위개념인 ...
본 논문은 인터넷 뉴스를 학습의 대상으로 하여, 학습자가 인터넷 뉴스를 이용 할 때에 지녀야 할 능력인 인터넷 뉴스 리터러시를 신장시킬 수 있는 교육의 내용과 방법을 연구하는데 그 목적이 있다. 그간 국어 교과에서 매체 교육을 수용하려는 연구가 활발히 진행된 반면, 국어 교실에서 적용 가능한 매체 교육 방안에 관한 연구는 부족하였다. 그러므로 본 연구는 ‘매체 언어’교과의 시행을 앞두고 실제적이고 구체적인 교육 방안을 제시하고자 한다. 연구 내용을 개괄하면 다음과 같다.
Ⅱ장의 1절에서는 인터넷 뉴스의 리터러시를 규정하기 위하여, 상위개념인 미디어 리터러시의 개념을 정의하였다. 2절에서는 인터넷 뉴스의 개념과 특성을 알아보고, 미디어 리터러시와 인터넷 뉴스의 개념과 특성을 고려하여 인터넷 뉴스 리터러시를 설정하였다. 인터넷 뉴스 리터러시는 ‘인터넷 뉴스의 특징을 이해하고, 인터넷 뉴스에 접근하여, 뉴스 메시지를 선택하고, 분석, 비판하며, 동시에 새로운 뉴스 메시지를 생산할 수 있는 능력’으로 정의하였다.
Ⅲ장은 본격적으로 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교육의 내용을 논의하였다. 1절에서는 교육의 목표를 설정하였다. Ⅱ장에서 정의한 인터넷 뉴스 리터러시와 국어 교과의 목표를 관련지어, 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교육 목표로 환언하였다. 교육목표는 ‘인터넷 뉴스에 대한 지식을 이해하고, 인터넷 뉴스를 통해 의사소통할 수 있는 능력을 지닌 인터넷 뉴스 생비자를 기른다.’로 요약할 수 있다. 2절에서는 교육 목표를 성취하기 위한 교육 내용을 살펴보았다. 인터넷 뉴스에 대한 지식, 인터넷 뉴스의 수용, 인터넷 뉴스의 생산, 인터넷 뉴스와 사회, 문화의 네 가지 영역으로 체계화하고, 각 영역별로 구체적인 내용과 다양한 학습활동을 제안하는데 중점을 두었다. 3절의 교육 방법에서는 매체교육학계의 연구를 검토하여 마스터 맨과 데이비드 버킹엄의 교육 방법을 적용하였다.
Ⅳ장은 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교육의 실제 부분으로, 1절에서는 국어교과의 학습 모형을 기반으로 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교수·학습 모형을 설계하였다. 모형의 실행은 크게 수용하기와 생산하기의 두 과정으로 이루어져 있으며, 두 활동 모두 5단계에 걸쳐 학습을 진행하여야 한다. 수용하기는 ‘준비하기→텍스트 접하기→정교화하기→종합하기→평가하기’의 절차를 거치고, 생산하기는 ‘준비하기→내용생성하기· 계획하기→생산하기→검토하기· 공유하기→평가하기’의 단계로 학습한다. 이렇게 설계한 모형은 교실의 수업사태를 고려하여 적절하게 재구성하여 사용하여야 하는데, 본고에서는 수용하기 활동 후 생산하기 활동이 이어지도록 재구성하였다. 그리고 각 단계별로 교사 · 학생 활동과 활동상의 유의점을 자세히 설명하였다. 2절에서는 4차시의 교수·학습 지도안을 작성하였다. 4차시의 지도안에는 수업 모형의 10단계가 모두 수행될 수 있도록 계획하였고, 뉴스 생산 활동은 교실안의 활동만으로는 불가능하기 때문에 수업시간 외의 활동을 제시하였다.
본 연구는 학교에서 ‘매체 언어’교과의 교육을 앞두고, 지금까지 거의 연구되지 않은 인터넷, 인터넷 뉴스를 국어교실로 들여오고, 교실에서의 적용이 가능하도록 구체적인 교수·학습의 방안을 제시하였다는데서 의의를 찾을 수 있다.
본 논문은 인터넷 뉴스를 학습의 대상으로 하여, 학습자가 인터넷 뉴스를 이용 할 때에 지녀야 할 능력인 인터넷 뉴스 리터러시를 신장시킬 수 있는 교육의 내용과 방법을 연구하는데 그 목적이 있다. 그간 국어 교과에서 매체 교육을 수용하려는 연구가 활발히 진행된 반면, 국어 교실에서 적용 가능한 매체 교육 방안에 관한 연구는 부족하였다. 그러므로 본 연구는 ‘매체 언어’교과의 시행을 앞두고 실제적이고 구체적인 교육 방안을 제시하고자 한다. 연구 내용을 개괄하면 다음과 같다.
Ⅱ장의 1절에서는 인터넷 뉴스의 리터러시를 규정하기 위하여, 상위개념인 미디어 리터러시의 개념을 정의하였다. 2절에서는 인터넷 뉴스의 개념과 특성을 알아보고, 미디어 리터러시와 인터넷 뉴스의 개념과 특성을 고려하여 인터넷 뉴스 리터러시를 설정하였다. 인터넷 뉴스 리터러시는 ‘인터넷 뉴스의 특징을 이해하고, 인터넷 뉴스에 접근하여, 뉴스 메시지를 선택하고, 분석, 비판하며, 동시에 새로운 뉴스 메시지를 생산할 수 있는 능력’으로 정의하였다.
Ⅲ장은 본격적으로 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교육의 내용을 논의하였다. 1절에서는 교육의 목표를 설정하였다. Ⅱ장에서 정의한 인터넷 뉴스 리터러시와 국어 교과의 목표를 관련지어, 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교육 목표로 환언하였다. 교육목표는 ‘인터넷 뉴스에 대한 지식을 이해하고, 인터넷 뉴스를 통해 의사소통할 수 있는 능력을 지닌 인터넷 뉴스 생비자를 기른다.’로 요약할 수 있다. 2절에서는 교육 목표를 성취하기 위한 교육 내용을 살펴보았다. 인터넷 뉴스에 대한 지식, 인터넷 뉴스의 수용, 인터넷 뉴스의 생산, 인터넷 뉴스와 사회, 문화의 네 가지 영역으로 체계화하고, 각 영역별로 구체적인 내용과 다양한 학습활동을 제안하는데 중점을 두었다. 3절의 교육 방법에서는 매체교육학계의 연구를 검토하여 마스터 맨과 데이비드 버킹엄의 교육 방법을 적용하였다.
Ⅳ장은 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교육의 실제 부분으로, 1절에서는 국어교과의 학습 모형을 기반으로 인터넷 뉴스 리터러시의 신장을 위한 교수·학습 모형을 설계하였다. 모형의 실행은 크게 수용하기와 생산하기의 두 과정으로 이루어져 있으며, 두 활동 모두 5단계에 걸쳐 학습을 진행하여야 한다. 수용하기는 ‘준비하기→텍스트 접하기→정교화하기→종합하기→평가하기’의 절차를 거치고, 생산하기는 ‘준비하기→내용생성하기· 계획하기→생산하기→검토하기· 공유하기→평가하기’의 단계로 학습한다. 이렇게 설계한 모형은 교실의 수업사태를 고려하여 적절하게 재구성하여 사용하여야 하는데, 본고에서는 수용하기 활동 후 생산하기 활동이 이어지도록 재구성하였다. 그리고 각 단계별로 교사 · 학생 활동과 활동상의 유의점을 자세히 설명하였다. 2절에서는 4차시의 교수·학습 지도안을 작성하였다. 4차시의 지도안에는 수업 모형의 10단계가 모두 수행될 수 있도록 계획하였고, 뉴스 생산 활동은 교실안의 활동만으로는 불가능하기 때문에 수업시간 외의 활동을 제시하였다.
본 연구는 학교에서 ‘매체 언어’교과의 교육을 앞두고, 지금까지 거의 연구되지 않은 인터넷, 인터넷 뉴스를 국어교실로 들여오고, 교실에서의 적용이 가능하도록 구체적인 교수·학습의 방안을 제시하였다는데서 의의를 찾을 수 있다.
This thesis is aimed of researching the contents and the methods in education to improve ‘Internet news literacy’, which is the ability that learners should have for using internet news. Meanwhile there have been many efforts to adapt the multi-media in Korean education; however, not many of studies...
This thesis is aimed of researching the contents and the methods in education to improve ‘Internet news literacy’, which is the ability that learners should have for using internet news. Meanwhile there have been many efforts to adapt the multi-media in Korean education; however, not many of studies have conducted for the ways easily applicable to a actual classroom.
Therefore, this thesis is suggesting the practical and specific ways in teaching before ‘Multimedia language’ is introduced into the school curriculum. The general contents run as follows.
In the first part of Chapter II shows the definition of multimedia literacy as a broader term to range the internet news literacy. In the second part, it looks into the internet news’ definition and its qualities as well as setting up the internet news literacy in consideration of the definitions and qualities of media literacy and internet news. As a result, internet news is explained as ‘the ability to understand the qualities of internet news, to access, to select, to analyze and to criticize the news message and to create another news massage at the same time’.
In the chapter 3, it suggested the qualities of education for developing internet news literacy. It sets up the educational objective as educational objective to improve internet news literacy in the first part related to the goals of Korean education and the definition of internet news literacy dealt in the chapter 2. The educational objective can be summarized as ‘teaching people to be able to understand the knowledge about internet news and to communicate with it.
In the second of chapter 3, it researches the contents to achieve the educational objective and organizes them in 4 categories which are knowledge of internet news, reception of the internet news, creation of internet news and internet news and culture&society. The specifics in each categories and suggestions for diverse teaching activities are also focused.
In the third part, about the teaching method, it investigates the academic world of multimedia education and applies the Master Man and David Buckingham’s theory.
In chapter 4, the main course about the education to improve internet news literacy, in the first part, it designs teaching model based on Korean education model. Execution of the model is composed of adaptation and creation and both can be processed in 5 steps.
For adaptation, the steps are ‘preparation→reception of the text→specialization→generalization→valuation’. And for creation, ‘preparation→generation of the text and planning→creation→examination and sharing →valuation’.
The model can be properly reconstructed considering the condition of classroom, and in this thesis, the adaptation comes first than the creation. It suggests in detail the activities for teachers and students, and the matters to be attended to. The second part is about the quartic teaching plan which could perform the every 10 steps of teaching model as well as extra-activities which could be conducted out of classroom because only in the classroom, creating internet news can be limited.
This thesis can make a significant contribution in that it brings internet and internet news to the Korean education and suggests the specific professor’s teaching plan for application to the classroom before ‘Media language’ is introduced into the school curriculum.
This thesis is aimed of researching the contents and the methods in education to improve ‘Internet news literacy’, which is the ability that learners should have for using internet news. Meanwhile there have been many efforts to adapt the multi-media in Korean education; however, not many of studies have conducted for the ways easily applicable to a actual classroom.
Therefore, this thesis is suggesting the practical and specific ways in teaching before ‘Multimedia language’ is introduced into the school curriculum. The general contents run as follows.
In the first part of Chapter II shows the definition of multimedia literacy as a broader term to range the internet news literacy. In the second part, it looks into the internet news’ definition and its qualities as well as setting up the internet news literacy in consideration of the definitions and qualities of media literacy and internet news. As a result, internet news is explained as ‘the ability to understand the qualities of internet news, to access, to select, to analyze and to criticize the news message and to create another news massage at the same time’.
In the chapter 3, it suggested the qualities of education for developing internet news literacy. It sets up the educational objective as educational objective to improve internet news literacy in the first part related to the goals of Korean education and the definition of internet news literacy dealt in the chapter 2. The educational objective can be summarized as ‘teaching people to be able to understand the knowledge about internet news and to communicate with it.
In the second of chapter 3, it researches the contents to achieve the educational objective and organizes them in 4 categories which are knowledge of internet news, reception of the internet news, creation of internet news and internet news and culture&society. The specifics in each categories and suggestions for diverse teaching activities are also focused.
In the third part, about the teaching method, it investigates the academic world of multimedia education and applies the Master Man and David Buckingham’s theory.
In chapter 4, the main course about the education to improve internet news literacy, in the first part, it designs teaching model based on Korean education model. Execution of the model is composed of adaptation and creation and both can be processed in 5 steps.
For adaptation, the steps are ‘preparation→reception of the text→specialization→generalization→valuation’. And for creation, ‘preparation→generation of the text and planning→creation→examination and sharing →valuation’.
The model can be properly reconstructed considering the condition of classroom, and in this thesis, the adaptation comes first than the creation. It suggests in detail the activities for teachers and students, and the matters to be attended to. The second part is about the quartic teaching plan which could perform the every 10 steps of teaching model as well as extra-activities which could be conducted out of classroom because only in the classroom, creating internet news can be limited.
This thesis can make a significant contribution in that it brings internet and internet news to the Korean education and suggests the specific professor’s teaching plan for application to the classroom before ‘Media language’ is introduced into the school curriculum.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.