오늘날 우리 전통회화유물에 사용된 顔料에 대한 硏究는 여러 과학적 분석기기에 의한 成分分析과 文獻的 考察을 통해서 이루어져 왔다. 그러나 아직 그 연구의 결과는 미흡한 상태이다. 유물에 사용된 안료를 밝히기 위해서는 안료의 성분분석과 함께 그 성분분석을 뒷받침 할 수 있는 記錄的인 根據가 필요하다. 우리의 전통 유물에 사용된 안료가 어떠한 것이었는지 밝힐 수 있는 근거가 될 수 있는 기록이 가장 많이 남아 있는 것은 가까운 조선시대이다. 조선시대의 궁중기록물인 의궤에는 안료를 ‘彩色’이라 名하여 班次圖, 御眞, 屛風그림 등의 회화...
오늘날 우리 전통회화유물에 사용된 顔料에 대한 硏究는 여러 과학적 분석기기에 의한 成分分析과 文獻的 考察을 통해서 이루어져 왔다. 그러나 아직 그 연구의 결과는 미흡한 상태이다. 유물에 사용된 안료를 밝히기 위해서는 안료의 성분분석과 함께 그 성분분석을 뒷받침 할 수 있는 記錄的인 根據가 필요하다. 우리의 전통 유물에 사용된 안료가 어떠한 것이었는지 밝힐 수 있는 근거가 될 수 있는 기록이 가장 많이 남아 있는 것은 가까운 조선시대이다. 조선시대의 궁중기록물인 의궤에는 안료를 ‘彩色’이라 名하여 班次圖, 御眞, 屛風그림 등의 회화와 그 외의 다른 물건에 사용한 기록이 있다. 우리의 전통안료의 糾明에 좀 더 접근하기 위해서는 이 기록들이 연구되어야만 한다고 생각한다. 그래서 본 논문에서는 의궤 중에서 채색과 관련 있다고 생각되는 어진관련의궤, 진연관련의궤, 가례도감의궤에서 보이는 회화의 채색기록을 살펴보고, 각 회화에 사용된 채색의 종류와 사용 시기, 특징을 밝혀서 우리의 회화유물에 사용된 전통안료가 무엇이지 알아내는데 도움이 되고자 한다. 이 의궤들에 보이는 채색 중에는 익히 알지 못했던 채색도 있어, 일반적으로 알려진 것보다 채색종류가 많다. 이 채색들 중에는 모든 회화에 공통적으로 사용된 것도 있으나 회화마다 몇몇은 각각 다른 것을 사용하고 있거나 사용시기가 달라서 그 회화만의 특징을 보여주는데, 반차도는 국가적인 행사의 행렬 모습을 후세에 전하기 위한 記錄畵로서 의궤구성의 한 부분으로 현재 비교적 많이 남아 있고, 그것에 못 미치지만 채색의 기록도 상당히 있다. 즉 반차도는 안료의 규명의 必要條件인 遺物과 記錄이 있는 것이다. 이에 더하여 각 반차도에 사용한 채색종류는 시기적인 변화가 거의 없을 뿐만 아니라 그 종류도 적어서, 유물의 성분분석결과와 기록의 대조가 용이하다. 반차도의 채색들은 다른 회화에도 공통적으로 많이 사용되고 있는 것이어서, 반차도의 안료규명은 그 외의 회화의 채색재료도 밝히는 토대가 될 수 있으므로 그 의미가 크다고 본다. 병풍그림은 裝飾畵로서 여러 종류가 있고 사용되는 채색의 종류가 시기에 따라 약간씩 변화고 있어, 전체 의궤로 보면 상당히 많은 종류의 채색이 사용되었으나 각 병풍에 사용된 채색의 종류는 많지 않다. 병풍그림은 동시대에 있어서 그림의 소재에 따른 채색종류의 차이가 거의 없으나 같은 소재의 병풍일지라도 병풍제작을 담당하는 기관에 따라서 사용하는 채색이 차이를 보이고 있다. 왕의 초상화인 어진에 사용된 채색종류는 의궤 전체를 보면 병풍그림보다 적으나 각각 하나의 그림을 비교하면 어진이 더 많다. 그리고 반차도나 병풍그림에 잘 사용되지 않으나 어진에는 사용된 몇몇의 채색은 같은 色系列에서도 상대적으로 가격이 비싸며, 같은 채색이라도 더 좋은 질의 것을 선택한 흔적이 있다. 또 다른 몇몇의 채색은 병풍그림에서 보다 그 사용시작 시기가 훨씬 빠르다. 이러한 점들을 고려하면 조선시대에는 왕과 관련이 密接할수록 채색의 종류나 품질이 더 좋은 것을 사용했다고 볼 수 있다. 즉 조선시대의 궁중회화는 그 중요도에 따라서 사용된 채색종류나 품질 혹은 특정 채색이 그 회화에 사용되기 시작하는 시기를 달리하고 있는 것이다.
오늘날 우리 전통회화유물에 사용된 顔料에 대한 硏究는 여러 과학적 분석기기에 의한 成分分析과 文獻的 考察을 통해서 이루어져 왔다. 그러나 아직 그 연구의 결과는 미흡한 상태이다. 유물에 사용된 안료를 밝히기 위해서는 안료의 성분분석과 함께 그 성분분석을 뒷받침 할 수 있는 記錄的인 根據가 필요하다. 우리의 전통 유물에 사용된 안료가 어떠한 것이었는지 밝힐 수 있는 근거가 될 수 있는 기록이 가장 많이 남아 있는 것은 가까운 조선시대이다. 조선시대의 궁중기록물인 의궤에는 안료를 ‘彩色’이라 名하여 班次圖, 御眞, 屛風그림 등의 회화와 그 외의 다른 물건에 사용한 기록이 있다. 우리의 전통안료의 糾明에 좀 더 접근하기 위해서는 이 기록들이 연구되어야만 한다고 생각한다. 그래서 본 논문에서는 의궤 중에서 채색과 관련 있다고 생각되는 어진관련의궤, 진연관련의궤, 가례도감의궤에서 보이는 회화의 채색기록을 살펴보고, 각 회화에 사용된 채색의 종류와 사용 시기, 특징을 밝혀서 우리의 회화유물에 사용된 전통안료가 무엇이지 알아내는데 도움이 되고자 한다. 이 의궤들에 보이는 채색 중에는 익히 알지 못했던 채색도 있어, 일반적으로 알려진 것보다 채색종류가 많다. 이 채색들 중에는 모든 회화에 공통적으로 사용된 것도 있으나 회화마다 몇몇은 각각 다른 것을 사용하고 있거나 사용시기가 달라서 그 회화만의 특징을 보여주는데, 반차도는 국가적인 행사의 행렬 모습을 후세에 전하기 위한 記錄畵로서 의궤구성의 한 부분으로 현재 비교적 많이 남아 있고, 그것에 못 미치지만 채색의 기록도 상당히 있다. 즉 반차도는 안료의 규명의 必要條件인 遺物과 記錄이 있는 것이다. 이에 더하여 각 반차도에 사용한 채색종류는 시기적인 변화가 거의 없을 뿐만 아니라 그 종류도 적어서, 유물의 성분분석결과와 기록의 대조가 용이하다. 반차도의 채색들은 다른 회화에도 공통적으로 많이 사용되고 있는 것이어서, 반차도의 안료규명은 그 외의 회화의 채색재료도 밝히는 토대가 될 수 있으므로 그 의미가 크다고 본다. 병풍그림은 裝飾畵로서 여러 종류가 있고 사용되는 채색의 종류가 시기에 따라 약간씩 변화고 있어, 전체 의궤로 보면 상당히 많은 종류의 채색이 사용되었으나 각 병풍에 사용된 채색의 종류는 많지 않다. 병풍그림은 동시대에 있어서 그림의 소재에 따른 채색종류의 차이가 거의 없으나 같은 소재의 병풍일지라도 병풍제작을 담당하는 기관에 따라서 사용하는 채색이 차이를 보이고 있다. 왕의 초상화인 어진에 사용된 채색종류는 의궤 전체를 보면 병풍그림보다 적으나 각각 하나의 그림을 비교하면 어진이 더 많다. 그리고 반차도나 병풍그림에 잘 사용되지 않으나 어진에는 사용된 몇몇의 채색은 같은 色系列에서도 상대적으로 가격이 비싸며, 같은 채색이라도 더 좋은 질의 것을 선택한 흔적이 있다. 또 다른 몇몇의 채색은 병풍그림에서 보다 그 사용시작 시기가 훨씬 빠르다. 이러한 점들을 고려하면 조선시대에는 왕과 관련이 密接할수록 채색의 종류나 품질이 더 좋은 것을 사용했다고 볼 수 있다. 즉 조선시대의 궁중회화는 그 중요도에 따라서 사용된 채색종류나 품질 혹은 특정 채색이 그 회화에 사용되기 시작하는 시기를 달리하고 있는 것이다.
Today, the study on the color pigments used for our traditional picture heritages has been made through the composition analysis and the examinations of the reference materials, using various scientific equipments of analysis. However, the research results have not yet been sufficient. Inorder to cl...
Today, the study on the color pigments used for our traditional picture heritages has been made through the composition analysis and the examinations of the reference materials, using various scientific equipments of analysis. However, the research results have not yet been sufficient. Inorder to clarify the pigments used for the heritage remains, it needs the evidence of record to support the composition analysis together with the composition analysis of the pigments. There is, still, a great number of the evidence of the records to support the composition analysis of the pigment used for our traditional heritages inthe Chosun Dynasty period. The Euiguei, the official record of the national events in the Palace, contains the record that the color pigments were called color paints, and thatthey were used for the pictures, such as, the pictures of the high society lives of the time (Banhados), portraits of Kings (Eojin) and the folding screen pictures (Byungpung), and other items. It is considered to be necessary that the research on theses records should be made, in order to get closer examination of our traditional color pigments. Therefore, the study is aimed at examining the records on the color of the pictures found in Euiguei of Kings' portraits, Euiguei of the national banquets in the Palace, and Euiguei of the wedding ceremony of the royal family, which are considered to be closely related to the colors among Euiguei's records, providing the help in the finding out our traditional color pigments used for our picture heritages by examining the types and the use time of the colors used for the pictures of the past time. There are more types of the colors found Euiguei than those of the colors generally known to us today, because Euiguei contains some more colors, which have not been known to the public. Some of them,among the these colors, are shown to have been used in common for all the pictures, but the pictures show their characteristics respectively, which are different in the colors used and the time of being used. Banchados, kind of the document pictures, which was drawn in order to pass the looks of the processions of the national events to the posterity, are still found in relatively larger number than expected, and their records are also found to exist in quite large number, even if it does not match that of Banchados. Inother word, Banchados have the requirements for the examination of the color pigments, such as, the remains and the records. In addition to it, as the color types used for Banchados have not only little change in the time of being used but also few in the number of the types, it is very easy to compare the results of the composition analysis in the remains with their records. The colors used for Banchados are found to be have been used in common for other pictures, so, the examination of the colors of Banchados has some significance, as it can be used as the basis of examining the color pigments of other pictures. The folding screen pictures, kind of decoration pictures, differ a little in types of the color used depending on the time, and considering all of Euiguei, various kinds of colors were used, but the types of the colors used for the folding screens are not so many. Thefolding screen pictures show little change in the types of the colors used depending on the material of the picture in the same period of the time, but the difference of the colors used is found according to the institutes which were in charge of making them, even though the folding screens have the same material. For example, the types of the colors used for the king's portraits are found to be fewer in number than that of the folding screen pictures, considering all of Euiguei, but comparing each picture, the types of the colors used are found to be more in the portraits of kings. and some of the colors, which were used for the king's portraits but not for the folding screen, relatively were more expensive pictures in the same group of colors, and the better quality of the colors were used for the king's portraits, according to the results of the finding. Also, several other colors are found out to be far earlier in the time of being used than that of the folding screen pictures. Considering these things collectively, it can be said that the more closely related to the kings the pictures, the better of the colors in the types and quality used for them. Inother words, it is found out that the palace pictures of Chosun dynasty period differ in the types of the colors,quality or the time of certain colors being used for the pictures, depending on the degrees of importance.
Today, the study on the color pigments used for our traditional picture heritages has been made through the composition analysis and the examinations of the reference materials, using various scientific equipments of analysis. However, the research results have not yet been sufficient. Inorder to clarify the pigments used for the heritage remains, it needs the evidence of record to support the composition analysis together with the composition analysis of the pigments. There is, still, a great number of the evidence of the records to support the composition analysis of the pigment used for our traditional heritages inthe Chosun Dynasty period. The Euiguei, the official record of the national events in the Palace, contains the record that the color pigments were called color paints, and thatthey were used for the pictures, such as, the pictures of the high society lives of the time (Banhados), portraits of Kings (Eojin) and the folding screen pictures (Byungpung), and other items. It is considered to be necessary that the research on theses records should be made, in order to get closer examination of our traditional color pigments. Therefore, the study is aimed at examining the records on the color of the pictures found in Euiguei of Kings' portraits, Euiguei of the national banquets in the Palace, and Euiguei of the wedding ceremony of the royal family, which are considered to be closely related to the colors among Euiguei's records, providing the help in the finding out our traditional color pigments used for our picture heritages by examining the types and the use time of the colors used for the pictures of the past time. There are more types of the colors found Euiguei than those of the colors generally known to us today, because Euiguei contains some more colors, which have not been known to the public. Some of them,among the these colors, are shown to have been used in common for all the pictures, but the pictures show their characteristics respectively, which are different in the colors used and the time of being used. Banchados, kind of the document pictures, which was drawn in order to pass the looks of the processions of the national events to the posterity, are still found in relatively larger number than expected, and their records are also found to exist in quite large number, even if it does not match that of Banchados. Inother word, Banchados have the requirements for the examination of the color pigments, such as, the remains and the records. In addition to it, as the color types used for Banchados have not only little change in the time of being used but also few in the number of the types, it is very easy to compare the results of the composition analysis in the remains with their records. The colors used for Banchados are found to be have been used in common for other pictures, so, the examination of the colors of Banchados has some significance, as it can be used as the basis of examining the color pigments of other pictures. The folding screen pictures, kind of decoration pictures, differ a little in types of the color used depending on the time, and considering all of Euiguei, various kinds of colors were used, but the types of the colors used for the folding screens are not so many. Thefolding screen pictures show little change in the types of the colors used depending on the material of the picture in the same period of the time, but the difference of the colors used is found according to the institutes which were in charge of making them, even though the folding screens have the same material. For example, the types of the colors used for the king's portraits are found to be fewer in number than that of the folding screen pictures, considering all of Euiguei, but comparing each picture, the types of the colors used are found to be more in the portraits of kings. and some of the colors, which were used for the king's portraits but not for the folding screen, relatively were more expensive pictures in the same group of colors, and the better quality of the colors were used for the king's portraits, according to the results of the finding. Also, several other colors are found out to be far earlier in the time of being used than that of the folding screen pictures. Considering these things collectively, it can be said that the more closely related to the kings the pictures, the better of the colors in the types and quality used for them. Inother words, it is found out that the palace pictures of Chosun dynasty period differ in the types of the colors,quality or the time of certain colors being used for the pictures, depending on the degrees of importance.
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