고대부터 현대까지 회화에 주로 사용되어온 채색안료 중에서 백색안료는 가장 기본적인 안료이며 그 중에서도 호분과 연백이 주로 사용되었다. 그러나 고대 안료 성분에 관한 연구가 미진하여 백색안료에 관한 용어의 확립이 제대로 이루어지지 못해 지금까지도 많은 혼란이 있는 것이 사실이다. 따라서 본 논문에서는 문헌조사를 통하여 옛 문헌에 보이는 백색안료의 종류를 조사하고 현대 호분(胡粉)과 연백(鉛白)으로 불리며 사용되고 있는 안료의 광물을 확인함으로써 고대 문헌상의 안료 명칭과 현대 백색안료의 차이점과 유사점을 살펴보고자 하였다. 또한 회화유물의 과학적 분석방법을 통하여 얻을 수 있는 정보 및 자료정립을 위해 조선시대 불화에 사용된 백색안료를 조사하였다. 조사방법으로는 현미경 조사, 적외선 조사, X-ray 촬영, ...
고대부터 현대까지 회화에 주로 사용되어온 채색안료 중에서 백색안료는 가장 기본적인 안료이며 그 중에서도 호분과 연백이 주로 사용되었다. 그러나 고대 안료 성분에 관한 연구가 미진하여 백색안료에 관한 용어의 확립이 제대로 이루어지지 못해 지금까지도 많은 혼란이 있는 것이 사실이다. 따라서 본 논문에서는 문헌조사를 통하여 옛 문헌에 보이는 백색안료의 종류를 조사하고 현대 호분(胡粉)과 연백(鉛白)으로 불리며 사용되고 있는 안료의 광물을 확인함으로써 고대 문헌상의 안료 명칭과 현대 백색안료의 차이점과 유사점을 살펴보고자 하였다. 또한 회화유물의 과학적 분석방법을 통하여 얻을 수 있는 정보 및 자료정립을 위해 조선시대 불화에 사용된 백색안료를 조사하였다. 조사방법으로는 현미경 조사, 적외선 조사, X-ray 촬영, 흑화도 측정 및 X선 형광분석법(XRF) 등을 이용하였다. 그 결과 현대의 연백안료는 고대에 사용되었던 연백과 동일한 종류의 광물을 지칭하는 것으로 확인되었으며, 가리비와 굴껍질로 만든 호분의 경우 Calcite로, 대합으로 만든 호분은 Aragonite로 확인됨으로써 호분을 지칭함에 있어 Calcite라고 단정하는 것은 오류가 있었음을 알 수 있었다. 조선시대 불화에서는 현미경 조사결과 배채 기법이 사용되지 않았고 적외선 조사로 채색층에 가려져 있던 먹선이 확인되었으며 엑스선 촬영필름으로 추측했던 백색안료의 종류가 XRF분석결과 호분이 아닌 연백이 사용되었음이 밝혀졌다. 또한 현대 백색안료로 제작한 샘플과 조선시대 불화의 X선필름의 흑화도 측정결과 안료층의 두께에 따라 투과정도의 차이가 많아 단순히 X선 촬영방법으로는 안료종류를 알아내는데 무리가 있음을 알 수 있었다. 본 연구에서는 고대와 현대의 백색안료 중 연백과 호분의 정확한 광물을 규명함과 아울러 회화유물에 대한 과학적 조사 방법 확립에 기초를 마련하는데 그 의의가 있다.
고대부터 현대까지 회화에 주로 사용되어온 채색안료 중에서 백색안료는 가장 기본적인 안료이며 그 중에서도 호분과 연백이 주로 사용되었다. 그러나 고대 안료 성분에 관한 연구가 미진하여 백색안료에 관한 용어의 확립이 제대로 이루어지지 못해 지금까지도 많은 혼란이 있는 것이 사실이다. 따라서 본 논문에서는 문헌조사를 통하여 옛 문헌에 보이는 백색안료의 종류를 조사하고 현대 호분(胡粉)과 연백(鉛白)으로 불리며 사용되고 있는 안료의 광물을 확인함으로써 고대 문헌상의 안료 명칭과 현대 백색안료의 차이점과 유사점을 살펴보고자 하였다. 또한 회화유물의 과학적 분석방법을 통하여 얻을 수 있는 정보 및 자료정립을 위해 조선시대 불화에 사용된 백색안료를 조사하였다. 조사방법으로는 현미경 조사, 적외선 조사, X-ray 촬영, 흑화도 측정 및 X선 형광분석법(XRF) 등을 이용하였다. 그 결과 현대의 연백안료는 고대에 사용되었던 연백과 동일한 종류의 광물을 지칭하는 것으로 확인되었으며, 가리비와 굴껍질로 만든 호분의 경우 Calcite로, 대합으로 만든 호분은 Aragonite로 확인됨으로써 호분을 지칭함에 있어 Calcite라고 단정하는 것은 오류가 있었음을 알 수 있었다. 조선시대 불화에서는 현미경 조사결과 배채 기법이 사용되지 않았고 적외선 조사로 채색층에 가려져 있던 먹선이 확인되었으며 엑스선 촬영필름으로 추측했던 백색안료의 종류가 XRF분석결과 호분이 아닌 연백이 사용되었음이 밝혀졌다. 또한 현대 백색안료로 제작한 샘플과 조선시대 불화의 X선필름의 흑화도 측정결과 안료층의 두께에 따라 투과정도의 차이가 많아 단순히 X선 촬영방법으로는 안료종류를 알아내는데 무리가 있음을 알 수 있었다. 본 연구에서는 고대와 현대의 백색안료 중 연백과 호분의 정확한 광물을 규명함과 아울러 회화유물에 대한 과학적 조사 방법 확립에 기초를 마련하는데 그 의의가 있다.
White color has been widely used for painting as the most essential paint from the ancient to modern times. In particular, oyster shell white and white leads are most preferred as white pigments. But there are a lot of confusions in terms of white pigments due to the dull studies on the ingredients ...
White color has been widely used for painting as the most essential paint from the ancient to modern times. In particular, oyster shell white and white leads are most preferred as white pigments. But there are a lot of confusions in terms of white pigments due to the dull studies on the ingredients of the ancient paints and the ununified terms. This study is to research the kinds of white colors in precedent literatures and to identify the minerals of paints currently called white lead and oyster shell white. Through this, this study is to determine the difference and similarity between the ancient names of paints and modern white pigments. In addition, the white paints used for Buddhist arts in Chosun Dynasty are to be examined to present scientific analysis methods of arts heritages. Microscopic examination, infrared reflectograms, X-Ray, radiographic density and XRF(X-Ray Fluorescence System) were used for the analysis. As a result, the contemporary white lead is identified as same as the ancient one, but the white paints made of oyster shell and scallop were called Calcite, and that of clamshell was Aragonitein ancient times. Therefore, it is not right to call the minerals of shell powder as Calcite. It was found through microscopic examination that color-permeating painting technique was not applied to Buddhist arts in Chosun Dynasty, and the Chinese ink line screened by color painting was identified through infrared reflectogram. It was also found via XRF analysis that the white pigments were not made of shell power, but white leads differently from our assumption from X-Ray. It was difficult to analyze the ingredients of the samples made of modern white paints and Buddhist arts of Chosun Dynasty simply via X-Ray due to the varied transillumination according to the painting depth at the analysis of radiographic density. The author expects this study to have significance to identify correctly the minerals of white leads and oyster shell whites and to establish a foundation for the scientific research methods of arts heritages.
White color has been widely used for painting as the most essential paint from the ancient to modern times. In particular, oyster shell white and white leads are most preferred as white pigments. But there are a lot of confusions in terms of white pigments due to the dull studies on the ingredients of the ancient paints and the ununified terms. This study is to research the kinds of white colors in precedent literatures and to identify the minerals of paints currently called white lead and oyster shell white. Through this, this study is to determine the difference and similarity between the ancient names of paints and modern white pigments. In addition, the white paints used for Buddhist arts in Chosun Dynasty are to be examined to present scientific analysis methods of arts heritages. Microscopic examination, infrared reflectograms, X-Ray, radiographic density and XRF(X-Ray Fluorescence System) were used for the analysis. As a result, the contemporary white lead is identified as same as the ancient one, but the white paints made of oyster shell and scallop were called Calcite, and that of clamshell was Aragonitein ancient times. Therefore, it is not right to call the minerals of shell powder as Calcite. It was found through microscopic examination that color-permeating painting technique was not applied to Buddhist arts in Chosun Dynasty, and the Chinese ink line screened by color painting was identified through infrared reflectogram. It was also found via XRF analysis that the white pigments were not made of shell power, but white leads differently from our assumption from X-Ray. It was difficult to analyze the ingredients of the samples made of modern white paints and Buddhist arts of Chosun Dynasty simply via X-Ray due to the varied transillumination according to the painting depth at the analysis of radiographic density. The author expects this study to have significance to identify correctly the minerals of white leads and oyster shell whites and to establish a foundation for the scientific research methods of arts heritages.
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