한반도종단철도(TKR)와 시베리아횡단철도(TSR)연결의 경제적 파급효과에 대한 연구 A Study of the economic ripple effects on the connection of Trans-Korea Railway(TKR) and Trans - Siberian Railway(TSR)원문보기
우리나라는 지정학적으로 동북아대륙의 한반도 남단에 위치하여 육상 및 해상교통의 요충지에 있다. 그럼에도 불구하고 1945년 해방과 더불어 우리의 의사와는 무관하게 남북으로 분단되어 섬나라 아닌 섬나라와 같은 처지에 놓여 아시아 및 유럽 대륙으로의 물류이동의 제한과 그에 따른 시간과 비용이 필요 이상으로 발생해 온 것이 사실이다. 1991년도 구소련의 붕괴로 동구와 러시아를 비롯한 구소련 가맹공화국들은 시장경제로의 체제변화를 이룩하였다. 중국도 정치적으로는 사회주의 체제를 여전히 유지하고 있으나 경제적으로는 시장경제를 도입하여 급속한 경제성장을 이룩하고 있다. 이와 같이 탈냉전 시대의 도래와 국제사회의 지역 ...
우리나라는 지정학적으로 동북아대륙의 한반도 남단에 위치하여 육상 및 해상교통의 요충지에 있다. 그럼에도 불구하고 1945년 해방과 더불어 우리의 의사와는 무관하게 남북으로 분단되어 섬나라 아닌 섬나라와 같은 처지에 놓여 아시아 및 유럽 대륙으로의 물류이동의 제한과 그에 따른 시간과 비용이 필요 이상으로 발생해 온 것이 사실이다. 1991년도 구소련의 붕괴로 동구와 러시아를 비롯한 구소련 가맹공화국들은 시장경제로의 체제변화를 이룩하였다. 중국도 정치적으로는 사회주의 체제를 여전히 유지하고 있으나 경제적으로는 시장경제를 도입하여 급속한 경제성장을 이룩하고 있다. 이와 같이 탈냉전 시대의 도래와 국제사회의 지역 블록화 추세에 부응, 세계 유일의 분단국인 한반도에서도 탈냉전과 화해 협력의 무드가 조성돼 2000년 6월 평양에서 역사적인 남북정상회담이 개최된데 이어 2007년 10월 평양에서 제2차 남북정상회담이 개최된다. 이러한 남북한간 화해 협력의 가시적인 성과는 남북한 철도연결로 나타난다. 남북한 철도연결은 필연적으로 남북한간의 철도연결로만 귀착되는 것이 아니고 대륙철도와의 연결을 촉발하게 된다. 한반도에서 대륙으로의 철도노선 연결은 크게 4개 노선을 상정해 볼 수 있다. 먼저 두만강을 넘어 극동러시아와 시베리아를 경유하여 유럽으로 연결되는 노선과 압록강을 넘어 중국내륙을 거쳐 카자흐스탄과 러시아로 연결되는 노선, 역시 압록강을 지나 만주내륙을 경유 러시아로 연결되는 노선, 마찬가지로 압록강을 지난 후 일부 중국내륙 철도와 몽골철도를 경유 러시아로 연결되는 노선이 바로 그 것이다. 본 논문은 이 4개 노선 중 남.북.러 3국이 이미 원칙적인 합의를 하고, 러시아의 핫산과 함경북도 나진구간에 대한 철도 개보수 작업을 착수하기로 한 한반도종단철도 (TKR : Trans-Korea Railway)와 시베리아횡단철도(TSR : Trans-Siberian Railway)연결에 대한 연구를 중심으로 한다. TKR-TSR 연결에 대해 남.북.러 3국은 약간의 입장차이가 있으나 원칙적으로 상호 동의하고 있다. 러시아는 한국 자체의 물동량과 동남아 등지에서 발생하는 물동량이 부산 등 한국에서 환적되어 대륙으로 이동되는 물류를 TSR로 유치하는데 매우 적극적인 입장을 보이고 있다. 한국은 대륙철도와 한반도철도가 연결되어 활성화되는 것을 당연히 환영하고 적극적으로 추진할 입장이다. 하지만 무엇보다도 남북한철도연결과 이를 활성화하는 것이 우선이라는 입장이다. 남북한철도연결이 이루어지고 나면 쉽게 TSR 및 TCR (Trans - Chinese Railway)연결을 추진할 수 있을 것으로 보고, TSR과 TCR 중 어느 노선을 활용하는 것이 가장 유리한 지를 따져볼 일이다. 북한은 당초 대륙철도의 시발점을 북한지역으로 하여야 한다는 입장이었으나, 남한에서 발생하는 물동량 등이 자국을 통과할 경우 통과수익이 그 만금 클 것으로 보고, TKR-TSR 연결에 찬성하고 있다. 한편 물류이동에 대한 환경개선과 비용절감의 가장 효과적인 방법 중에 하나가 도로 및 철도 등 사회간접자본(SOC)의 확충이라고 볼 수 있다. 그런 의미에서 남북한간의 경의선과 동해선 철도복원, 이를 다시 TSR과 연결하여, 21세기 “철의 실크로드”를 구축하는 것이 물류비 감축과 물류이동 시간단축은 물론 이를 통한 시베리아 천연자원 개발 등 당사국간의 경제협력 활성화를 유발할 것이 분명하다. 또한 TKR-TSR 연결이 실현되면 우리에게는 대륙진출의 양대 통로 즉 러시아 연해주를 경유하는 방법과 중국 동북3성을 경유하는 방법 중 하나를 확보하는 셈이 되는 만큼 우리의 역량을 최대한으로 발휘하여 북한을 경유, 대륙철도와의 연결을 성취해야 할 입장이다. 그런 관점에서 TKR-TSR 연결이 물류운송상 미칠 파급효과와 당사국에 직접적으로 미칠 경제적 파급효과, 철도연결을 계기로 남.북.러 당사국간 경제협력 활성화 방안을 살펴보면 크게 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 물류비용을 감축하며 물류이동 시간을 크게 단축할 수 있다. 물류비 감축은 2005년도 기준으로 추정하면 약 1억3천만 달러 이상으로 나타난다. 부산에서 연해주로 해상운송을 할 경우 20피트 컨테이너 1대당 평균 1천 달러 상당의 운송비가 발생하며, 또한 부산에서 연해주간 해상운송의 기간도 2박3일 정도로 추정되기 때문에 TKR-TSR 연결이 이루어지면 물류비 감축과 물류이동 시간을 크게 단축할 수 있다. 유럽지역으로 물류이동 기간을 보면, 부산에서 모스크바까지는 약2주, 부산에서 베를린까지는 약10일 정도가 단축된다. 물류이동에 따른 화물통과 수익도 상당할 것으로 분석된다. 러시아는 물론 북한도 TKR-TSR 노선의 운영이 활성화되면 될 수록 보다 많은 통과수익을 얻게 될 것이다. 둘째, 천연가스, 석유 등 자원 확보 및 역내 거래 확대를 기대할 수 있다. 원활한 물류이동과 비용감축은 필연적으로 역내 거래를 활성화시킨다. 특히 한국의 입장에서 보면 시베리아産 천연가스, 석유 및 석탄 등 에너지자원은 물론 목재, 수산자원 등을 안정적으로 확보할 수 있는 길이 열리는 것이다. 또한 물류 환경개선에 따른 비용감축으로 당사국간의 교역과 투자가 촉진
우리나라는 지정학적으로 동북아대륙의 한반도 남단에 위치하여 육상 및 해상교통의 요충지에 있다. 그럼에도 불구하고 1945년 해방과 더불어 우리의 의사와는 무관하게 남북으로 분단되어 섬나라 아닌 섬나라와 같은 처지에 놓여 아시아 및 유럽 대륙으로의 물류이동의 제한과 그에 따른 시간과 비용이 필요 이상으로 발생해 온 것이 사실이다. 1991년도 구소련의 붕괴로 동구와 러시아를 비롯한 구소련 가맹공화국들은 시장경제로의 체제변화를 이룩하였다. 중국도 정치적으로는 사회주의 체제를 여전히 유지하고 있으나 경제적으로는 시장경제를 도입하여 급속한 경제성장을 이룩하고 있다. 이와 같이 탈냉전 시대의 도래와 국제사회의 지역 블록화 추세에 부응, 세계 유일의 분단국인 한반도에서도 탈냉전과 화해 협력의 무드가 조성돼 2000년 6월 평양에서 역사적인 남북정상회담이 개최된데 이어 2007년 10월 평양에서 제2차 남북정상회담이 개최된다. 이러한 남북한간 화해 협력의 가시적인 성과는 남북한 철도연결로 나타난다. 남북한 철도연결은 필연적으로 남북한간의 철도연결로만 귀착되는 것이 아니고 대륙철도와의 연결을 촉발하게 된다. 한반도에서 대륙으로의 철도노선 연결은 크게 4개 노선을 상정해 볼 수 있다. 먼저 두만강을 넘어 극동러시아와 시베리아를 경유하여 유럽으로 연결되는 노선과 압록강을 넘어 중국내륙을 거쳐 카자흐스탄과 러시아로 연결되는 노선, 역시 압록강을 지나 만주내륙을 경유 러시아로 연결되는 노선, 마찬가지로 압록강을 지난 후 일부 중국내륙 철도와 몽골철도를 경유 러시아로 연결되는 노선이 바로 그 것이다. 본 논문은 이 4개 노선 중 남.북.러 3국이 이미 원칙적인 합의를 하고, 러시아의 핫산과 함경북도 나진구간에 대한 철도 개보수 작업을 착수하기로 한 한반도종단철도 (TKR : Trans-Korea Railway)와 시베리아횡단철도(TSR : Trans-Siberian Railway)연결에 대한 연구를 중심으로 한다. TKR-TSR 연결에 대해 남.북.러 3국은 약간의 입장차이가 있으나 원칙적으로 상호 동의하고 있다. 러시아는 한국 자체의 물동량과 동남아 등지에서 발생하는 물동량이 부산 등 한국에서 환적되어 대륙으로 이동되는 물류를 TSR로 유치하는데 매우 적극적인 입장을 보이고 있다. 한국은 대륙철도와 한반도철도가 연결되어 활성화되는 것을 당연히 환영하고 적극적으로 추진할 입장이다. 하지만 무엇보다도 남북한철도연결과 이를 활성화하는 것이 우선이라는 입장이다. 남북한철도연결이 이루어지고 나면 쉽게 TSR 및 TCR (Trans - Chinese Railway)연결을 추진할 수 있을 것으로 보고, TSR과 TCR 중 어느 노선을 활용하는 것이 가장 유리한 지를 따져볼 일이다. 북한은 당초 대륙철도의 시발점을 북한지역으로 하여야 한다는 입장이었으나, 남한에서 발생하는 물동량 등이 자국을 통과할 경우 통과수익이 그 만금 클 것으로 보고, TKR-TSR 연결에 찬성하고 있다. 한편 물류이동에 대한 환경개선과 비용절감의 가장 효과적인 방법 중에 하나가 도로 및 철도 등 사회간접자본(SOC)의 확충이라고 볼 수 있다. 그런 의미에서 남북한간의 경의선과 동해선 철도복원, 이를 다시 TSR과 연결하여, 21세기 “철의 실크로드”를 구축하는 것이 물류비 감축과 물류이동 시간단축은 물론 이를 통한 시베리아 천연자원 개발 등 당사국간의 경제협력 활성화를 유발할 것이 분명하다. 또한 TKR-TSR 연결이 실현되면 우리에게는 대륙진출의 양대 통로 즉 러시아 연해주를 경유하는 방법과 중국 동북3성을 경유하는 방법 중 하나를 확보하는 셈이 되는 만큼 우리의 역량을 최대한으로 발휘하여 북한을 경유, 대륙철도와의 연결을 성취해야 할 입장이다. 그런 관점에서 TKR-TSR 연결이 물류운송상 미칠 파급효과와 당사국에 직접적으로 미칠 경제적 파급효과, 철도연결을 계기로 남.북.러 당사국간 경제협력 활성화 방안을 살펴보면 크게 다음과 같이 요약할 수 있다. 첫째, 물류비용을 감축하며 물류이동 시간을 크게 단축할 수 있다. 물류비 감축은 2005년도 기준으로 추정하면 약 1억3천만 달러 이상으로 나타난다. 부산에서 연해주로 해상운송을 할 경우 20피트 컨테이너 1대당 평균 1천 달러 상당의 운송비가 발생하며, 또한 부산에서 연해주간 해상운송의 기간도 2박3일 정도로 추정되기 때문에 TKR-TSR 연결이 이루어지면 물류비 감축과 물류이동 시간을 크게 단축할 수 있다. 유럽지역으로 물류이동 기간을 보면, 부산에서 모스크바까지는 약2주, 부산에서 베를린까지는 약10일 정도가 단축된다. 물류이동에 따른 화물통과 수익도 상당할 것으로 분석된다. 러시아는 물론 북한도 TKR-TSR 노선의 운영이 활성화되면 될 수록 보다 많은 통과수익을 얻게 될 것이다. 둘째, 천연가스, 석유 등 자원 확보 및 역내 거래 확대를 기대할 수 있다. 원활한 물류이동과 비용감축은 필연적으로 역내 거래를 활성화시킨다. 특히 한국의 입장에서 보면 시베리아産 천연가스, 석유 및 석탄 등 에너지자원은 물론 목재, 수산자원 등을 안정적으로 확보할 수 있는 길이 열리는 것이다. 또한 물류 환경개선에 따른 비용감축으로 당사국간의 교역과 투자가 촉진
Korea is located at the south of Korean peninsula which is vital for the land / maritime traffic. In 1945, the Korea was divided in two countries, North and South, and Republic of Korea (ROK) becomes 'Landed Island' and is restricted access of China and Russia. This situation creates logistics barri...
Korea is located at the south of Korean peninsula which is vital for the land / maritime traffic. In 1945, the Korea was divided in two countries, North and South, and Republic of Korea (ROK) becomes 'Landed Island' and is restricted access of China and Russia. This situation creates logistics barrier and over costs and time of logistics. The Soviet Union faces the end in 1991, and the members of The Soviet Union including Russia, Eastern European Countries and Central Asian Countries have established the system changes from socialism to capitalism. The Republic of China sustains socialism in political system, but she introduced the capitalism in economy system so that the China economy grows fast. Post Cold War Era and introduction of economic block helps both North Korea and South Korea, the only left divided countries in the world, to compromise and to cooperate each other in politically and economically so that the Both Korean Summits Meeting had held on June 2000, and this reconciliation and cooperation results the visible result, the connection of North-South Korea Railroad. The Railroad connection will drive the connection with the Trans Continental Railroad. We can image four basic railroad connection from Korean peninsula to the Trans Continental Railroad; 1. Tumen River - Far East Siberia - Siberia - Europe 2. Yalu River - Inland China - Kazakhstan - Russia 3. Yalu River - Manchuria - Russia 4. Yalu River - Inland China - Mongolia - Russia This Research mainly deals with the connections of both routes, the Trans-Korea Railway (TKR), which Both Korea and Russia establishes fundamental agreement and have repaired the railways of Hassan, Russia and Najin, North Korea, and the Trans-Siberian Railway. Both Korea and Russia establishes fundamental agreement of the connection of TKR-TSR although there are chances of coordination with the three countries. Russia throws many expectations on TSR Logistics because both Korea's railroad logistics and Southeast Asian maritime logistics can move to the Russia. Republic of Korea (South Korea, ROK) favors the connection of TKR and TSR with no doubt, but ROK requires the re-connection of Trans Korean Railroad First before the connection with TSR. After re-connection of TKR, the trail can connect with TSR and TCR (Trans - Chinese Railway) with little effort, and Korean government should consider the calculation of benefits between TSR and TCR. The North Korea claims that the Trans Continental Railroad should start from North Korean Territory, but it quickly changes their mind to Yes hence the North Korea found that the logistics comes from South Korea can become a great cash cow for the North Korea. In the other view point, one of the most effective method for logistics environmental improvement and cost cutting is the expansion of Social Objective Capital, such as traffic road and railroad, therefore the re-connection of Seoul-Uiju Line and East Coast Trail of Both Korea and further connection with TSR will visualize of the resurrection of "Steel Silkroad" of 21st century which can create low logistics cost, shorter transportation time, and economic cooperation such as Siberian Natural Resource development with related countries. TKR - TSR Connection will give two Korean Governments the chance to acquire two big channels to the Eurasia Continent, Far East Russia and Northeast China. To achieve those goal, the South Korea Government have to accomplish the re-connection of TKR. I can conclude the direct impact of TKR - TSR connection in the logistics and economic perspective, and the economic cooperation methods of the both Korean Government and Russia Government as followings; First, the rail connection will cut the logistics cost down and compress the transportation time. The Logistics cost cut down amount will be more than 130 million US dollar in the value of 2005. it is assumed that the logistics cost will be one thousand US Dollar for one 20-feet container by maritime transportation, in average, from Busan to Far East Russia and transportation period will be 72 hours, therefore TKR-TSR trail will decrease both the cost and the time of logistics. In case of European Transportation from Far East, the logistics period will shrink up to two weeks for Busan - Moscow trail and ten days for Busan - Berlin Trail and this will give fortune of logistics fee where the trail is passing. Not only Russia but also North Korea can earn much more benefits in TKR - TSR Logistics Operation. As it grows faster, both countries will be rich faster. Second, the rail connection can gives the expansion of natural resource acquisition such as natural gas and crude oil, and can gives intra-trading expansion. Vigorous logistics traffic and low cost makes huge volume of intra-trading. Especially South Korea can acquire great volumes of natural resources including energy resources such as Siberian natural gas, crude oil and coal, wood and seafood resources with continuing supply. The low logistics cost will expand the investment and trading of intra-trading countries. The rail connection will increase the trading and investment of Russia which has the economic prospering period because of High cost of crude oil, and Northeast Asia. Third, the rail connection will erect the economic block of Northeast Asian region. The increase of mutual investment and intra-trading will give more speed of Northeast Asia Economic Block Area. TKR - TSR connection will be the main artery of the integrated economic block for Korean peninsula, Northeastern three province of China including Heilungjiang, Jilin, and Liaoning Area, Siberia and Far East Russia Area and Japan will become one economic region. It is true that there are many obstacles for the integration of the economic block, but the TKR - TSR connection will reinforce the intra-trading relationship. Fourth, several countries will strengthen the the economic cooperation. TKR - TSR connection is based on the railroad
Korea is located at the south of Korean peninsula which is vital for the land / maritime traffic. In 1945, the Korea was divided in two countries, North and South, and Republic of Korea (ROK) becomes 'Landed Island' and is restricted access of China and Russia. This situation creates logistics barrier and over costs and time of logistics. The Soviet Union faces the end in 1991, and the members of The Soviet Union including Russia, Eastern European Countries and Central Asian Countries have established the system changes from socialism to capitalism. The Republic of China sustains socialism in political system, but she introduced the capitalism in economy system so that the China economy grows fast. Post Cold War Era and introduction of economic block helps both North Korea and South Korea, the only left divided countries in the world, to compromise and to cooperate each other in politically and economically so that the Both Korean Summits Meeting had held on June 2000, and this reconciliation and cooperation results the visible result, the connection of North-South Korea Railroad. The Railroad connection will drive the connection with the Trans Continental Railroad. We can image four basic railroad connection from Korean peninsula to the Trans Continental Railroad; 1. Tumen River - Far East Siberia - Siberia - Europe 2. Yalu River - Inland China - Kazakhstan - Russia 3. Yalu River - Manchuria - Russia 4. Yalu River - Inland China - Mongolia - Russia This Research mainly deals with the connections of both routes, the Trans-Korea Railway (TKR), which Both Korea and Russia establishes fundamental agreement and have repaired the railways of Hassan, Russia and Najin, North Korea, and the Trans-Siberian Railway. Both Korea and Russia establishes fundamental agreement of the connection of TKR-TSR although there are chances of coordination with the three countries. Russia throws many expectations on TSR Logistics because both Korea's railroad logistics and Southeast Asian maritime logistics can move to the Russia. Republic of Korea (South Korea, ROK) favors the connection of TKR and TSR with no doubt, but ROK requires the re-connection of Trans Korean Railroad First before the connection with TSR. After re-connection of TKR, the trail can connect with TSR and TCR (Trans - Chinese Railway) with little effort, and Korean government should consider the calculation of benefits between TSR and TCR. The North Korea claims that the Trans Continental Railroad should start from North Korean Territory, but it quickly changes their mind to Yes hence the North Korea found that the logistics comes from South Korea can become a great cash cow for the North Korea. In the other view point, one of the most effective method for logistics environmental improvement and cost cutting is the expansion of Social Objective Capital, such as traffic road and railroad, therefore the re-connection of Seoul-Uiju Line and East Coast Trail of Both Korea and further connection with TSR will visualize of the resurrection of "Steel Silkroad" of 21st century which can create low logistics cost, shorter transportation time, and economic cooperation such as Siberian Natural Resource development with related countries. TKR - TSR Connection will give two Korean Governments the chance to acquire two big channels to the Eurasia Continent, Far East Russia and Northeast China. To achieve those goal, the South Korea Government have to accomplish the re-connection of TKR. I can conclude the direct impact of TKR - TSR connection in the logistics and economic perspective, and the economic cooperation methods of the both Korean Government and Russia Government as followings; First, the rail connection will cut the logistics cost down and compress the transportation time. The Logistics cost cut down amount will be more than 130 million US dollar in the value of 2005. it is assumed that the logistics cost will be one thousand US Dollar for one 20-feet container by maritime transportation, in average, from Busan to Far East Russia and transportation period will be 72 hours, therefore TKR-TSR trail will decrease both the cost and the time of logistics. In case of European Transportation from Far East, the logistics period will shrink up to two weeks for Busan - Moscow trail and ten days for Busan - Berlin Trail and this will give fortune of logistics fee where the trail is passing. Not only Russia but also North Korea can earn much more benefits in TKR - TSR Logistics Operation. As it grows faster, both countries will be rich faster. Second, the rail connection can gives the expansion of natural resource acquisition such as natural gas and crude oil, and can gives intra-trading expansion. Vigorous logistics traffic and low cost makes huge volume of intra-trading. Especially South Korea can acquire great volumes of natural resources including energy resources such as Siberian natural gas, crude oil and coal, wood and seafood resources with continuing supply. The low logistics cost will expand the investment and trading of intra-trading countries. The rail connection will increase the trading and investment of Russia which has the economic prospering period because of High cost of crude oil, and Northeast Asia. Third, the rail connection will erect the economic block of Northeast Asian region. The increase of mutual investment and intra-trading will give more speed of Northeast Asia Economic Block Area. TKR - TSR connection will be the main artery of the integrated economic block for Korean peninsula, Northeastern three province of China including Heilungjiang, Jilin, and Liaoning Area, Siberia and Far East Russia Area and Japan will become one economic region. It is true that there are many obstacles for the integration of the economic block, but the TKR - TSR connection will reinforce the intra-trading relationship. Fourth, several countries will strengthen the the economic cooperation. TKR - TSR connection is based on the railroad
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