이 연구는 판타지 만화와 관련한 세 가지 질문과 그에 대한 답을 찾아가는 것으로 구성되어 있다. 첫 번째 질문은 ‘판타지 만화는 무엇인가’이다. 이 질문의 답을 찾기 위하여 우선 판타지가 다른 양식과 어떻게 다른지를 살펴보았다. 판타지는 없는 것을 있는 것으로 만들기 때문에, 구체적으로 형상화하는 능력이 중요하다. 그리고 판타지는 현실과 동떨어진 세계를 그리기 때문에 다른 사람과 공유하기 위해서는 보편적인 가치를 다루어야 한다. 판타지에는 개념을 구체적으로 형상화하는 특성이 있기 때문에, 종종 핵심적인 가치가 상징적으로 형상화된다. 또한, 판타지는 만들어지는 세계이기 때문에 작가의 세계관이 보다 잘 드러난다. 이러한 특징을 가지는 판타지 양식을 효과적이기 위해서는 상상력이 필요하다. 판타지에 필요한 상상력은 특히 구성적인 상상력으로, 그 안에는 인식적 상상력, 조응적 상상력, 초월적 상상력이 포함된다. 이 중 고차원적인 정신활동을 불러일으키는 초월적 상상력은 하나의 이미지 보다는 길이가 있는 서사를 통해 복합적인 이미지가 형성될 때에야 가능하다. 그 다음으로 만화가 판타지에 적합한지에 대해 살펴보았다. 만화는 비판과 풍자를 위한 ...
이 연구는 판타지 만화와 관련한 세 가지 질문과 그에 대한 답을 찾아가는 것으로 구성되어 있다. 첫 번째 질문은 ‘판타지 만화는 무엇인가’이다. 이 질문의 답을 찾기 위하여 우선 판타지가 다른 양식과 어떻게 다른지를 살펴보았다. 판타지는 없는 것을 있는 것으로 만들기 때문에, 구체적으로 형상화하는 능력이 중요하다. 그리고 판타지는 현실과 동떨어진 세계를 그리기 때문에 다른 사람과 공유하기 위해서는 보편적인 가치를 다루어야 한다. 판타지에는 개념을 구체적으로 형상화하는 특성이 있기 때문에, 종종 핵심적인 가치가 상징적으로 형상화된다. 또한, 판타지는 만들어지는 세계이기 때문에 작가의 세계관이 보다 잘 드러난다. 이러한 특징을 가지는 판타지 양식을 효과적이기 위해서는 상상력이 필요하다. 판타지에 필요한 상상력은 특히 구성적인 상상력으로, 그 안에는 인식적 상상력, 조응적 상상력, 초월적 상상력이 포함된다. 이 중 고차원적인 정신활동을 불러일으키는 초월적 상상력은 하나의 이미지 보다는 길이가 있는 서사를 통해 복합적인 이미지가 형성될 때에야 가능하다. 그 다음으로 만화가 판타지에 적합한지에 대해 살펴보았다. 만화는 비판과 풍자를 위한 캐리커처에서 보편성을 가지는 캐릭터의 발전을 이룬 카툰을 거쳐, 서사를 포함한 코믹스로 영역을 넓혀왔다. 이 중 코믹스는 이미지를 발전시킬 수 있는 서사를 품었기 때문에 판타지에 보다 적합하다. 다른 매체와의 비교에서 만화는 그림 이미지를 가지기 때문에 소설에 비해 구체적인 형상화 부분에서 강력하고, 사상을 보다 잘 담을 수 있는 글을 서사의 도구로 쓸 수 있기 때문에 게임에 비해 보다 질적인 상상력을 유발할 수 있다. 두 번째 질문은 ‘판타지가 이 시대에 각광받는 이유는 무엇인가’이다. 이 질문은 판타지가 마이너에 머물렀던 이전과 달리 문화의 전면으로 나서는 상황에 대한 것이다. 판타지가 인기 있는 이유는 우리 시대가 절대적인 사실이라는 개념을 배척하고 실재보다는 담론을 중요하게 생각하는 포스트모던의 시대이기 때문이다. 미래학자들은 21세기를 꿈의 시대로 표현한다. 기술력이 충분히 발달한 이후부터는 지식, 정보보다 이를 바탕으로 창조적인 미래를 만들어 갈 수 있는 상상력이 중요하다. 판타지가 인기 있는 또 다른 이유는 이러한 질적인 상상력을 활성화할 수 있는 판타지의 특성 때문이다. 세 번째 질문은 ‘판타지 만화가 이 시대에 의미 있는 것으로 존재하기 위해서는 어떠해야 할 것인가’이다. 판타지 만화는 창조적이고 긍정적인 상상력을 이끌어낼 수 있어야 한다. 이를 위해서는 성숙된 통찰력과 염감과 상상력을 가진 작가가 필요하다. 우리 시대에 이러한 비전을 가진 사람들을 통해 판타지 만화가 가진 잠재력이 모두 발현되기를 바란다.
이 연구는 판타지 만화와 관련한 세 가지 질문과 그에 대한 답을 찾아가는 것으로 구성되어 있다. 첫 번째 질문은 ‘판타지 만화는 무엇인가’이다. 이 질문의 답을 찾기 위하여 우선 판타지가 다른 양식과 어떻게 다른지를 살펴보았다. 판타지는 없는 것을 있는 것으로 만들기 때문에, 구체적으로 형상화하는 능력이 중요하다. 그리고 판타지는 현실과 동떨어진 세계를 그리기 때문에 다른 사람과 공유하기 위해서는 보편적인 가치를 다루어야 한다. 판타지에는 개념을 구체적으로 형상화하는 특성이 있기 때문에, 종종 핵심적인 가치가 상징적으로 형상화된다. 또한, 판타지는 만들어지는 세계이기 때문에 작가의 세계관이 보다 잘 드러난다. 이러한 특징을 가지는 판타지 양식을 효과적이기 위해서는 상상력이 필요하다. 판타지에 필요한 상상력은 특히 구성적인 상상력으로, 그 안에는 인식적 상상력, 조응적 상상력, 초월적 상상력이 포함된다. 이 중 고차원적인 정신활동을 불러일으키는 초월적 상상력은 하나의 이미지 보다는 길이가 있는 서사를 통해 복합적인 이미지가 형성될 때에야 가능하다. 그 다음으로 만화가 판타지에 적합한지에 대해 살펴보았다. 만화는 비판과 풍자를 위한 캐리커처에서 보편성을 가지는 캐릭터의 발전을 이룬 카툰을 거쳐, 서사를 포함한 코믹스로 영역을 넓혀왔다. 이 중 코믹스는 이미지를 발전시킬 수 있는 서사를 품었기 때문에 판타지에 보다 적합하다. 다른 매체와의 비교에서 만화는 그림 이미지를 가지기 때문에 소설에 비해 구체적인 형상화 부분에서 강력하고, 사상을 보다 잘 담을 수 있는 글을 서사의 도구로 쓸 수 있기 때문에 게임에 비해 보다 질적인 상상력을 유발할 수 있다. 두 번째 질문은 ‘판타지가 이 시대에 각광받는 이유는 무엇인가’이다. 이 질문은 판타지가 마이너에 머물렀던 이전과 달리 문화의 전면으로 나서는 상황에 대한 것이다. 판타지가 인기 있는 이유는 우리 시대가 절대적인 사실이라는 개념을 배척하고 실재보다는 담론을 중요하게 생각하는 포스트모던의 시대이기 때문이다. 미래학자들은 21세기를 꿈의 시대로 표현한다. 기술력이 충분히 발달한 이후부터는 지식, 정보보다 이를 바탕으로 창조적인 미래를 만들어 갈 수 있는 상상력이 중요하다. 판타지가 인기 있는 또 다른 이유는 이러한 질적인 상상력을 활성화할 수 있는 판타지의 특성 때문이다. 세 번째 질문은 ‘판타지 만화가 이 시대에 의미 있는 것으로 존재하기 위해서는 어떠해야 할 것인가’이다. 판타지 만화는 창조적이고 긍정적인 상상력을 이끌어낼 수 있어야 한다. 이를 위해서는 성숙된 통찰력과 염감과 상상력을 가진 작가가 필요하다. 우리 시대에 이러한 비전을 가진 사람들을 통해 판타지 만화가 가진 잠재력이 모두 발현되기를 바란다.
This study consists of three questions and their answers about fantasy comics. The first question is 'What is the fantasy comics?'. In order to find the answer, we examine the difference of the style of the fantasy between the fantasy comics and the other styles. Because fantasy changes what does no...
This study consists of three questions and their answers about fantasy comics. The first question is 'What is the fantasy comics?'. In order to find the answer, we examine the difference of the style of the fantasy between the fantasy comics and the other styles. Because fantasy changes what does not exist into what does exist, the ability to take shape is important. And also fantasy depicts the unreal world, so it is necessary to deal with the universal value in order to share with others. It often takes shape of the core value symbolically because fantasy has characteristics which take shape of the concept. And fantasy is a made-up world, it reveals the world view of the author well. Imagination is necessary to make effective the style of fantasy which has these characteristics. The imagination which fantasy needs is especially the constitutive imagination. it contains 'imagination of awareness', 'imagination of world ordering' and 'imagination of world making'. Among these, the transcendental imagination which arouses the high-leveled psychic activity makes it possible when the complex image is made through a long epic rather than an image. As the next step, I investigate whether 'manwha' is suitable for fantasy or not. Manwha has been extending its realm to comics which includes an epic through the cartoon which develops characters that have the universality out of the caricature for criticism and satire. The comics is suitable in fantasy because it contains an epic that can develop an image. In the comparison with other media, because manwha has a picture image, it is more powerful than the novel. And it can stimulate imagination more than a game because it can use, as a tool, words which can contain thought. The second question is 'why fantasy is in the limelight of lately people?'. This is about the situation that makes popular in culture, unlike the time when fantasy remains in minority. The reason why fantasy has popularity is because this is a post-modern age which excludes the concept that our age is an absolute reality and people think discourse is more important than existence. Futurists represent the 21st century as an age of dream. Until technology develops enough, Imagination which can develop the creative future based on knowledge and information is more important than them. The another reason why fantasy has popularity is that it has a characteristic which can activate the qualitative imagination. The third question is 'what can we do to make fantasy comics meaningful for our times?'. Fantasy manwha has to draw out the creative and positive imagination. For this, the author who has insight, inspiration, and imagination is needed. I hope that the potential that fantasy manwha has may manifest through people who have these ability and vision in our age.
This study consists of three questions and their answers about fantasy comics. The first question is 'What is the fantasy comics?'. In order to find the answer, we examine the difference of the style of the fantasy between the fantasy comics and the other styles. Because fantasy changes what does not exist into what does exist, the ability to take shape is important. And also fantasy depicts the unreal world, so it is necessary to deal with the universal value in order to share with others. It often takes shape of the core value symbolically because fantasy has characteristics which take shape of the concept. And fantasy is a made-up world, it reveals the world view of the author well. Imagination is necessary to make effective the style of fantasy which has these characteristics. The imagination which fantasy needs is especially the constitutive imagination. it contains 'imagination of awareness', 'imagination of world ordering' and 'imagination of world making'. Among these, the transcendental imagination which arouses the high-leveled psychic activity makes it possible when the complex image is made through a long epic rather than an image. As the next step, I investigate whether 'manwha' is suitable for fantasy or not. Manwha has been extending its realm to comics which includes an epic through the cartoon which develops characters that have the universality out of the caricature for criticism and satire. The comics is suitable in fantasy because it contains an epic that can develop an image. In the comparison with other media, because manwha has a picture image, it is more powerful than the novel. And it can stimulate imagination more than a game because it can use, as a tool, words which can contain thought. The second question is 'why fantasy is in the limelight of lately people?'. This is about the situation that makes popular in culture, unlike the time when fantasy remains in minority. The reason why fantasy has popularity is because this is a post-modern age which excludes the concept that our age is an absolute reality and people think discourse is more important than existence. Futurists represent the 21st century as an age of dream. Until technology develops enough, Imagination which can develop the creative future based on knowledge and information is more important than them. The another reason why fantasy has popularity is that it has a characteristic which can activate the qualitative imagination. The third question is 'what can we do to make fantasy comics meaningful for our times?'. Fantasy manwha has to draw out the creative and positive imagination. For this, the author who has insight, inspiration, and imagination is needed. I hope that the potential that fantasy manwha has may manifest through people who have these ability and vision in our age.
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