본 연구는 음식에 관한 부모들의 의식을 분석하여 유아의 생태적 식생활 개선에 새로운 방향을 제시하고 유아교육기관에서도 생태적 식생활 개선을 바르게 인식하는 계기를 마련하는데 목적을 둔다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 음식에 관한 부모의 인식은 어떠한가? 2. 음식에 관한 부모의 태도는 어떠한가? 3. 음식에 관한 부모의 행동은 어떠한가? 연구의 대상은 현재 자녀를 국·공립유치원, 사립유치원, 어린이집에 보내고 있는 광주광역시와 전라남도에 거주하는 학부모 685명을 대상으로 하였다. 연구...
본 연구는 음식에 관한 부모들의 의식을 분석하여 유아의 생태적 식생활 개선에 새로운 방향을 제시하고 유아교육기관에서도 생태적 식생활 개선을 바르게 인식하는 계기를 마련하는데 목적을 둔다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 음식에 관한 부모의 인식은 어떠한가? 2. 음식에 관한 부모의 태도는 어떠한가? 3. 음식에 관한 부모의 행동은 어떠한가? 연구의 대상은 현재 자녀를 국·공립유치원, 사립유치원, 어린이집에 보내고 있는 광주광역시와 전라남도에 거주하는 학부모 685명을 대상으로 하였다. 연구에 사용한 설문지는 이미옥(2003), 최필금(2004)이 작성한 질문지를 연구자가 연구 목적에 맞게 수정 보완하여 작성하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음식에 관한 부모의 의식을 살펴보면, 학력과 기관의 유형에서 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 학력에서는 음식에 관한 인식이, 기관의 유형에서는 음식에 관한 인식과 태도에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 음식에 관한 부모의 인식을 살펴보면, 학력에서는 ‘식품첨가물의 피해’, ‘아이들을 위협하는 환경’, ‘아침식사의 중요성’, ‘모유의 중요성’, ‘유아기의 음식습관의 중요성’과 ‘음식과 신체적, 정신적, 건강과의 관계’등에서 유의한 차이가 나타났으나 지역 간에는 유의한 차이가 없었다. 기관의 유형에서는 ‘음식과 질병’, ‘아이들을 위협하는 환경’, ‘유아기의 음식습관의 중요성’등에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 음식에 관한 부모의 태도를 살펴보면, 학력에서는 ‘제철재료’와 ‘유전자조작 확인’등에서 유의한 차이가 나타났으나 지역 간에는 유의한 차이가 없었다. 기관의 유형에서는 ‘제철재료’, ‘유전자조작 확인’, ‘식품의 성분과 재료’등에서 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 음식에 관한 부모의 행동을 살펴보면, 학력에서는 ‘식품첨가물의 사용을 줄인다’, ‘친환경농산물을 이용하여 음식을 만든다’, ‘전통음식 위주의 식사를 제공 한다’, 지역에서는 ‘식품첨가물의 사용을 줄인다’, ‘주로 잡곡밥을 먹는다’, ‘제철재료를 사용하여 요리 한다’, ‘간식은 자연식으로 제공한다’, ‘전통요리에 참여한다’, ‘친환경농산물을 이용하여 음식을 만든다’, 기관의 유형에서는 ‘제철재료를 사용하여 요리 한다’, ‘전통요리에 참여한다’, ‘친환경농산물을 이용하여 음식을 만든다’등에서 유의한 차이가 나타났다. 특히 음식에 관한 부모의 행동에서 학력, 지역, 기관의 유형별로 유의한 차이가 나타났기 때문에 이 연구를 통해 각 유아교육기관에서는 적극적인 자세로 행동적인 측면의 관심사를 잘 받아들여 생태적인 식생활과 관련된 내용들로 식단과 교육프로그램을 구성하여 유아들에게 제공해야 할 필요가 있다. 더불어 유아교육기관의 생태적인 식생활과 연계하여 생태부모교육을 실시한다면 가정에서도 유아의 생태적 식생활 개선에 큰 변화를 가져오게 될 것이다.
본 연구는 음식에 관한 부모들의 의식을 분석하여 유아의 생태적 식생활 개선에 새로운 방향을 제시하고 유아교육기관에서도 생태적 식생활 개선을 바르게 인식하는 계기를 마련하는데 목적을 둔다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 1. 음식에 관한 부모의 인식은 어떠한가? 2. 음식에 관한 부모의 태도는 어떠한가? 3. 음식에 관한 부모의 행동은 어떠한가? 연구의 대상은 현재 자녀를 국·공립유치원, 사립유치원, 어린이집에 보내고 있는 광주광역시와 전라남도에 거주하는 학부모 685명을 대상으로 하였다. 연구에 사용한 설문지는 이미옥(2003), 최필금(2004)이 작성한 질문지를 연구자가 연구 목적에 맞게 수정 보완하여 작성하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 음식에 관한 부모의 의식을 살펴보면, 학력과 기관의 유형에서 부분적으로 유의한 차이가 나타났다. 학력에서는 음식에 관한 인식이, 기관의 유형에서는 음식에 관한 인식과 태도에서 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 음식에 관한 부모의 인식을 살펴보면, 학력에서는 ‘식품첨가물의 피해’, ‘아이들을 위협하는 환경’, ‘아침식사의 중요성’, ‘모유의 중요성’, ‘유아기의 음식습관의 중요성’과 ‘음식과 신체적, 정신적, 건강과의 관계’등에서 유의한 차이가 나타났으나 지역 간에는 유의한 차이가 없었다. 기관의 유형에서는 ‘음식과 질병’, ‘아이들을 위협하는 환경’, ‘유아기의 음식습관의 중요성’등에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 음식에 관한 부모의 태도를 살펴보면, 학력에서는 ‘제철재료’와 ‘유전자조작 확인’등에서 유의한 차이가 나타났으나 지역 간에는 유의한 차이가 없었다. 기관의 유형에서는 ‘제철재료’, ‘유전자조작 확인’, ‘식품의 성분과 재료’등에서 유의한 차이가 나타났다. 넷째, 음식에 관한 부모의 행동을 살펴보면, 학력에서는 ‘식품첨가물의 사용을 줄인다’, ‘친환경농산물을 이용하여 음식을 만든다’, ‘전통음식 위주의 식사를 제공 한다’, 지역에서는 ‘식품첨가물의 사용을 줄인다’, ‘주로 잡곡밥을 먹는다’, ‘제철재료를 사용하여 요리 한다’, ‘간식은 자연식으로 제공한다’, ‘전통요리에 참여한다’, ‘친환경농산물을 이용하여 음식을 만든다’, 기관의 유형에서는 ‘제철재료를 사용하여 요리 한다’, ‘전통요리에 참여한다’, ‘친환경농산물을 이용하여 음식을 만든다’등에서 유의한 차이가 나타났다. 특히 음식에 관한 부모의 행동에서 학력, 지역, 기관의 유형별로 유의한 차이가 나타났기 때문에 이 연구를 통해 각 유아교육기관에서는 적극적인 자세로 행동적인 측면의 관심사를 잘 받아들여 생태적인 식생활과 관련된 내용들로 식단과 교육프로그램을 구성하여 유아들에게 제공해야 할 필요가 있다. 더불어 유아교육기관의 생태적인 식생활과 연계하여 생태부모교육을 실시한다면 가정에서도 유아의 생태적 식생활 개선에 큰 변화를 가져오게 될 것이다.
The purpose of this study are to analyze awareness of the parents with regard to diet, and offer new orientation to improve eating habits of children and provide the opportunity for the educational facilities of infants to get right. To attain these purposes the questions for this study are as follo...
The purpose of this study are to analyze awareness of the parents with regard to diet, and offer new orientation to improve eating habits of children and provide the opportunity for the educational facilities of infants to get right. To attain these purposes the questions for this study are as follows; First, what are the understandings of the parents on diet Second, what are the attitudes of the parents on diet Third, what are the behaviors of the parents on diet The subjects of the study were 685 parents residing in the city of Gwangju and southern Jeolla province whose children are currently attending taxpaid kindergarten, private kindergarten and children's homes. As study tools, questionnaires developed by Lee mi-ok(2003) and Choi pil-keom(2004) and partially modified by the researcher for study purposes. The findings are as follows. First, when we examine the differences of understandings between parents on diet, there were partly significant differences according to educational backgrounds and types of educational facilities. There were significant differences between understandings on diet according to educational backgrounds. There were significant differences in the lists of ‘understandings and attitudes’ according to the types of educational facilities. Second, when we examine the differences of perceptions between parents on diet, there were significant differences in the items of ‘harms of food additives’, ‘environments which threatens children’, ‘importance of breakfast’, ‘importance of mother’s milk’, ‘importance of eating habits in infancy’ and ‘relation to food and physical, mental health’. But there were no significant differences between regions. There were significant differences among types of educational facilities in relation to ‘food and disease’, ‘environments which threaten children’, ‘importance of eating habits’ in infancy. Third, when we examine the parents’ attitudes on diet, there were significant differences in the articles of ‘material of right season’ and ‘confirmation of operation of gene’ but there were no significant differences in relation to regions. There were significant differences between types of educational facilities in the items of ‘material of right season’, ‘confirmation of operation of gene’ and ‘components and material of food’. Forth, when we examine the parents’ behaviors about diet, there were significant differences in the articles of ‘decreasing use of food additives’, ‘food-making with green agricultural products’, ‘providing traditional food in relation to parents’ educational background. According to regions there were significant differences in the articles of ‘decreasing use of food additives’, ‘eating food with minor grains’, ‘providing natural food between meals’, ‘attending traditional food-making’ and ‘cooking with green agricultural products’. In relation to types of educational facilities there were significant differences in the items of ‘food-making with material of right season’, ‘attending traditional food-making’ and ‘food-making with green agricultural products’. The conclusion based on such study results is that in relation to parents’ behaviors on diet there were significant differences according to educational background, regions and types of educational facilities, administrator of kindergartens need to provide meals for children with menu and programs which help to improve ecological eating habits. Also if educational institutes of infants provide their parents educations in relation to ecological eating habits, there will be big changes in improving ecological eating habits of infants at home.
The purpose of this study are to analyze awareness of the parents with regard to diet, and offer new orientation to improve eating habits of children and provide the opportunity for the educational facilities of infants to get right. To attain these purposes the questions for this study are as follows; First, what are the understandings of the parents on diet Second, what are the attitudes of the parents on diet Third, what are the behaviors of the parents on diet The subjects of the study were 685 parents residing in the city of Gwangju and southern Jeolla province whose children are currently attending taxpaid kindergarten, private kindergarten and children's homes. As study tools, questionnaires developed by Lee mi-ok(2003) and Choi pil-keom(2004) and partially modified by the researcher for study purposes. The findings are as follows. First, when we examine the differences of understandings between parents on diet, there were partly significant differences according to educational backgrounds and types of educational facilities. There were significant differences between understandings on diet according to educational backgrounds. There were significant differences in the lists of ‘understandings and attitudes’ according to the types of educational facilities. Second, when we examine the differences of perceptions between parents on diet, there were significant differences in the items of ‘harms of food additives’, ‘environments which threatens children’, ‘importance of breakfast’, ‘importance of mother’s milk’, ‘importance of eating habits in infancy’ and ‘relation to food and physical, mental health’. But there were no significant differences between regions. There were significant differences among types of educational facilities in relation to ‘food and disease’, ‘environments which threaten children’, ‘importance of eating habits’ in infancy. Third, when we examine the parents’ attitudes on diet, there were significant differences in the articles of ‘material of right season’ and ‘confirmation of operation of gene’ but there were no significant differences in relation to regions. There were significant differences between types of educational facilities in the items of ‘material of right season’, ‘confirmation of operation of gene’ and ‘components and material of food’. Forth, when we examine the parents’ behaviors about diet, there were significant differences in the articles of ‘decreasing use of food additives’, ‘food-making with green agricultural products’, ‘providing traditional food in relation to parents’ educational background. According to regions there were significant differences in the articles of ‘decreasing use of food additives’, ‘eating food with minor grains’, ‘providing natural food between meals’, ‘attending traditional food-making’ and ‘cooking with green agricultural products’. In relation to types of educational facilities there were significant differences in the items of ‘food-making with material of right season’, ‘attending traditional food-making’ and ‘food-making with green agricultural products’. The conclusion based on such study results is that in relation to parents’ behaviors on diet there were significant differences according to educational background, regions and types of educational facilities, administrator of kindergartens need to provide meals for children with menu and programs which help to improve ecological eating habits. Also if educational institutes of infants provide their parents educations in relation to ecological eating habits, there will be big changes in improving ecological eating habits of infants at home.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.