본 연구는 사회복지공동모금의 운용에 관하여 실태를 분석하고 현재의 모금과 배분체계의 한계와 문제점을 개선할 수 있는 정책대안을 모색하는 것을 목적으로 한다.
선진국에서 이미 오래 전부터 실시해 온 공동모금제도를 우리나라도 1999년부터 도입하여 실시하고 있으며, 관주도형이 아니라 모금에서부터 배분에 이르기까지 민간이 자율적으로 결정하여 집행하는 이른바 민간사회복지의 시대가 열린 것이다. 사회가 급속히 변화하고 그 변화하는 만큼 급증하는 복지수요의 해결을 위해 최저생계지원은 공공부문이 해결하더라도 그 이상의 질이 높은 사회복지는 사회복지공동모금회와 사회복지기관들이 해결해야 할 과제로 남아 있다.
그렇지만 국가의 경제규모는 비대해졌지만 사회의 양극화 현상이 갈수록 심화되는 관계로 저소득층이 늘어나는 등 복지욕구는 증대 되는 데에 비해 국가가 추구하는 사회복지 준비는 이를 따라가지 못하고 있으며 집행 중에 있는 정책도 공급자와 수혜자간의 대상자 선정의 한계로 인해 민간차원의 질 높은 복지사회를 대비하기에는 풀어야 할 과제가 많은 실정이다.
이러한 문제의식에서 본 연구는 우리나라 사회복지공동모금의 운용에 관하여 현 운용 실태를 분석하기 위하여 모금(대상자), 배분, 조직이라는 세 측면으로 나누어 분석하고 모금(대상자)의 측면에서는 모금유형, 모금·홍보방법, 모금현황을 지표로, 배분 측면에서는 배분유형, 사업별 배분형태, 배분현황을 지표로 조직구조측면에서는 공동모금회의 조직구조, 중앙회·지회의 조직·구성, 정부·협의회와의 관계를 지표로 분석하였다. 한국의 사회복지공동모금 운용 현황에 대한 주요한 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 지역사회주민의 복지욕구를 충족시키기 위한 모금운동은 사회복지공동모금의 재정 운용의 안정성을 확보하여 사회복지 서비스 프로그램의 전문화 및 질적 수준을 한 단계 제고시킬 수 있다는 것과 지역사회주민들의 지역사회복지증진에 참여할 수 있는 기회를 제공하는 것이라 할 수 있다. 또한 재정의 어려움을 겪는 민간사회복지 시설, 기관들의 난립된 개별모금은 사회복지기관에 대한 불신, 무관심을 불러 올 위험성이 크므로 공동모금은 이같이 난립된 사회복지기관들을 재정립 하는데 그 의의를 두고 있다.
둘째, 사회복지서비스의 배분체계의 전문성이 제고 되어야 한다. 즉 지금처럼 비전문가에 의해 아무런 객관적 기준 없이 배분이 이루어진다면 중복 또는 누락되어 형평성의 문제를 발생시킬 수 있다. 따라서 전문지식이 있는 사회사업가들에 의해서 사회복지서비스와 함께 이루어질 수 있도록 해야 하며, 이를 위한 프로그램 개발 및 평가가 선행되어야 한다.
셋째, 사회복지공동모금 기금모금 규모가 급속히 성장함과 더불어 그에 따른 조직의 효과적이고 효율적인 경영이 요구된다. 사회복지공동모금회는 모금 및 배분 등 고유사업의 성장에 비해 사업의 질적인 면과 조직운영의 역량은 상대적으로 뒤떨어지며, 조직운영과 체계, 사업의 질, 구성원의 역량을 높여야 한다는 지적이 있다.
이러한 지표를 통해서 한국의 사회복지공동모금의 운용에 관한 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 논문의 목적에서도 밝혔듯이 급증하는 복지수요의 해결을 위해 최저생계지원은 공공부문이 해결하더라도 그 이상의 인간 ...
본 연구는 사회복지공동모금의 운용에 관하여 실태를 분석하고 현재의 모금과 배분체계의 한계와 문제점을 개선할 수 있는 정책대안을 모색하는 것을 목적으로 한다.
선진국에서 이미 오래 전부터 실시해 온 공동모금제도를 우리나라도 1999년부터 도입하여 실시하고 있으며, 관주도형이 아니라 모금에서부터 배분에 이르기까지 민간이 자율적으로 결정하여 집행하는 이른바 민간사회복지의 시대가 열린 것이다. 사회가 급속히 변화하고 그 변화하는 만큼 급증하는 복지수요의 해결을 위해 최저생계지원은 공공부문이 해결하더라도 그 이상의 질이 높은 사회복지는 사회복지공동모금회와 사회복지기관들이 해결해야 할 과제로 남아 있다.
그렇지만 국가의 경제규모는 비대해졌지만 사회의 양극화 현상이 갈수록 심화되는 관계로 저소득층이 늘어나는 등 복지욕구는 증대 되는 데에 비해 국가가 추구하는 사회복지 준비는 이를 따라가지 못하고 있으며 집행 중에 있는 정책도 공급자와 수혜자간의 대상자 선정의 한계로 인해 민간차원의 질 높은 복지사회를 대비하기에는 풀어야 할 과제가 많은 실정이다.
이러한 문제의식에서 본 연구는 우리나라 사회복지공동모금의 운용에 관하여 현 운용 실태를 분석하기 위하여 모금(대상자), 배분, 조직이라는 세 측면으로 나누어 분석하고 모금(대상자)의 측면에서는 모금유형, 모금·홍보방법, 모금현황을 지표로, 배분 측면에서는 배분유형, 사업별 배분형태, 배분현황을 지표로 조직구조측면에서는 공동모금회의 조직구조, 중앙회·지회의 조직·구성, 정부·협의회와의 관계를 지표로 분석하였다. 한국의 사회복지공동모금 운용 현황에 대한 주요한 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 지역사회주민의 복지욕구를 충족시키기 위한 모금운동은 사회복지공동모금의 재정 운용의 안정성을 확보하여 사회복지 서비스 프로그램의 전문화 및 질적 수준을 한 단계 제고시킬 수 있다는 것과 지역사회주민들의 지역사회복지증진에 참여할 수 있는 기회를 제공하는 것이라 할 수 있다. 또한 재정의 어려움을 겪는 민간사회복지 시설, 기관들의 난립된 개별모금은 사회복지기관에 대한 불신, 무관심을 불러 올 위험성이 크므로 공동모금은 이같이 난립된 사회복지기관들을 재정립 하는데 그 의의를 두고 있다.
둘째, 사회복지서비스의 배분체계의 전문성이 제고 되어야 한다. 즉 지금처럼 비전문가에 의해 아무런 객관적 기준 없이 배분이 이루어진다면 중복 또는 누락되어 형평성의 문제를 발생시킬 수 있다. 따라서 전문지식이 있는 사회사업가들에 의해서 사회복지서비스와 함께 이루어질 수 있도록 해야 하며, 이를 위한 프로그램 개발 및 평가가 선행되어야 한다.
셋째, 사회복지공동모금 기금모금 규모가 급속히 성장함과 더불어 그에 따른 조직의 효과적이고 효율적인 경영이 요구된다. 사회복지공동모금회는 모금 및 배분 등 고유사업의 성장에 비해 사업의 질적인 면과 조직운영의 역량은 상대적으로 뒤떨어지며, 조직운영과 체계, 사업의 질, 구성원의 역량을 높여야 한다는 지적이 있다.
이러한 지표를 통해서 한국의 사회복지공동모금의 운용에 관한 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 논문의 목적에서도 밝혔듯이 급증하는 복지수요의 해결을 위해 최저생계지원은 공공부문이 해결하더라도 그 이상의 인간 삶의 질을 높이기 위한 사회복지는 공동모금회와 사회복지기관들이 해결해야 할 부분인데 문헌연구를 통해 분석해 본 결과 사회복지공동모금회에서 모금한 금액 중 70%이상이 생계를 목적으로 대상자에게 전달되었다는 것은 사회복지의 삶의 질을 높이는 사업을 전개하기보다는 국가의 영역 일부분을 대행하는 전달기관으로서의 역할로서 이러한 문제점을 극복하기 위해서는 대상자선정→재화투입→재생산이 가능한 프로그램을 개발하여 효과성 있게 운영할 수 있도록 역할을 수행할 수 있어야 할 것이다.
둘째, 배분사업에 있어서 현재와 같은 비전문가 및 소수의 전문가 중심의 배분위원회 구성과 그에 의한 배분결정은 시민참여와 통제 원칙과는 배치되는 것이다. 합리적인 배분의 원칙에서 보면 배분된 서비스의 집행과 실행, 전략들에 대한 구상은 전문가 집단이 중심이 되는 것이 합리적이지만, 지역사회의 자원배분에 관한 의사결정 과정에는 모금에 영향을 미치는 집단, 일반시민, 합리적인 정치세력, 시민단체 등 다양한 결정 주체들에 의한 검토와 결정 과정들이 내포되는 것이 보다 합리적일 것이다.
셋째, 사회복지공동모금회의 역할에서 기업과의 적절한 협력관계를 형성하는 것이 정부와의 적절한 협력관계를 형성하는 것만큼이나 중요하게 대두 된다. 기업은 다양한 형태로 사회문제에 대한 참여 욕구를 갖고 있다.
현재의 기업기부 추세는 홍보형에서 투자형으로 진행되고 있는 실정이다. 따라서 사회복지공동모금회의 역할은 인적·물적 자원을 갖추어 지역사회 문제해결을 위한 적극적인 파트너 혹은 투자자로서 자세를 갖출 수 있게 하는데 있다. 사회복지공동모금회가 뚜렷한 대안 없이 현재와 같이 모금과 배분의 중재자로서 역할만 한다면 사회복지공동모금회는 기업기부 대상의 박애 시장에서 밀려나게 될 것이다.
넷째, 현재 우리나라의 연간 전체 모금시장(2006년도기준)의 규모는 대략 4,440억원으로서 사회복지공동모금회에서 기부금을 모금한 금액이 2,177억원으로서 50%수준에 이르러 이러한 추세로 계속 이어진다면 공동모금회를 제외한 다른 사회복지기관들의 모금활동이 위축되어 민간사회복지정책의 근간을 흔드는 사태를 생각해 볼 수 있으며, 사회복지공동모금회는 여러 사회복지단체와 경쟁관계가 아닌 유기적인 협조관계를 맺을 필요성이 제기된다.
본 연구는 사회복지공동모금의 운용에 관하여 실태를 분석하고 현재의 모금과 배분체계의 한계와 문제점을 개선할 수 있는 정책대안을 모색하는 것을 목적으로 한다.
선진국에서 이미 오래 전부터 실시해 온 공동모금제도를 우리나라도 1999년부터 도입하여 실시하고 있으며, 관주도형이 아니라 모금에서부터 배분에 이르기까지 민간이 자율적으로 결정하여 집행하는 이른바 민간사회복지의 시대가 열린 것이다. 사회가 급속히 변화하고 그 변화하는 만큼 급증하는 복지수요의 해결을 위해 최저생계지원은 공공부문이 해결하더라도 그 이상의 질이 높은 사회복지는 사회복지공동모금회와 사회복지기관들이 해결해야 할 과제로 남아 있다.
그렇지만 국가의 경제규모는 비대해졌지만 사회의 양극화 현상이 갈수록 심화되는 관계로 저소득층이 늘어나는 등 복지욕구는 증대 되는 데에 비해 국가가 추구하는 사회복지 준비는 이를 따라가지 못하고 있으며 집행 중에 있는 정책도 공급자와 수혜자간의 대상자 선정의 한계로 인해 민간차원의 질 높은 복지사회를 대비하기에는 풀어야 할 과제가 많은 실정이다.
이러한 문제의식에서 본 연구는 우리나라 사회복지공동모금의 운용에 관하여 현 운용 실태를 분석하기 위하여 모금(대상자), 배분, 조직이라는 세 측면으로 나누어 분석하고 모금(대상자)의 측면에서는 모금유형, 모금·홍보방법, 모금현황을 지표로, 배분 측면에서는 배분유형, 사업별 배분형태, 배분현황을 지표로 조직구조측면에서는 공동모금회의 조직구조, 중앙회·지회의 조직·구성, 정부·협의회와의 관계를 지표로 분석하였다. 한국의 사회복지공동모금 운용 현황에 대한 주요한 분석결과는 다음과 같다.
첫째, 지역사회주민의 복지욕구를 충족시키기 위한 모금운동은 사회복지공동모금의 재정 운용의 안정성을 확보하여 사회복지 서비스 프로그램의 전문화 및 질적 수준을 한 단계 제고시킬 수 있다는 것과 지역사회주민들의 지역사회복지증진에 참여할 수 있는 기회를 제공하는 것이라 할 수 있다. 또한 재정의 어려움을 겪는 민간사회복지 시설, 기관들의 난립된 개별모금은 사회복지기관에 대한 불신, 무관심을 불러 올 위험성이 크므로 공동모금은 이같이 난립된 사회복지기관들을 재정립 하는데 그 의의를 두고 있다.
둘째, 사회복지서비스의 배분체계의 전문성이 제고 되어야 한다. 즉 지금처럼 비전문가에 의해 아무런 객관적 기준 없이 배분이 이루어진다면 중복 또는 누락되어 형평성의 문제를 발생시킬 수 있다. 따라서 전문지식이 있는 사회사업가들에 의해서 사회복지서비스와 함께 이루어질 수 있도록 해야 하며, 이를 위한 프로그램 개발 및 평가가 선행되어야 한다.
셋째, 사회복지공동모금 기금모금 규모가 급속히 성장함과 더불어 그에 따른 조직의 효과적이고 효율적인 경영이 요구된다. 사회복지공동모금회는 모금 및 배분 등 고유사업의 성장에 비해 사업의 질적인 면과 조직운영의 역량은 상대적으로 뒤떨어지며, 조직운영과 체계, 사업의 질, 구성원의 역량을 높여야 한다는 지적이 있다.
이러한 지표를 통해서 한국의 사회복지공동모금의 운용에 관한 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 본 논문의 목적에서도 밝혔듯이 급증하는 복지수요의 해결을 위해 최저생계지원은 공공부문이 해결하더라도 그 이상의 인간 삶의 질을 높이기 위한 사회복지는 공동모금회와 사회복지기관들이 해결해야 할 부분인데 문헌연구를 통해 분석해 본 결과 사회복지공동모금회에서 모금한 금액 중 70%이상이 생계를 목적으로 대상자에게 전달되었다는 것은 사회복지의 삶의 질을 높이는 사업을 전개하기보다는 국가의 영역 일부분을 대행하는 전달기관으로서의 역할로서 이러한 문제점을 극복하기 위해서는 대상자선정→재화투입→재생산이 가능한 프로그램을 개발하여 효과성 있게 운영할 수 있도록 역할을 수행할 수 있어야 할 것이다.
둘째, 배분사업에 있어서 현재와 같은 비전문가 및 소수의 전문가 중심의 배분위원회 구성과 그에 의한 배분결정은 시민참여와 통제 원칙과는 배치되는 것이다. 합리적인 배분의 원칙에서 보면 배분된 서비스의 집행과 실행, 전략들에 대한 구상은 전문가 집단이 중심이 되는 것이 합리적이지만, 지역사회의 자원배분에 관한 의사결정 과정에는 모금에 영향을 미치는 집단, 일반시민, 합리적인 정치세력, 시민단체 등 다양한 결정 주체들에 의한 검토와 결정 과정들이 내포되는 것이 보다 합리적일 것이다.
셋째, 사회복지공동모금회의 역할에서 기업과의 적절한 협력관계를 형성하는 것이 정부와의 적절한 협력관계를 형성하는 것만큼이나 중요하게 대두 된다. 기업은 다양한 형태로 사회문제에 대한 참여 욕구를 갖고 있다.
현재의 기업기부 추세는 홍보형에서 투자형으로 진행되고 있는 실정이다. 따라서 사회복지공동모금회의 역할은 인적·물적 자원을 갖추어 지역사회 문제해결을 위한 적극적인 파트너 혹은 투자자로서 자세를 갖출 수 있게 하는데 있다. 사회복지공동모금회가 뚜렷한 대안 없이 현재와 같이 모금과 배분의 중재자로서 역할만 한다면 사회복지공동모금회는 기업기부 대상의 박애 시장에서 밀려나게 될 것이다.
넷째, 현재 우리나라의 연간 전체 모금시장(2006년도기준)의 규모는 대략 4,440억원으로서 사회복지공동모금회에서 기부금을 모금한 금액이 2,177억원으로서 50%수준에 이르러 이러한 추세로 계속 이어진다면 공동모금회를 제외한 다른 사회복지기관들의 모금활동이 위축되어 민간사회복지정책의 근간을 흔드는 사태를 생각해 볼 수 있으며, 사회복지공동모금회는 여러 사회복지단체와 경쟁관계가 아닌 유기적인 협조관계를 맺을 필요성이 제기된다.
The purpose of this study is to analyze the actual condition on the application of social-welfare community chest and to seek for a policy plan of being able to improve the limitations and problems about the current collection and distribution system of chest.
The community chest, which has been alr...
The purpose of this study is to analyze the actual condition on the application of social-welfare community chest and to seek for a policy plan of being able to improve the limitations and problems about the current collection and distribution system of chest.
The community chest, which has been already carried out from long before in the advanced countries, was introduced in 1999 and is being carried out even in our country. And, the era of the so-called private social welfare was opened, in which the private sector autonomously decides and executes from collection to distribution in chest, not the government-initiative type. As society is rapidly changing, the public sector solves the minimum living support in order to solve the welfare demands that are rapidly increasing as much as its change. However, the high-quality social welfare more than it is left as the assignment that will need to be solved by the Social-welfare Community Chest Association and the Social Welfare institutions.
Still, the nation's economic scale became fat, but the phenomenon of social polarization is getting deepened. Thus, compared to a rise in welfare demands such as low-income brackets, the preparation for social welfare, for which the nation seeks, is failing to follow this. And, even the policy under execution is in the real situation of having many assignments, which will need to be solved, in preparation for the high-quality welfare society in the private dimension due to the limitation to selecting subjects between supplier and beneficiary.
In this critical mind, this study analyzed the application of our country's social-welfare community chest by dividing into three aspects such as chest(subjects), distribution, and organization in order to analyze the actual condition of the current application. It analyzed by having the index as chest type, method of chest & publicity, and present status of chest in the aspect of chest(subjects), as type of distribution, type of distribution by project, and present status of distribution in the aspect of distribution, and as organizational structure of community chest association, organization & structure in central association and branch, and relationship between the government and the council in the aspect of organizational structure. And, the following are the main analysis results on the present status of application in Korea's social-welfare community chest.
First, the movement of chest in order to satisfy the welfare needs of the community residents can be said to be what can reinforce one-step further the specialization and the qualitative level in the social-welfare service program by securing the stability of applying financial affairs in the social-welfare community chest, and what offers an opportunity that can allow community residents to possibly participate in the community welfare promotion. Also, the individual chest flooded with private social-welfare facilities and institutions, which have difficulty in financing, has a high risk that will cause distrust and indifference to the social-welfare institution. Thus, the community chest has its significance as re-establishing such flooded social-welfare institutions.
Second, the specialization in a system of distributing the social-welfare services needs to be stepped up. In other words, given being distributed as now without any objective criteria by non-specialist, it will be overlapped or omitted, thus a problem of equity may be produced. Accordingly, it needs to be allowed to be performed together with social-welfare service by social workers who have professional knowledge. And, the development and evaluation of a program for this should be preceded.
Third, along with a rapid growth in the scale of collecting donations in the social-welfare community chest, the effective and efficient management in organization according to it is required. There is indication that the social-welfare community chest association relatively lags behind the qualitative aspect in the project and the capability in the organizational operation compared to growth in the peculiar project such as chest and distribution, and needs to increase the organizational operation and system, quality in the project, and members' ability.
Through this index, the following are the main results on the application of social-welfare community chest in Korea.
First, as having been clarified in the purpose of this study, even if the minimum living support is solved by the public sector in order to solve the welfare demands of rapidly increasing, the social welfare aiming to increase the quality of a human being's life more than it is the part that will need to be solved by the community chest association and the social-welfare institutions. And, as a result of analyzing through literature research, what more than 70% out of the amount collected by the social-welfare community chest association was delivered to the subjects for the purpose of the livelihood, is a role as the delivery institution that acts as some part in the national sphere, rather than developing project of lifting quality of life in social welfare. Thus, in order to overcome this problem, a role will need to be performed in order to be operated effectively by developing a program available for selecting subjects→injecting wealth→ re-producing.
Second, regarding the project of distribution, the formation of distribution committee and the decision of distribution according to it centering on non-expert and a small number of specialists as now are contrary to the civil participation and the control principle. Given seeing the principle of rational distribution, the execution and implementation in the distributed service, and the conception of strategies are reasonable to be focused on the expert group. However, in the decision-making process on the resource distribution in community, it will be more rational to be included the processes of examination and decision by diverse decision entities such as group, general citizen, reasonable political power, and civic group, which have influence upon chest.
Third, in the role of social-welfare community chest, forming the proper cooperative relationship with the company is importantly emerged as much as forming the proper cooperative relationship with the government. The company has a desire for participating in the social issue in diverse forms.
The current corporate-donation tendency is the real situation that is being progressed from publicity type to investment type. Accordingly, the role of the social-welfare community chest association is to be equipped with human and physical resources, thereby allowing it to possibly have the attitude as a positive partner or investor for solving the problem of community. If the social-welfare community chest association plays a role only as the mediator in chest and distribution as now without clear alternative plan, the social-welfare community chest association will come to be ousted from the charity market in the target of the corporate contributions.
Fourth, as the scale of the annually whole chest market currently in our country (as of 2006) is approximately 444 billion won, the amount, which was collected the donations by the social-welfare community chest association is 217.7 billion won, thereby amounting to 50% level. Thus, given continuing to be followed this tendency, other social-welfare institutions except the community chest association is shrunk the chest activity, thereby being able to try to think of a situation that shakes the root of the private social welfare policy. And, the social-welfare community chest is raised the necessity that will have the organic cooperative relationship with several social welfare groups, not competing relationship.
The purpose of this study is to analyze the actual condition on the application of social-welfare community chest and to seek for a policy plan of being able to improve the limitations and problems about the current collection and distribution system of chest.
The community chest, which has been already carried out from long before in the advanced countries, was introduced in 1999 and is being carried out even in our country. And, the era of the so-called private social welfare was opened, in which the private sector autonomously decides and executes from collection to distribution in chest, not the government-initiative type. As society is rapidly changing, the public sector solves the minimum living support in order to solve the welfare demands that are rapidly increasing as much as its change. However, the high-quality social welfare more than it is left as the assignment that will need to be solved by the Social-welfare Community Chest Association and the Social Welfare institutions.
Still, the nation's economic scale became fat, but the phenomenon of social polarization is getting deepened. Thus, compared to a rise in welfare demands such as low-income brackets, the preparation for social welfare, for which the nation seeks, is failing to follow this. And, even the policy under execution is in the real situation of having many assignments, which will need to be solved, in preparation for the high-quality welfare society in the private dimension due to the limitation to selecting subjects between supplier and beneficiary.
In this critical mind, this study analyzed the application of our country's social-welfare community chest by dividing into three aspects such as chest(subjects), distribution, and organization in order to analyze the actual condition of the current application. It analyzed by having the index as chest type, method of chest & publicity, and present status of chest in the aspect of chest(subjects), as type of distribution, type of distribution by project, and present status of distribution in the aspect of distribution, and as organizational structure of community chest association, organization & structure in central association and branch, and relationship between the government and the council in the aspect of organizational structure. And, the following are the main analysis results on the present status of application in Korea's social-welfare community chest.
First, the movement of chest in order to satisfy the welfare needs of the community residents can be said to be what can reinforce one-step further the specialization and the qualitative level in the social-welfare service program by securing the stability of applying financial affairs in the social-welfare community chest, and what offers an opportunity that can allow community residents to possibly participate in the community welfare promotion. Also, the individual chest flooded with private social-welfare facilities and institutions, which have difficulty in financing, has a high risk that will cause distrust and indifference to the social-welfare institution. Thus, the community chest has its significance as re-establishing such flooded social-welfare institutions.
Second, the specialization in a system of distributing the social-welfare services needs to be stepped up. In other words, given being distributed as now without any objective criteria by non-specialist, it will be overlapped or omitted, thus a problem of equity may be produced. Accordingly, it needs to be allowed to be performed together with social-welfare service by social workers who have professional knowledge. And, the development and evaluation of a program for this should be preceded.
Third, along with a rapid growth in the scale of collecting donations in the social-welfare community chest, the effective and efficient management in organization according to it is required. There is indication that the social-welfare community chest association relatively lags behind the qualitative aspect in the project and the capability in the organizational operation compared to growth in the peculiar project such as chest and distribution, and needs to increase the organizational operation and system, quality in the project, and members' ability.
Through this index, the following are the main results on the application of social-welfare community chest in Korea.
First, as having been clarified in the purpose of this study, even if the minimum living support is solved by the public sector in order to solve the welfare demands of rapidly increasing, the social welfare aiming to increase the quality of a human being's life more than it is the part that will need to be solved by the community chest association and the social-welfare institutions. And, as a result of analyzing through literature research, what more than 70% out of the amount collected by the social-welfare community chest association was delivered to the subjects for the purpose of the livelihood, is a role as the delivery institution that acts as some part in the national sphere, rather than developing project of lifting quality of life in social welfare. Thus, in order to overcome this problem, a role will need to be performed in order to be operated effectively by developing a program available for selecting subjects→injecting wealth→ re-producing.
Second, regarding the project of distribution, the formation of distribution committee and the decision of distribution according to it centering on non-expert and a small number of specialists as now are contrary to the civil participation and the control principle. Given seeing the principle of rational distribution, the execution and implementation in the distributed service, and the conception of strategies are reasonable to be focused on the expert group. However, in the decision-making process on the resource distribution in community, it will be more rational to be included the processes of examination and decision by diverse decision entities such as group, general citizen, reasonable political power, and civic group, which have influence upon chest.
Third, in the role of social-welfare community chest, forming the proper cooperative relationship with the company is importantly emerged as much as forming the proper cooperative relationship with the government. The company has a desire for participating in the social issue in diverse forms.
The current corporate-donation tendency is the real situation that is being progressed from publicity type to investment type. Accordingly, the role of the social-welfare community chest association is to be equipped with human and physical resources, thereby allowing it to possibly have the attitude as a positive partner or investor for solving the problem of community. If the social-welfare community chest association plays a role only as the mediator in chest and distribution as now without clear alternative plan, the social-welfare community chest association will come to be ousted from the charity market in the target of the corporate contributions.
Fourth, as the scale of the annually whole chest market currently in our country (as of 2006) is approximately 444 billion won, the amount, which was collected the donations by the social-welfare community chest association is 217.7 billion won, thereby amounting to 50% level. Thus, given continuing to be followed this tendency, other social-welfare institutions except the community chest association is shrunk the chest activity, thereby being able to try to think of a situation that shakes the root of the private social welfare policy. And, the social-welfare community chest is raised the necessity that will have the organic cooperative relationship with several social welfare groups, not competing relationship.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.