본 연구는 사회복지 전공 학생들의 전문직 정체성에 영향을 주는 요인들을 밝혀내고, 그 요인들의 전문직 정체성에 대한 영향력을 파악하는 것을 주목적으로 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 전문직 정체성에 영향을 미치는 요인으로 전문직 특성 인식과 사회복지 필수과목에 대한 교육이해만족도를 선정하였으며, 전문성 강화를 위한 사회복지 교육의 중요성도 모색하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 10개의 대학에서 임의 표집한 사회복지학과에 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하여 통계분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자들의 개인적인 특성은 다음과 같이 요약할 수 있다. 사회복지를 전공하는 학생들 중 여성이 전체의 80.4%를 차지하고 있고, 연령분포는 20대와 30대의 비율이 압도적으로 높게 나타났으며, 일반대학원과 특수대학원 재학생중 학부 때 사회복지를 전공하지 않은 비전공자 학생들은19.1%로 나타났다. 그리고 현재 사회복지를 전공하고 있으면서 실무를 하고 있는 사람들은 전체의 12.9%이다. 본 연구결과 조사대상자들의 일반적 특성 즉, 연령, 성별, 종교, 실무여부, 학부전공, 학교형태는 전문직 정체성에 대하여 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 사회복지 교육(필수과목)은 일반적인 예상과는 달리 사회복지기초학문이외에 전문직 정체성 형성에 그다지 큰 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 일반적으로 전공교육이 사회복지 전문직 정체성 형성에 중요한 요인으로 작용할 것이라는 예상과는 반대되는 것으로 이는 곧 현재 대학에서 진행되고 있는 사회복지 교육이 전문직 정체성 형성에는 별다른 기여를 하고 있지 못하다는 것으로도 해석할 수 있겠다. 따라서 사회복지 전문교육의 개선 필요성이 강조되어져야 할 것이다. 셋째, 조사대상자들의 전문직 특성인식은 3.65(5점 만점 기준)점의 높은 전문직 특성인식 수준을 보였다. 전문직 특성인식의 5가지 하부영역 중에서 가장 높은 상관관계를 보인 것은 전문적 권위(3.93)으로 가장 높은 설명력을 보였으며 기존의 선행연구들과 마찬가지로 전문직 특성 인식 정도가 높아지면 전문직 정체성도 높아진다는 결과를 알 수 있었다. 넷째, 전문직 정체성에 영향을 미치는 요인들 중 전문직 정체성의 하위항목간의 상관관계를 살펴보면 행동의 준거로서의 전문조직의 활용이 자율성에 대한 신념(r=454)과 함께 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 그리고 사회복지 필수 과목 중 ...
본 연구는 사회복지 전공 학생들의 전문직 정체성에 영향을 주는 요인들을 밝혀내고, 그 요인들의 전문직 정체성에 대한 영향력을 파악하는 것을 주목적으로 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 전문직 정체성에 영향을 미치는 요인으로 전문직 특성 인식과 사회복지 필수과목에 대한 교육이해만족도를 선정하였으며, 전문성 강화를 위한 사회복지 교육의 중요성도 모색하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 10개의 대학에서 임의 표집한 사회복지학과에 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하여 통계분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자들의 개인적인 특성은 다음과 같이 요약할 수 있다. 사회복지를 전공하는 학생들 중 여성이 전체의 80.4%를 차지하고 있고, 연령분포는 20대와 30대의 비율이 압도적으로 높게 나타났으며, 일반대학원과 특수대학원 재학생중 학부 때 사회복지를 전공하지 않은 비전공자 학생들은19.1%로 나타났다. 그리고 현재 사회복지를 전공하고 있으면서 실무를 하고 있는 사람들은 전체의 12.9%이다. 본 연구결과 조사대상자들의 일반적 특성 즉, 연령, 성별, 종교, 실무여부, 학부전공, 학교형태는 전문직 정체성에 대하여 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 사회복지 교육(필수과목)은 일반적인 예상과는 달리 사회복지기초학문이외에 전문직 정체성 형성에 그다지 큰 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 일반적으로 전공교육이 사회복지 전문직 정체성 형성에 중요한 요인으로 작용할 것이라는 예상과는 반대되는 것으로 이는 곧 현재 대학에서 진행되고 있는 사회복지 교육이 전문직 정체성 형성에는 별다른 기여를 하고 있지 못하다는 것으로도 해석할 수 있겠다. 따라서 사회복지 전문교육의 개선 필요성이 강조되어져야 할 것이다. 셋째, 조사대상자들의 전문직 특성인식은 3.65(5점 만점 기준)점의 높은 전문직 특성인식 수준을 보였다. 전문직 특성인식의 5가지 하부영역 중에서 가장 높은 상관관계를 보인 것은 전문적 권위(3.93)으로 가장 높은 설명력을 보였으며 기존의 선행연구들과 마찬가지로 전문직 특성 인식 정도가 높아지면 전문직 정체성도 높아진다는 결과를 알 수 있었다. 넷째, 전문직 정체성에 영향을 미치는 요인들 중 전문직 정체성의 하위항목간의 상관관계를 살펴보면 행동의 준거로서의 전문조직의 활용이 자율성에 대한 신념(r=454)과 함께 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 그리고 사회복지 필수 과목 중 인간행동과 사회환경, 그리고 사회복지 조사론이 전문직 정체성에 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 크게 유의미한 수치로써 나타나지는 않았지만 거시적인 사회복지 정책과 제도 영역보다 사회복지 실천과 기초 영역이 보다 전문직 정체성에 영향을 주고 있다는 것을 유추할 수 있다. 이상의 연구결과를 종합하여 볼 때, 본 함의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구 결과 사회복지 전문교육은 학부의 형태 전문대, 4년제 대학교, 일반대학원, 특수대학원의 재학에 따라 전문직 정체성의 차이가 있을 거라는 예상과는 달리 전문직 정체성의 형성에 별다른 기여를 하지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 사회복지 전문교육이 전문직 정체성 형성에 중요한 요인으로 작용할 것이라는 가설과 반대되는 것으로 현 사회복지 교육에 대한 개선 방안에 대해 언급 할 필요성이 있다. 대학에서의 사회복지교육의 목표는 크게 두 가지라고 볼 수 있다. 하나는 사회복지실천 현장에서 활동할 전문가를 양성하는 것이고, 다른 하나는 사회복지 연구자 혹은 교육자를 양성하는 것이다. 현재 우리나라에서 제공되는 사회복지 교육에서는 학사, 석사, 박사과정의 교육목표가 명확하지 않아 교과과목이나 교과내용이 많이 중복되고, 교수의 양적·질적 한계로 교육내용도 부실하기 때문에 각 과정의 졸업자의 역할이 불명확하다. 이러한 현실을 볼 때 각 과정의 사회복지 교육의 역할분담이 적절하고 명확하게 이루어져야 할 필요성이 높다고 하겠다. 둘째, 우리나라 사회복지의 전문직 정체성 문제로서 사회복지직이 사회로부터 전문직으로 인정을 받기 위해서 무엇보다 사회복지의 기술을 뒷받침하는 이론의 정립이 시급하다고 볼 수 있다. 사회복지직이 전문직으로 인정을 받기 위해서는 끊임없이 변화하는 실천현장의 대상과 욕구를 과학적인 방법으로 파악하고, 새로운 가치를 추구하며, 사회복지만의 이론과 실천기법들을 개발하는 연구자의 양성과 실천현장과 연구조사기능의 연계의 필요성을 강조하여 사회복지직의 정체성을 제고시킬 수 있도록 실천영역 뿐만 아닌 학계의 협력이 함께 있어야 할 것이다.
본 연구는 사회복지 전공 학생들의 전문직 정체성에 영향을 주는 요인들을 밝혀내고, 그 요인들의 전문직 정체성에 대한 영향력을 파악하는 것을 주목적으로 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 전문직 정체성에 영향을 미치는 요인으로 전문직 특성 인식과 사회복지 필수과목에 대한 교육이해만족도를 선정하였으며, 전문성 강화를 위한 사회복지 교육의 중요성도 모색하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구는 10개의 대학에서 임의 표집한 사회복지학과에 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하여 통계분석을 실시하였다. 이를 바탕으로 한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 조사대상자들의 개인적인 특성은 다음과 같이 요약할 수 있다. 사회복지를 전공하는 학생들 중 여성이 전체의 80.4%를 차지하고 있고, 연령분포는 20대와 30대의 비율이 압도적으로 높게 나타났으며, 일반대학원과 특수대학원 재학생중 학부 때 사회복지를 전공하지 않은 비전공자 학생들은19.1%로 나타났다. 그리고 현재 사회복지를 전공하고 있으면서 실무를 하고 있는 사람들은 전체의 12.9%이다. 본 연구결과 조사대상자들의 일반적 특성 즉, 연령, 성별, 종교, 실무여부, 학부전공, 학교형태는 전문직 정체성에 대하여 유의미한 차이는 없는 것으로 나타났다. 둘째, 사회복지 교육(필수과목)은 일반적인 예상과는 달리 사회복지기초학문이외에 전문직 정체성 형성에 그다지 큰 영향을 주지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 일반적으로 전공교육이 사회복지 전문직 정체성 형성에 중요한 요인으로 작용할 것이라는 예상과는 반대되는 것으로 이는 곧 현재 대학에서 진행되고 있는 사회복지 교육이 전문직 정체성 형성에는 별다른 기여를 하고 있지 못하다는 것으로도 해석할 수 있겠다. 따라서 사회복지 전문교육의 개선 필요성이 강조되어져야 할 것이다. 셋째, 조사대상자들의 전문직 특성인식은 3.65(5점 만점 기준)점의 높은 전문직 특성인식 수준을 보였다. 전문직 특성인식의 5가지 하부영역 중에서 가장 높은 상관관계를 보인 것은 전문적 권위(3.93)으로 가장 높은 설명력을 보였으며 기존의 선행연구들과 마찬가지로 전문직 특성 인식 정도가 높아지면 전문직 정체성도 높아진다는 결과를 알 수 있었다. 넷째, 전문직 정체성에 영향을 미치는 요인들 중 전문직 정체성의 하위항목간의 상관관계를 살펴보면 행동의 준거로서의 전문조직의 활용이 자율성에 대한 신념(r=454)과 함께 높은 상관관계를 갖는 것으로 나타났다. 그리고 사회복지 필수 과목 중 인간행동과 사회환경, 그리고 사회복지 조사론이 전문직 정체성에 영향을 미친다는 결과가 나타났다. 크게 유의미한 수치로써 나타나지는 않았지만 거시적인 사회복지 정책과 제도 영역보다 사회복지 실천과 기초 영역이 보다 전문직 정체성에 영향을 주고 있다는 것을 유추할 수 있다. 이상의 연구결과를 종합하여 볼 때, 본 함의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구 결과 사회복지 전문교육은 학부의 형태 전문대, 4년제 대학교, 일반대학원, 특수대학원의 재학에 따라 전문직 정체성의 차이가 있을 거라는 예상과는 달리 전문직 정체성의 형성에 별다른 기여를 하지 못하는 것으로 나타났다. 이러한 결과는 사회복지 전문교육이 전문직 정체성 형성에 중요한 요인으로 작용할 것이라는 가설과 반대되는 것으로 현 사회복지 교육에 대한 개선 방안에 대해 언급 할 필요성이 있다. 대학에서의 사회복지교육의 목표는 크게 두 가지라고 볼 수 있다. 하나는 사회복지실천 현장에서 활동할 전문가를 양성하는 것이고, 다른 하나는 사회복지 연구자 혹은 교육자를 양성하는 것이다. 현재 우리나라에서 제공되는 사회복지 교육에서는 학사, 석사, 박사과정의 교육목표가 명확하지 않아 교과과목이나 교과내용이 많이 중복되고, 교수의 양적·질적 한계로 교육내용도 부실하기 때문에 각 과정의 졸업자의 역할이 불명확하다. 이러한 현실을 볼 때 각 과정의 사회복지 교육의 역할분담이 적절하고 명확하게 이루어져야 할 필요성이 높다고 하겠다. 둘째, 우리나라 사회복지의 전문직 정체성 문제로서 사회복지직이 사회로부터 전문직으로 인정을 받기 위해서 무엇보다 사회복지의 기술을 뒷받침하는 이론의 정립이 시급하다고 볼 수 있다. 사회복지직이 전문직으로 인정을 받기 위해서는 끊임없이 변화하는 실천현장의 대상과 욕구를 과학적인 방법으로 파악하고, 새로운 가치를 추구하며, 사회복지만의 이론과 실천기법들을 개발하는 연구자의 양성과 실천현장과 연구조사기능의 연계의 필요성을 강조하여 사회복지직의 정체성을 제고시킬 수 있도록 실천영역 뿐만 아닌 학계의 협력이 함께 있어야 할 것이다.
The purpose of this study is to explore various factors which affect a professional identity among students in social welfare major and understand how much these factors influence a formation of the identity. To achieve the above research purpose, it has been taken that influential factors for the f...
The purpose of this study is to explore various factors which affect a professional identity among students in social welfare major and understand how much these factors influence a formation of the identity. To achieve the above research purpose, it has been taken that influential factors for the formation of the professional identity include perception of characteristics of the profession, satisfaction of understanding for social welfare compulsory subjects, and the importance of social welfare education for the intensification professionalism. Using the questionnaire, the students who are currently enrolling for social welfare major in about ten Universities of Korea was surveyed and the data was analyzed. The findings of this study were as below: First, the personal characters of students participated in a survey are as following: the female in social welfare among the respondents were 80.4% and average age is 20s-30s as the highest. The general and special graduate school students who did not major in social welfare in undergraduate were 19.1%in this survey. The people currently working in a social welfare workplace and studying major in social welfare were 12.9%. As the result of analyzing, there was no significant difference in regard to general characters such as age, gender, religion, experience, undergraduate degree and educational level. Second, on the contrary of general expectation, the study found that the social welfare education (compulsory subject) is no big impact on the formation of the professional identity except foundation subject. It means that social welfare education does not much contribute to the formation of the professional identity. Therefore currently the improvement of social welfare professional education needs to be emphasized. Third, perception of characteristics of the profession was 3.65 out of 5 points as high compared to the professional authority and it was the highest ranked among 5 fields and it explained 3.93 of the identity. As similar as the above the study, higher perceptions of characteristics of the profession, professional identity gets higher. Fourth, when sub-variables of professional identity factors which are expert organization as a reference of behavior and belief of the freedom(r=454) was analyzed, there appeared a significant corelational relationship. And Human Behavior and Social Environment and Research Method in Social Welfare influence on the professional identity. In other words, practice and basic region of social welfare significantly influenced on professional identity rather than social welfare policy and system Based on the research findings, the results are as follows: First, on the contrary of general expectation, as a result of analyzing if their identity varied according to education level such as college, university and general or special graduate yielded no big impacts on social welfare professional education. The study found that the social welfare professional education did not much contribute to the formation of professional identity. This result is, as the opposite assumption which social welfare professional education is an important factor for the formation of professional identity, the improvement of current social welfare professional education needs to be emphasized. There are two important purposes for the social welfare education in University. The one is to train to be the social workers as a specialist and the other is to produce social welfare researchers or professors. Because it is not so clear for the bachelor, master and doctor’s course of the educational objectives in social welfare that subjects and contents are not only reduplicated but also educational contents of the social welfare are restricted due to quality and quantity of the professors’ limitation, graduates’ role obscure in social welfare education in Korea. The above mentioned findings of the study suggest that more serious concerns of social welfare education’s role of divisions are needed clearly. Second, it is important to build up the theory which supports the techniques of social welfare to be recognized social workers as a specialist to solve the problems of social welfare professional identity. If social welfare workers understand patients and their needs, pursuit the new ideas, train the researchers who study the theory and techniques of social welfare and emphasize the connections between workplace and research and investigation, the professional identity of social workers will be recognized to be a specialist and upgraded.
The purpose of this study is to explore various factors which affect a professional identity among students in social welfare major and understand how much these factors influence a formation of the identity. To achieve the above research purpose, it has been taken that influential factors for the formation of the professional identity include perception of characteristics of the profession, satisfaction of understanding for social welfare compulsory subjects, and the importance of social welfare education for the intensification professionalism. Using the questionnaire, the students who are currently enrolling for social welfare major in about ten Universities of Korea was surveyed and the data was analyzed. The findings of this study were as below: First, the personal characters of students participated in a survey are as following: the female in social welfare among the respondents were 80.4% and average age is 20s-30s as the highest. The general and special graduate school students who did not major in social welfare in undergraduate were 19.1%in this survey. The people currently working in a social welfare workplace and studying major in social welfare were 12.9%. As the result of analyzing, there was no significant difference in regard to general characters such as age, gender, religion, experience, undergraduate degree and educational level. Second, on the contrary of general expectation, the study found that the social welfare education (compulsory subject) is no big impact on the formation of the professional identity except foundation subject. It means that social welfare education does not much contribute to the formation of the professional identity. Therefore currently the improvement of social welfare professional education needs to be emphasized. Third, perception of characteristics of the profession was 3.65 out of 5 points as high compared to the professional authority and it was the highest ranked among 5 fields and it explained 3.93 of the identity. As similar as the above the study, higher perceptions of characteristics of the profession, professional identity gets higher. Fourth, when sub-variables of professional identity factors which are expert organization as a reference of behavior and belief of the freedom(r=454) was analyzed, there appeared a significant corelational relationship. And Human Behavior and Social Environment and Research Method in Social Welfare influence on the professional identity. In other words, practice and basic region of social welfare significantly influenced on professional identity rather than social welfare policy and system Based on the research findings, the results are as follows: First, on the contrary of general expectation, as a result of analyzing if their identity varied according to education level such as college, university and general or special graduate yielded no big impacts on social welfare professional education. The study found that the social welfare professional education did not much contribute to the formation of professional identity. This result is, as the opposite assumption which social welfare professional education is an important factor for the formation of professional identity, the improvement of current social welfare professional education needs to be emphasized. There are two important purposes for the social welfare education in University. The one is to train to be the social workers as a specialist and the other is to produce social welfare researchers or professors. Because it is not so clear for the bachelor, master and doctor’s course of the educational objectives in social welfare that subjects and contents are not only reduplicated but also educational contents of the social welfare are restricted due to quality and quantity of the professors’ limitation, graduates’ role obscure in social welfare education in Korea. The above mentioned findings of the study suggest that more serious concerns of social welfare education’s role of divisions are needed clearly. Second, it is important to build up the theory which supports the techniques of social welfare to be recognized social workers as a specialist to solve the problems of social welfare professional identity. If social welfare workers understand patients and their needs, pursuit the new ideas, train the researchers who study the theory and techniques of social welfare and emphasize the connections between workplace and research and investigation, the professional identity of social workers will be recognized to be a specialist and upgraded.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.