본 논문은 조태일의 전 생애를 체계적으로 정리함과 아울러, 시 발표 원문과 시집에 대한 실증적인 고찰을 통하여 원전을 확정하고 시세계의 변모 양상을 규명하는 데 목적이 있다. 이것은 기본적으로 조태일의 시 연구를 위한 종합적이고 체계적인 정리의 의미를 지닌 것이다. Ⅱ장에서는 역사전기적 방법으로 문학적 생애를 재구성하고 시의식의 형성 과정을 밝혔다. 또한 조태일의 시에 대한 원전비평을 시도하여 시 텍스트의 발표 양상과 개작 현황을 파악하고 원전을 확정하였다. Ⅲ장에서는 시어 분석과 이에 대한 지수비평을 토대로 시세계의 변모 양상을 규명하였다. 먼저 Ⅱ장 1절에서는 역사전기적 방법으로 조태일의 문학적 생애를 체계적으로 재구성하고 정리하였다. 태안사에서 보낸 유년기가 그의 시적 원형을 형성하고 있으며, 광주로 피난 와서 겪은 6·25와 4·19가 시의식 형성에 중요한 기제로 작용하고 있음을 확인하였다. 또, 고교시절에 겪은 ...
본 논문은 조태일의 전 생애를 체계적으로 정리함과 아울러, 시 발표 원문과 시집에 대한 실증적인 고찰을 통하여 원전을 확정하고 시세계의 변모 양상을 규명하는 데 목적이 있다. 이것은 기본적으로 조태일의 시 연구를 위한 종합적이고 체계적인 정리의 의미를 지닌 것이다. Ⅱ장에서는 역사전기적 방법으로 문학적 생애를 재구성하고 시의식의 형성 과정을 밝혔다. 또한 조태일의 시에 대한 원전비평을 시도하여 시 텍스트의 발표 양상과 개작 현황을 파악하고 원전을 확정하였다. Ⅲ장에서는 시어 분석과 이에 대한 지수비평을 토대로 시세계의 변모 양상을 규명하였다. 먼저 Ⅱ장 1절에서는 역사전기적 방법으로 조태일의 문학적 생애를 체계적으로 재구성하고 정리하였다. 태안사에서 보낸 유년기가 그의 시적 원형을 형성하고 있으며, 광주로 피난 와서 겪은 6·25와 4·19가 시의식 형성에 중요한 기제로 작용하고 있음을 확인하였다. 또, 고교시절에 겪은 어린 조카의 죽음이 그에게 시인의 길을 가게 한 계기로 작용하였다는 점과, 문학적 수련기에 김광섭으로부터는 시정신에, 조병화로부터는 삶의 자세에 영향 받았다는 점을 밝혔다. 등단 후 조태일은 새로운 시와 시인상을 구축하고자 詩人을 창간 주재하였다. 이를 통해 김지하, 김준태, 양성우를 등단시켰으며, 유신체재에 맞서 온몸으로 저항하였을 뿐만 아니라 5·18광주민주화운동 이후에는 2년간의 절필을 통하여 침묵으로 저항하기도 하였다. 이 과정에서 세 번에 걸쳐 구속되었지만 그의 일관된 의지와 시정신은 그대로 유지되었다. 시론집과 시집이 발간됨과 동시에 판매금지를 당하면서도 그의 시인으로서의 자세에 변함이 없었으며, 광주로 귀향한 후에는 시세계에 참여시와 자연을 노래한 생명의 시가 공존하게 되었다. 이후 가시적으로 민주화가 이루어진 시기인 1990년대에는 생명의 근원인 대지와 자연에 귀의하는 시로 방향을 전환하였다. 1999년 간암으로 사망한 후에 5·18유공자로 인정되어 5·18국립묘지에 안장되었다. 참여시 진영을 이끈 대표적인 시인이었고 실천적인 지식인이었으며 학자로서의 면모를 잃지 않았던 조태일의 생애는 한국현대사의 질곡과 항상 함께 하였음을 볼 수 있었다. 2절에서는 조태일의 전 작품을 대상으로 원전비평을 시도하여 시 텍스트의 발표 유형을 밝혔다. 시의 제목이 바뀐 것들은 정리하여 혼란을 방지할 수 있도록 하였으며, 제목이 같은 시들은 비교·대조하여 한 작품이 아닌 것을 알게 하였고 연작 번호를 부여하자는 제안을 하였다. 또한 시집에 수록되지 않은 작품과 기념시, 축시들을 찾아 목록화 함으로써 이후의 조태일 연구에서 제외되지 않도록 하였다. 제목만 존재하는 것은 그 현황을 제시하여 발굴의 여지를 남겼다. 이런 과정을 거쳐 총 518편의 작품을 조태일 시 원전으로 확정하였으며 모든 작품에 대한 연보를 정리하고 부록에 첨부하였다. 나아가, 텍스트의 발표 양상과 개작 과정을 실증적으로 고찰하여 원전 확정에 정확성을 기하였다. 개작은 크게 전면적인 개작과 부분적인 개작, 그리고 표기체계의 변화에 따라 이루어졌음을 구체적으로 보였다. 이 과정에서 잘못된 오류들을 바로 잡고, 시조 「白鹿潭에서만 살아가는 하늘과 나」를 발굴하였다. 특히 그동안 1962년 <전남일보> 신춘문예 당선작으로 알려져 온 「다시 鋪道에서」를 1963년 <전남일보> ‘속간11주년 문예작품공모’의 가작 3석 입선작으로 바로 잡았다. Ⅲ장에서는 조태일 시의 시세계 변모 양상을 고찰하였다. 시집에 실린 시 전체를 대상으로 하여 시어를 분석한 후, 이를 지수 유형에 따라 시간과 공간, 전쟁과 정치, 날씨, 여성, 눈물, 신체 등으로 분류하여 그 의미화 양상과 시세계를 규명하였다. 첫째, 초기시는 ‘전복적 상상력의 세계’를 보여주었다. 구체적으로, 시간 지수의 의미화 양상은 ‘아침’과 ‘밤’의 대립, ‘겨울’과 ‘가을’의 대립으로 나타났다. 공간 지수는 폐쇄적이고 자폐적인 공간인 ‘방’을 중심축으로 의미화 되었다. 이로부터 열린 공간인 ‘골목’을 거쳐 ‘국토’로 확장됨으로써 역사적 현실에 적극적으로 대응하는 시로 변하고 있음을 밝혔다. 전쟁과 정치를 의미하는 시어는 높은 지수를 보일뿐만 아니라 체제 전복 의미의 중심축을 이루고 있었다. 날씨의 변화에 따른 시어를 통해서도 역사적인 조건 안에서 시대와 첨예하게 대립하는 시세계를 형성하고 있음을 알 수 있었다. 여성과 관련한 시어에서는 ‘처녀’와 ‘처녀막’이 중심적인 의미로 작용하여 처녀막을 파열시킨 시대와 정면으로 대결하였으며, 눈물을 나타내는 시어들을 통해서는 시대적 상황과 맞물리는 의미를 형성하고 있었다. 신체를 나타내는 시어는 대사회적인 목소리로 발화되면서 신체의 의미가 확장되어 투쟁의 무기로 의미화하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 중기시는 ‘사회적 상상력의 세계’를 보여주었다. 시간은 ‘어제’와 ‘오늘’의 대립, ‘봄’과 ‘겨울’이 대립함으로써 극복해야 할 시간과 극복한 시간이라는 중심적 의미를 형성하였다. 공간은 ‘집’을 시작으로 하여 ‘길’로 이동하였다가 ‘하늘’과 ‘땅’을 지향하는 의미의 축을 형성함으로써 역사적 현실과 자연을 향한 시가 공존하고 있음을 알 수 있었다. 이 시기에는 전쟁과 정치, 날씨를 상징하는 시어들이 시대를 명징하게 드러내고 있었다. 여성을 나타내는 시어에서는 ‘누이’와 ‘어머니’가 의미화의 중심에 자리하면서 고향으로 회귀하는 출발점에 있음을 살폈다. 눈물은 여전히 울 수밖에 없는 시대로 의미화 되고 있으며, 신체는 정치사회 현실에 대한 최전선의 방어벽으로 의미화하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 후기시는 ‘생태적 상상력의 세계’를 보여주었다. 여기에서는 시간 지수가 대립의 의미를 나타내지 않고, 자연 질서의 순환에 따르는 것으로 의미화 되어 있다. 공간 지수는 ‘우주’까지 확대됨으로써 자연과 동일화를 이루는 시세계로 변모하였으며, 전쟁과 정치를 상징하는 시어들은 드물게 나타나고 있다. 또한 불교에의 귀의가 이 시기 시세계의 변화를 가져온 핵심으로 자리하고 있음을 알 수 있었다. 즉, 자연과 우주와 삼라만상이 동일화되어 무욕의 시세계를 열게 되었다고 할 수 있다. 날씨를 나타내는 시들도 자연 질서에 순응하고 자연과 하나 된 것으로 드러났다. 여성을 나타내는 시어는 ‘어머니’를 의미화의 중심축으로 하여 고향과 대지와 우주가 합일되어 있는 시세계를 보여주었다. 후기시에서는 고향의 모든 것이 눈물로 의미화 되고 신체는 신체로서의 기능뿐만 아니라 정신으로 의미화 되었다. Ⅳ장에서는 조태일의 문학사적 위치와 의의를 밝혔다. 조태일은 등단 이후 쉼 없는 시작 여정을 통하여 한국현대시사를 견인해 왔을 뿐만 아니라, 신체를 감금당하면서도 변함없는 시세계를 구축해온 보기 드문 시인이자 문학운동가였다. 그만의 시세계와 함께 문학운동가로서 걸출한 시인들을 배출하였고, 참된 삶을 위해 문학인들이 취해야할 태도와 시대를 이겨나가는 방법적 실천을 모색해 나갔다는 점은 한국현대시상에서 유래를 찾아보기 힘들다. 따라서 한국현대시사에서 실천적 시인으로서의 확고한 위치를 갖게 되었다. 이상의 연구들을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 조태일이 겪은 개인사는 한국현대사의 질곡과 맥을 같이 하고 있으며, 그 현대사는 조태일 시정신의 토대가 되었다. 둘째, 발표 원문과 시집을 비교한 결과 다양한 개작 현황을 확인할 수 있었고 그 과정에서 원전을 확정하고 전체 작품의 편수를 확인하였다. 셋째, 조태일은 민중과 민족 문제에 귀를 기울이며 온몸으로 국토를 껴안고 그만의 시세계를 구축하였다. 넷째, 조태일은 시인으로서, 문학운동가로서, 학자로서 시와 시정신과 삶이 일치를 이룬 독보적인 존재로 한국현대시사에 위치한다.
본 논문은 조태일의 전 생애를 체계적으로 정리함과 아울러, 시 발표 원문과 시집에 대한 실증적인 고찰을 통하여 원전을 확정하고 시세계의 변모 양상을 규명하는 데 목적이 있다. 이것은 기본적으로 조태일의 시 연구를 위한 종합적이고 체계적인 정리의 의미를 지닌 것이다. Ⅱ장에서는 역사전기적 방법으로 문학적 생애를 재구성하고 시의식의 형성 과정을 밝혔다. 또한 조태일의 시에 대한 원전비평을 시도하여 시 텍스트의 발표 양상과 개작 현황을 파악하고 원전을 확정하였다. Ⅲ장에서는 시어 분석과 이에 대한 지수비평을 토대로 시세계의 변모 양상을 규명하였다. 먼저 Ⅱ장 1절에서는 역사전기적 방법으로 조태일의 문학적 생애를 체계적으로 재구성하고 정리하였다. 태안사에서 보낸 유년기가 그의 시적 원형을 형성하고 있으며, 광주로 피난 와서 겪은 6·25와 4·19가 시의식 형성에 중요한 기제로 작용하고 있음을 확인하였다. 또, 고교시절에 겪은 어린 조카의 죽음이 그에게 시인의 길을 가게 한 계기로 작용하였다는 점과, 문학적 수련기에 김광섭으로부터는 시정신에, 조병화로부터는 삶의 자세에 영향 받았다는 점을 밝혔다. 등단 후 조태일은 새로운 시와 시인상을 구축하고자 詩人을 창간 주재하였다. 이를 통해 김지하, 김준태, 양성우를 등단시켰으며, 유신체재에 맞서 온몸으로 저항하였을 뿐만 아니라 5·18광주민주화운동 이후에는 2년간의 절필을 통하여 침묵으로 저항하기도 하였다. 이 과정에서 세 번에 걸쳐 구속되었지만 그의 일관된 의지와 시정신은 그대로 유지되었다. 시론집과 시집이 발간됨과 동시에 판매금지를 당하면서도 그의 시인으로서의 자세에 변함이 없었으며, 광주로 귀향한 후에는 시세계에 참여시와 자연을 노래한 생명의 시가 공존하게 되었다. 이후 가시적으로 민주화가 이루어진 시기인 1990년대에는 생명의 근원인 대지와 자연에 귀의하는 시로 방향을 전환하였다. 1999년 간암으로 사망한 후에 5·18유공자로 인정되어 5·18국립묘지에 안장되었다. 참여시 진영을 이끈 대표적인 시인이었고 실천적인 지식인이었으며 학자로서의 면모를 잃지 않았던 조태일의 생애는 한국현대사의 질곡과 항상 함께 하였음을 볼 수 있었다. 2절에서는 조태일의 전 작품을 대상으로 원전비평을 시도하여 시 텍스트의 발표 유형을 밝혔다. 시의 제목이 바뀐 것들은 정리하여 혼란을 방지할 수 있도록 하였으며, 제목이 같은 시들은 비교·대조하여 한 작품이 아닌 것을 알게 하였고 연작 번호를 부여하자는 제안을 하였다. 또한 시집에 수록되지 않은 작품과 기념시, 축시들을 찾아 목록화 함으로써 이후의 조태일 연구에서 제외되지 않도록 하였다. 제목만 존재하는 것은 그 현황을 제시하여 발굴의 여지를 남겼다. 이런 과정을 거쳐 총 518편의 작품을 조태일 시 원전으로 확정하였으며 모든 작품에 대한 연보를 정리하고 부록에 첨부하였다. 나아가, 텍스트의 발표 양상과 개작 과정을 실증적으로 고찰하여 원전 확정에 정확성을 기하였다. 개작은 크게 전면적인 개작과 부분적인 개작, 그리고 표기체계의 변화에 따라 이루어졌음을 구체적으로 보였다. 이 과정에서 잘못된 오류들을 바로 잡고, 시조 「白鹿潭에서만 살아가는 하늘과 나」를 발굴하였다. 특히 그동안 1962년 <전남일보> 신춘문예 당선작으로 알려져 온 「다시 鋪道에서」를 1963년 <전남일보> ‘속간11주년 문예작품공모’의 가작 3석 입선작으로 바로 잡았다. Ⅲ장에서는 조태일 시의 시세계 변모 양상을 고찰하였다. 시집에 실린 시 전체를 대상으로 하여 시어를 분석한 후, 이를 지수 유형에 따라 시간과 공간, 전쟁과 정치, 날씨, 여성, 눈물, 신체 등으로 분류하여 그 의미화 양상과 시세계를 규명하였다. 첫째, 초기시는 ‘전복적 상상력의 세계’를 보여주었다. 구체적으로, 시간 지수의 의미화 양상은 ‘아침’과 ‘밤’의 대립, ‘겨울’과 ‘가을’의 대립으로 나타났다. 공간 지수는 폐쇄적이고 자폐적인 공간인 ‘방’을 중심축으로 의미화 되었다. 이로부터 열린 공간인 ‘골목’을 거쳐 ‘국토’로 확장됨으로써 역사적 현실에 적극적으로 대응하는 시로 변하고 있음을 밝혔다. 전쟁과 정치를 의미하는 시어는 높은 지수를 보일뿐만 아니라 체제 전복 의미의 중심축을 이루고 있었다. 날씨의 변화에 따른 시어를 통해서도 역사적인 조건 안에서 시대와 첨예하게 대립하는 시세계를 형성하고 있음을 알 수 있었다. 여성과 관련한 시어에서는 ‘처녀’와 ‘처녀막’이 중심적인 의미로 작용하여 처녀막을 파열시킨 시대와 정면으로 대결하였으며, 눈물을 나타내는 시어들을 통해서는 시대적 상황과 맞물리는 의미를 형성하고 있었다. 신체를 나타내는 시어는 대사회적인 목소리로 발화되면서 신체의 의미가 확장되어 투쟁의 무기로 의미화하고 있음을 알 수 있었다. 둘째, 중기시는 ‘사회적 상상력의 세계’를 보여주었다. 시간은 ‘어제’와 ‘오늘’의 대립, ‘봄’과 ‘겨울’이 대립함으로써 극복해야 할 시간과 극복한 시간이라는 중심적 의미를 형성하였다. 공간은 ‘집’을 시작으로 하여 ‘길’로 이동하였다가 ‘하늘’과 ‘땅’을 지향하는 의미의 축을 형성함으로써 역사적 현실과 자연을 향한 시가 공존하고 있음을 알 수 있었다. 이 시기에는 전쟁과 정치, 날씨를 상징하는 시어들이 시대를 명징하게 드러내고 있었다. 여성을 나타내는 시어에서는 ‘누이’와 ‘어머니’가 의미화의 중심에 자리하면서 고향으로 회귀하는 출발점에 있음을 살폈다. 눈물은 여전히 울 수밖에 없는 시대로 의미화 되고 있으며, 신체는 정치사회 현실에 대한 최전선의 방어벽으로 의미화하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 후기시는 ‘생태적 상상력의 세계’를 보여주었다. 여기에서는 시간 지수가 대립의 의미를 나타내지 않고, 자연 질서의 순환에 따르는 것으로 의미화 되어 있다. 공간 지수는 ‘우주’까지 확대됨으로써 자연과 동일화를 이루는 시세계로 변모하였으며, 전쟁과 정치를 상징하는 시어들은 드물게 나타나고 있다. 또한 불교에의 귀의가 이 시기 시세계의 변화를 가져온 핵심으로 자리하고 있음을 알 수 있었다. 즉, 자연과 우주와 삼라만상이 동일화되어 무욕의 시세계를 열게 되었다고 할 수 있다. 날씨를 나타내는 시들도 자연 질서에 순응하고 자연과 하나 된 것으로 드러났다. 여성을 나타내는 시어는 ‘어머니’를 의미화의 중심축으로 하여 고향과 대지와 우주가 합일되어 있는 시세계를 보여주었다. 후기시에서는 고향의 모든 것이 눈물로 의미화 되고 신체는 신체로서의 기능뿐만 아니라 정신으로 의미화 되었다. Ⅳ장에서는 조태일의 문학사적 위치와 의의를 밝혔다. 조태일은 등단 이후 쉼 없는 시작 여정을 통하여 한국현대시사를 견인해 왔을 뿐만 아니라, 신체를 감금당하면서도 변함없는 시세계를 구축해온 보기 드문 시인이자 문학운동가였다. 그만의 시세계와 함께 문학운동가로서 걸출한 시인들을 배출하였고, 참된 삶을 위해 문학인들이 취해야할 태도와 시대를 이겨나가는 방법적 실천을 모색해 나갔다는 점은 한국현대시상에서 유래를 찾아보기 힘들다. 따라서 한국현대시사에서 실천적 시인으로서의 확고한 위치를 갖게 되었다. 이상의 연구들을 정리하면 다음과 같다. 첫째, 조태일이 겪은 개인사는 한국현대사의 질곡과 맥을 같이 하고 있으며, 그 현대사는 조태일 시정신의 토대가 되었다. 둘째, 발표 원문과 시집을 비교한 결과 다양한 개작 현황을 확인할 수 있었고 그 과정에서 원전을 확정하고 전체 작품의 편수를 확인하였다. 셋째, 조태일은 민중과 민족 문제에 귀를 기울이며 온몸으로 국토를 껴안고 그만의 시세계를 구축하였다. 넷째, 조태일은 시인으로서, 문학운동가로서, 학자로서 시와 시정신과 삶이 일치를 이룬 독보적인 존재로 한국현대시사에 위치한다.
The purpose of this thesis is to make a systematic survey of his whole life and to confirm his original text through actual proof of his original text of his poet and in all to make a close examination of the change of his poet world. In short, this thesis formulate the basic arrangement of the poet...
The purpose of this thesis is to make a systematic survey of his whole life and to confirm his original text through actual proof of his original text of his poet and in all to make a close examination of the change of his poet world. In short, this thesis formulate the basic arrangement of the poet of Jo, Tae Il generally and systematically to study his poet in earnest. In chapter II, I reorganized his literary life and clarified the process of formation of his consciousness of poem with historical and biographical method. Also, I defined the orignal works by criticizing its original text and finding out his type of text and situation of adaptation. In chapter III, I made a clear inquiry of the changes of his poem world by through the analysis of his poetic word and the critique. First in part 1 of chapter II , I arranged his whole life systematically with historical and biographical method. His childhood spent in Taean temple helped to make his basic poem world and the experience of 6.25 war and patriotic deed of 4. 19 in Gwangju made his important opportunity for building his poem world. His nephew's death forced him to be a poet and he was influenced by Jo, Byung Hwa for the attitude of his life and by Kim, Kwang Sub for spirit of poem. After he took rostrum on the literary world, he headed up establishing "Poet; Siin" through which he made Kim, Ji Ha, Kim, Joon Tae & Yang, Sung Woo to go in the literary world. He also made a stand for Revitalizing Reform System with his whole body and gave up writing for two years since 5.18 movement as a resistance with silence. In this process, he was arrested three times but he sustained his consistent will and spirit as a poet. While his collection of poem was interdicted, his attitude as a poet was not changed. After returned to KwangJu, his poem showed the coexistence of participation and life poem singing the nature. In 1990 at which we could see the democratization, he switched to return to vital earth and nature. After his death in 1999 with a cancer of liver, he was buried in the national cemetery as a man of merit of 5.18 democratization movements. I can see that he always shared his fate with the fetters of modern history and he did not lose a look as a practical intellectual and scholar who leaded participation poem world. In part 2, I tried to criticize this original text and noted his type of poem text. Some poem which title was changed is also put in order to prevent any confusion. The poem which has same title is listed to grasp the difference. I suggested to grant the numbers to his works. I listed commemoration & congratulation poem which was not listed in his book, not to be excluded in the study since. The one which remains only title is put in order to be developed later. Through this process, I could confirmed and arranged total 518 poems as his original text and made a chronological record of all his works and attached it in the appendix. Furthermore, I made a actual proof for the type of his text and the process of adaptation for accuracy. I showed in details that his adaptation was made largely by the full-scale, partial-scale and change of spelling system. While this job, I corrected the errors and found his Korean verse, " Backrokdam Easeman Saraganen Hanul Gua Na; Sky and I only living in Backrokdam". I clarified in this study that his poem " Dasi Podoeaseo; Again on the pavement" which was known as a prize winning work in the newspaper "Jeonnamilbo" in 1962 had won just the honorable mention in the 11th continuation of publication for literary contest in 1963 In chapter III, I considered the changes of his poetic world. For the poem in all his collection, I analyzed the word and cataloged it into Time and Space, War and Politics, weather, woman, tears, body etc. so that I found the aspect of meaning and his poem world. First, in his early works showed totally imagination world. In the concrete, the time aspect represented the confrontation between morning and night, winter and fall. Space aspect represented room showing closure and autistic. From this, open space "side street" extends to "country" so that his poem changed to cope with historical reality actively. I found many words about the war and politics in his poem and it means overturn of political system. Through the word regarding the change of weather, his poem formed confrontation with ages in the historical condition. Toward women, virgin and hymen have core meaning in his poem and he showed confrontation with times by bursting the hymen. Through tears, he tried to show the phase of times. The poetic word about body was signified as weapon for the resistance to the those days. Second, in his mid-term poem, he expressed "Social imagination world". Time mean the confrontation between Yesterday and Today, Spring and winter in his poem to overcome. Space starts with House and it moves to Road, Sky & Land which is main axis of meaning and finally represented the coexistence of historical realty and nature. In this period, the word about war, politics and weather has distinctively reflected the situation of those times. The sister and mother had an important role in his poem and put his poem in the line of returning to home. Tears still reflected the times and body also was signified as the realty of political and social situation. Third, in his late poem, it showed ecological imagination world. In here, time index did not mean the confrontation but showed the following of the order of nature. Space extended to Universe to assimilate him to the nature and the word about the war and politics was rare. His conversion to Buddhism showed the core change of his poetic world. So, we could say that his poetic world was unified with nature, universe and all creation and opened unselfish world. Word about weather did not mean confrontation anymore. The word about woman expressed harmonization of mother, hometown, earth and universe. In the late poem, hometown was signified as tears and body was represented with body itself and spirit. In chapter IV, we can find his position in the literature history. He was a rare poet not only pulled the history of Korea modern poem but also built his own poem world without change even in his imprisonment since his appearance. As a cultural activist, he cultivated many poets with his own poetic world and tried to find out the actual way of how to behave for the genuine life. In this point, he was a rare poet in the Korea modern cultural history and has firm position who never had. To make it short, first, his personal experience means modern history of Korea which made a stepping stone of poetic spirit. Second, I found that many adaptation of his poem was made continuously and I could set limit of the study and confirmed the number of his works. Third, he braced his own country by listening to the issue about people and nation and built his own poetic world in realties. Fourth, he is a poet, cultural activist and scholar whose poetic spirits was keeping with his life. And he stands unchallenged in the Korea literary world.
The purpose of this thesis is to make a systematic survey of his whole life and to confirm his original text through actual proof of his original text of his poet and in all to make a close examination of the change of his poet world. In short, this thesis formulate the basic arrangement of the poet of Jo, Tae Il generally and systematically to study his poet in earnest. In chapter II, I reorganized his literary life and clarified the process of formation of his consciousness of poem with historical and biographical method. Also, I defined the orignal works by criticizing its original text and finding out his type of text and situation of adaptation. In chapter III, I made a clear inquiry of the changes of his poem world by through the analysis of his poetic word and the critique. First in part 1 of chapter II , I arranged his whole life systematically with historical and biographical method. His childhood spent in Taean temple helped to make his basic poem world and the experience of 6.25 war and patriotic deed of 4. 19 in Gwangju made his important opportunity for building his poem world. His nephew's death forced him to be a poet and he was influenced by Jo, Byung Hwa for the attitude of his life and by Kim, Kwang Sub for spirit of poem. After he took rostrum on the literary world, he headed up establishing "Poet; Siin" through which he made Kim, Ji Ha, Kim, Joon Tae & Yang, Sung Woo to go in the literary world. He also made a stand for Revitalizing Reform System with his whole body and gave up writing for two years since 5.18 movement as a resistance with silence. In this process, he was arrested three times but he sustained his consistent will and spirit as a poet. While his collection of poem was interdicted, his attitude as a poet was not changed. After returned to KwangJu, his poem showed the coexistence of participation and life poem singing the nature. In 1990 at which we could see the democratization, he switched to return to vital earth and nature. After his death in 1999 with a cancer of liver, he was buried in the national cemetery as a man of merit of 5.18 democratization movements. I can see that he always shared his fate with the fetters of modern history and he did not lose a look as a practical intellectual and scholar who leaded participation poem world. In part 2, I tried to criticize this original text and noted his type of poem text. Some poem which title was changed is also put in order to prevent any confusion. The poem which has same title is listed to grasp the difference. I suggested to grant the numbers to his works. I listed commemoration & congratulation poem which was not listed in his book, not to be excluded in the study since. The one which remains only title is put in order to be developed later. Through this process, I could confirmed and arranged total 518 poems as his original text and made a chronological record of all his works and attached it in the appendix. Furthermore, I made a actual proof for the type of his text and the process of adaptation for accuracy. I showed in details that his adaptation was made largely by the full-scale, partial-scale and change of spelling system. While this job, I corrected the errors and found his Korean verse, " Backrokdam Easeman Saraganen Hanul Gua Na; Sky and I only living in Backrokdam". I clarified in this study that his poem " Dasi Podoeaseo; Again on the pavement" which was known as a prize winning work in the newspaper "Jeonnamilbo" in 1962 had won just the honorable mention in the 11th continuation of publication for literary contest in 1963 In chapter III, I considered the changes of his poetic world. For the poem in all his collection, I analyzed the word and cataloged it into Time and Space, War and Politics, weather, woman, tears, body etc. so that I found the aspect of meaning and his poem world. First, in his early works showed totally imagination world. In the concrete, the time aspect represented the confrontation between morning and night, winter and fall. Space aspect represented room showing closure and autistic. From this, open space "side street" extends to "country" so that his poem changed to cope with historical reality actively. I found many words about the war and politics in his poem and it means overturn of political system. Through the word regarding the change of weather, his poem formed confrontation with ages in the historical condition. Toward women, virgin and hymen have core meaning in his poem and he showed confrontation with times by bursting the hymen. Through tears, he tried to show the phase of times. The poetic word about body was signified as weapon for the resistance to the those days. Second, in his mid-term poem, he expressed "Social imagination world". Time mean the confrontation between Yesterday and Today, Spring and winter in his poem to overcome. Space starts with House and it moves to Road, Sky & Land which is main axis of meaning and finally represented the coexistence of historical realty and nature. In this period, the word about war, politics and weather has distinctively reflected the situation of those times. The sister and mother had an important role in his poem and put his poem in the line of returning to home. Tears still reflected the times and body also was signified as the realty of political and social situation. Third, in his late poem, it showed ecological imagination world. In here, time index did not mean the confrontation but showed the following of the order of nature. Space extended to Universe to assimilate him to the nature and the word about the war and politics was rare. His conversion to Buddhism showed the core change of his poetic world. So, we could say that his poetic world was unified with nature, universe and all creation and opened unselfish world. Word about weather did not mean confrontation anymore. The word about woman expressed harmonization of mother, hometown, earth and universe. In the late poem, hometown was signified as tears and body was represented with body itself and spirit. In chapter IV, we can find his position in the literature history. He was a rare poet not only pulled the history of Korea modern poem but also built his own poem world without change even in his imprisonment since his appearance. As a cultural activist, he cultivated many poets with his own poetic world and tried to find out the actual way of how to behave for the genuine life. In this point, he was a rare poet in the Korea modern cultural history and has firm position who never had. To make it short, first, his personal experience means modern history of Korea which made a stepping stone of poetic spirit. Second, I found that many adaptation of his poem was made continuously and I could set limit of the study and confirmed the number of his works. Third, he braced his own country by listening to the issue about people and nation and built his own poetic world in realties. Fourth, he is a poet, cultural activist and scholar whose poetic spirits was keeping with his life. And he stands unchallenged in the Korea literary world.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.