이 논문은 문순태 소설에 나타난 한의 양상과 한의 서사 과정을 분석하는 데 일차적인 목적이 있다. 문순태의 작품을 관통하는 키워드는 고향과 역사이다. 그리고 이 고향과 역사의 기저를 이루고 있는 핵심적 정서는 한(恨)이다. 한은 작가의 세계관, 시대상황, 역사인식, 생명의식 등과 긴밀하게 교호하는 것은 물론 서사적 전략과 맞물려 창작 원리로 작용하고 있다. 본고는 문순태 소설을 각기 귀향소설, 전쟁소설, 민중소설, 소통소설로 유형화하고 한이 어떻게 서사화되고 있는지를 논구하는 데 초점을 두었다. 본고의 두 번째 목적은 한의 재인식과 전이의 과정이 궁극적으로 해한에 어떻게 연계되는지를 밝히고, 이를 근거로 문순태 소설이 지니고 있는 서사적 특질과 ...
이 논문은 문순태 소설에 나타난 한의 양상과 한의 서사 과정을 분석하는 데 일차적인 목적이 있다. 문순태의 작품을 관통하는 키워드는 고향과 역사이다. 그리고 이 고향과 역사의 기저를 이루고 있는 핵심적 정서는 한(恨)이다. 한은 작가의 세계관, 시대상황, 역사인식, 생명의식 등과 긴밀하게 교호하는 것은 물론 서사적 전략과 맞물려 창작 원리로 작용하고 있다. 본고는 문순태 소설을 각기 귀향소설, 전쟁소설, 민중소설, 소통소설로 유형화하고 한이 어떻게 서사화되고 있는지를 논구하는 데 초점을 두었다. 본고의 두 번째 목적은 한의 재인식과 전이의 과정이 궁극적으로 해한에 어떻게 연계되는지를 밝히고, 이를 근거로 문순태 소설이 지니고 있는 서사적 특질과 의미망을 밝히는 데 있다. 이와 같은 목적하에 Ⅱ장에서는 한을 유형화하고 한의 기능적인 측면과 서사화의 전제 요건에 대해 살펴보았다. 한은 원한론, 민중적 한론, 복합적 한론, 한원론, 정한론으로 유형화가 가능하며 문순태 소설은 각기 전쟁소설, 역사 및 5·18관련 소설, 민중 소설, 소통 소설로 분류할 수 있다. '삭임'의 기능은 재인식과 전이의 과정과 유사한데 화해와 해한에 이르기 위한 전제 조건이 된다. Ⅲ장의 논의는 문순태 소설의 한의 서사를 형성하는 근원적인 기제와 제 양상그리고 서사적 상황의 변용 측면을 다루었다. 문순태 소설에서 비극적 상황과 인간상실은 한이 형성되는 주요 원인으로 작용한다. 작가는 6·25라는 한국전쟁과 비극적 상황, 1980년 광주로 대변되는 5월의 체험, 1970년대 이후 급속히 진행된 산업화로 인한 이농과 출향, 그리고 1990년대 이후 개인적 욕망의 발현으로 타자와의 소통이 차단되어 버린 현상을 비극적 상황으로 보고 있다. 한을 수용하는 방식에 따라 인물은 각기 의지적 지향형와 패배적 내면형, 그리고 이 두 감정이 병립된 혼재형으로 나뉜다. 의지적 지향형은 긍정적인 면을 상정하고 있으며 타자와의 화해를 추구한다. 반면 패배적 내면형은 체념과 자학, 후회와 미련이 내면에 원망의 감정으로 남아 해결보다는 회피하려는 태도와 직결된다. 마지막으로 혼재형은 의지적 감정과 패배적 감정이 뒤섞인 경우로 특히 전쟁과 분단의 원인 그리고 화해의 모색과 해결과정에 있어 두드러지게 나타난다. 한은 현실에서 비극을 심화시키고 향후 서사적 계기로 연계된다는 점에서 인과성을 담보한다. 5·18광주민중항쟁 관련 소설, 역사를 배경으로 하는 소설 그리고 소통 관련 소설에서 드러나는 인물의 심리적 국면은 과거의 비극적 체험에 서 기인하는 것으로 서사의 논리에 지배를 받는다. 그러나 복원에의 열망과 동일성의 희구로 집약되는 주체의 한의 극복 의지는 대립적 인물에 의해 방해를 받음으로써 향후 사건적 상황을 매개하는 단초로 작용한다. Ⅳ장에서는 주체의 재인식과 전이에 의해 획득되는 해한의 과정을 분석한다. 주체의 재인식은 탐색과 여로의 과정을 통해 이루어지는데 전자는 심리적 거리를 좁히도록 작용을 하고 후자는 한의 실체를 객관적으로 접근할 수 있도록 기능을 한다. 이러한 일련의 과정을 통해 주체는 궁극적으로 해한에 이르게 된다. 그리고 이때의 해한은 한의 발현이 다층적이고 역동적인 만큼 귀착되는 지향점 또한 다의적인 해석을 가능하게 하며 행위의 변화와 또다른 가치를 견인한다는 점에서 승한(勝恨)의 의미로 확장된다. 이는 피학자뿐만 아니라 가학자의 내면에 잠재되어 있는 한의 풀림까지도 고려하는 차원 높은 한풀이를 뜻하는 것으로 한이 특정 개인이나 지역의 문제가 아니라 세대와 지역, 이념과 연계하여 파악될 수 있는 문제라는 점을 의미한다. Ⅴ장은 한의 서사와 관련한 특질과 전략적인 측면을 논구하였다. '과정으로서의 한풀이'에 해당하는 복수와 응징은 서사적 측면에서 역동성을 견인하며 시간의 순차성과 연속성에 의한 서사의 진행은 구도의 완결성을 견인한다. 그리고 고향을 근거로 이루어지는 출향과 귀향은 주체의 '신원찾기'의 열망과 해한(解恨)의 단초가 된다는 점에서 공간성의 확장과 다의적인 해석을 담지한다.
이 논문은 문순태 소설에 나타난 한의 양상과 한의 서사 과정을 분석하는 데 일차적인 목적이 있다. 문순태의 작품을 관통하는 키워드는 고향과 역사이다. 그리고 이 고향과 역사의 기저를 이루고 있는 핵심적 정서는 한(恨)이다. 한은 작가의 세계관, 시대상황, 역사인식, 생명의식 등과 긴밀하게 교호하는 것은 물론 서사적 전략과 맞물려 창작 원리로 작용하고 있다. 본고는 문순태 소설을 각기 귀향소설, 전쟁소설, 민중소설, 소통소설로 유형화하고 한이 어떻게 서사화되고 있는지를 논구하는 데 초점을 두었다. 본고의 두 번째 목적은 한의 재인식과 전이의 과정이 궁극적으로 해한에 어떻게 연계되는지를 밝히고, 이를 근거로 문순태 소설이 지니고 있는 서사적 특질과 의미망을 밝히는 데 있다. 이와 같은 목적하에 Ⅱ장에서는 한을 유형화하고 한의 기능적인 측면과 서사화의 전제 요건에 대해 살펴보았다. 한은 원한론, 민중적 한론, 복합적 한론, 한원론, 정한론으로 유형화가 가능하며 문순태 소설은 각기 전쟁소설, 역사 및 5·18관련 소설, 민중 소설, 소통 소설로 분류할 수 있다. '삭임'의 기능은 재인식과 전이의 과정과 유사한데 화해와 해한에 이르기 위한 전제 조건이 된다. Ⅲ장의 논의는 문순태 소설의 한의 서사를 형성하는 근원적인 기제와 제 양상그리고 서사적 상황의 변용 측면을 다루었다. 문순태 소설에서 비극적 상황과 인간상실은 한이 형성되는 주요 원인으로 작용한다. 작가는 6·25라는 한국전쟁과 비극적 상황, 1980년 광주로 대변되는 5월의 체험, 1970년대 이후 급속히 진행된 산업화로 인한 이농과 출향, 그리고 1990년대 이후 개인적 욕망의 발현으로 타자와의 소통이 차단되어 버린 현상을 비극적 상황으로 보고 있다. 한을 수용하는 방식에 따라 인물은 각기 의지적 지향형와 패배적 내면형, 그리고 이 두 감정이 병립된 혼재형으로 나뉜다. 의지적 지향형은 긍정적인 면을 상정하고 있으며 타자와의 화해를 추구한다. 반면 패배적 내면형은 체념과 자학, 후회와 미련이 내면에 원망의 감정으로 남아 해결보다는 회피하려는 태도와 직결된다. 마지막으로 혼재형은 의지적 감정과 패배적 감정이 뒤섞인 경우로 특히 전쟁과 분단의 원인 그리고 화해의 모색과 해결과정에 있어 두드러지게 나타난다. 한은 현실에서 비극을 심화시키고 향후 서사적 계기로 연계된다는 점에서 인과성을 담보한다. 5·18광주민중항쟁 관련 소설, 역사를 배경으로 하는 소설 그리고 소통 관련 소설에서 드러나는 인물의 심리적 국면은 과거의 비극적 체험에 서 기인하는 것으로 서사의 논리에 지배를 받는다. 그러나 복원에의 열망과 동일성의 희구로 집약되는 주체의 한의 극복 의지는 대립적 인물에 의해 방해를 받음으로써 향후 사건적 상황을 매개하는 단초로 작용한다. Ⅳ장에서는 주체의 재인식과 전이에 의해 획득되는 해한의 과정을 분석한다. 주체의 재인식은 탐색과 여로의 과정을 통해 이루어지는데 전자는 심리적 거리를 좁히도록 작용을 하고 후자는 한의 실체를 객관적으로 접근할 수 있도록 기능을 한다. 이러한 일련의 과정을 통해 주체는 궁극적으로 해한에 이르게 된다. 그리고 이때의 해한은 한의 발현이 다층적이고 역동적인 만큼 귀착되는 지향점 또한 다의적인 해석을 가능하게 하며 행위의 변화와 또다른 가치를 견인한다는 점에서 승한(勝恨)의 의미로 확장된다. 이는 피학자뿐만 아니라 가학자의 내면에 잠재되어 있는 한의 풀림까지도 고려하는 차원 높은 한풀이를 뜻하는 것으로 한이 특정 개인이나 지역의 문제가 아니라 세대와 지역, 이념과 연계하여 파악될 수 있는 문제라는 점을 의미한다. Ⅴ장은 한의 서사와 관련한 특질과 전략적인 측면을 논구하였다. '과정으로서의 한풀이'에 해당하는 복수와 응징은 서사적 측면에서 역동성을 견인하며 시간의 순차성과 연속성에 의한 서사의 진행은 구도의 완결성을 견인한다. 그리고 고향을 근거로 이루어지는 출향과 귀향은 주체의 '신원찾기'의 열망과 해한(解恨)의 단초가 된다는 점에서 공간성의 확장과 다의적인 해석을 담지한다.
This paper is primarily concerned with analyzing the aspects and narrative process of Han in Moon 's novels. The keyword penetrating Moon's works is the hometown and history, and the integral sentiment underyling these two elements is Han. Coupled with narrative strategies, Han acts as a writing pri...
This paper is primarily concerned with analyzing the aspects and narrative process of Han in Moon 's novels. The keyword penetrating Moon's works is the hometown and history, and the integral sentiment underyling these two elements is Han. Coupled with narrative strategies, Han acts as a writing principle, as well as closely interacting with his world view, contemporary situation, his perception on history and life forms, etc. In the first place, this paper is aimed to classify Moon's novels into home-coming novel, war novel, People's novel, mutual understanding novel, and analyze how Han is depicted as narrative. And second, it attempts to show how the re-interpretation of Han and its process are related to Han-solving, and based on this highlights narrative core and its network of meanings in Moon's novels. Taking these into account, this chapter classifies Han and explored its function and prerequisite for its narrativization. Han would be classified into rancour Han, People's Han, interwoven Han, grudege-Han, attachment-Han, and Moon's novels into war novel, historical novel and 518-related novel, People's novel, mutual understanding novel, respectively. Like re-perception and transition process, "appeasing" works as a prerequisite for achieving reconciliation and Han-solving, This chapter discusses the fundamental mechanisms forming narratives of Han, their aspects and transformation of narrative situation. Tragic situatioin and human alienation act as key factors giving birth to Han. Moon perceives the following events as tragic situation: 50's Korean War; 1980's Kwangju representative of May experience; giving up & leaving the hometown propelled by accelerated industrialization of 70s; and the absence of communication owing to the expressions of individualistic desires in 1990s. Characters would be classified into three types: those with strong extroversion; those with defeatistic internality; and those having both, in terms of the attitude embracing Han. Those with strong extroversion envison optimistic future and seek reconciliatioin with others; while those with defeatistic internality, cherising abandonment, self-despise, regeret and are still attached to the past in his abyss as regret, seek shelters of avoidance, not the problem-solving. And the third type, mixture of both is co-mingled with strong outgoing will and defeatistic sentiment, particularly dominant in those seeking the cause of Korean War and division of Korean Penninsula, and in those processes seeking reconcilation settlement. Han guarantees casuality, in that it deepens tragic reality, and afterwards leads into narrative moment. Characters' psychological aspects of 518 Kwangju People's novel, historical novel, mutual understanding novel have their roots in the past tragic experiences, and are subject to the logic of narrative. However, subjects' will of overcoming, which is integrated into the longing for restoration and sameness, is obstacled by antogonistic characters, thereby acting as a clue to mediate eventful situations afterwards. This chapter analyses the process of Han-sloving obtained by self's re-perception and trnasition process. Re-perception of self is achieved through the process of "exploring" and "itinerary". The former acts as a mechanism to shorten psychological gap, while the latter, as one to approach the reality of Han in an objective manner. Self reaches ultimate Han-solving through these processes. In this level, Han enables the polysemous interpretation of its aiming point; for Han expresses itself in a multi-faceted and dynamic manner. Moreover, the meaning of Han expands into "sublime of Han", in that it drives transformation of action and other virtues. This represents sublime Han-solving that takes into account Han-solving of the wrongdoers, not only that of the victims; in other words, Han is not merely associated with an individual or a certain region. It is a phenemonen that can be throughly understood only when linked to networks of generations, regions and ideologies. This chapter addresses Han's narrative-related features and its starategic aspects. Revenge and punishement, equavalent to Han-solving process, drive dynamics in terms of narrative, while the progress of narrative by temporal sequence and continuity drives integrity of the plot. Leving home & Coming home against hometown reflect the expansion of spatiality and polysemous interpretations, in that they provide a clue to to the longing for self's identity and Han-solving.
This paper is primarily concerned with analyzing the aspects and narrative process of Han in Moon 's novels. The keyword penetrating Moon's works is the hometown and history, and the integral sentiment underyling these two elements is Han. Coupled with narrative strategies, Han acts as a writing principle, as well as closely interacting with his world view, contemporary situation, his perception on history and life forms, etc. In the first place, this paper is aimed to classify Moon's novels into home-coming novel, war novel, People's novel, mutual understanding novel, and analyze how Han is depicted as narrative. And second, it attempts to show how the re-interpretation of Han and its process are related to Han-solving, and based on this highlights narrative core and its network of meanings in Moon's novels. Taking these into account, this chapter classifies Han and explored its function and prerequisite for its narrativization. Han would be classified into rancour Han, People's Han, interwoven Han, grudege-Han, attachment-Han, and Moon's novels into war novel, historical novel and 518-related novel, People's novel, mutual understanding novel, respectively. Like re-perception and transition process, "appeasing" works as a prerequisite for achieving reconciliation and Han-solving, This chapter discusses the fundamental mechanisms forming narratives of Han, their aspects and transformation of narrative situation. Tragic situatioin and human alienation act as key factors giving birth to Han. Moon perceives the following events as tragic situation: 50's Korean War; 1980's Kwangju representative of May experience; giving up & leaving the hometown propelled by accelerated industrialization of 70s; and the absence of communication owing to the expressions of individualistic desires in 1990s. Characters would be classified into three types: those with strong extroversion; those with defeatistic internality; and those having both, in terms of the attitude embracing Han. Those with strong extroversion envison optimistic future and seek reconciliatioin with others; while those with defeatistic internality, cherising abandonment, self-despise, regeret and are still attached to the past in his abyss as regret, seek shelters of avoidance, not the problem-solving. And the third type, mixture of both is co-mingled with strong outgoing will and defeatistic sentiment, particularly dominant in those seeking the cause of Korean War and division of Korean Penninsula, and in those processes seeking reconcilation settlement. Han guarantees casuality, in that it deepens tragic reality, and afterwards leads into narrative moment. Characters' psychological aspects of 518 Kwangju People's novel, historical novel, mutual understanding novel have their roots in the past tragic experiences, and are subject to the logic of narrative. However, subjects' will of overcoming, which is integrated into the longing for restoration and sameness, is obstacled by antogonistic characters, thereby acting as a clue to mediate eventful situations afterwards. This chapter analyses the process of Han-sloving obtained by self's re-perception and trnasition process. Re-perception of self is achieved through the process of "exploring" and "itinerary". The former acts as a mechanism to shorten psychological gap, while the latter, as one to approach the reality of Han in an objective manner. Self reaches ultimate Han-solving through these processes. In this level, Han enables the polysemous interpretation of its aiming point; for Han expresses itself in a multi-faceted and dynamic manner. Moreover, the meaning of Han expands into "sublime of Han", in that it drives transformation of action and other virtues. This represents sublime Han-solving that takes into account Han-solving of the wrongdoers, not only that of the victims; in other words, Han is not merely associated with an individual or a certain region. It is a phenemonen that can be throughly understood only when linked to networks of generations, regions and ideologies. This chapter addresses Han's narrative-related features and its starategic aspects. Revenge and punishement, equavalent to Han-solving process, drive dynamics in terms of narrative, while the progress of narrative by temporal sequence and continuity drives integrity of the plot. Leving home & Coming home against hometown reflect the expansion of spatiality and polysemous interpretations, in that they provide a clue to to the longing for self's identity and Han-solving.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.