여성노인학습자의 문해교육 참여형태와 자아존중감에 관한 연구 : - 대구광역시 동구를 중심으로 - A study on the Participation Type in Literate Education and the self-esteem of the Old Female Learners원문보기
현재 전 세계적으로 ‘문해능력’에 대한 정의는 시대적 변화에 맞게 진화하고 있으며, 이에 대한 정책적 제도와 사업들을 확대하면서 그 중요성이 강조되어 지고 있다. 단지 문해능력이 문자를 읽고 쓰는 능력을 넘어 변화하는 사회에서 일상생 활을 영위하고 성장할 수 있는 기본적인 전제가 되는 능력을 의미한다. 또한 이는 국가의 경제 발전과 민주주의 가치의 실현, 사회적 통합을 이룰 수 있는 토대가 되는 능력으로 재정의 되고 있다. 이러한 시대적 상황에도 불구하고 우리 사회에는 아직도 한글조차 몰라서 고통을 받는 비문해자가 상당수 존재 하고 있다. 비문해자는 주로 여성으로 이 중 상당수가 여성노인층에 존재하고 있다. 그 들은 비문해로 인해 일상생활에서 많은 고통을 겪고, 스스로를 무가치한 존재 로 인식하는 등의 부정적인 생애 경험 때문에 ‘배우지 못했음에 대한 한’과 가 능하다면 비문해 상황에서 탈피하고자 하는 욕구를 가지고 이에 부정적인 삶 의 원인이 되는 비문해를 극복하고자 한다. 이는 문해교육이 단순히 문자를 습득하는 도구적 측면뿐만 아니라 비문해자의 ...
현재 전 세계적으로 ‘문해능력’에 대한 정의는 시대적 변화에 맞게 진화하고 있으며, 이에 대한 정책적 제도와 사업들을 확대하면서 그 중요성이 강조되어 지고 있다. 단지 문해능력이 문자를 읽고 쓰는 능력을 넘어 변화하는 사회에서 일상생 활을 영위하고 성장할 수 있는 기본적인 전제가 되는 능력을 의미한다. 또한 이는 국가의 경제 발전과 민주주의 가치의 실현, 사회적 통합을 이룰 수 있는 토대가 되는 능력으로 재정의 되고 있다. 이러한 시대적 상황에도 불구하고 우리 사회에는 아직도 한글조차 몰라서 고통을 받는 비문해자가 상당수 존재 하고 있다. 비문해자는 주로 여성으로 이 중 상당수가 여성노인층에 존재하고 있다. 그 들은 비문해로 인해 일상생활에서 많은 고통을 겪고, 스스로를 무가치한 존재 로 인식하는 등의 부정적인 생애 경험 때문에 ‘배우지 못했음에 대한 한’과 가 능하다면 비문해 상황에서 탈피하고자 하는 욕구를 가지고 이에 부정적인 삶 의 원인이 되는 비문해를 극복하고자 한다. 이는 문해교육이 단순히 문자를 습득하는 도구적 측면뿐만 아니라 비문해자의 자아존중감을 높여주며, 삶의 전환이라는 측면에서 이해되어야 할 것이다. 현재 국내에 문해 관련 연구는 그리 많지 않으며, 대다수의 연구들은 문해교육의 필요성, 활성화 방안, 역사, 사례 등의 원론적인 연구에 그치고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 여성노인학습자의 인구사회학적 특성별 문해교육 참여형태 와 문해교육 참여형태별 자아존중감 차이를 알아봄으로써, 자아존중감을 높일 수 있는 문해교육 활성화 방안을 모색하는데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 대구광역시 동구의 7개 문해교육기관을 모집단으로 하여 3개 유형의 문해교육기관에서 문해교육을 받고 있는 만60세 이상의 여성노인 학습자를 대상으로 자기기입식방법을 통하여 임의표본추출방법으로 설문조사 하였다. 수집된 설문지는 부호화 작업을 거친 뒤 SPSS 12.0 for Windows를 사용하여 통계처리 하였다. 본 연구에서 나타난 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 여성노인학습자의 인구사회학적 특성에 따른 문해교육 참여형태 차이 분석 결과를 살펴보면 첫째, 연령에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관, 참여 기간, 참여단계에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 참여단계에서는 통계 적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 배우자 유·무에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관에서만 통계적으 로 유의한 차이를 보였으며, 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 동거형태에 따른 문해교육 참여형태는 통계적으로 유의한 차이를 보 이지 않았다. 넷째, 종교에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관에서만 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 다섯째, 경제상태에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관에서만 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 여섯째, 건강상태에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관, 참여단계에서 통계 적으로 유의한 차이를 보였으며. 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 다음으로 여성노인학습자의 문해교육 참여형태에 따른 자아존중감 차이 분 석 결과를 살펴보면 첫째, 참여기관별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도 는 ‘문해교육기관’이 28.70점으로 가장 높고, 사회복지관, 종교단체 부설기관 순으로 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이는 문해교육기관의 경우 학교의 형태로 운영이 되며, 타 기관에 비해 상대적으로 전문적이고 체 계적으로 운영함으로써 더 높은 단계의 교육을 받을 수 있기 때문으로 사료된 다. 따라서 일시적인 교육이 아닌 장기적인 문해교육적 측면으로 볼 때, 문해 교육기관에서 문해교육에 참여하는 것이 보다 효과적인 학습이 될 것이다. 둘째, 참여기간별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도는 ‘3년 이상’이 31.21점으로 가장 높고, ‘2년이상-3년 미만’, ‘1년 이상-2년 미만’, ‘1년 미만’ 순 으로 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이는 문해교육 기간이 오 래되면 될수록 자아존중감도 함께 높아지는 것을 나타내며, 비문해로 인해 낮 아진 자아존중감이 문해교육의 참여를 통해 한글 터득이라는 도구적 측면 이 외에 삶의 전환이라는 측면에서 자아존중감이 함께 향상된 것으로 사료된다. 따라서 문해교육 참여에 있어 지속적인 학습이 효과적일 것이다. 셋째, 참여단계별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도는 ‘문해3단계’가 31.86점으로 가장 높고, ‘문해2단계’, ‘문해3단계’ 순으로 나타났으며, 통계적으 로 유의한 차이를 보였다. 이는 참여단계가 높아질수록 자아존중감이 향상되 는 것을 보여주며, 참여기간이 길수록 자아존중감이 향상된 것과 동일한 것으 로 사료된다. 따라서 참여단계 즉, 문해수준이 향상될 수 있도록 지속적인 학 습이 효과적일 것이다. 넷째, 참여동기별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도는 ‘사회봉사에 참여 하기 위해’가 32.50점으로 가장 높고, ‘사회적 관계를 형성하기 위해’, ‘원만한 가족관계 형성을 위해’, ‘자아발견을 통한 자기향상과 발전을 위해’, ‘단지 한글 을 터득하기 위해’ 순으로 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보이고 있 다. 이는 단지 한글 터득을 위해서 문해교육에 참여하는 경우보다 한글터득을 통해 어떠한 목적을 이루기 위한 수단으로 문해교육에 참여하는 경우가 자아 존중감이 더 높은 것으로 사료된다. 따라서 문해교육 참여에 있어 뚜렷한 목 적의식을 가지고 참여하는 것이 바람직할 것이다. 마지막으로 이상의 결과를 종합해 보았을 때, 여성노인학습자의 문해교육 참여형태에 따른 자아존중감 차이가 있음을 확인할 수 있으며, 따라서 여성노 인학습자들의 자아존중감을 높일 수 있는 계기가 됨을 확인할 수 있었다. 따 라서 아직도 우리 사회에 존재하는 수많은 비문해자들이 보다 적극적이고 능 동적인 학습자로써 문해교육에 참여할 수 있도록 그들의 자아존중감을 함께 높일 수 있는 삶의 전환이라는 측면에서 문해교육 방향이 정립되어야 할 것이다.
현재 전 세계적으로 ‘문해능력’에 대한 정의는 시대적 변화에 맞게 진화하고 있으며, 이에 대한 정책적 제도와 사업들을 확대하면서 그 중요성이 강조되어 지고 있다. 단지 문해능력이 문자를 읽고 쓰는 능력을 넘어 변화하는 사회에서 일상생 활을 영위하고 성장할 수 있는 기본적인 전제가 되는 능력을 의미한다. 또한 이는 국가의 경제 발전과 민주주의 가치의 실현, 사회적 통합을 이룰 수 있는 토대가 되는 능력으로 재정의 되고 있다. 이러한 시대적 상황에도 불구하고 우리 사회에는 아직도 한글조차 몰라서 고통을 받는 비문해자가 상당수 존재 하고 있다. 비문해자는 주로 여성으로 이 중 상당수가 여성노인층에 존재하고 있다. 그 들은 비문해로 인해 일상생활에서 많은 고통을 겪고, 스스로를 무가치한 존재 로 인식하는 등의 부정적인 생애 경험 때문에 ‘배우지 못했음에 대한 한’과 가 능하다면 비문해 상황에서 탈피하고자 하는 욕구를 가지고 이에 부정적인 삶 의 원인이 되는 비문해를 극복하고자 한다. 이는 문해교육이 단순히 문자를 습득하는 도구적 측면뿐만 아니라 비문해자의 자아존중감을 높여주며, 삶의 전환이라는 측면에서 이해되어야 할 것이다. 현재 국내에 문해 관련 연구는 그리 많지 않으며, 대다수의 연구들은 문해교육의 필요성, 활성화 방안, 역사, 사례 등의 원론적인 연구에 그치고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 여성노인학습자의 인구사회학적 특성별 문해교육 참여형태 와 문해교육 참여형태별 자아존중감 차이를 알아봄으로써, 자아존중감을 높일 수 있는 문해교육 활성화 방안을 모색하는데 목적이 있다. 본 연구를 위하여 대구광역시 동구의 7개 문해교육기관을 모집단으로 하여 3개 유형의 문해교육기관에서 문해교육을 받고 있는 만60세 이상의 여성노인 학습자를 대상으로 자기기입식방법을 통하여 임의표본추출방법으로 설문조사 하였다. 수집된 설문지는 부호화 작업을 거친 뒤 SPSS 12.0 for Windows를 사용하여 통계처리 하였다. 본 연구에서 나타난 주요결과를 요약하면 다음과 같다. 먼저 여성노인학습자의 인구사회학적 특성에 따른 문해교육 참여형태 차이 분석 결과를 살펴보면 첫째, 연령에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관, 참여 기간, 참여단계에서 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 참여단계에서는 통계 적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 둘째, 배우자 유·무에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관에서만 통계적으 로 유의한 차이를 보였으며, 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 셋째, 동거형태에 따른 문해교육 참여형태는 통계적으로 유의한 차이를 보 이지 않았다. 넷째, 종교에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관에서만 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 다섯째, 경제상태에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관에서만 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 여섯째, 건강상태에 따른 문해교육 참여형태는 참여기관, 참여단계에서 통계 적으로 유의한 차이를 보였으며. 나머지는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았다. 다음으로 여성노인학습자의 문해교육 참여형태에 따른 자아존중감 차이 분 석 결과를 살펴보면 첫째, 참여기관별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도 는 ‘문해교육기관’이 28.70점으로 가장 높고, 사회복지관, 종교단체 부설기관 순으로 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이는 문해교육기관의 경우 학교의 형태로 운영이 되며, 타 기관에 비해 상대적으로 전문적이고 체 계적으로 운영함으로써 더 높은 단계의 교육을 받을 수 있기 때문으로 사료된 다. 따라서 일시적인 교육이 아닌 장기적인 문해교육적 측면으로 볼 때, 문해 교육기관에서 문해교육에 참여하는 것이 보다 효과적인 학습이 될 것이다. 둘째, 참여기간별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도는 ‘3년 이상’이 31.21점으로 가장 높고, ‘2년이상-3년 미만’, ‘1년 이상-2년 미만’, ‘1년 미만’ 순 으로 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 이는 문해교육 기간이 오 래되면 될수록 자아존중감도 함께 높아지는 것을 나타내며, 비문해로 인해 낮 아진 자아존중감이 문해교육의 참여를 통해 한글 터득이라는 도구적 측면 이 외에 삶의 전환이라는 측면에서 자아존중감이 함께 향상된 것으로 사료된다. 따라서 문해교육 참여에 있어 지속적인 학습이 효과적일 것이다. 셋째, 참여단계별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도는 ‘문해3단계’가 31.86점으로 가장 높고, ‘문해2단계’, ‘문해3단계’ 순으로 나타났으며, 통계적으 로 유의한 차이를 보였다. 이는 참여단계가 높아질수록 자아존중감이 향상되 는 것을 보여주며, 참여기간이 길수록 자아존중감이 향상된 것과 동일한 것으 로 사료된다. 따라서 참여단계 즉, 문해수준이 향상될 수 있도록 지속적인 학 습이 효과적일 것이다. 넷째, 참여동기별 자아존중감 차이에서 자아존중감 정도는 ‘사회봉사에 참여 하기 위해’가 32.50점으로 가장 높고, ‘사회적 관계를 형성하기 위해’, ‘원만한 가족관계 형성을 위해’, ‘자아발견을 통한 자기향상과 발전을 위해’, ‘단지 한글 을 터득하기 위해’ 순으로 나타났으며, 통계적으로 유의한 차이를 보이고 있 다. 이는 단지 한글 터득을 위해서 문해교육에 참여하는 경우보다 한글터득을 통해 어떠한 목적을 이루기 위한 수단으로 문해교육에 참여하는 경우가 자아 존중감이 더 높은 것으로 사료된다. 따라서 문해교육 참여에 있어 뚜렷한 목 적의식을 가지고 참여하는 것이 바람직할 것이다. 마지막으로 이상의 결과를 종합해 보았을 때, 여성노인학습자의 문해교육 참여형태에 따른 자아존중감 차이가 있음을 확인할 수 있으며, 따라서 여성노 인학습자들의 자아존중감을 높일 수 있는 계기가 됨을 확인할 수 있었다. 따 라서 아직도 우리 사회에 존재하는 수많은 비문해자들이 보다 적극적이고 능 동적인 학습자로써 문해교육에 참여할 수 있도록 그들의 자아존중감을 함께 높일 수 있는 삶의 전환이라는 측면에서 문해교육 방향이 정립되어야 할 것이다.
Now, the definition on 'literacy ability' has been developed according to the era change in the whole world, and as its policy institution and businesses have been extended, its importance is also emphasized. It only means the ability as a basic premise that literacy ability can carry on daily life ...
Now, the definition on 'literacy ability' has been developed according to the era change in the whole world, and as its policy institution and businesses have been extended, its importance is also emphasized. It only means the ability as a basic premise that literacy ability can carry on daily life and grow in the changing society beyond the ability of reading and writing letters. Also, it is redefined as an ability of being a basis that can accomplish the economic development of a nation, the realization of democratic value and the social integration. In spite of this era situation, in our society, there are lots of illiteracy people who are in torture because they don't know even Korean alphabets yet. Most of illiteracy people are females old people. Because they are in torture a lot in their daily lives due to their illiteracy and they have experienced negative life including the cognition they think themselves as unworthy beings, they have tried to overcome illiteracy causing this negative life with some desire of escaping from 'grudge about no learning' and this illiteracy situation if possible. It is necessary to be understood that literacy education is not only a tool for acquiring letters but also raises a self-esteem of illiteracy people and causes a change of life. Now, there aren't that much studies regarding literacy in our country, and it is in the situation that most of studies are limited to the theoretical studies on the necessity, activating method, history and cases of literacy education. Therefore, the goal of this study is to find the activating method of literacy education for raising self-esteem, by considering the difference in the participation type in literacy education by demographical features and the self-esteem by participation type in literacy education of the old female learner. For this study, we used questionnaire survey through random sampling by using self-writing method for the old female learner over age 60 who are getting literacy education from literacy education organizations of three types by making 7 literacy education organizations in Dong-gu, Daegu City a population. Collected questionnaires was handled by statistical processing through SPSS 12.0 for Windows after its encoding processing. The summaries of the main result of this study are as follows: Firstly, if we consider the result of analyzing the difference in the participation type in literacy education according to the demographical features of old female learners, first, it showed that there was statistically considerable difference in its participating organization, participating period and participating level in the participation type in literacy education by age, and there wasn't statistically considerable difference in its participating stage. Second, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization in the participation type in literacy education by the existence or none-existence of spouse, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. Third, it showed that there wasn't any statistically considerable difference in the participation type in literacy education by domicile type. Forth, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization only in the participation type in literacy education by religion, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. Fifth, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization only in the participation type in literacy education by economic situation, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. Sixth, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization and participating level in the participation type in literacy education by healthy situation, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. As the next step, if we consider the result of analyzing the difference in the self-esteem according to the participation type in literacy education of old female learners, first, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating organization, 'literacy education organization' was the highest as 28.70 in the level of self-esteem and it was shown in the order of social welfare center, the auxiliary center to religious group, and it showed that there was statistically considerable difference. It is considered it is because literacy education organization is managed into the school type and it is possible to get higher level of education by managing more professionally and systematically than other organizations. Therefore, in case of considering it as long-term literacy education rather than temporary education, it would be more effective learning for literacy education organization to participate in literacy education. Second, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating period, 'over 3 years' was the highest as 31.21 in the level of self-esteem and it was shown in the order of 'over 2 years- less than 3 years', 'over 1 year- less than 2 years', 'less than 1 year', and it showed that there was statistically considerable difference. It means that longer literacy education period results in higher self-esteem, and it is also considered that their lowered self-esteems caused by illiteracy were improved together in the aspect of life change as well as in the aspect of the tool as the understanding of Korean alphabet through the participation in literacy education. Therefore, it would be effective to learn continuously through the participation in literacy education. Third, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating level, '3rd level literacy' was the highest as 31.86 in the level of self-esteem and it was shown in the order of '2nd level literacy', '3rd level literacy', and it showed that there was statistically considerable difference. It means that higher participating level results in the improvement of self-esteem, and it is also considered that longer participating period is identical to the improvement of self-esteem. Therefore, it would be effective to learn continuously for being able to improve participating level, that is, literacy level. Forth, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating motive, 'for participating in social service' was the highest as 32.50 in the level of self-esteem and it was shown in the order of 'for making social relationship', 'for making smooth family relationship', 'for making self-improvement and development through self-discovery', 'only for understanding Korean alphabets', and it showed that there was statistically considerable difference. It is considered that self-esteem is much higher in case of participating in literacy education for accomplishing some goal through the understanding of Korean alphabet rather than the case of participating in literacy education only for the understanding of Korean alphabet. Therefore, it would be desirable to participate in literacy education with clear goal consciousness. Finally, when we synthesized the above-mentioned results, it was possible to confirm that there was some difference in the self-esteem according to the participation type in literacy education of old female learners, and therefore, it was also possible to confirm that it became a chance to raise the self-esteem of old female learners. Therefore, it is necessary to make the direction of literacy education in the aspect of life change that many illiteracy people who still exist in our society can raise their self-esteem together for participating in literacy education as active and passive learners.
Now, the definition on 'literacy ability' has been developed according to the era change in the whole world, and as its policy institution and businesses have been extended, its importance is also emphasized. It only means the ability as a basic premise that literacy ability can carry on daily life and grow in the changing society beyond the ability of reading and writing letters. Also, it is redefined as an ability of being a basis that can accomplish the economic development of a nation, the realization of democratic value and the social integration. In spite of this era situation, in our society, there are lots of illiteracy people who are in torture because they don't know even Korean alphabets yet. Most of illiteracy people are females old people. Because they are in torture a lot in their daily lives due to their illiteracy and they have experienced negative life including the cognition they think themselves as unworthy beings, they have tried to overcome illiteracy causing this negative life with some desire of escaping from 'grudge about no learning' and this illiteracy situation if possible. It is necessary to be understood that literacy education is not only a tool for acquiring letters but also raises a self-esteem of illiteracy people and causes a change of life. Now, there aren't that much studies regarding literacy in our country, and it is in the situation that most of studies are limited to the theoretical studies on the necessity, activating method, history and cases of literacy education. Therefore, the goal of this study is to find the activating method of literacy education for raising self-esteem, by considering the difference in the participation type in literacy education by demographical features and the self-esteem by participation type in literacy education of the old female learner. For this study, we used questionnaire survey through random sampling by using self-writing method for the old female learner over age 60 who are getting literacy education from literacy education organizations of three types by making 7 literacy education organizations in Dong-gu, Daegu City a population. Collected questionnaires was handled by statistical processing through SPSS 12.0 for Windows after its encoding processing. The summaries of the main result of this study are as follows: Firstly, if we consider the result of analyzing the difference in the participation type in literacy education according to the demographical features of old female learners, first, it showed that there was statistically considerable difference in its participating organization, participating period and participating level in the participation type in literacy education by age, and there wasn't statistically considerable difference in its participating stage. Second, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization in the participation type in literacy education by the existence or none-existence of spouse, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. Third, it showed that there wasn't any statistically considerable difference in the participation type in literacy education by domicile type. Forth, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization only in the participation type in literacy education by religion, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. Fifth, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization only in the participation type in literacy education by economic situation, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. Sixth, it showed that there was statistically considerable difference in participating organization and participating level in the participation type in literacy education by healthy situation, and there wasn't any statistically considerable difference in the other. As the next step, if we consider the result of analyzing the difference in the self-esteem according to the participation type in literacy education of old female learners, first, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating organization, 'literacy education organization' was the highest as 28.70 in the level of self-esteem and it was shown in the order of social welfare center, the auxiliary center to religious group, and it showed that there was statistically considerable difference. It is considered it is because literacy education organization is managed into the school type and it is possible to get higher level of education by managing more professionally and systematically than other organizations. Therefore, in case of considering it as long-term literacy education rather than temporary education, it would be more effective learning for literacy education organization to participate in literacy education. Second, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating period, 'over 3 years' was the highest as 31.21 in the level of self-esteem and it was shown in the order of 'over 2 years- less than 3 years', 'over 1 year- less than 2 years', 'less than 1 year', and it showed that there was statistically considerable difference. It means that longer literacy education period results in higher self-esteem, and it is also considered that their lowered self-esteems caused by illiteracy were improved together in the aspect of life change as well as in the aspect of the tool as the understanding of Korean alphabet through the participation in literacy education. Therefore, it would be effective to learn continuously through the participation in literacy education. Third, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating level, '3rd level literacy' was the highest as 31.86 in the level of self-esteem and it was shown in the order of '2nd level literacy', '3rd level literacy', and it showed that there was statistically considerable difference. It means that higher participating level results in the improvement of self-esteem, and it is also considered that longer participating period is identical to the improvement of self-esteem. Therefore, it would be effective to learn continuously for being able to improve participating level, that is, literacy level. Forth, it showed that, in the difference of self-esteem by its participating motive, 'for participating in social service' was the highest as 32.50 in the level of self-esteem and it was shown in the order of 'for making social relationship', 'for making smooth family relationship', 'for making self-improvement and development through self-discovery', 'only for understanding Korean alphabets', and it showed that there was statistically considerable difference. It is considered that self-esteem is much higher in case of participating in literacy education for accomplishing some goal through the understanding of Korean alphabet rather than the case of participating in literacy education only for the understanding of Korean alphabet. Therefore, it would be desirable to participate in literacy education with clear goal consciousness. Finally, when we synthesized the above-mentioned results, it was possible to confirm that there was some difference in the self-esteem according to the participation type in literacy education of old female learners, and therefore, it was also possible to confirm that it became a chance to raise the self-esteem of old female learners. Therefore, it is necessary to make the direction of literacy education in the aspect of life change that many illiteracy people who still exist in our society can raise their self-esteem together for participating in literacy education as active and passive learners.
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