음운변동분석 접근법이 음운장애 아동의 연구개음의 전설음화 개선에 미치는 효과 The Effects of Training program Using Phonological Process Approach on the Velar Fronting in Articulation Disordered Children원문보기
The purpose of this study was to examine the effects of the phonological process approach on velar fronting in children with articulation disorder. The subjects in this study were 2 children who were free structural/ motoric deficiencies in articulation organization, mental deficiencies and hearing loss. To ...
The purpose of this study was to examine the effects of the phonological process approach on velar fronting in children with articulation disorder. The subjects in this study were 2 children who were free structural/ motoric deficiencies in articulation organization, mental deficiencies and hearing loss. To select subject, the following tests were given; a) Urimal - Test of Articulation and Phonology b) Preschool Receptive-Expressive Language Scale c) Oral Speech Mechanism Screening Examination-Rivised d) Intelligence Test (KEDI-WPPSI) Two children diagnosed as articulation disorder were chosen as subjects to take AB design made up with baselinestage, treatment stage, and maintenance stage. After baseline stage to started treatment individually and each subjects was scheduled for a 40-minute session, three times a week and each subjects was individually treated by the phonological process approach program reconstructed by the author. The target phonemes selected for the treatment were /ㄱ/, /ㄷ/ phonemes. The results was as follow: First, the results of articulation training program using phonological process approach was all of the subject children showed significant effect on the development of training phoneme /ㄱ/. Second, the results of articulation training program using phonological process approach was generalization of any treatment effect of the not training phonemes /ㄲ/, /ㅋ/. Third, the results of articulation training program using phonological process approach was all of the subject children's consonant accuracy was developed. The results of this study show that this phonological process approach strategies are effective for velar fronting in articulation disorder children.음운변동에 기초를 둔 치료는 한 개의 음운학적 변화과정의 제거로 여러 개의 오류 음을 치료할 수 있으므로 효과적인 치료 가능성을 가지고 있다.음운변동분석이라는 복잡한 과정이 필요하지만 음운오류가 음운규칙의 학습 실패에 기인한다는 전제 하 에,한 음운패턴에 초점을 둠으로써 한번에 여러 개의 음소를 동시에 수정할 수 있다 는 경제적인 면에서 효율성이 더 크다고 할 수 있다.본 연구는 연구개음의 전설음화 를 주된 문제로 한 조음장애 아동에게 음운변동분석 접근법의 효율성을 입증하고자 하였다.조음기관의 구조적/운동학적 이상이 없고,청력 손실과,지능지수가 정상범주 에 속하는 두 명의 아동을 대상으로 실시하였다. 대상선정을 위해 우리말 조음ㆍ음운평가,취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발 달척도,구강조음기관의 기능 선별 검사와 지능검사인 한국형 웩슬러 유아지능검사 (KEDI-WPPSI)를 실시하였다. 조음장애로 진단받은 두 명의 아동을 대상으로 기초선단계,치료 단계,유지단계로 구성된 AB설계를 하였다.기초선 평가 후 개별적으로 치료를 실시하였고,40분단위로 주 3회씩,연구자가 자작한 음운변동분석 접근법 프로그램을 이용하여 대상별로 각각 실시하였다.치료에 사용된 목표 음소는 /ㄱ/와 /ㄷ/음소를 선택하여 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째,음운변동분석 접근법을 이용한 치료 프로그램을 적용시킨 결과 대상 아동 모 두가 훈련음소 /ㄱ/의 전설음화가 개선되었다. 둘째,음운변동분석접근법을 이용한 치료프로그램을 적용시킨 결과 대상아동 모두 치료 받지 않은 비 훈련음소 /ㄲ/,/ㅋ/에서 전설음화 출현율이 감소되어 전설음화 치 료의 일반화에 효과가 있었다. 셋째,음운변동분석접근법을 이용한 치료 프로그램을 적용시킨 결과 전체 자음정확 도의 개선에 효과가 있었다. 본 연구의 결과는 음운변동분석접근법을 이용한 치료 프로그램이 연구개음의 전설 음화를 치료하는데 효과적이었음을 입증하였다.
The purpose of this study was to examine the effects of the phonological process approach on velar fronting in children with articulation disorder. The subjects in this study were 2 children who were free structural/ motoric deficiencies in articulation organization, mental deficiencies and hearing loss. To select subject, the following tests were given; a) Urimal - Test of Articulation and Phonology b) Preschool Receptive-Expressive Language Scale c) Oral Speech Mechanism Screening Examination-Rivised d) Intelligence Test (KEDI-WPPSI) Two children diagnosed as articulation disorder were chosen as subjects to take AB design made up with baseline stage, treatment stage, and maintenance stage. After baseline stage to started treatment individually and each subjects was scheduled for a 40-minute session, three times a week and each subjects was individually treated by the phonological process approach program reconstructed by the author. The target phonemes selected for the treatment were /ㄱ/, /ㄷ/ phonemes. The results was as follow: First, the results of articulation training program using phonological process approach was all of the subject children showed significant effect on the development of training phoneme /ㄱ/. Second, the results of articulation training program using phonological process approach was generalization of any treatment effect of the not training phonemes /ㄲ/, /ㅋ/. Third, the results of articulation training program using phonological process approach was all of the subject children's consonant accuracy was developed. The results of this study show that this phonological process approach strategies are effective for velar fronting in articulation disorder children.음운변동에 기초를 둔 치료는 한 개의 음운학적 변화과정의 제거로 여러 개의 오류 음을 치료할 수 있으므로 효과적인 치료 가능성을 가지고 있다.음운변동분석이라는 복잡한 과정이 필요하지만 음운오류가 음운규칙의 학습 실패에 기인한다는 전제 하 에,한 음운패턴에 초점을 둠으로써 한번에 여러 개의 음소를 동시에 수정할 수 있다 는 경제적인 면에서 효율성이 더 크다고 할 수 있다.본 연구는 연구개음의 전설음화 를 주된 문제로 한 조음장애 아동에게 음운변동분석 접근법의 효율성을 입증하고자 하였다.조음기관의 구조적/운동학적 이상이 없고,청력 손실과,지능지수가 정상범주 에 속하는 두 명의 아동을 대상으로 실시하였다. 대상선정을 위해 우리말 조음ㆍ음운평가,취학 전 아동의 수용언어 및 표현언어 발 달척도,구강조음기관의 기능 선별 검사와 지능검사인 한국형 웩슬러 유아지능검사 (KEDI-WPPSI)를 실시하였다. 조음장애로 진단받은 두 명의 아동을 대상으로 기초선단계,치료 단계,유지단계로 구성된 AB설계를 하였다.기초선 평가 후 개별적으로 치료를 실시하였고,40분단위로 주 3회씩,연구자가 자작한 음운변동분석 접근법 프로그램을 이용하여 대상별로 각각 실시하였다.치료에 사용된 목표 음소는 /ㄱ/와 /ㄷ/음소를 선택하여 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째,음운변동분석 접근법을 이용한 치료 프로그램을 적용시킨 결과 대상 아동 모 두가 훈련음소 /ㄱ/의 전설음화가 개선되었다. 둘째,음운변동분석접근법을 이용한 치료프로그램을 적용시킨 결과 대상아동 모두 치료 받지 않은 비 훈련음소 /ㄲ/,/ㅋ/에서 전설음화 출현율이 감소되어 전설음화 치 료의 일반화에 효과가 있었다. 셋째,음운변동분석접근법을 이용한 치료 프로그램을 적용시킨 결과 전체 자음정확 도의 개선에 효과가 있었다. 본 연구의 결과는 음운변동분석접근법을 이용한 치료 프로그램이 연구개음의 전설 음화를 치료하는데 효과적이었음을 입증하였다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.