기업들의 사회적 책임에 관한 중요성이 강조되어지고 있는 현 시점에서 기업의 리더들은 사회공헌활동의 효율성을 높이기 위해 전문가들을 통해 끊임없는 조언을 듣기를 원하며 관심을 가지고 있다. 기존 연구자들은 기업의 사회공헌의 효과성과 효율성을 파악하기 위해 많은 분석들을 하였다. 그러나 이들 연구들은 대상기업의 한계와 특정 기업만의 분석이 이루어져 우리나라 기업들의 활동 현황을 파악하지는 못했다. 따라서 본 연구는 우리나라 기업들을 대상으로 사회적 책임에 따른 사회공헌활동을 분류 및 내용 분석한 것이다. 연구 자료는 전국경제인연합회의 인터넷사이트에 기재된 정보를 자료화하였다. 분석 대상기간은 1999년부터 2007년까지이다. 연구기업으로는 616개의 활동기업을 대상으로 선정하였으며, 1900건의 사회공헌활동을 연구의 대상으로 하였다. 본 연구에서는 사회공헌활동을 실시한 기업과 활동을 내용 분석하여, 이를 통해 우리나라 기업들의 사회공헌 흐름과 사회기여도를 분석하였다. 분석방법으로는 빈도분석방법과 연도별 교차분석방법, 그리고 업종별 교차분석방법을 하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라에서 사회공헌활동을 실시했던 기업들 중 몇 몇 기업을 제외한 대다수의 기업들은 일회성에 사회공헌활동을 실시하고 있다. 업종으로는 서비스업과 제조업의 한정된 기업만이 사회공헌활동을 실시하였으며, 현금을 지원하는 방법으로 편중된 계층의 대상들에게만 사회공헌이 지원되어지고 있는 것으로 나타났다. 이에 기업은 사회적 책임(Corporate Social Responsibility:이하 ...
기업들의 사회적 책임에 관한 중요성이 강조되어지고 있는 현 시점에서 기업의 리더들은 사회공헌활동의 효율성을 높이기 위해 전문가들을 통해 끊임없는 조언을 듣기를 원하며 관심을 가지고 있다. 기존 연구자들은 기업의 사회공헌의 효과성과 효율성을 파악하기 위해 많은 분석들을 하였다. 그러나 이들 연구들은 대상기업의 한계와 특정 기업만의 분석이 이루어져 우리나라 기업들의 활동 현황을 파악하지는 못했다. 따라서 본 연구는 우리나라 기업들을 대상으로 사회적 책임에 따른 사회공헌활동을 분류 및 내용 분석한 것이다. 연구 자료는 전국경제인연합회의 인터넷사이트에 기재된 정보를 자료화하였다. 분석 대상기간은 1999년부터 2007년까지이다. 연구기업으로는 616개의 활동기업을 대상으로 선정하였으며, 1900건의 사회공헌활동을 연구의 대상으로 하였다. 본 연구에서는 사회공헌활동을 실시한 기업과 활동을 내용 분석하여, 이를 통해 우리나라 기업들의 사회공헌 흐름과 사회기여도를 분석하였다. 분석방법으로는 빈도분석방법과 연도별 교차분석방법, 그리고 업종별 교차분석방법을 하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라에서 사회공헌활동을 실시했던 기업들 중 몇 몇 기업을 제외한 대다수의 기업들은 일회성에 사회공헌활동을 실시하고 있다. 업종으로는 서비스업과 제조업의 한정된 기업만이 사회공헌활동을 실시하였으며, 현금을 지원하는 방법으로 편중된 계층의 대상들에게만 사회공헌이 지원되어지고 있는 것으로 나타났다. 이에 기업은 사회적 책임(Corporate Social Responsibility:이하 CSR) 에 따른 지원으로 참여기업의 확대와 대상자들을 위한 지속적인 지원 등 적극적인 지원을 통한 기업들의 사회공헌활동을 실시할 필요가 있음을 제시하였다. 둘째, 기업은 사회공헌활동의 수혜 대상을 한정된 대상으로만 선정하여 제공함으로써 수혜자들에 대한 빈부 격차가 더욱 발생하고 있는 것으로 나타났다. 정부지원이 부족하고, 특히 사각지대의 대상자들은 지원 분류에서 벗어나 더 많은 어려움을 겪고 있다. 이는 기업이 수혜대상에 대한 정확한 정보를 파악하지 못하고 있는 것을 의미한다. 따라서 기업이 보편화 되어진 대상에게 사회공헌 활동을 제공함과 동시에 기업은 새로운 수혜대상을 발굴하여, 기업의 이미지에 부각하는 사회공헌을 제공함으로서 기업의 홍보효과를 최대로 얻을 수 있음을 제시하였다. 셋째, 대다수의 기업들은 사회공헌활동과 기업의 마케팅전략에 상관된 의미가 있는 것으로 나타났다. 기업의 사회적 책임에 따른 사회공헌활동은 기업들로 하여금 매우 중요한 부분이라고 볼 수 있다. 기업에게 직․간접적으로 영향을 미치는 대상자들에게 기업의 긍정적 이미지 개선과 함께 사회가 요구하는 사회문제 해결을 위한 대처 방안 즉, 두 가지 방법에 대해 함께 고민하여야 한다. 그것은 사회복지 측면의 효과와 기업의 홍보 효과에 대한 부분이다. 기존 방식에 있어서는 서로 다른 방향으로 진행되어진 부분이 크다고 볼 수 있다. 효과적인 사회복지 기여가 제공됨으로써, 기업의 사회공헌활동은 사회적으로 이슈화되고, 대상자들에게는 큰 지원을 해 줌으로써 기업의 홍보효과도 커진다고 할 수 있다. 그러므로 기업은 사회공헌활동을 통해 효과적인 홍보마케팅 전략이 필요함을 제시하였다. 넷째, 기업들의 사회공헌활동은 사회문제해결과 중요한 관계가 있는 것으로 나타났다. 정부의 지원에는 한계점이 있고, 수혜대상자들의 범위는 광범위하기 때문에 이런 부분을 기업들이 지원함으로써 정부의 정책개선이나 사회의 공감대를 형성하는 것과 연관이 있는 것으로 나타났다. 따라서 기업의 사회공헌활동은 이미 사회문제화 되어졌거나 아니면 문제 되어지려고 하는 부분의 대상에 적극적인 지원이 필요함을 제시하였다. 기존의 연구들이 일부 기업의 사회공헌활동에 대한 분석과 단기간의 사회공헌활동 내용을 분석하였다면, 본 연구는 우리나라 기업의 사회공헌활동에 대한 연구의 범위를 확대하였으며, 많은 기업을 분석 대상으로 선정하여 우리나라 기업의 분류와 내용분석을 통해 사회공헌활동의 현황을 파악하는데 의의가 있다. 또한 기업들의 사회공헌활동에 대한 이해를 높이며 전략적인 사회공헌활동의 시사점을 제시할 수 있다.
기업들의 사회적 책임에 관한 중요성이 강조되어지고 있는 현 시점에서 기업의 리더들은 사회공헌활동의 효율성을 높이기 위해 전문가들을 통해 끊임없는 조언을 듣기를 원하며 관심을 가지고 있다. 기존 연구자들은 기업의 사회공헌의 효과성과 효율성을 파악하기 위해 많은 분석들을 하였다. 그러나 이들 연구들은 대상기업의 한계와 특정 기업만의 분석이 이루어져 우리나라 기업들의 활동 현황을 파악하지는 못했다. 따라서 본 연구는 우리나라 기업들을 대상으로 사회적 책임에 따른 사회공헌활동을 분류 및 내용 분석한 것이다. 연구 자료는 전국경제인연합회의 인터넷사이트에 기재된 정보를 자료화하였다. 분석 대상기간은 1999년부터 2007년까지이다. 연구기업으로는 616개의 활동기업을 대상으로 선정하였으며, 1900건의 사회공헌활동을 연구의 대상으로 하였다. 본 연구에서는 사회공헌활동을 실시한 기업과 활동을 내용 분석하여, 이를 통해 우리나라 기업들의 사회공헌 흐름과 사회기여도를 분석하였다. 분석방법으로는 빈도분석방법과 연도별 교차분석방법, 그리고 업종별 교차분석방법을 하였다. 본 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 우리나라에서 사회공헌활동을 실시했던 기업들 중 몇 몇 기업을 제외한 대다수의 기업들은 일회성에 사회공헌활동을 실시하고 있다. 업종으로는 서비스업과 제조업의 한정된 기업만이 사회공헌활동을 실시하였으며, 현금을 지원하는 방법으로 편중된 계층의 대상들에게만 사회공헌이 지원되어지고 있는 것으로 나타났다. 이에 기업은 사회적 책임(Corporate Social Responsibility:이하 CSR) 에 따른 지원으로 참여기업의 확대와 대상자들을 위한 지속적인 지원 등 적극적인 지원을 통한 기업들의 사회공헌활동을 실시할 필요가 있음을 제시하였다. 둘째, 기업은 사회공헌활동의 수혜 대상을 한정된 대상으로만 선정하여 제공함으로써 수혜자들에 대한 빈부 격차가 더욱 발생하고 있는 것으로 나타났다. 정부지원이 부족하고, 특히 사각지대의 대상자들은 지원 분류에서 벗어나 더 많은 어려움을 겪고 있다. 이는 기업이 수혜대상에 대한 정확한 정보를 파악하지 못하고 있는 것을 의미한다. 따라서 기업이 보편화 되어진 대상에게 사회공헌 활동을 제공함과 동시에 기업은 새로운 수혜대상을 발굴하여, 기업의 이미지에 부각하는 사회공헌을 제공함으로서 기업의 홍보효과를 최대로 얻을 수 있음을 제시하였다. 셋째, 대다수의 기업들은 사회공헌활동과 기업의 마케팅전략에 상관된 의미가 있는 것으로 나타났다. 기업의 사회적 책임에 따른 사회공헌활동은 기업들로 하여금 매우 중요한 부분이라고 볼 수 있다. 기업에게 직․간접적으로 영향을 미치는 대상자들에게 기업의 긍정적 이미지 개선과 함께 사회가 요구하는 사회문제 해결을 위한 대처 방안 즉, 두 가지 방법에 대해 함께 고민하여야 한다. 그것은 사회복지 측면의 효과와 기업의 홍보 효과에 대한 부분이다. 기존 방식에 있어서는 서로 다른 방향으로 진행되어진 부분이 크다고 볼 수 있다. 효과적인 사회복지 기여가 제공됨으로써, 기업의 사회공헌활동은 사회적으로 이슈화되고, 대상자들에게는 큰 지원을 해 줌으로써 기업의 홍보효과도 커진다고 할 수 있다. 그러므로 기업은 사회공헌활동을 통해 효과적인 홍보마케팅 전략이 필요함을 제시하였다. 넷째, 기업들의 사회공헌활동은 사회문제해결과 중요한 관계가 있는 것으로 나타났다. 정부의 지원에는 한계점이 있고, 수혜대상자들의 범위는 광범위하기 때문에 이런 부분을 기업들이 지원함으로써 정부의 정책개선이나 사회의 공감대를 형성하는 것과 연관이 있는 것으로 나타났다. 따라서 기업의 사회공헌활동은 이미 사회문제화 되어졌거나 아니면 문제 되어지려고 하는 부분의 대상에 적극적인 지원이 필요함을 제시하였다. 기존의 연구들이 일부 기업의 사회공헌활동에 대한 분석과 단기간의 사회공헌활동 내용을 분석하였다면, 본 연구는 우리나라 기업의 사회공헌활동에 대한 연구의 범위를 확대하였으며, 많은 기업을 분석 대상으로 선정하여 우리나라 기업의 분류와 내용분석을 통해 사회공헌활동의 현황을 파악하는데 의의가 있다. 또한 기업들의 사회공헌활동에 대한 이해를 높이며 전략적인 사회공헌활동의 시사점을 제시할 수 있다.
At the important point of Corporate Social Responsibility, company leaders want to be advised through the experts to increase the efficiency of social contribution activities. Existing researchers have tried to find out the effects and efficiency of social contribution of companies. However, these s...
At the important point of Corporate Social Responsibility, company leaders want to be advised through the experts to increase the efficiency of social contribution activities. Existing researchers have tried to find out the effects and efficiency of social contribution of companies. However, these studies could not understand the state of activities properly since the subject and the range of analysis were too limited. Therefore, this study is the classification and analysis about the Social contribution activities of Korean companies according to the Social Responsibility. Materials for this study are from the website of "The Federation of Korean Industries" The period of analyzing is from 1999 to 2007. The subjects of this study are 616 companies which are doing current business and 1,900 social contribution activities. This study analyzes the Social contribution flow and contribution degree by Content Analysis about the companies which do the Social contribution activities. Frequency Analysis, Crosstabulation Analysis by year and Crosstabulation Analysis by classification of business methods are used for this analysis. Followings are the summary. First, among the social contributed companies, almost all of them were just like a one time contributing companies which are limited at service and manufacturing industry. Also, their contribution beneficiaries are limited who are getting paid by cash. So the companies are suggested to participate more in social contribution activities and to support the beneficiaries continually as the Corporate Social Responsibility(CSR) Second, limited beneficiaries for the social contribution activities make a gap in wealth between the rich and the poor getting widened. Lack of the government support made people difficult, especially the beneficiaries who are in government's blind spot are much more difficult. It means companies don't understand about the beneficiaries properly. By supplying the social contribution activities to the common beneficiaries and at the same time by finding new beneficiaries to do same, the companies are able to get the best marketing effects. Third, almost all the companies think social contribution activities are pretty important to the marketing strategies. According to the Corporate Social Responsibility, social contribution activities are the one of the most important part of the company. Now the counterplans are required to improve positive image for beneficiaries who can have effects on companies directly and indirectly as well as to solve the society problems that the society requires. That's the part about the effects of social welfare side and the marketing side. In existing system, their directions are different each other. By supplying the efficient social welfare contribution to the society, company's social contribution activities could be an social issue. Also by supporting the beneficiaries, the company could have good effects at the point of advertising. Therefore, company needs effective marketing strategies through the social contribution activities. Fourth, corporate social contribution activities are related to the society problem solving. Because support from the government is limited and the beneficiary's range is too wide, companies can be related to the government policy improvement or to social response by supporting them. Therefore, corporate society contribution activities need to support the things which became social problems or which are about to be social problems. Fifth, corporate social contribution activities effect to the social effects a lot through the novel and the pure. Like a partnership, companies could see positive effects by finding new ways about the social contribution and doing the social contribution activities. This study has been extended at the range of study about the social contribution activities. By selecting lots of companies as analysis examples, this study can be helpful to understand the social
At the important point of Corporate Social Responsibility, company leaders want to be advised through the experts to increase the efficiency of social contribution activities. Existing researchers have tried to find out the effects and efficiency of social contribution of companies. However, these studies could not understand the state of activities properly since the subject and the range of analysis were too limited. Therefore, this study is the classification and analysis about the Social contribution activities of Korean companies according to the Social Responsibility. Materials for this study are from the website of "The Federation of Korean Industries" The period of analyzing is from 1999 to 2007. The subjects of this study are 616 companies which are doing current business and 1,900 social contribution activities. This study analyzes the Social contribution flow and contribution degree by Content Analysis about the companies which do the Social contribution activities. Frequency Analysis, Crosstabulation Analysis by year and Crosstabulation Analysis by classification of business methods are used for this analysis. Followings are the summary. First, among the social contributed companies, almost all of them were just like a one time contributing companies which are limited at service and manufacturing industry. Also, their contribution beneficiaries are limited who are getting paid by cash. So the companies are suggested to participate more in social contribution activities and to support the beneficiaries continually as the Corporate Social Responsibility(CSR) Second, limited beneficiaries for the social contribution activities make a gap in wealth between the rich and the poor getting widened. Lack of the government support made people difficult, especially the beneficiaries who are in government's blind spot are much more difficult. It means companies don't understand about the beneficiaries properly. By supplying the social contribution activities to the common beneficiaries and at the same time by finding new beneficiaries to do same, the companies are able to get the best marketing effects. Third, almost all the companies think social contribution activities are pretty important to the marketing strategies. According to the Corporate Social Responsibility, social contribution activities are the one of the most important part of the company. Now the counterplans are required to improve positive image for beneficiaries who can have effects on companies directly and indirectly as well as to solve the society problems that the society requires. That's the part about the effects of social welfare side and the marketing side. In existing system, their directions are different each other. By supplying the efficient social welfare contribution to the society, company's social contribution activities could be an social issue. Also by supporting the beneficiaries, the company could have good effects at the point of advertising. Therefore, company needs effective marketing strategies through the social contribution activities. Fourth, corporate social contribution activities are related to the society problem solving. Because support from the government is limited and the beneficiary's range is too wide, companies can be related to the government policy improvement or to social response by supporting them. Therefore, corporate society contribution activities need to support the things which became social problems or which are about to be social problems. Fifth, corporate social contribution activities effect to the social effects a lot through the novel and the pure. Like a partnership, companies could see positive effects by finding new ways about the social contribution and doing the social contribution activities. This study has been extended at the range of study about the social contribution activities. By selecting lots of companies as analysis examples, this study can be helpful to understand the social
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