본 논문은 인터넷 이용자의 동기/ 성격 요인과 인터넷 이용행태의 상관관계를 연구 주제로 삼아 국가간 차이를 비교하는 탐색적인 연구이다. 같은 동양 문화권에 속해 있지만 사회발전과 정보화 수준, 그리고 인터넷의 도입 기간, 발전 역사, 운영 채계등 여러 가지 요인이 상이한 한국과 중국을 선택하여 대학생 집단을 중심으로 인터넷 이용행태에 관해 비교 분석을 실시했다. 기존 문헌에서 나온 이용동기와 사람의 성격 유형에 관한 측정 문항을 바탕으로 설문지를 만들고 한국과 중국 대학생 500명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며 성실하게 답변 되어진 응답지 총444부(한국 227부, 중국 217부)를 수집했다. 다변인 ...
본 논문은 인터넷 이용자의 동기/ 성격 요인과 인터넷 이용행태의 상관관계를 연구 주제로 삼아 국가간 차이를 비교하는 탐색적인 연구이다. 같은 동양 문화권에 속해 있지만 사회발전과 정보화 수준, 그리고 인터넷의 도입 기간, 발전 역사, 운영 채계등 여러 가지 요인이 상이한 한국과 중국을 선택하여 대학생 집단을 중심으로 인터넷 이용행태에 관해 비교 분석을 실시했다. 기존 문헌에서 나온 이용동기와 사람의 성격 유형에 관한 측정 문항을 바탕으로 설문지를 만들고 한국과 중국 대학생 500명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며 성실하게 답변 되어진 응답지 총444부(한국 227부, 중국 217부)를 수집했다. 다변인 회귀분석을 통해 연구 문제1 "이용 동기에 따라 한·중 양국간에 인터넷 이용행태의 차이가 있는가?" 에 대한 분석 결과, 한국의 대학생 인터넷 이용자들은 주로 기분전환이나 오락, 자기표현, 도피주의 등 레저(leisure) 혹은 오락적 동기로 여러 가지 인터넷 활동에 참여하고 있는 것으로 나타났다. 이와 달리, 중국의 대학생 이용자들은 주로 자기발전, 다양한 정보 추구, 정보 공유등 도구적 동기로 다양한 인터넷 활동을 하고 있는 것으로 나타났다. t검증을 통해 연구 문제2 "이용자의 성격(personality)에 따라 한국과 중국 인터넷 이용행태의 차이가 있는가?"에 대한 분석 결과, 한국의 대학생 집단에 있어서 내향성-외향성 성격을 가진 사람의 인터넷 이용 정도의 차이는 채팅/인스턴트 메시징 활동에서 나타났고 중국의 경우 개인 홈페이지/블로그 운영과 음악 감상 활동에서 나타났다. 양국의 결과에서 모두 외향적인 사람들이 내향적인 사람보다 위에 언급한 행위에 더 적극적으로 참여하는 경향을 보였다. 이러한 결과는 한국과 중국의 인터넷 환경과 이용자들이 인지하고 있는 인터넷 특성, 그리고 인터넷 서비스의 보급 정도 등 차이로 설명할 수 있다. 밀접한 관계를 가지고 있는 한·중 양국은 상대국의 인터넷 환경을 이해하고 인터넷 이용자들의 이용행위의 공통점과 차이점을 파악한다는 점에서 본 연구의 가치를 찾을 수 있다.
본 논문은 인터넷 이용자의 동기/ 성격 요인과 인터넷 이용행태의 상관관계를 연구 주제로 삼아 국가간 차이를 비교하는 탐색적인 연구이다. 같은 동양 문화권에 속해 있지만 사회발전과 정보화 수준, 그리고 인터넷의 도입 기간, 발전 역사, 운영 채계등 여러 가지 요인이 상이한 한국과 중국을 선택하여 대학생 집단을 중심으로 인터넷 이용행태에 관해 비교 분석을 실시했다. 기존 문헌에서 나온 이용동기와 사람의 성격 유형에 관한 측정 문항을 바탕으로 설문지를 만들고 한국과 중국 대학생 500명을 대상으로 설문 조사를 실시하였으며 성실하게 답변 되어진 응답지 총444부(한국 227부, 중국 217부)를 수집했다. 다변인 회귀분석을 통해 연구 문제1 "이용 동기에 따라 한·중 양국간에 인터넷 이용행태의 차이가 있는가?" 에 대한 분석 결과, 한국의 대학생 인터넷 이용자들은 주로 기분전환이나 오락, 자기표현, 도피주의 등 레저(leisure) 혹은 오락적 동기로 여러 가지 인터넷 활동에 참여하고 있는 것으로 나타났다. 이와 달리, 중국의 대학생 이용자들은 주로 자기발전, 다양한 정보 추구, 정보 공유등 도구적 동기로 다양한 인터넷 활동을 하고 있는 것으로 나타났다. t검증을 통해 연구 문제2 "이용자의 성격(personality)에 따라 한국과 중국 인터넷 이용행태의 차이가 있는가?"에 대한 분석 결과, 한국의 대학생 집단에 있어서 내향성-외향성 성격을 가진 사람의 인터넷 이용 정도의 차이는 채팅/인스턴트 메시징 활동에서 나타났고 중국의 경우 개인 홈페이지/블로그 운영과 음악 감상 활동에서 나타났다. 양국의 결과에서 모두 외향적인 사람들이 내향적인 사람보다 위에 언급한 행위에 더 적극적으로 참여하는 경향을 보였다. 이러한 결과는 한국과 중국의 인터넷 환경과 이용자들이 인지하고 있는 인터넷 특성, 그리고 인터넷 서비스의 보급 정도 등 차이로 설명할 수 있다. 밀접한 관계를 가지고 있는 한·중 양국은 상대국의 인터넷 환경을 이해하고 인터넷 이용자들의 이용행위의 공통점과 차이점을 파악한다는 점에서 본 연구의 가치를 찾을 수 있다.
This study attemps to examine motivation and personality variables associated with Internet usage activities. Since the introduction developing, history, and marketing systems of Internet in South Korea and China are strictly different, it can be anticipated that the patterns of how online activitie...
This study attemps to examine motivation and personality variables associated with Internet usage activities. Since the introduction developing, history, and marketing systems of Internet in South Korea and China are strictly different, it can be anticipated that the patterns of how online activities are linked to motivations for using the Internet and user''s personality types in these two countries will also vary a lot from each other. Accordingly, the first research questions of this study focus on "How users'' motivations are differently associated with Internet usage activities in South Korea and China". And the second research question is "How users'' personality types are differently associated with Internet usage activities in South Korea and China". To answer these questions scales for measuring motivation and personality variables are elicited from prior researches. A total of 444 (227 from Korean respondents and 217 from Chinese respondents) usable responses were obtained using offline survey method. Multiple Regression Analysis results showed that the correlation between motivations and internet use presented a different pattern among college students in these two nations. Internet users in South Korea participate in different activities online mainly by the motivation of leisure and entertainment such as "mood changing", "self exposure" and "escapism". Meanwhile in China, the Internet usages are more likely to be linked with instrumental motivation such as "searching for information", "self development", etc. And t-test identified the different usage of internet activities between extraversion-introversion groups in both South Korea and China. For the results in South Korean, the extraversion group uses the online Instant Messaging more actively than the introversion group. And among Chinese college internet users, the extraversion group shows a higher frequency of personal homepage/blog use and online music listening activity. These results can be explained by the differences of Internet environment, perceived Internet characteristic and the popularization of Internet activities between South Korea and China. Since South Korea and China have close relationship in many areas, understanding the distinguishing feature of the Internet users'' of the other country will be crucial for their commercial event through the Internet.
This study attemps to examine motivation and personality variables associated with Internet usage activities. Since the introduction developing, history, and marketing systems of Internet in South Korea and China are strictly different, it can be anticipated that the patterns of how online activities are linked to motivations for using the Internet and user''s personality types in these two countries will also vary a lot from each other. Accordingly, the first research questions of this study focus on "How users'' motivations are differently associated with Internet usage activities in South Korea and China". And the second research question is "How users'' personality types are differently associated with Internet usage activities in South Korea and China". To answer these questions scales for measuring motivation and personality variables are elicited from prior researches. A total of 444 (227 from Korean respondents and 217 from Chinese respondents) usable responses were obtained using offline survey method. Multiple Regression Analysis results showed that the correlation between motivations and internet use presented a different pattern among college students in these two nations. Internet users in South Korea participate in different activities online mainly by the motivation of leisure and entertainment such as "mood changing", "self exposure" and "escapism". Meanwhile in China, the Internet usages are more likely to be linked with instrumental motivation such as "searching for information", "self development", etc. And t-test identified the different usage of internet activities between extraversion-introversion groups in both South Korea and China. For the results in South Korean, the extraversion group uses the online Instant Messaging more actively than the introversion group. And among Chinese college internet users, the extraversion group shows a higher frequency of personal homepage/blog use and online music listening activity. These results can be explained by the differences of Internet environment, perceived Internet characteristic and the popularization of Internet activities between South Korea and China. Since South Korea and China have close relationship in many areas, understanding the distinguishing feature of the Internet users'' of the other country will be crucial for their commercial event through the Internet.
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