다원화되는 미디어 매체와 넘쳐나는 대중문화 콘텐츠의 홍수 속에서 대중문화를 만들어 가는 대중은 이에 적응하기 위한 정신적 혼란과 시련 을 경험한다. 무분별하게 쏟아지는 정보의 양은 대중에게 더욱 분별력 있 는 안목과 식견을 요구하게 된 것이다. 대중문화의 핵이라고 할 수 있는 뷰티아이콘에 대한 연구와 고찰은 검증되지 않은 뷰티아이콘으로 인한 저질(低質)의 대중문화를 양산할 수 있는 이러한 시점에서 꼭 필요한 과 정이라고 할 수 있다. 제 Ⅰ장 서론에서는 본 논문의 연구 의의 및 목적을 밝힌다. 뷰티아이 콘에 대한 용어의 의미와 범위를 정하고 용어에 대한 새로운 접근방식으 로 해석하였다. 이 연구를 통해 대중의 뷰티관련 경제 활동과 어떤 연관 성을 가지고 있고 왜 대중이 연구 대상에 대한 지식을 갖춰야하는지 연 구 의의와 목적을 밝혔다. 제 Ⅱ장 이론적 배경에서는 제 1절 뷰티아이콘에 대한 정확한 사전적 의미와 이론적 배경에 대해 서술하였다. 용어의 1차적 의미는 백과사전과 문헌을 통해 도출하였으며 시대에 따른 2차적 의미는 연구자의 종합적 판단과 결론에 의해 도출하였다. 제 2절 뷰티아이콘의 등장 배경에 대한 이론적 개념 연구와 발생의 핵심적 배경이 되는 스타마케팅에 대한 정의 와 구체적 사례를 제시하였다. 여러 가지 구체적인 사례 제시를 통해 뷰 티아이콘에 대한 정확한 이해와 파악을 도왔다. 본 연구에 제시된 사례들 은 대중의 이해력을 높이고 좀 더 직접적 연관성이 있는 국내 뷰티아이 콘에 한하였으며 해외 뷰티아이콘에 대한 사례 조사는 제외되었다. 사례 에 대한 문헌을 토대로 하여 인터넷 뉴스와 기사를 참고로 연구되었다. 제 3절 연구대상과 직접적 상호 연관성이 있는 대중문화에 대한 사전 지 식을 돕기 위해 대중문화의 이론적 정의에 대해 간략히 서술하고 현재 대중문화가 어떤 특징을 가지고 대중과 상호교류하고 있는지 연구하였다. 구체적 사례를 통해 이해된 연구 대상이 체감하는 대중문화에 직접적 혹 은 간접적으로 어떤 영향을 미치는지에 대해 연구하였다. 제 Ⅲ장 뷰티아이콘의 스타일 분류에서는 뷰티아이콘에게 헤어, 메이 크업의 역할과 필요성을 분석하고, 연구자의 재해석을 바탕으로 컨셉에 따라 총 5가지로 분류하였다. 뷰티아이콘의 헤어 메이크업에 대해 분류된 컨셉 스타일은 Natural Style, Cute Style, Elegance Style, Sexy Style, Mannish Style 총 5가지이며, 컨셉에 해당되는 뷰티아이콘의 헤어, 메이 크업을 중심으로 한, 구체적 사례 는 1990년 ~ 2007년까지 폭넓은 대중의 지지를 받았던 CF스타, 대중가수, 탤런트를 중심으로 제시되었다. 더 심 도있는 분석을 위해 재해석에 대한 분석 사례로 연구자가 직접 작품에 참여했던 드라마, 광고 속 뷰티아이콘의 이미지 설정 과정을 제시하였다. 제 Ⅳ장 뷰티아이콘의 문화산업적 비전(...
다원화되는 미디어 매체와 넘쳐나는 대중문화 콘텐츠의 홍수 속에서 대중문화를 만들어 가는 대중은 이에 적응하기 위한 정신적 혼란과 시련 을 경험한다. 무분별하게 쏟아지는 정보의 양은 대중에게 더욱 분별력 있 는 안목과 식견을 요구하게 된 것이다. 대중문화의 핵이라고 할 수 있는 뷰티아이콘에 대한 연구와 고찰은 검증되지 않은 뷰티아이콘으로 인한 저질(低質)의 대중문화를 양산할 수 있는 이러한 시점에서 꼭 필요한 과 정이라고 할 수 있다. 제 Ⅰ장 서론에서는 본 논문의 연구 의의 및 목적을 밝힌다. 뷰티아이 콘에 대한 용어의 의미와 범위를 정하고 용어에 대한 새로운 접근방식으 로 해석하였다. 이 연구를 통해 대중의 뷰티관련 경제 활동과 어떤 연관 성을 가지고 있고 왜 대중이 연구 대상에 대한 지식을 갖춰야하는지 연 구 의의와 목적을 밝혔다. 제 Ⅱ장 이론적 배경에서는 제 1절 뷰티아이콘에 대한 정확한 사전적 의미와 이론적 배경에 대해 서술하였다. 용어의 1차적 의미는 백과사전과 문헌을 통해 도출하였으며 시대에 따른 2차적 의미는 연구자의 종합적 판단과 결론에 의해 도출하였다. 제 2절 뷰티아이콘의 등장 배경에 대한 이론적 개념 연구와 발생의 핵심적 배경이 되는 스타마케팅에 대한 정의 와 구체적 사례를 제시하였다. 여러 가지 구체적인 사례 제시를 통해 뷰 티아이콘에 대한 정확한 이해와 파악을 도왔다. 본 연구에 제시된 사례들 은 대중의 이해력을 높이고 좀 더 직접적 연관성이 있는 국내 뷰티아이 콘에 한하였으며 해외 뷰티아이콘에 대한 사례 조사는 제외되었다. 사례 에 대한 문헌을 토대로 하여 인터넷 뉴스와 기사를 참고로 연구되었다. 제 3절 연구대상과 직접적 상호 연관성이 있는 대중문화에 대한 사전 지 식을 돕기 위해 대중문화의 이론적 정의에 대해 간략히 서술하고 현재 대중문화가 어떤 특징을 가지고 대중과 상호교류하고 있는지 연구하였다. 구체적 사례를 통해 이해된 연구 대상이 체감하는 대중문화에 직접적 혹 은 간접적으로 어떤 영향을 미치는지에 대해 연구하였다. 제 Ⅲ장 뷰티아이콘의 스타일 분류에서는 뷰티아이콘에게 헤어, 메이 크업의 역할과 필요성을 분석하고, 연구자의 재해석을 바탕으로 컨셉에 따라 총 5가지로 분류하였다. 뷰티아이콘의 헤어 메이크업에 대해 분류된 컨셉 스타일은 Natural Style, Cute Style, Elegance Style, Sexy Style, Mannish Style 총 5가지이며, 컨셉에 해당되는 뷰티아이콘의 헤어, 메이 크업을 중심으로 한, 구체적 사례 는 1990년 ~ 2007년까지 폭넓은 대중의 지지를 받았던 CF스타, 대중가수, 탤런트를 중심으로 제시되었다. 더 심 도있는 분석을 위해 재해석에 대한 분석 사례로 연구자가 직접 작품에 참여했던 드라마, 광고 속 뷰티아이콘의 이미지 설정 과정을 제시하였다. 제 Ⅳ장 뷰티아이콘의 문화산업적 비전(vision)에서는 뷰티아이콘의 존재가 문화산업적 측면에서 어떤 가치를 가지고 있으며 과거, 현재뿐만 아니라 미래의 대중문화와 뷰티산업까지도 전망할 수 있고 예측할 수 있 다는 점을 서술하였다. 미래의 뷰티문화산업에 대한 비전제시자로서의 뷰 티아이콘의 역할이 곧, 본 연구의 의의이자 가치인 것이다.
다원화되는 미디어 매체와 넘쳐나는 대중문화 콘텐츠의 홍수 속에서 대중문화를 만들어 가는 대중은 이에 적응하기 위한 정신적 혼란과 시련 을 경험한다. 무분별하게 쏟아지는 정보의 양은 대중에게 더욱 분별력 있 는 안목과 식견을 요구하게 된 것이다. 대중문화의 핵이라고 할 수 있는 뷰티아이콘에 대한 연구와 고찰은 검증되지 않은 뷰티아이콘으로 인한 저질(低質)의 대중문화를 양산할 수 있는 이러한 시점에서 꼭 필요한 과 정이라고 할 수 있다. 제 Ⅰ장 서론에서는 본 논문의 연구 의의 및 목적을 밝힌다. 뷰티아이 콘에 대한 용어의 의미와 범위를 정하고 용어에 대한 새로운 접근방식으 로 해석하였다. 이 연구를 통해 대중의 뷰티관련 경제 활동과 어떤 연관 성을 가지고 있고 왜 대중이 연구 대상에 대한 지식을 갖춰야하는지 연 구 의의와 목적을 밝혔다. 제 Ⅱ장 이론적 배경에서는 제 1절 뷰티아이콘에 대한 정확한 사전적 의미와 이론적 배경에 대해 서술하였다. 용어의 1차적 의미는 백과사전과 문헌을 통해 도출하였으며 시대에 따른 2차적 의미는 연구자의 종합적 판단과 결론에 의해 도출하였다. 제 2절 뷰티아이콘의 등장 배경에 대한 이론적 개념 연구와 발생의 핵심적 배경이 되는 스타마케팅에 대한 정의 와 구체적 사례를 제시하였다. 여러 가지 구체적인 사례 제시를 통해 뷰 티아이콘에 대한 정확한 이해와 파악을 도왔다. 본 연구에 제시된 사례들 은 대중의 이해력을 높이고 좀 더 직접적 연관성이 있는 국내 뷰티아이 콘에 한하였으며 해외 뷰티아이콘에 대한 사례 조사는 제외되었다. 사례 에 대한 문헌을 토대로 하여 인터넷 뉴스와 기사를 참고로 연구되었다. 제 3절 연구대상과 직접적 상호 연관성이 있는 대중문화에 대한 사전 지 식을 돕기 위해 대중문화의 이론적 정의에 대해 간략히 서술하고 현재 대중문화가 어떤 특징을 가지고 대중과 상호교류하고 있는지 연구하였다. 구체적 사례를 통해 이해된 연구 대상이 체감하는 대중문화에 직접적 혹 은 간접적으로 어떤 영향을 미치는지에 대해 연구하였다. 제 Ⅲ장 뷰티아이콘의 스타일 분류에서는 뷰티아이콘에게 헤어, 메이 크업의 역할과 필요성을 분석하고, 연구자의 재해석을 바탕으로 컨셉에 따라 총 5가지로 분류하였다. 뷰티아이콘의 헤어 메이크업에 대해 분류된 컨셉 스타일은 Natural Style, Cute Style, Elegance Style, Sexy Style, Mannish Style 총 5가지이며, 컨셉에 해당되는 뷰티아이콘의 헤어, 메이 크업을 중심으로 한, 구체적 사례 는 1990년 ~ 2007년까지 폭넓은 대중의 지지를 받았던 CF스타, 대중가수, 탤런트를 중심으로 제시되었다. 더 심 도있는 분석을 위해 재해석에 대한 분석 사례로 연구자가 직접 작품에 참여했던 드라마, 광고 속 뷰티아이콘의 이미지 설정 과정을 제시하였다. 제 Ⅳ장 뷰티아이콘의 문화산업적 비전(vision)에서는 뷰티아이콘의 존재가 문화산업적 측면에서 어떤 가치를 가지고 있으며 과거, 현재뿐만 아니라 미래의 대중문화와 뷰티산업까지도 전망할 수 있고 예측할 수 있 다는 점을 서술하였다. 미래의 뷰티문화산업에 대한 비전제시자로서의 뷰 티아이콘의 역할이 곧, 본 연구의 의의이자 가치인 것이다.
With pluralistic media and cultural contents overflooded, the public experiences psychological confusion and hardships in adujsting themselves to this trend. It is asked for the public to be qualified with better insights and knowledge with this overflow of cultural contents. With this social phenom...
With pluralistic media and cultural contents overflooded, the public experiences psychological confusion and hardships in adujsting themselves to this trend. It is asked for the public to be qualified with better insights and knowledge with this overflow of cultural contents. With this social phenomenon, it is demanded to have better judgement about 'Beauty icons', so-called 'the essence of pop culture' to avoid producing inferior outcomes. First chapter as introduction explains meaning and purpose of thesis and decide meaning of term and definition for 'beauty icon' and analyzed by new approach to term. As meaning and purpose of this thesis clarify how beauty icon can make certain relationship with economy activity and why popular must possess knowledge for research object. Chapter two ,theoretical background is described about correct lexical meaning and theoretical background for first section. Primary meaning of term drew through cyclopedia and literature and secondary meaning by period drew by investigator's synthetic judgment and conclusion. Second section is presented about star marketing and specific example that becomes theoretical concept research and central background of occurrence about entrance on beauty icon. Various kinds of specific examples help correct comprehension and understanding for beauty icon. Cases of this thesis are presented to improve popular's comprehensive understanding and limited to internal beauty icon that has little more direct relations. Research for foreign beauty icon was excepted. case study. internet news, article and documents used important parts of information for this thesis. Chapter three describe shortly about theoretical definition of mass-culture to help initial knowledge about mass-culture which has direct interrelationship about research object through specific cases, this thesis investigate how beauty icon is influenced to mass-culture through indirect or direct. beauty icon classified by total 5 according to concept. Total five concept styles of beauty icon that sorted by researcher are Natural Style, Cute Style, Elegance Style, Sexy Style, Mannish Style, and beauty icon corresponded to concept focused on CF star, a popular singer, person of talent as the central figure who received present from 1990 to 2007. For more profound analysis, Researcher presents examples of Beauty Icon which appears on drama or CF and researcher are directly involved in working process of these image makings. Chapter four about value beauty icon of culture-industrial vision explains how this research can predict to future as well as past and current of culture. Beauty icon gets into standard that can compose contents of mass-culture according to current situation and actuality. Popular can take bring activation of culture contents industry as well as activation of mass-culture by beauty icon that receive and evaluate by value as database of mass-culture information. In conclusion, researching beauty icon not only helps in understanding the current status of cultural industry but also enables to expect and prospect the future where beauty icon sheds very important light on providing 'the vision'.
With pluralistic media and cultural contents overflooded, the public experiences psychological confusion and hardships in adujsting themselves to this trend. It is asked for the public to be qualified with better insights and knowledge with this overflow of cultural contents. With this social phenomenon, it is demanded to have better judgement about 'Beauty icons', so-called 'the essence of pop culture' to avoid producing inferior outcomes. First chapter as introduction explains meaning and purpose of thesis and decide meaning of term and definition for 'beauty icon' and analyzed by new approach to term. As meaning and purpose of this thesis clarify how beauty icon can make certain relationship with economy activity and why popular must possess knowledge for research object. Chapter two ,theoretical background is described about correct lexical meaning and theoretical background for first section. Primary meaning of term drew through cyclopedia and literature and secondary meaning by period drew by investigator's synthetic judgment and conclusion. Second section is presented about star marketing and specific example that becomes theoretical concept research and central background of occurrence about entrance on beauty icon. Various kinds of specific examples help correct comprehension and understanding for beauty icon. Cases of this thesis are presented to improve popular's comprehensive understanding and limited to internal beauty icon that has little more direct relations. Research for foreign beauty icon was excepted. case study. internet news, article and documents used important parts of information for this thesis. Chapter three describe shortly about theoretical definition of mass-culture to help initial knowledge about mass-culture which has direct interrelationship about research object through specific cases, this thesis investigate how beauty icon is influenced to mass-culture through indirect or direct. beauty icon classified by total 5 according to concept. Total five concept styles of beauty icon that sorted by researcher are Natural Style, Cute Style, Elegance Style, Sexy Style, Mannish Style, and beauty icon corresponded to concept focused on CF star, a popular singer, person of talent as the central figure who received present from 1990 to 2007. For more profound analysis, Researcher presents examples of Beauty Icon which appears on drama or CF and researcher are directly involved in working process of these image makings. Chapter four about value beauty icon of culture-industrial vision explains how this research can predict to future as well as past and current of culture. Beauty icon gets into standard that can compose contents of mass-culture according to current situation and actuality. Popular can take bring activation of culture contents industry as well as activation of mass-culture by beauty icon that receive and evaluate by value as database of mass-culture information. In conclusion, researching beauty icon not only helps in understanding the current status of cultural industry but also enables to expect and prospect the future where beauty icon sheds very important light on providing 'the vision'.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.