도시의 팽창으로 인한 철도의 도심 인접 및 입체화 경향이 있으며 열차가 고가철도교 통과 시 소음저감을 위한 예측 및 사전 대책수립의 필요성이 요구된다. 따라서, 소음예측 간편식을 제시하여 향후 고가철도 구조물건설에 따른 철도소음예측 및 대책수립 시 활용할 목적으로 본 연구를 하였으며, 소음예측연구를 위하여 교량별(강교, 콘크리트교, 강합성교)로 구분하고 각 교량별로 열차종별(새마을, 무궁화, 통일호, 화물차, 전동차), 열차속도별, 거리별, 수음점 높이별 등으로 구분하여 소음을 측정하고 자료를 수집 정리하였다. 각 교량별 소음특성을 분석하고 또한 각 구분별로 측정치의 평균 소음도를 구하였다. 이를 ...
도시의 팽창으로 인한 철도의 도심 인접 및 입체화 경향이 있으며 열차가 고가철도교 통과 시 소음저감을 위한 예측 및 사전 대책수립의 필요성이 요구된다. 따라서, 소음예측 간편식을 제시하여 향후 고가철도 구조물건설에 따른 철도소음예측 및 대책수립 시 활용할 목적으로 본 연구를 하였으며, 소음예측연구를 위하여 교량별(강교, 콘크리트교, 강합성교)로 구분하고 각 교량별로 열차종별(새마을, 무궁화, 통일호, 화물차, 전동차), 열차속도별, 거리별, 수음점 높이별 등으로 구분하여 소음을 측정하고 자료를 수집 정리하였다. 각 교량별 소음특성을 분석하고 또한 각 구분별로 측정치의 평균 소음도를 구하였다. 이를 회귀분석 데이터로 활용하여 분석하였으며 그 결과 수음점 거리별, 열차속도별, 수음점 높이별로 소음예측 간편식을 유도하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. (1) 거리에 따른 차종별 교량별 소음도 예측식을 구하여 소음발생 수준을 예측 평가할 수 있도록 제시하였다. (2) 강교에서 속도에 따른 차종별 거리별 소음도 예측식에 의하여 열차운행 시 소음예측 및 저감대책을 사전에 수립할 수 있도록 간편식을 제안하였다. (3) 강합성교에서 높이에 따른 차종별 소음도 예측식을 구하고 열차운행 시 강합성교 인접구간에서의 소음예측에 대한 저감대책을 수립할 수 있도록 간편식을 제시하였다 (4) 상기의 관계식에 따른 소음예측 값과 실측값을 비교분석한 결과 강교량의 경우 소음예측값과 실측값의 차이는 1.20~2.58dB(A) 정도이고, 콘크리트교량은 2.84~4.50dB(A) 정도의 오차가 있으며, 수음점 높이에 따른 소음도 차는 0.28~0.34dB(A)로 미소한 차이를 보이고 있다. 건물 층고에 따른 소음도 차이는0.6~9.3dB(A)로 많은 편차가 있어 본 회귀분석에 따른 예측식은 적용하기에 적합하지 않는 것으로 나타났다. 이와 같이 건물층고에 따른 소음예측을 제외하고는 작은 오차를 보이고 있으므로 이를 이용하면 향후 철도교량 계획시 사전에 철도소음에 관한 자료로 활용할 수 있을 것이다.
도시의 팽창으로 인한 철도의 도심 인접 및 입체화 경향이 있으며 열차가 고가철도교 통과 시 소음저감을 위한 예측 및 사전 대책수립의 필요성이 요구된다. 따라서, 소음예측 간편식을 제시하여 향후 고가철도 구조물건설에 따른 철도소음예측 및 대책수립 시 활용할 목적으로 본 연구를 하였으며, 소음예측연구를 위하여 교량별(강교, 콘크리트교, 강합성교)로 구분하고 각 교량별로 열차종별(새마을, 무궁화, 통일호, 화물차, 전동차), 열차속도별, 거리별, 수음점 높이별 등으로 구분하여 소음을 측정하고 자료를 수집 정리하였다. 각 교량별 소음특성을 분석하고 또한 각 구분별로 측정치의 평균 소음도를 구하였다. 이를 회귀분석 데이터로 활용하여 분석하였으며 그 결과 수음점 거리별, 열차속도별, 수음점 높이별로 소음예측 간편식을 유도하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같다. (1) 거리에 따른 차종별 교량별 소음도 예측식을 구하여 소음발생 수준을 예측 평가할 수 있도록 제시하였다. (2) 강교에서 속도에 따른 차종별 거리별 소음도 예측식에 의하여 열차운행 시 소음예측 및 저감대책을 사전에 수립할 수 있도록 간편식을 제안하였다. (3) 강합성교에서 높이에 따른 차종별 소음도 예측식을 구하고 열차운행 시 강합성교 인접구간에서의 소음예측에 대한 저감대책을 수립할 수 있도록 간편식을 제시하였다 (4) 상기의 관계식에 따른 소음예측 값과 실측값을 비교분석한 결과 강교량의 경우 소음예측값과 실측값의 차이는 1.20~2.58dB(A) 정도이고, 콘크리트교량은 2.84~4.50dB(A) 정도의 오차가 있으며, 수음점 높이에 따른 소음도 차는 0.28~0.34dB(A)로 미소한 차이를 보이고 있다. 건물 층고에 따른 소음도 차이는0.6~9.3dB(A)로 많은 편차가 있어 본 회귀분석에 따른 예측식은 적용하기에 적합하지 않는 것으로 나타났다. 이와 같이 건물층고에 따른 소음예측을 제외하고는 작은 오차를 보이고 있으므로 이를 이용하면 향후 철도교량 계획시 사전에 철도소음에 관한 자료로 활용할 수 있을 것이다.
As rail road transportation has become increasingly important as a transportation mode because of substantial growth in population and expansion of urban areas, the rail transportation systems would be located in the heart of city. In addition, spacial trends such as not only ground surface but also...
As rail road transportation has become increasingly important as a transportation mode because of substantial growth in population and expansion of urban areas, the rail transportation systems would be located in the heart of city. In addition, spacial trends such as not only ground surface but also under ground and elevated railways have been common these days. Estimation of residential noise level and its reduction measures should be important factor for the planning of especially elevated railways. This study tried to develop the simple equation to estimate noise level according to the different circumstances of the elevated railways, which will be able to estimate the noise generation and its reduction measures. In regarding with the study methods, the noise level created by the bridge types such as steel, concrete and compound bridges and kinds and speed of train, receiving distance and height from the railways were measured in situ. And a regression analysis was made according to the types of railways and the different variables such as distance and height between the receiver and pseudolane at the center of the railways and the mean speed of train. Sensitivity analysis is made to evaluate the differences between the regression equation and measured data and the results are as follows: Noise level difference between estimated and measured are 1.20~2.58 dB in case of steel bridge, 2.84~4.50 dB(A) in case of concrete bridge, and that of receiver height difference is 0.28~0.34dB(A). However, noise level difference at the different floor of the tall building is 0.6~9.3dB(A), which is big difference and thus not acceptable. As the result, this equation could be applicable to estimate the noise level except that in case of the different floors of the tall building.
As rail road transportation has become increasingly important as a transportation mode because of substantial growth in population and expansion of urban areas, the rail transportation systems would be located in the heart of city. In addition, spacial trends such as not only ground surface but also under ground and elevated railways have been common these days. Estimation of residential noise level and its reduction measures should be important factor for the planning of especially elevated railways. This study tried to develop the simple equation to estimate noise level according to the different circumstances of the elevated railways, which will be able to estimate the noise generation and its reduction measures. In regarding with the study methods, the noise level created by the bridge types such as steel, concrete and compound bridges and kinds and speed of train, receiving distance and height from the railways were measured in situ. And a regression analysis was made according to the types of railways and the different variables such as distance and height between the receiver and pseudolane at the center of the railways and the mean speed of train. Sensitivity analysis is made to evaluate the differences between the regression equation and measured data and the results are as follows: Noise level difference between estimated and measured are 1.20~2.58 dB in case of steel bridge, 2.84~4.50 dB(A) in case of concrete bridge, and that of receiver height difference is 0.28~0.34dB(A). However, noise level difference at the different floor of the tall building is 0.6~9.3dB(A), which is big difference and thus not acceptable. As the result, this equation could be applicable to estimate the noise level except that in case of the different floors of the tall building.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.