제7차 교육과정이 시작된 이래 교과서의 내용을 분석한 연구가 꾸준히 진행되어왔다. 지금까지 연구는 교과서별 음악 내용을 비교 분석하거나 6차와 7차 교육과정을 비교하고 있다. 영역별로는 가창 및 감상, 음악사에 국한되어 있으며, 교과서를 어떻게 활용하고 있는지 그 실태를 분석하는 것이었다. 그런데 이들 논의들은 음악교과의 전체적인 내용을 다루고 있기 때문에 전반적인 교육과정은 짚어볼 수는 있으나 세부적인 교육내용까지 살펴보기 어렵다는 한계점이 있다.
본고에서는 이 점을 고려하여, 현행 7차 교육과정에 따라 진행되고 있는 각...
제7차 교육과정이 시작된 이래 교과서의 내용을 분석한 연구가 꾸준히 진행되어왔다. 지금까지 연구는 교과서별 음악 내용을 비교 분석하거나 6차와 7차 교육과정을 비교하고 있다. 영역별로는 가창 및 감상, 음악사에 국한되어 있으며, 교과서를 어떻게 활용하고 있는지 그 실태를 분석하는 것이었다. 그런데 이들 논의들은 음악교과의 전체적인 내용을 다루고 있기 때문에 전반적인 교육과정은 짚어볼 수는 있으나 세부적인 교육내용까지 살펴보기 어렵다는 한계점이 있다.
본고에서는 이 점을 고려하여, 현행 7차 교육과정에 따라 진행되고 있는 각 출판사(저자)별 국악교육의 내용을 영역별로 분류하고 국악교육의 목표와 방향에 부합한 교과서를 찾아보고자 한다.
이를 위해 제7차 교육과정 중 국악과 관련된 내용을 가창?기악?창작?감상?이론 등의 영역으로 나누어 살펴보았다.
가창 영역과 관련된 악곡은 총 116곡이며 민요가 대부분이고 가곡?시조?고려가요?잡가?판소리?단가?창작곡 등이 몇 곡씩 수록되어 있다.
기악 영역은 악기?연주법?연주곡?장단 등으로 분류할 수 있고 9종의 교과서에 총 69건이 수록되어 있다.
창작 영역은 가락짓기, 변형장단 만들기, 노래짓기 등이 주요 내용으로, 6종의 교과서에 총 15건이 수록되어 있다.
감상 영역은 9종의 교과서에 모두 수록되어 있는데, 종묘제례악?문묘제례악?영산회상?시나위?판소리?범패 등이 여러 교과서에 감상곡으로 소개되어 있다.
이론 영역 항목은 총 87건이 있는데, 우리나라 음악사에 대한 소개가 대부분의 교과서에 실려 있으며, 12율명, 옛기보법, 음계 등이 비교적 여러 교과서에 수록되어 있다.
이상은 제7차 교육과정에 따라 출판된 9종의 교과서를 가창?기악?창작?감상?이론 등의 영역으로 나누어 살펴보았다. 9종의 교과서 가운데 국악교육의 영역을 비교적 고르게 다룬 출판사는 세광음악 출판사(고춘선, 홍종건)로 기악 15곡, 가창 14곡, 감상 9곡, 이론 8곡, 창작 6곡으로, 각 영역의 내용이 균형 있게 편성되어 있음을 알 수 있다. 이로 보건대, 세광음악 출판사의 교과서가 제 7차 교육과정의 목표에 적합한 고등학교 음악 교재라 할 수 있다.
제7차 교육과정이 시작된 이래 교과서의 내용을 분석한 연구가 꾸준히 진행되어왔다. 지금까지 연구는 교과서별 음악 내용을 비교 분석하거나 6차와 7차 교육과정을 비교하고 있다. 영역별로는 가창 및 감상, 음악사에 국한되어 있으며, 교과서를 어떻게 활용하고 있는지 그 실태를 분석하는 것이었다. 그런데 이들 논의들은 음악교과의 전체적인 내용을 다루고 있기 때문에 전반적인 교육과정은 짚어볼 수는 있으나 세부적인 교육내용까지 살펴보기 어렵다는 한계점이 있다.
본고에서는 이 점을 고려하여, 현행 7차 교육과정에 따라 진행되고 있는 각 출판사(저자)별 국악교육의 내용을 영역별로 분류하고 국악교육의 목표와 방향에 부합한 교과서를 찾아보고자 한다.
이를 위해 제7차 교육과정 중 국악과 관련된 내용을 가창?기악?창작?감상?이론 등의 영역으로 나누어 살펴보았다.
가창 영역과 관련된 악곡은 총 116곡이며 민요가 대부분이고 가곡?시조?고려가요?잡가?판소리?단가?창작곡 등이 몇 곡씩 수록되어 있다.
기악 영역은 악기?연주법?연주곡?장단 등으로 분류할 수 있고 9종의 교과서에 총 69건이 수록되어 있다.
창작 영역은 가락짓기, 변형장단 만들기, 노래짓기 등이 주요 내용으로, 6종의 교과서에 총 15건이 수록되어 있다.
감상 영역은 9종의 교과서에 모두 수록되어 있는데, 종묘제례악?문묘제례악?영산회상?시나위?판소리?범패 등이 여러 교과서에 감상곡으로 소개되어 있다.
이론 영역 항목은 총 87건이 있는데, 우리나라 음악사에 대한 소개가 대부분의 교과서에 실려 있으며, 12율명, 옛기보법, 음계 등이 비교적 여러 교과서에 수록되어 있다.
이상은 제7차 교육과정에 따라 출판된 9종의 교과서를 가창?기악?창작?감상?이론 등의 영역으로 나누어 살펴보았다. 9종의 교과서 가운데 국악교육의 영역을 비교적 고르게 다룬 출판사는 세광음악 출판사(고춘선, 홍종건)로 기악 15곡, 가창 14곡, 감상 9곡, 이론 8곡, 창작 6곡으로, 각 영역의 내용이 균형 있게 편성되어 있음을 알 수 있다. 이로 보건대, 세광음악 출판사의 교과서가 제 7차 교육과정의 목표에 적합한 고등학교 음악 교재라 할 수 있다.
Since the beginning of the 7th curriculum, researched that studied the contents of the textbooks have been processed incessantly. The studies until the present have compared and analyzed contents of the textbooks, or have compared the curriculums of the 6th and the 7th. The phases of fiends are limi...
Since the beginning of the 7th curriculum, researched that studied the contents of the textbooks have been processed incessantly. The studies until the present have compared and analyzed contents of the textbooks, or have compared the curriculums of the 6th and the 7th. The phases of fiends are limited to singing, appreciation and music history, and they largely analyzed the actual conditions of how the textbooks are utilized. However, these arguments have covered the whole contents of the music subject; thus, they can figure out the overall curriculum, but on the other hand, these arguments have the limitations that cannot scrutinize details of the education contents.
In consideration of these facts, in this dissertation, the contents of Korean classical music education which are being processed according to the 7th curriculum and following each publishing company or author have been analyzed by fields, and an attempt was made to discover textbooks that comply with the objectives and directions of Korean classical music education.
For this, the contents related with Korean classical music in the 7th curriculum were divided into realms such as singing, instrumental music, composition, appreciation and theory, and they were observed.
The pieces of music related with singing are 116 pieces, and most of these are folk ballads, and several kinds of aria, shijo(a kind of short lyric poem), Goryeo lyrical ballad, folk song, pansori(a traditional Korean narrative song), a song with short quick notes, compositions are contained.
The fields of instrumental music can be classified into musical instruments, performance techniques, instrumental musics, rhythm, and 69 cases are contained in 9 kinds of textbooks.
In the realm of composition, there are melody creation, creation of transformed rhythm, creation of songs as the main contents, and 15 cases are recorded in 6 kinds of textbooks.
The fields of appreciation are contained in 9 kinds of textbooks, Chong-myo-je-rye-ak(music for memorial ceremonies at the ancestral shrine of the royal family), Moon-myo-je-rye-ak(music for memorial ceremonies at the Confucius shrine), Yeong-san-hoe-sang(Buddhist music in memory of Buddha and his teaching in Young-chi Hill), Shi-na-wi(Orchestral music originated from shamanic music performed with various traditional musical instruments), pansori, beom-pae(Buddhist music praising charity of the Buddha) are being introduced as pieces for appreciation in various textbooks.
87 cases of the theoretical parts are there, and introductions of Korean music history are mentioned in most textbooks, and the 12 tones in Korean classical music, old musical notation, musical scale are contained fairly in various textbooks.
In the above, the 9 textbooks published according to the 7th curriculum have been examined with regard to the classifications such as singing, instrumental music, composition, appreciation, theory and so forth. The publishing company that deals with Korean classical music education quite evenly is the one from Se-kwang publishing company(Koh, Choon-seon and Hong, Jong-keon) among the 9 textbook manufacturers, and it has 15 of instrumental music, 14 of singing, 9 of appreciation, 8 for theory, and 6 for composition; it can be figured out that the contents of each filed are compiled well-balanced. In this respect, it can be concluded that the textbook by Sekwang publishing company is the teaching material for the high schools music education that best follows the 7th curriculum.
Since the beginning of the 7th curriculum, researched that studied the contents of the textbooks have been processed incessantly. The studies until the present have compared and analyzed contents of the textbooks, or have compared the curriculums of the 6th and the 7th. The phases of fiends are limited to singing, appreciation and music history, and they largely analyzed the actual conditions of how the textbooks are utilized. However, these arguments have covered the whole contents of the music subject; thus, they can figure out the overall curriculum, but on the other hand, these arguments have the limitations that cannot scrutinize details of the education contents.
In consideration of these facts, in this dissertation, the contents of Korean classical music education which are being processed according to the 7th curriculum and following each publishing company or author have been analyzed by fields, and an attempt was made to discover textbooks that comply with the objectives and directions of Korean classical music education.
For this, the contents related with Korean classical music in the 7th curriculum were divided into realms such as singing, instrumental music, composition, appreciation and theory, and they were observed.
The pieces of music related with singing are 116 pieces, and most of these are folk ballads, and several kinds of aria, shijo(a kind of short lyric poem), Goryeo lyrical ballad, folk song, pansori(a traditional Korean narrative song), a song with short quick notes, compositions are contained.
The fields of instrumental music can be classified into musical instruments, performance techniques, instrumental musics, rhythm, and 69 cases are contained in 9 kinds of textbooks.
In the realm of composition, there are melody creation, creation of transformed rhythm, creation of songs as the main contents, and 15 cases are recorded in 6 kinds of textbooks.
The fields of appreciation are contained in 9 kinds of textbooks, Chong-myo-je-rye-ak(music for memorial ceremonies at the ancestral shrine of the royal family), Moon-myo-je-rye-ak(music for memorial ceremonies at the Confucius shrine), Yeong-san-hoe-sang(Buddhist music in memory of Buddha and his teaching in Young-chi Hill), Shi-na-wi(Orchestral music originated from shamanic music performed with various traditional musical instruments), pansori, beom-pae(Buddhist music praising charity of the Buddha) are being introduced as pieces for appreciation in various textbooks.
87 cases of the theoretical parts are there, and introductions of Korean music history are mentioned in most textbooks, and the 12 tones in Korean classical music, old musical notation, musical scale are contained fairly in various textbooks.
In the above, the 9 textbooks published according to the 7th curriculum have been examined with regard to the classifications such as singing, instrumental music, composition, appreciation, theory and so forth. The publishing company that deals with Korean classical music education quite evenly is the one from Se-kwang publishing company(Koh, Choon-seon and Hong, Jong-keon) among the 9 textbook manufacturers, and it has 15 of instrumental music, 14 of singing, 9 of appreciation, 8 for theory, and 6 for composition; it can be figured out that the contents of each filed are compiled well-balanced. In this respect, it can be concluded that the textbook by Sekwang publishing company is the teaching material for the high schools music education that best follows the 7th curriculum.
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