본 연구는 부적응 행동 아동의 정서에 미치는 영향을 검증하기 위하여 미술치료 프로그램을 개발하고 적용함으로서 그 효과를 알아보기 위한 목적으로 이루어 졌다. 본 연구의 대상은 J시에 위치한 ○○복지관 상담실을 찾은 아동을 대상으로 K-CBCL 아동·청소년행동평가 척도검사를 실시하여부적응 행동에 문제가 있는 아동 4명을 연구대상으로 하였으며, 연구대상 아동에게 동적 집- 나무- 사람 그림검사(K-HTP)와 학교 생활화(KSD)로 그림 분석을 하였다. 치료기간은 약 6개월에 걸쳐 총 20회기, 주 1회 45∼50분씩 이루어 졌다. 본 연구의 미술치료 프로그램은 부적응 아동이 가지는 심리적 요인과 행동적 요인을 감소하기 위해서 초기, 중기, 종결단계로 연구 하였으며 초기 단계는 치료자와 아동의 친밀감 형성과 미술치료에 대한 흥미 유발을, 중기 단계에서는 아동 자신의 욕구 및 감정을 표출하고 정서적으로 안정을 위한 프로그램을 종결 단계에서는 자기 발견과 함께 주위 사람들과의 관계 형성과 자존감을 증진시키기 위한 미술치료 프로그램을 연구, 실시하였다. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술치료 프로그램은 부적응 행동 아동의 정서 불안정을 감소시키는데 효과가 있다. 미술치료 과정에서 아동의 욕구에 따른 자율적인 선택과 허용적인 분위기가 아동의 긴장을 완화 시켜 정서적인 불안정 감소시켰다. 둘째, 미술치료 프로그램은 부적응 행동아동에게 회기별에 미치는 영향이 있음을 알 수 있다. 아동의 내제화되었던 부정적인 감정들을 미술치료 프로그램의 회기별 활동을 통하여 표출되었고 미술매체를 통하여 주도적이고 능동적인 표현을 하였으며, 또한 자기감정의 부정적인 언어 표현이 감소하였다. 행동변화 검증을 위해 실시한 K-CBCL 아동·청소년행동평가 척도를 미술치료 실시 전, 후로 비교한 결과 아동의 위축척도, 정서불안정척도, 주의집중척도, ...
본 연구는 부적응 행동 아동의 정서에 미치는 영향을 검증하기 위하여 미술치료 프로그램을 개발하고 적용함으로서 그 효과를 알아보기 위한 목적으로 이루어 졌다. 본 연구의 대상은 J시에 위치한 ○○복지관 상담실을 찾은 아동을 대상으로 K-CBCL 아동·청소년행동평가 척도검사를 실시하여부적응 행동에 문제가 있는 아동 4명을 연구대상으로 하였으며, 연구대상 아동에게 동적 집- 나무- 사람 그림검사(K-HTP)와 학교 생활화(KSD)로 그림 분석을 하였다. 치료기간은 약 6개월에 걸쳐 총 20회기, 주 1회 45∼50분씩 이루어 졌다. 본 연구의 미술치료 프로그램은 부적응 아동이 가지는 심리적 요인과 행동적 요인을 감소하기 위해서 초기, 중기, 종결단계로 연구 하였으며 초기 단계는 치료자와 아동의 친밀감 형성과 미술치료에 대한 흥미 유발을, 중기 단계에서는 아동 자신의 욕구 및 감정을 표출하고 정서적으로 안정을 위한 프로그램을 종결 단계에서는 자기 발견과 함께 주위 사람들과의 관계 형성과 자존감을 증진시키기 위한 미술치료 프로그램을 연구, 실시하였다. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술치료 프로그램은 부적응 행동 아동의 정서 불안정을 감소시키는데 효과가 있다. 미술치료 과정에서 아동의 욕구에 따른 자율적인 선택과 허용적인 분위기가 아동의 긴장을 완화 시켜 정서적인 불안정 감소시켰다. 둘째, 미술치료 프로그램은 부적응 행동아동에게 회기별에 미치는 영향이 있음을 알 수 있다. 아동의 내제화되었던 부정적인 감정들을 미술치료 프로그램의 회기별 활동을 통하여 표출되었고 미술매체를 통하여 주도적이고 능동적인 표현을 하였으며, 또한 자기감정의 부정적인 언어 표현이 감소하였다. 행동변화 검증을 위해 실시한 K-CBCL 아동·청소년행동평가 척도를 미술치료 실시 전, 후로 비교한 결과 아동의 위축척도, 정서불안정척도, 주의집중척도, 공격성척도 감소를 보여 주었다. 여기서 본 연구 과정을 통하여 얻을 수 있었던 미술치료의 의의는 아동의 내재된 욕구나 감정을 미술 활동으로 통해 간접적으로 표현하는 상담기법으로, 자신의 내면세계를 언어로 표현하는데 익숙하지 않은 아동과 드러내지 않으나 갈등과 좌절, 욕구불만으로 주위의 부모, 교사, 또래 관계 형성에 어려움을 느끼는 아동, 학교생활에 자신의 능력에 비해 학업 성취도가 떨어지는 아동 등, 다양한 특성을 나타내는 학교 부적응 아동들을 위한 상담 기법으로 유용하게 쓰일 수 있으며, 단기간의 수업보다는 학기별 수업시간, 방과 후 특별 수업시간과 같은 지속적인 수업을 통해 보다 효과 적인 결과를 얻을 수 있다.
본 연구는 부적응 행동 아동의 정서에 미치는 영향을 검증하기 위하여 미술치료 프로그램을 개발하고 적용함으로서 그 효과를 알아보기 위한 목적으로 이루어 졌다. 본 연구의 대상은 J시에 위치한 ○○복지관 상담실을 찾은 아동을 대상으로 K-CBCL 아동·청소년행동평가 척도검사를 실시하여부적응 행동에 문제가 있는 아동 4명을 연구대상으로 하였으며, 연구대상 아동에게 동적 집- 나무- 사람 그림검사(K-HTP)와 학교 생활화(KSD)로 그림 분석을 하였다. 치료기간은 약 6개월에 걸쳐 총 20회기, 주 1회 45∼50분씩 이루어 졌다. 본 연구의 미술치료 프로그램은 부적응 아동이 가지는 심리적 요인과 행동적 요인을 감소하기 위해서 초기, 중기, 종결단계로 연구 하였으며 초기 단계는 치료자와 아동의 친밀감 형성과 미술치료에 대한 흥미 유발을, 중기 단계에서는 아동 자신의 욕구 및 감정을 표출하고 정서적으로 안정을 위한 프로그램을 종결 단계에서는 자기 발견과 함께 주위 사람들과의 관계 형성과 자존감을 증진시키기 위한 미술치료 프로그램을 연구, 실시하였다. 이에 따른 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 미술치료 프로그램은 부적응 행동 아동의 정서 불안정을 감소시키는데 효과가 있다. 미술치료 과정에서 아동의 욕구에 따른 자율적인 선택과 허용적인 분위기가 아동의 긴장을 완화 시켜 정서적인 불안정 감소시켰다. 둘째, 미술치료 프로그램은 부적응 행동아동에게 회기별에 미치는 영향이 있음을 알 수 있다. 아동의 내제화되었던 부정적인 감정들을 미술치료 프로그램의 회기별 활동을 통하여 표출되었고 미술매체를 통하여 주도적이고 능동적인 표현을 하였으며, 또한 자기감정의 부정적인 언어 표현이 감소하였다. 행동변화 검증을 위해 실시한 K-CBCL 아동·청소년행동평가 척도를 미술치료 실시 전, 후로 비교한 결과 아동의 위축척도, 정서불안정척도, 주의집중척도, 공격성척도 감소를 보여 주었다. 여기서 본 연구 과정을 통하여 얻을 수 있었던 미술치료의 의의는 아동의 내재된 욕구나 감정을 미술 활동으로 통해 간접적으로 표현하는 상담기법으로, 자신의 내면세계를 언어로 표현하는데 익숙하지 않은 아동과 드러내지 않으나 갈등과 좌절, 욕구불만으로 주위의 부모, 교사, 또래 관계 형성에 어려움을 느끼는 아동, 학교생활에 자신의 능력에 비해 학업 성취도가 떨어지는 아동 등, 다양한 특성을 나타내는 학교 부적응 아동들을 위한 상담 기법으로 유용하게 쓰일 수 있으며, 단기간의 수업보다는 학기별 수업시간, 방과 후 특별 수업시간과 같은 지속적인 수업을 통해 보다 효과 적인 결과를 얻을 수 있다.
The study made effort to test non-adapting acting child's affect on emotion, and an art therapy program was developed to be applied to see how much it works, which is the purpose. The experimented people of the study are children who came to consult in the consultation room located in ○○ Welfare...
The study made effort to test non-adapting acting child's affect on emotion, and an art therapy program was developed to be applied to see how much it works, which is the purpose. The experimented people of the study are children who came to consult in the consultation room located in ○○ Welfare Hall of J city, and K-CBCL Child·Teenager Acting Estimation Criteria Test was executed to find 4 children with problems, and analyzed pictures regarding K-HTP, KSD. Curing period's length was about 6 months, a total of 20 times, and 45~50 minutes per one week. The study's art therapy program made effort to the reduction of factors of psychological and acting possessed by non-adapting acting children, and the study was progressed by early, middle, and last steps, and in the early step, formation of curer and children, and interest arousing regarding art therapy, and in the middle step, a securing program for emotion and children themselves' desire and emotion expression, and in the last step, self-discovery with all other people together forming relationship and sense of existence increasing, which were studied and executed. Summary regarding the study according to the above are the followings. First, art therapy program effects reduction of insecure emotion of non-adapting acting children. In art therapy progress, free option and permitting atmosphere according to children's desires reduced emotional insecurity by alleviating children's tension. Second, art therapy program is seen to have affect on each period regarding non-adapting acting children. Children's bad emotion inside their minds were showed activity, leading, and positiveness in each period regarding art therapy program, and also, bad speaking reduced. K-CBCL Child·Teenager Acting Estimation Criteria Test for acting change test was distinguished through before and after, and reduction in children's shrinking level, emotion insecurity level, attentive concentration level, and attacking level. Here, through the study progress, art therapy meaning could be obtained, which was indirect showing through children's desire or emotion in their minds by art activity, which is a consulting method, and children not adapted to speaking their mind worlds and feeling difficulty in relation formation with parents, teachers, and friends around because of conflict, frustration, and unsatisfactory desire fulfillment, and children lessening in study achievement level compared to the capability of themselves, and so on, were considered for a consulting method which can be usefully used for variously characterization showing non-adapting children, and rather than short term classes, class time for each semester, special class time after class, or other continual classes can give effective results.
The study made effort to test non-adapting acting child's affect on emotion, and an art therapy program was developed to be applied to see how much it works, which is the purpose. The experimented people of the study are children who came to consult in the consultation room located in ○○ Welfare Hall of J city, and K-CBCL Child·Teenager Acting Estimation Criteria Test was executed to find 4 children with problems, and analyzed pictures regarding K-HTP, KSD. Curing period's length was about 6 months, a total of 20 times, and 45~50 minutes per one week. The study's art therapy program made effort to the reduction of factors of psychological and acting possessed by non-adapting acting children, and the study was progressed by early, middle, and last steps, and in the early step, formation of curer and children, and interest arousing regarding art therapy, and in the middle step, a securing program for emotion and children themselves' desire and emotion expression, and in the last step, self-discovery with all other people together forming relationship and sense of existence increasing, which were studied and executed. Summary regarding the study according to the above are the followings. First, art therapy program effects reduction of insecure emotion of non-adapting acting children. In art therapy progress, free option and permitting atmosphere according to children's desires reduced emotional insecurity by alleviating children's tension. Second, art therapy program is seen to have affect on each period regarding non-adapting acting children. Children's bad emotion inside their minds were showed activity, leading, and positiveness in each period regarding art therapy program, and also, bad speaking reduced. K-CBCL Child·Teenager Acting Estimation Criteria Test for acting change test was distinguished through before and after, and reduction in children's shrinking level, emotion insecurity level, attentive concentration level, and attacking level. Here, through the study progress, art therapy meaning could be obtained, which was indirect showing through children's desire or emotion in their minds by art activity, which is a consulting method, and children not adapted to speaking their mind worlds and feeling difficulty in relation formation with parents, teachers, and friends around because of conflict, frustration, and unsatisfactory desire fulfillment, and children lessening in study achievement level compared to the capability of themselves, and so on, were considered for a consulting method which can be usefully used for variously characterization showing non-adapting children, and rather than short term classes, class time for each semester, special class time after class, or other continual classes can give effective results.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.