본 연구는 미술치료 프로그램이 유아의 자아 존중감과 공격성에 미치는 영향을 실증적으로 검증할 목적으로 이루어졌다. 이 연구는 미술치료 프로그램이 유아기의 건강한 정서적 발달과 대인관계에 중요한 요인이 되는 자아존중감과 공격성에 미치는 영향을 검증하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. [연구문제1]. 미술치료 프로그램이 유아의 자아 존중감에 미치는 영향은 어떠한가? [연구문제2]. 미술치료 프로그램...
국문초록
본 연구는 미술치료 프로그램이 유아의 자아 존중감과 공격성에 미치는 영향을 실증적으로 검증할 목적으로 이루어졌다. 이 연구는 미술치료 프로그램이 유아기의 건강한 정서적 발달과 대인관계에 중요한 요인이 되는 자아존중감과 공격성에 미치는 영향을 검증하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. [연구문제1]. 미술치료 프로그램이 유아의 자아 존중감에 미치는 영향은 어떠한가? [연구문제2]. 미술치료 프로그램이 유아의 공격성에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구대상을 선정하기 위하여 I시 지역 2개 어린이집에서 선정된 만5세 유아 총 40명이다. 이들 중 A어린이집에 다니는 유아 20명을 실험집단으로 B어린이집에 다니는 유아 20명을 통제집단으로 배정하였다. 사용되는 측정도구는 질문지법과 면접법을 사용하였다. 질문지는 유아의 자아존중감과 공격성을 측정 하였다. 연구의 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술치료 프로그램은 유아의 자아존중감의 향상에 효과가 있었다. 특히, 유아의 인지적 능력, 신체적 능력, 또래 수용, 자기 수용이 향상되었다. 둘째, 미술치료 프로그램은 유아의 공격성을 감소하는데 효과가 있었다.
국문초록
본 연구는 미술치료 프로그램이 유아의 자아 존중감과 공격성에 미치는 영향을 실증적으로 검증할 목적으로 이루어졌다. 이 연구는 미술치료 프로그램이 유아기의 건강한 정서적 발달과 대인관계에 중요한 요인이 되는 자아존중감과 공격성에 미치는 영향을 검증하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. [연구문제1]. 미술치료 프로그램이 유아의 자아 존중감에 미치는 영향은 어떠한가? [연구문제2]. 미술치료 프로그램이 유아의 공격성에 미치는 영향은 어떠한가? 이 연구대상을 선정하기 위하여 I시 지역 2개 어린이집에서 선정된 만5세 유아 총 40명이다. 이들 중 A어린이집에 다니는 유아 20명을 실험집단으로 B어린이집에 다니는 유아 20명을 통제집단으로 배정하였다. 사용되는 측정도구는 질문지법과 면접법을 사용하였다. 질문지는 유아의 자아존중감과 공격성을 측정 하였다. 연구의 결과에 따른 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술치료 프로그램은 유아의 자아존중감의 향상에 효과가 있었다. 특히, 유아의 인지적 능력, 신체적 능력, 또래 수용, 자기 수용이 향상되었다. 둘째, 미술치료 프로그램은 유아의 공격성을 감소하는데 효과가 있었다.
The Effect of Art Therapy Program on children's self-esteem, aggression
Yang, Kee-Ja Art Therapy major, in graduate school of business management, administration and culture of Woosuk University (Advised by prof. Seo Dong Suk)
This study...
ABSTRACT
The Effect of Art Therapy Program on children's self-esteem, aggression
Yang, Kee-Ja Art Therapy major, in graduate school of business management, administration and culture of Woosuk University (Advised by prof. Seo Dong Suk)
This study was intended to practically verify the effect on children's self-esteem, aggression based upon the art therapy program. In the study, two major issues are raised. That is, firstly, what effect do art therapy program have on promoting self-esteem in children? Secondly, what effect do art therapy program have on diminishing aggression in children? To answer these questions, three assumptions were established as follows. 1〕The score of an self-esteem test for children in the experiment group will be higher than that of the children in the control group. 2〕The score of an aggression test for children in the experiment group will be lower than that of the children in the control group. The subject in the study were 40 children attending nursery located in I city. Experiment group children were 20 of the age of 5 years old and compared group were 20 of the 5 years old. In order to exam the effect of a series of art therapy program, two kinds of measurement instruments were used : self-esteem test, aggression test. The Mean, Standard Deviation, Paired-T-Test procedure in SPSS program 12.0 version was applied to test the questions of this study. The results were summarized as follows. First, the art therapy program showed significant effect on increase children's self-esteem. Specifically, children's cognition ability, physical ability, peer acceptance, self acceptance were significantly increased. Second, the art therapy program showed significant effect on decrease children's aggression. As a result, children's self-esteem increased and aggression decreased through development and effect of art therapy program with art therapy techniques applied
ABSTRACT
The Effect of Art Therapy Program on children's self-esteem, aggression
Yang, Kee-Ja Art Therapy major, in graduate school of business management, administration and culture of Woosuk University (Advised by prof. Seo Dong Suk)
This study was intended to practically verify the effect on children's self-esteem, aggression based upon the art therapy program. In the study, two major issues are raised. That is, firstly, what effect do art therapy program have on promoting self-esteem in children? Secondly, what effect do art therapy program have on diminishing aggression in children? To answer these questions, three assumptions were established as follows. 1〕The score of an self-esteem test for children in the experiment group will be higher than that of the children in the control group. 2〕The score of an aggression test for children in the experiment group will be lower than that of the children in the control group. The subject in the study were 40 children attending nursery located in I city. Experiment group children were 20 of the age of 5 years old and compared group were 20 of the 5 years old. In order to exam the effect of a series of art therapy program, two kinds of measurement instruments were used : self-esteem test, aggression test. The Mean, Standard Deviation, Paired-T-Test procedure in SPSS program 12.0 version was applied to test the questions of this study. The results were summarized as follows. First, the art therapy program showed significant effect on increase children's self-esteem. Specifically, children's cognition ability, physical ability, peer acceptance, self acceptance were significantly increased. Second, the art therapy program showed significant effect on decrease children's aggression. As a result, children's self-esteem increased and aggression decreased through development and effect of art therapy program with art therapy techniques applied
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.