이 논문은 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1625~1750)의 바이올린 독주를 위한 파르티타 2번, d-minor중 마지막 악장인 제5악장 “Chaconne"를 분석한 것이다. 연구내용은 작곡가의 생애와 샤콘느(Chaconne)의 정의 및 특징, 바이올린 무반주 솔로 소나타와 파르티타 의 구성, 그리고 샤콘느(Chaconne)를 악곡분석 하는 방법으로 진행되었다. 바흐는 쾨텐에서 레오폴드공의 궁정 지휘자로 있을 때에 주로 세속적인 기악음악을 작곡하였으며, 대표적인 작품으로 무반주 바이올린을 위한 6개...
이 논문은 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1625~1750)의 바이올린 독주를 위한 파르티타 2번, d-minor중 마지막 악장인 제5악장 “Chaconne"를 분석한 것이다. 연구내용은 작곡가의 생애와 샤콘느(Chaconne)의 정의 및 특징, 바이올린 무반주 솔로 소나타와 파르티타 의 구성, 그리고 샤콘느(Chaconne)를 악곡분석 하는 방법으로 진행되었다. 바흐는 쾨텐에서 레오폴드공의 궁정 지휘자로 있을 때에 주로 세속적인 기악음악을 작곡하였으며, 대표적인 작품으로 무반주 바이올린을 위한 6개의 소나타 (BWV 1001-1006), 브란덴부르크 협주곡(BWV 1046-1051), 2대의 바이올린 협주곡(BWV 1043), 무반주 첼로 모음곡 (BWV 1007-1012) 등이 있다. 바흐의 <무반주 바이올린을 위한 6개의 소나타>는 17세기 초반부터 꾸준히 이어져 내려오던 독일 전통의 무반주 바이올린 소나타의 다성 화음과 복잡한 화법으로 쓰여진 연주기법을 따른 것으로 이 6곡은 3개의 소나타와 3개의 파르티타로 이루어져 있으며, 이 6곡의 특색은, 흔히 단성의 선율 악기로 사용되고 있는 바이올린을 화성적, 다성적으로 작곡하고 있어 마치 반주악기가 동시에 연주하고 있는 듯한 효과를 자아내고 있다. 이 곡은 무반주 바이올린 파르티타 2번의 제5악장으로 Ostinato형식에서 연속적으로 변주되는 형식이며, 이 곡은 여덟 마디의 주제에 의한 변주곡으로서 구성은 총 257마디로 되어있으며, 전체적으로 A-B-A 3부구조로 나누어진다. 제 1부는 dminor로 당당하고 위엄 있으며, 제 2부는 D Major로 전조되어 밝아지며 제 1부의 음악적 구조와 비슷하게 이어진다. 그리고 제 3부는 다시 d minor로 돌아가 음악적 구조는 같으나 제 1부의 축소된 모습을 볼 수 있다. 또한 리듬패턴과 박자가 규칙적으로 진행되며 화성리듬에 의해 강박이 강조되는 것, 반음계적 진행과 활발한 화성 활동을 보여 바로크 시대의 특징을 엿볼 수 있다. 단순히 바로크 음악을 모방하기 위한, 모방을 추구하는 형식의 틀에 지나치게 얽매이지 않고, 형식, 조성, 화성진행 등의 요소들을 찾아 분석해 봄으로써 바로크시대의 양식과 바흐의 음악의 특징을 좀 더 깊이 이해하고 실질적인 곡 분석을 통해 단순한 연주목적이 아니라 샤콘느(Chaconne)의 특성을 이해하고 주요 음들의 기능과 느낌을 살려 바흐의 의도에 좀 더 근접한 연주를 하도록 하는 데에 본 논문의 의의를 둔다.
이 논문은 요한 세바스찬 바흐(Johann Sebastian Bach, 1625~1750)의 바이올린 독주를 위한 파르티타 2번, d-minor중 마지막 악장인 제5악장 “Chaconne"를 분석한 것이다. 연구내용은 작곡가의 생애와 샤콘느(Chaconne)의 정의 및 특징, 바이올린 무반주 솔로 소나타와 파르티타 의 구성, 그리고 샤콘느(Chaconne)를 악곡분석 하는 방법으로 진행되었다. 바흐는 쾨텐에서 레오폴드공의 궁정 지휘자로 있을 때에 주로 세속적인 기악음악을 작곡하였으며, 대표적인 작품으로 무반주 바이올린을 위한 6개의 소나타 (BWV 1001-1006), 브란덴부르크 협주곡(BWV 1046-1051), 2대의 바이올린 협주곡(BWV 1043), 무반주 첼로 모음곡 (BWV 1007-1012) 등이 있다. 바흐의 <무반주 바이올린을 위한 6개의 소나타>는 17세기 초반부터 꾸준히 이어져 내려오던 독일 전통의 무반주 바이올린 소나타의 다성 화음과 복잡한 화법으로 쓰여진 연주기법을 따른 것으로 이 6곡은 3개의 소나타와 3개의 파르티타로 이루어져 있으며, 이 6곡의 특색은, 흔히 단성의 선율 악기로 사용되고 있는 바이올린을 화성적, 다성적으로 작곡하고 있어 마치 반주악기가 동시에 연주하고 있는 듯한 효과를 자아내고 있다. 이 곡은 무반주 바이올린 파르티타 2번의 제5악장으로 Ostinato형식에서 연속적으로 변주되는 형식이며, 이 곡은 여덟 마디의 주제에 의한 변주곡으로서 구성은 총 257마디로 되어있으며, 전체적으로 A-B-A 3부구조로 나누어진다. 제 1부는 dminor로 당당하고 위엄 있으며, 제 2부는 D Major로 전조되어 밝아지며 제 1부의 음악적 구조와 비슷하게 이어진다. 그리고 제 3부는 다시 d minor로 돌아가 음악적 구조는 같으나 제 1부의 축소된 모습을 볼 수 있다. 또한 리듬패턴과 박자가 규칙적으로 진행되며 화성리듬에 의해 강박이 강조되는 것, 반음계적 진행과 활발한 화성 활동을 보여 바로크 시대의 특징을 엿볼 수 있다. 단순히 바로크 음악을 모방하기 위한, 모방을 추구하는 형식의 틀에 지나치게 얽매이지 않고, 형식, 조성, 화성진행 등의 요소들을 찾아 분석해 봄으로써 바로크시대의 양식과 바흐의 음악의 특징을 좀 더 깊이 이해하고 실질적인 곡 분석을 통해 단순한 연주목적이 아니라 샤콘느(Chaconne)의 특성을 이해하고 주요 음들의 기능과 느낌을 살려 바흐의 의도에 좀 더 근접한 연주를 하도록 하는 데에 본 논문의 의의를 둔다.
This document is on the ‘Chaconne’, which is the last movement of Johann Sebastian Bach's (1625-1750) Partita No. 2 in d minor for Violin Solo. The research has been done on J. S. Bach's life, the structure of his Sonatas and Partitas for Violin Solo, the definition and the characteristics of Chacon...
This document is on the ‘Chaconne’, which is the last movement of Johann Sebastian Bach's (1625-1750) Partita No. 2 in d minor for Violin Solo. The research has been done on J. S. Bach's life, the structure of his Sonatas and Partitas for Violin Solo, the definition and the characteristics of Chaconne as a genre, and the analysis on the ‘Chaconne’ from his Partita No. 2. J. S. Bach wrote secular instrumental works when he was a Kapellmeister at Cothen. The representative works from this period includes the Sonatas and Partitas for Violin Solo BWV 1001-1006, Brandenburg Concertos BWV 1046-1051, Concerto for Two Violins BWV 1043, and Six Suites for Violoncello Solo BWV 1007-1012. J. S. Bach’s ‘Sonatas and Partitas for Violin Solo’ was written upon the tradition of German unaccompanied violin sonatas since early seventeenth-century, which is represented by polyphony and complicated violin idioms. It is composed of three sonatas and three partitas, and incorporates the violin.usually a melodic instrument.as a harmonic and polyphonic device. It almost sounds like a violin playing with an accompaniment. The ‘Chaconne’ is the fifth movement of the Partita No. 2, and it is a variation on the Ostinato bass. The theme is in 8 bars, and the whole piece is in 257 bars. The theme is composed of two 4-bar motives. The whole piece is in three-part form of A-B-A. The first part is in d minor and it is majestic. The second part is in D major, which is brighter than d minor, and the musical structure is about the same as the first part. And the third part is back to d minor, the tonic key, and it shows the same-but-reduced structure of the first part. It shows the characteristics of Baroque music.strong beats emphasized by the harmonic rhythms, recurrent rhythmic patterns, chromatic progression, and so on. The research focused on the analyses of musical structure, harmonic progression, and tonal scheme. This is to enhance the understanding of the musical style of Baroque period and J. S. Bach. Through this research, I hope one can play as closely as possible to what J. S. Bach intended in this work, by understanding the characteristics of ‘Chaconne’ and the meaning of each functional notes.
This document is on the ‘Chaconne’, which is the last movement of Johann Sebastian Bach's (1625-1750) Partita No. 2 in d minor for Violin Solo. The research has been done on J. S. Bach's life, the structure of his Sonatas and Partitas for Violin Solo, the definition and the characteristics of Chaconne as a genre, and the analysis on the ‘Chaconne’ from his Partita No. 2. J. S. Bach wrote secular instrumental works when he was a Kapellmeister at Cothen. The representative works from this period includes the Sonatas and Partitas for Violin Solo BWV 1001-1006, Brandenburg Concertos BWV 1046-1051, Concerto for Two Violins BWV 1043, and Six Suites for Violoncello Solo BWV 1007-1012. J. S. Bach’s ‘Sonatas and Partitas for Violin Solo’ was written upon the tradition of German unaccompanied violin sonatas since early seventeenth-century, which is represented by polyphony and complicated violin idioms. It is composed of three sonatas and three partitas, and incorporates the violin.usually a melodic instrument.as a harmonic and polyphonic device. It almost sounds like a violin playing with an accompaniment. The ‘Chaconne’ is the fifth movement of the Partita No. 2, and it is a variation on the Ostinato bass. The theme is in 8 bars, and the whole piece is in 257 bars. The theme is composed of two 4-bar motives. The whole piece is in three-part form of A-B-A. The first part is in d minor and it is majestic. The second part is in D major, which is brighter than d minor, and the musical structure is about the same as the first part. And the third part is back to d minor, the tonic key, and it shows the same-but-reduced structure of the first part. It shows the characteristics of Baroque music.strong beats emphasized by the harmonic rhythms, recurrent rhythmic patterns, chromatic progression, and so on. The research focused on the analyses of musical structure, harmonic progression, and tonal scheme. This is to enhance the understanding of the musical style of Baroque period and J. S. Bach. Through this research, I hope one can play as closely as possible to what J. S. Bach intended in this work, by understanding the characteristics of ‘Chaconne’ and the meaning of each functional notes.
주제어
#바흐 샤콘느 Chaconne
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.