본 연구는 외국의 고령자고용정책을 살펴보고, 한국의 고령자 취업현황 및 고용정책을 ‘노동수요 측면’, ‘노동공급 측면’, ‘노동시장 인프라 측면’에서 분석 해 본 후, 한국의 고령자고용정책의 활성화방안을 제시해 보고자 했다.
고령자 취업현황을 살펴보면, 현재 고령층(55~79세)의 취업률은 50.9%이고, 장래 근로 희망의사는 87.1%로 높았으며, 취업동기로는 생활비보탬이 32.4%, 일하는 즐거움 19.6%로 나타났다. 또한 대부분의 고령자는 일자리 형태 전일 제, 임금수준은 월평균 50~100만원을 희망하는 것으로 나타났다. 따라서 노인 들은 장래에도 계속적인 근로를 원하고 있으며, 취업이 노인 소득과 여가 증 진에 커다란 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다.
고령자 고용정책관련 문제점으로는, 노동수요 측면에서 정년보장의 미흡, 퇴 직 후 ...
본 연구는 외국의 고령자고용정책을 살펴보고, 한국의 고령자 취업현황 및 고용정책을 ‘노동수요 측면’, ‘노동공급 측면’, ‘노동시장 인프라 측면’에서 분석 해 본 후, 한국의 고령자고용정책의 활성화방안을 제시해 보고자 했다.
고령자 취업현황을 살펴보면, 현재 고령층(55~79세)의 취업률은 50.9%이고, 장래 근로 희망의사는 87.1%로 높았으며, 취업동기로는 생활비보탬이 32.4%, 일하는 즐거움 19.6%로 나타났다. 또한 대부분의 고령자는 일자리 형태 전일 제, 임금수준은 월평균 50~100만원을 희망하는 것으로 나타났다. 따라서 노인 들은 장래에도 계속적인 근로를 원하고 있으며, 취업이 노인 소득과 여가 증 진에 커다란 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다.
고령자 고용정책관련 문제점으로는, 노동수요 측면에서 정년보장의 미흡, 퇴 직 후 재고용의 어려움, 기업의 소극적인 기준고용률 이행, 연령차별로 인한 고용기피 현상의 심화, 낮은 보조금으로 인한 근로유인의 효과의 부족, 유?무 급자원봉사 및 사회적 일자리창출의 저하, 노동공급 측면에서 형식적인 직업훈 련정책과 우선직종의 선정 및 채용지도, 노인적합형 일자리개발 및 보급의 미 흡, 노동시장 인프라 측면에서 고령자 취업을 위한 통합기구의 부재로 인한 고용촉진프로그램의 한계, 취업알선지원체제의 미비, 전문인력의 부재 등을 들 수 있다.
고령자고용정책관련 개선방안으로는, 노동수요 측면에서 정년제개선 및 임 금피크제도입, 기준고용률 상향조정, 연령차별금지, 고령자고용촉진장려금 등 의 보조금 지급 강화를 통한 고령자고용촉진지원, 유?무급 자원봉사확대와 고령자에 특화된 사회적 일자리창출 사업의 개발, 노동공급 측면에서 고령자 를 위한 직업훈련프로그램 개발, 고령자 우선직종선정 및 채용지도, 노인적합 형 일자리개발, 노동시장 인프라 측면에서 고령자고용촉진을 위한 통합기관 창설 및 네트워크체제 강화, ‘고령자 워크넷’등의 고용정보망 구축, 고령자 취 업촉진(상담?알선 등) 담당 전문인력 확충 등을 들 수 있다.
본 연구는 외국의 고령자고용정책을 살펴보고, 한국의 고령자 취업현황 및 고용정책을 ‘노동수요 측면’, ‘노동공급 측면’, ‘노동시장 인프라 측면’에서 분석 해 본 후, 한국의 고령자고용정책의 활성화방안을 제시해 보고자 했다.
고령자 취업현황을 살펴보면, 현재 고령층(55~79세)의 취업률은 50.9%이고, 장래 근로 희망의사는 87.1%로 높았으며, 취업동기로는 생활비보탬이 32.4%, 일하는 즐거움 19.6%로 나타났다. 또한 대부분의 고령자는 일자리 형태 전일 제, 임금수준은 월평균 50~100만원을 희망하는 것으로 나타났다. 따라서 노인 들은 장래에도 계속적인 근로를 원하고 있으며, 취업이 노인 소득과 여가 증 진에 커다란 영향을 미치고 있음을 알 수 있었다.
고령자 고용정책관련 문제점으로는, 노동수요 측면에서 정년보장의 미흡, 퇴 직 후 재고용의 어려움, 기업의 소극적인 기준고용률 이행, 연령차별로 인한 고용기피 현상의 심화, 낮은 보조금으로 인한 근로유인의 효과의 부족, 유?무 급자원봉사 및 사회적 일자리창출의 저하, 노동공급 측면에서 형식적인 직업훈 련정책과 우선직종의 선정 및 채용지도, 노인적합형 일자리개발 및 보급의 미 흡, 노동시장 인프라 측면에서 고령자 취업을 위한 통합기구의 부재로 인한 고용촉진프로그램의 한계, 취업알선지원체제의 미비, 전문인력의 부재 등을 들 수 있다.
고령자고용정책관련 개선방안으로는, 노동수요 측면에서 정년제개선 및 임 금피크제도입, 기준고용률 상향조정, 연령차별금지, 고령자고용촉진장려금 등 의 보조금 지급 강화를 통한 고령자고용촉진지원, 유?무급 자원봉사확대와 고령자에 특화된 사회적 일자리창출 사업의 개발, 노동공급 측면에서 고령자 를 위한 직업훈련프로그램 개발, 고령자 우선직종선정 및 채용지도, 노인적합 형 일자리개발, 노동시장 인프라 측면에서 고령자고용촉진을 위한 통합기관 창설 및 네트워크체제 강화, ‘고령자 워크넷’등의 고용정보망 구축, 고령자 취 업촉진(상담?알선 등) 담당 전문인력 확충 등을 들 수 있다.
This study has the aim of suggesting measures to activate the employment policies for the old in Korea by reviewing the employment policies of foreign countries and analyzing the realities and policies of Korea concerning employment of the elderly in respect of 'demand for labor', 'supply of labor' ...
This study has the aim of suggesting measures to activate the employment policies for the old in Korea by reviewing the employment policies of foreign countries and analyzing the realities and policies of Korea concerning employment of the elderly in respect of 'demand for labor', 'supply of labor' and 'infrastructure for labor market'.
Statistics show that employment rate of the old people (aged 55∼79) in Korea is currently 50.9% and 87.1% of the old population have intention to find jobs. Among them, 32.4% want to get job for living and 19.6% just for pleasure of working. Most old persons are known to hope to get full-time jobs and monthly payment of 0.5∼1 million Won. From the statistics, it becomes evident that the elderly want to continue to work in the future and employment plays an important role for them to satisfy their desire for recreation and improvement in life.
The problems concerning the employment of the old people may include, in view of demand for labor, insufficient guarantee for work until retirement age, difficulties in reemployment after retirement, negative attitude of enterprises toward meeting the basic target of employment, intensified differentiation against employment of the aged persons, lack of incentives for employment due to low subsidies and lowered motivation to create jobs optimal for the old like paid or unpaid voluntary works. With regard to supply of labor, there are problems such as vocational training policy, election of prior jobs and guidance of employment for mere form's sake, ineffective development and proliferation of jobs fit for the old, etc. In respect of infrastructure for labor market, issues are also raised from limits of applying the employment promotion program owing to lack of a central organization specialized in employing the old people, inefficient support system to promote employment and shortage of expert man power in this field.
As measures to improve the employment policies for the elderly, it may be required, in view of demand for labor, to extend the retirement age, introduce the peak wage system, raise up the least employment rate, forbid age differentiation, intensify provision of subsidies like incentives for prompting employment of the elderly, expand chances for paid or unpaid voluntary works and produce social jobs that better suit to the aged persons. In terms of labor supply, it may also be necessary to initiate the vocational training program for the elderly, elect and guide jobs with priority given to the elderly, create new jobs fit for the old, etc. From the viewpoint of infrastructure for labor market, it would be urgent to initiate a central organization or network to prompt employment of the elderly, install employment network for old people such as 'worknet for the old' and increase the number of expert manpower to be exclusively engaged in promoting (counselling and introducing) employment of the old people.
This study has the aim of suggesting measures to activate the employment policies for the old in Korea by reviewing the employment policies of foreign countries and analyzing the realities and policies of Korea concerning employment of the elderly in respect of 'demand for labor', 'supply of labor' and 'infrastructure for labor market'.
Statistics show that employment rate of the old people (aged 55∼79) in Korea is currently 50.9% and 87.1% of the old population have intention to find jobs. Among them, 32.4% want to get job for living and 19.6% just for pleasure of working. Most old persons are known to hope to get full-time jobs and monthly payment of 0.5∼1 million Won. From the statistics, it becomes evident that the elderly want to continue to work in the future and employment plays an important role for them to satisfy their desire for recreation and improvement in life.
The problems concerning the employment of the old people may include, in view of demand for labor, insufficient guarantee for work until retirement age, difficulties in reemployment after retirement, negative attitude of enterprises toward meeting the basic target of employment, intensified differentiation against employment of the aged persons, lack of incentives for employment due to low subsidies and lowered motivation to create jobs optimal for the old like paid or unpaid voluntary works. With regard to supply of labor, there are problems such as vocational training policy, election of prior jobs and guidance of employment for mere form's sake, ineffective development and proliferation of jobs fit for the old, etc. In respect of infrastructure for labor market, issues are also raised from limits of applying the employment promotion program owing to lack of a central organization specialized in employing the old people, inefficient support system to promote employment and shortage of expert man power in this field.
As measures to improve the employment policies for the elderly, it may be required, in view of demand for labor, to extend the retirement age, introduce the peak wage system, raise up the least employment rate, forbid age differentiation, intensify provision of subsidies like incentives for prompting employment of the elderly, expand chances for paid or unpaid voluntary works and produce social jobs that better suit to the aged persons. In terms of labor supply, it may also be necessary to initiate the vocational training program for the elderly, elect and guide jobs with priority given to the elderly, create new jobs fit for the old, etc. From the viewpoint of infrastructure for labor market, it would be urgent to initiate a central organization or network to prompt employment of the elderly, install employment network for old people such as 'worknet for the old' and increase the number of expert manpower to be exclusively engaged in promoting (counselling and introducing) employment of the old people.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.