지난 2004년 12월 인도네시아를 비롯한 12개국을 강타하여 23만명의 사상자를 낸 지진해일(쓰나미)과 필리핀 산사태 등의 사례를 통해 해안림의 재난방지 기능이 입증되었으며 세계적으로 해안림의 역할과 필요성에 관심을 갖기 시작하였다. 2006년부터 산림청 신규 시책으로 “해안방재림 조성사업”을 추진하고 있지만 아직은 정책적 · 연구적으로 많이 부족한 실정이며, 특히 우리 전남지역 에서는 지금까지도 ...
지난 2004년 12월 인도네시아를 비롯한 12개국을 강타하여 23만명의 사상자를 낸 지진해일(쓰나미)과 필리핀 산사태 등의 사례를 통해 해안림의 재난방지 기능이 입증되었으며 세계적으로 해안림의 역할과 필요성에 관심을 갖기 시작하였다. 2006년부터 산림청 신규 시책으로 “해안방재림 조성사업”을 추진하고 있지만 아직은 정책적 · 연구적으로 많이 부족한 실정이며, 특히 우리 전남지역 에서는 지금까지도 해안방재림과 관련한 연구가 거의 전무한 실정이다. 본 연구는 해안방재림에 대한 선행 연구 · 정책자료 등을 수집 · 분석하여 해안방재림에 대한 개념과 종류, 기능, 실태, 주요 공법 등을 체계적으로 정립하였으며, 우리나라에 있어서 해안방재림 정책의 변천과정을 시기별로 구분하여 각 시기별 특징을 규명코자 하였다. 또한, 전남지역에 있어서 해안방재림 첫 조성 사례지인 신안군 비금면 지당리 해안방재림 조성사업의 현장 조사를 통해 대상지 분석-설계-시공-관리적 측면에서 표출된 다양한 문제점을 파악하고 이에 대한 개선 방안을 제시함으로써 앞으로의 해안방재림 연구를 위한 기초 자료를 제공코자 본 연구를 실시하였으며, 주요 결과는 다음과 같다. 1. 해안방재림은 「바다에서 발생하는 해일 · 지진해일(쓰나미) · 풍랑에 의한 피해를 감소시키기 위하여 해안과 연접된 지역에 조성된 숲」으로서 본래 “해안림“으로 개념을 정리해 왔으나 해안림의 방풍, 방조, 어부, 비사방지, 풍치, 휴양 등 종합적이고 다목적적인 차원에서 재난재해를 예방한다는 개념이 강하게 표출되어, 앞으로 조성할 해안림은 해안방재림이라고 하는 개념차원에서 도입되어야 할 것이다. 2. 해안방재림은 성립하고 있는 장소에 따라 해빈림, 해애림, 기수림 등으로 분류 할 수 있다. 해빈림은 방풍, 비사 · 비염방지, 해일(지진해일)방지 등 생활환경 보전을 목적으로 하는 방재적 기능, 해애림은 어부림과 항해목표림, 기수림은 생물다양성 보전과 방조기능을 주목적으로 조성되어 왔다. 최근의 해안방재림은 방재적 기능을 바탕으로 생물다양성 보전, 보건휴양, 경관형성, 학습장소 제공 등에 대한 기대가 강하게 요구되고 있어 앞으로는 이러한 분야에 대해 기능학적 연구가 진행되어야 할 것이다. 3. 우리나라 전국 해안선의 총 길이는 11,914Km이며, 도서부 5,686Km를 제외한 육지부 해안선의 길이는 6,228Km로 조사되었다. 이 가운데 육지부 해안선 대비 해안림의 비율은 약 15%에 해당하는 933km에 불과하며, 유형별로는 해안구릉지 해안림이 약 58%인 542.7ha로서 가장 많은 면적을 차지하고 있었다. 전남의 해안선은 5,540km으로 육지부 2,104km, 도서부 3,436km로 조사되었으며, 육지부의 해안림 길이는 246km정도로서 전체 육지부 해안선 길이의 약 12%를 차지하고 있는 것으로 나타났다. 4. 전남지역에 있어서 앞으로 3ha이상 해안방재림 조성이 가능한 대상지 일제조사를 실시 한 결과, 신안군과 완도군 등 2개군 4개소에 24ha로 나타났으며, 1ha 이상 대상 지역에 대해 추가 조사를 실시한 결과, 여수시, 고흥군, 해남군, 완도군 등 4개 시 · 군 9개소에서 16ha가 추가로 조사되었다. 아직 해안방재림에 대한 개념과 필요성이 시·군에 널리 알려지지 못한 점을 감안한다면 훨씬 더 많은 해안방재림 대상지가 있을 것으로 예상된다. 5. 우리나라에 있어서 해안방재림 정책의 변천과정은 크게 3개의 시기로 구분되었다. 해안방재림 조성 기반기(1945~1997년) 특징은 일제시대와 6·25동란을 거치면서 황폐된 해안변 사구지에 모래날림을 막고 해송 등 수목 식재를 통해 사구를 안정시키기 위해 다양한 정책을 추진하였던 특징을 보였으며, 해안방재림 정착기(1999~2005년)는 어느 정도 안정된 해안변 사구지와 토 · 포락지에 침식을 막고 그 배후에 해송 등 식생을 도입하여 배후림을 조성하는 정책을 도입하였던 시기, 해안방재림 발전기(2006년 이후)는 해안방재림 사업을 본격적으로 도입하여 정책을 추진하였던 시기로 분류되었다. 6. 전남 신안군 비금면 지당리 해안방재림 조성지에 대한 사례조사 결과를 요약하면 첫째, 해안방재림에 대한 수종 식재는 사업의 발주 시기와 식재 시기가 중요한 변수로 작용하였고 앞으로 해안방재림 조성사업을 가장 효과적으로 시행하기 위해서는 최소한 3월 이전에 사업을 발주하고 4월 이전에 식재 완료가 필요하다. 둘째, 해안방재림 조성 후 관리적인 측면을 고려하여 해풍차단 및 비사방지시설을 도입하였다. 그 결과, 구조물의 감풍효과 면에서는 50~55%, 비사방지는 10~14cm 비사 고정량이 조사되었다. 7. 전남 신안군 비금면 지당리 해안방재림 조성 사례 결과를 토대로 해안방재림의 정책학적 측면과 생태학적 측면에서 야기되었던 문제점 및 이에 따른 개선 방안으로서 첫째, 인력 및 조직의 전문화. 둘째, 생태 · 환경친화적 해안방재림 조성 기법의 개발. 셋째, 조성 및 관리체계의 일원화를 통한 장기적 책임제도 실시. 넷째, 타부처와의 이해관계 극복. 다섯째, 장기적 관점에서 해안방재림 조성사업의 확대 추진. 여섯째, 해안방재림의 보전 및 조성정책의 체계화. 일곱 번째, 신속하고 정확한 경보체계의 구축을 제안하고자 한다.
지난 2004년 12월 인도네시아를 비롯한 12개국을 강타하여 23만명의 사상자를 낸 지진해일(쓰나미)과 필리핀 산사태 등의 사례를 통해 해안림의 재난방지 기능이 입증되었으며 세계적으로 해안림의 역할과 필요성에 관심을 갖기 시작하였다. 2006년부터 산림청 신규 시책으로 “해안방재림 조성사업”을 추진하고 있지만 아직은 정책적 · 연구적으로 많이 부족한 실정이며, 특히 우리 전남지역 에서는 지금까지도 해안방재림과 관련한 연구가 거의 전무한 실정이다. 본 연구는 해안방재림에 대한 선행 연구 · 정책자료 등을 수집 · 분석하여 해안방재림에 대한 개념과 종류, 기능, 실태, 주요 공법 등을 체계적으로 정립하였으며, 우리나라에 있어서 해안방재림 정책의 변천과정을 시기별로 구분하여 각 시기별 특징을 규명코자 하였다. 또한, 전남지역에 있어서 해안방재림 첫 조성 사례지인 신안군 비금면 지당리 해안방재림 조성사업의 현장 조사를 통해 대상지 분석-설계-시공-관리적 측면에서 표출된 다양한 문제점을 파악하고 이에 대한 개선 방안을 제시함으로써 앞으로의 해안방재림 연구를 위한 기초 자료를 제공코자 본 연구를 실시하였으며, 주요 결과는 다음과 같다. 1. 해안방재림은 「바다에서 발생하는 해일 · 지진해일(쓰나미) · 풍랑에 의한 피해를 감소시키기 위하여 해안과 연접된 지역에 조성된 숲」으로서 본래 “해안림“으로 개념을 정리해 왔으나 해안림의 방풍, 방조, 어부, 비사방지, 풍치, 휴양 등 종합적이고 다목적적인 차원에서 재난재해를 예방한다는 개념이 강하게 표출되어, 앞으로 조성할 해안림은 해안방재림이라고 하는 개념차원에서 도입되어야 할 것이다. 2. 해안방재림은 성립하고 있는 장소에 따라 해빈림, 해애림, 기수림 등으로 분류 할 수 있다. 해빈림은 방풍, 비사 · 비염방지, 해일(지진해일)방지 등 생활환경 보전을 목적으로 하는 방재적 기능, 해애림은 어부림과 항해목표림, 기수림은 생물다양성 보전과 방조기능을 주목적으로 조성되어 왔다. 최근의 해안방재림은 방재적 기능을 바탕으로 생물다양성 보전, 보건휴양, 경관형성, 학습장소 제공 등에 대한 기대가 강하게 요구되고 있어 앞으로는 이러한 분야에 대해 기능학적 연구가 진행되어야 할 것이다. 3. 우리나라 전국 해안선의 총 길이는 11,914Km이며, 도서부 5,686Km를 제외한 육지부 해안선의 길이는 6,228Km로 조사되었다. 이 가운데 육지부 해안선 대비 해안림의 비율은 약 15%에 해당하는 933km에 불과하며, 유형별로는 해안구릉지 해안림이 약 58%인 542.7ha로서 가장 많은 면적을 차지하고 있었다. 전남의 해안선은 5,540km으로 육지부 2,104km, 도서부 3,436km로 조사되었으며, 육지부의 해안림 길이는 246km정도로서 전체 육지부 해안선 길이의 약 12%를 차지하고 있는 것으로 나타났다. 4. 전남지역에 있어서 앞으로 3ha이상 해안방재림 조성이 가능한 대상지 일제조사를 실시 한 결과, 신안군과 완도군 등 2개군 4개소에 24ha로 나타났으며, 1ha 이상 대상 지역에 대해 추가 조사를 실시한 결과, 여수시, 고흥군, 해남군, 완도군 등 4개 시 · 군 9개소에서 16ha가 추가로 조사되었다. 아직 해안방재림에 대한 개념과 필요성이 시·군에 널리 알려지지 못한 점을 감안한다면 훨씬 더 많은 해안방재림 대상지가 있을 것으로 예상된다. 5. 우리나라에 있어서 해안방재림 정책의 변천과정은 크게 3개의 시기로 구분되었다. 해안방재림 조성 기반기(1945~1997년) 특징은 일제시대와 6·25동란을 거치면서 황폐된 해안변 사구지에 모래날림을 막고 해송 등 수목 식재를 통해 사구를 안정시키기 위해 다양한 정책을 추진하였던 특징을 보였으며, 해안방재림 정착기(1999~2005년)는 어느 정도 안정된 해안변 사구지와 토 · 포락지에 침식을 막고 그 배후에 해송 등 식생을 도입하여 배후림을 조성하는 정책을 도입하였던 시기, 해안방재림 발전기(2006년 이후)는 해안방재림 사업을 본격적으로 도입하여 정책을 추진하였던 시기로 분류되었다. 6. 전남 신안군 비금면 지당리 해안방재림 조성지에 대한 사례조사 결과를 요약하면 첫째, 해안방재림에 대한 수종 식재는 사업의 발주 시기와 식재 시기가 중요한 변수로 작용하였고 앞으로 해안방재림 조성사업을 가장 효과적으로 시행하기 위해서는 최소한 3월 이전에 사업을 발주하고 4월 이전에 식재 완료가 필요하다. 둘째, 해안방재림 조성 후 관리적인 측면을 고려하여 해풍차단 및 비사방지시설을 도입하였다. 그 결과, 구조물의 감풍효과 면에서는 50~55%, 비사방지는 10~14cm 비사 고정량이 조사되었다. 7. 전남 신안군 비금면 지당리 해안방재림 조성 사례 결과를 토대로 해안방재림의 정책학적 측면과 생태학적 측면에서 야기되었던 문제점 및 이에 따른 개선 방안으로서 첫째, 인력 및 조직의 전문화. 둘째, 생태 · 환경친화적 해안방재림 조성 기법의 개발. 셋째, 조성 및 관리체계의 일원화를 통한 장기적 책임제도 실시. 넷째, 타부처와의 이해관계 극복. 다섯째, 장기적 관점에서 해안방재림 조성사업의 확대 추진. 여섯째, 해안방재림의 보전 및 조성정책의 체계화. 일곱 번째, 신속하고 정확한 경보체계의 구축을 제안하고자 한다.
This study was based on the previous research and the policy data about coastal disaster prevention forests. to systematically organize the concept, kind, function, current status, and primary method for restoring of the coastal disaster prevention forest. Also, after dividing the course of change i...
This study was based on the previous research and the policy data about coastal disaster prevention forests. to systematically organize the concept, kind, function, current status, and primary method for restoring of the coastal disaster prevention forest. Also, after dividing the course of change in the policy for the coastal disaster prevention forest into different periods, the study aimed to illuminate the characteristic of each period. In addition, through the investigation of the actual sites in the construction operation of a coastal disaster prevention forest in Jidangri Bigeu-myun Sinan-gun, which is the first area of restoring the ccoastal disaster prevention forest in Cheonam area, various problems expressed in the aspect of the site analysis, design, restoring, and management were identified, and the corresponding improvement plans were suggested to provide basic data materials for the future study of coastal disaster prevention forest. The main results are as follows. 1. The coastal disaster prevention forest is “a forest restored in the seashore area to reduce the damage from to surge, tsunami, and storm ” and its concept of being ‘coastal forest’ has been used. However, for the future restoration of coastal forests, the term ‘coastal disaster prevention forest’ should be used instead, in the aspect of preventing disasters in the integrated and multi-purpose dimensions such as protection against wind and tide, help for fishers and recreation. 2. The coastal disaster prevention forest can be classified into beach forest, island forest, and standing forest. Beach forest has been restored for the disaster-prevention function with the main purpose of securing the living environment, and island forest has been restored to help the fishers and act as an aid to navigation. Standing forest has been restored with the main purpose of securing the diversity of living things and protecting against tide. The recent coastal disaster prevention forest, based on its disaster-prevention function, is strongly expected to secure the diversity of living things, provide a place for rest and health and form scenic view and providing a place for study. Therefore, functional studies on these areas should be pursued from now on. 3. The total length of the coastal line in Korea is 11,914km, and excluding 5,686km in the island clusters, the length of the coastal line along the main land was investigated to be 6,228 km. However, the length of the coastal forest is only 933 km, 15% of the length of the coastal line along the main land, and among the various kinds of forest, the coastal forest in the seashore highland has the highest proportion, which is 542.7 ha, about 58% of the total area of coastal forest. The length of the coastal line of Cheonam was investigated to be 5540km, among which the length in the island cluster is 2104km and the length in the main land is 3436km. The length of the coastal forest in the main land part of Cheonam was about 246 km, which is 12% of the total length of the coastal line in the main land of Korea. 4. As a result of conducting an investigation of the potential sites in Cheonam area for restoring the coastal disaster prevention forest of more than 3 ha, four places in Sinan-gun and Wando-gun appeared on the list, being 24 ha total. After conducting an additional investigation for the potential sites which have more than 1 ha of land, nine places in Yeosu-si, Goheung-gun, Henam-gun, Wando-gun, etc were added for total 16 ha. Considering the fact that the concept and necessity of the coastal disaster prevention forest has not been widely known to the area of Cheonam, it is anticipated that much more potential sites for coastal disaster prevention forest will be found. 5. In Korea, the course of change in the policy for coastal disaster prevention forest can be largely divided into three periods. The period of establishing the base for constructing coastal disaster prevention forestt (1945-1997) is characterized by making a variety of policies in order to prevent the sand movement in the sand hill which became desolate through the Japanese colonial rule and Korean War and to stabilize the sand hill by planting black corals and other trees. The period of settlement for coastal disaster prevention forest (1999~2005) was when the sand hill and the enveloping land stabilized to some degree were prevented from erosion and more black corals and other trees were planted in the rear to construct the rear forest. The period of development for coastal disaster prevention forest was when the operation for coastal disaster prevention forest was introduced and its policy was pursued on a full scale. 6. Summarizing the results of the case investigation about the sites for constructing the coastal disaster prevention forest in Jidangri Bigeu-myun Sinan-gun of Cheonam area shows that first, the kind of trees to be planted for the coastal forest was influenced by the time of starting the operation and the planting time as the important variables. In order to carry out the construction operation of the coastal disaster prevention forest, at least the operation must be ordered before March and the planting must be finished before April. Second, after construction of the coastal disaster prevention forest, considering the aspect of management, the facilities for blocking sea wind and sand movement were introduced. As a result, the wind reduction of the facilities was about from 50 to 50% and the sand movement was fixed as 10 to 14 centimeters. 7. Based on the results of the case investigation of the coastal disaster prevention forest in Jidangri Bigeu-myun Sinan-gun of Cheonam, various problems generated in the policy aspect and the ecological aspect were identified, and the improvement plans were proposed. First, the professionalism of the work force and the organization is necessary. Second, it is necessary to develop the method of constructing the coastal disaster prevention forest that is pro-environmental and pro-ecological. Third, by combining the construction and the management system into one system, a long-term responsibility must be secured. Fourth, it is also needed to overcome the conflicts with other departments. Fifth, from a long-term perspective, the construction operation of the coastal disaster prevention forest must be expanded. Sixth, the maintenance and construction policy for the coastal disaster prevention forest must be systematized. Seventh, a fast and accurate warning system needs to be constructed.
This study was based on the previous research and the policy data about coastal disaster prevention forests. to systematically organize the concept, kind, function, current status, and primary method for restoring of the coastal disaster prevention forest. Also, after dividing the course of change in the policy for the coastal disaster prevention forest into different periods, the study aimed to illuminate the characteristic of each period. In addition, through the investigation of the actual sites in the construction operation of a coastal disaster prevention forest in Jidangri Bigeu-myun Sinan-gun, which is the first area of restoring the ccoastal disaster prevention forest in Cheonam area, various problems expressed in the aspect of the site analysis, design, restoring, and management were identified, and the corresponding improvement plans were suggested to provide basic data materials for the future study of coastal disaster prevention forest. The main results are as follows. 1. The coastal disaster prevention forest is “a forest restored in the seashore area to reduce the damage from to surge, tsunami, and storm ” and its concept of being ‘coastal forest’ has been used. However, for the future restoration of coastal forests, the term ‘coastal disaster prevention forest’ should be used instead, in the aspect of preventing disasters in the integrated and multi-purpose dimensions such as protection against wind and tide, help for fishers and recreation. 2. The coastal disaster prevention forest can be classified into beach forest, island forest, and standing forest. Beach forest has been restored for the disaster-prevention function with the main purpose of securing the living environment, and island forest has been restored to help the fishers and act as an aid to navigation. Standing forest has been restored with the main purpose of securing the diversity of living things and protecting against tide. The recent coastal disaster prevention forest, based on its disaster-prevention function, is strongly expected to secure the diversity of living things, provide a place for rest and health and form scenic view and providing a place for study. Therefore, functional studies on these areas should be pursued from now on. 3. The total length of the coastal line in Korea is 11,914km, and excluding 5,686km in the island clusters, the length of the coastal line along the main land was investigated to be 6,228 km. However, the length of the coastal forest is only 933 km, 15% of the length of the coastal line along the main land, and among the various kinds of forest, the coastal forest in the seashore highland has the highest proportion, which is 542.7 ha, about 58% of the total area of coastal forest. The length of the coastal line of Cheonam was investigated to be 5540km, among which the length in the island cluster is 2104km and the length in the main land is 3436km. The length of the coastal forest in the main land part of Cheonam was about 246 km, which is 12% of the total length of the coastal line in the main land of Korea. 4. As a result of conducting an investigation of the potential sites in Cheonam area for restoring the coastal disaster prevention forest of more than 3 ha, four places in Sinan-gun and Wando-gun appeared on the list, being 24 ha total. After conducting an additional investigation for the potential sites which have more than 1 ha of land, nine places in Yeosu-si, Goheung-gun, Henam-gun, Wando-gun, etc were added for total 16 ha. Considering the fact that the concept and necessity of the coastal disaster prevention forest has not been widely known to the area of Cheonam, it is anticipated that much more potential sites for coastal disaster prevention forest will be found. 5. In Korea, the course of change in the policy for coastal disaster prevention forest can be largely divided into three periods. The period of establishing the base for constructing coastal disaster prevention forestt (1945-1997) is characterized by making a variety of policies in order to prevent the sand movement in the sand hill which became desolate through the Japanese colonial rule and Korean War and to stabilize the sand hill by planting black corals and other trees. The period of settlement for coastal disaster prevention forest (1999~2005) was when the sand hill and the enveloping land stabilized to some degree were prevented from erosion and more black corals and other trees were planted in the rear to construct the rear forest. The period of development for coastal disaster prevention forest was when the operation for coastal disaster prevention forest was introduced and its policy was pursued on a full scale. 6. Summarizing the results of the case investigation about the sites for constructing the coastal disaster prevention forest in Jidangri Bigeu-myun Sinan-gun of Cheonam area shows that first, the kind of trees to be planted for the coastal forest was influenced by the time of starting the operation and the planting time as the important variables. In order to carry out the construction operation of the coastal disaster prevention forest, at least the operation must be ordered before March and the planting must be finished before April. Second, after construction of the coastal disaster prevention forest, considering the aspect of management, the facilities for blocking sea wind and sand movement were introduced. As a result, the wind reduction of the facilities was about from 50 to 50% and the sand movement was fixed as 10 to 14 centimeters. 7. Based on the results of the case investigation of the coastal disaster prevention forest in Jidangri Bigeu-myun Sinan-gun of Cheonam, various problems generated in the policy aspect and the ecological aspect were identified, and the improvement plans were proposed. First, the professionalism of the work force and the organization is necessary. Second, it is necessary to develop the method of constructing the coastal disaster prevention forest that is pro-environmental and pro-ecological. Third, by combining the construction and the management system into one system, a long-term responsibility must be secured. Fourth, it is also needed to overcome the conflicts with other departments. Fifth, from a long-term perspective, the construction operation of the coastal disaster prevention forest must be expanded. Sixth, the maintenance and construction policy for the coastal disaster prevention forest must be systematized. Seventh, a fast and accurate warning system needs to be constructed.
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