‘가장 한국적인 것이 가장 세계적이다’라는 말에 부응하여 최근 교육계에도 우리 것을 보급·발전시키기 위한 노력이 강조되고 있다. 그러나 우리 어린이들은 전반적으로 우리 것에 대한 관심이 매우 부족한 편이다. 피아노, 바이올린, 풀릇 등 양악에 대한 관심은 매우 높은 반면, 국악에 대한 관심은 상대적으로 부족하다. 특히 초등학생인 경우 국악기는 학교교육을 통해 단소를 익힐 정도이며 민요는 국악 수업 시간 이외에는 어린이들이 부르는 것을 주변에서 거의 보기가 어렵다. 민요는 우리 민족의 고유한 혼이 깃든 생활 속의 노래이다. 우리 어...
‘가장 한국적인 것이 가장 세계적이다’라는 말에 부응하여 최근 교육계에도 우리 것을 보급·발전시키기 위한 노력이 강조되고 있다. 그러나 우리 어린이들은 전반적으로 우리 것에 대한 관심이 매우 부족한 편이다. 피아노, 바이올린, 풀릇 등 양악에 대한 관심은 매우 높은 반면, 국악에 대한 관심은 상대적으로 부족하다. 특히 초등학생인 경우 국악기는 학교교육을 통해 단소를 익힐 정도이며 민요는 국악 수업 시간 이외에는 어린이들이 부르는 것을 주변에서 거의 보기가 어렵다. 민요는 우리 민족의 고유한 혼이 깃든 생활 속의 노래이다. 우리 어린이들이 성인가요를 마치 동요처럼 즐겨 부르듯이 민요도 언제 어디서나 즐겨 부른다면, 점점 메말라가고 있는 우리의 고유한 정서를 되찾게 하고, 한편으로 학원 교육이나 과외 공부로 지친 정서를 순화하는 데에 도움이 될 것이다. 본 연구자는 다년간 초등학교에서 국악교육에 대해 높은 관심을 가지고 학생들을 직접 지도하면서, 국악교육에서 민요 가창 지도가 매우 중요함을 알게 되었다. 현행 제 7차 교육과정에서도 음악교육과정으로서 국악 교육을 강조하고 있긴 하지만, 그 방법론에서는 대안 제시가 미흡한 실정이다. 이에 본 연구자는 국악교육의 한 장르로서 민요 지도를 통한 국악교육이 바람직하다고 보고, 초등학교 4-6학년 교과서에 게재된 민요곡을 사설에 있는 노래의 선율 리듬과 장단에 내포된 리듬을 중심으로 비교·분석하였다. 이를 통해 노래에 따른 효과적인 장단과 리듬보를 만들어 지도 방법으로 제시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 4-6학년 음악교육과정 국악 제재 곡에 쓰이는 선율은 ,6/8, 9/8, 12/8 박자가 많고 4분박 계통의 노래가 없다. 박자와 연관 있는 장단으로는 세마치, 굿거리, 중중모리, 중모리로 경기도 지역, 남도 지역의 민요가 대부분을 차지하고 있다. 둘째, 형식으로는 한 도막 형식과 세 도막 형식이 대부분을 이루고 메기고 받는 형식이다. 리듬의 경우 4분 음표와 점4분음표가 가장 많고 8분음으로 분할되는 형태의 3박 계열의 분할 리듬이 주를 이루고 있다. 셋째, 장구로 반주하는 장단의 리듬형과 민요사설이 지닌 선율을 리듬으로 만들어 비교한 결과, 서로 완전하게 일치하지 않았으며, 곡 전체로 볼 때 한 곡에서 1, 2박자 또는 3, 4박자만 일치할 뿐 전혀 다름을 알 수 있었다. 넷째, 장단과 가사의 관계를 조사한 결과, 가사 한 음절 당 장단이 1음에서 5음까지 다양하게 나타났으며, 가사의 받침을 부드럽게 하기 위하여 혹은 장단의 다양성을 위해 사용되는 형태를 보이고 있다. 초등학교의 4-6학년의 음악교과서에 실린 국악교육 제재곡 총 34곡 중 20곡이 민요 가창 지도 영역에 속하므로, 민요 가창학습에서 리듬 지도가 우선되어야 한다. 본 연구에서 제시된 리듬보가 음악시간에 민요 지도 기초 자료로 활용됨으로써 초등학교 민요 가창 지도에 많은 도움을 줄 것으로 기대한다.
‘가장 한국적인 것이 가장 세계적이다’라는 말에 부응하여 최근 교육계에도 우리 것을 보급·발전시키기 위한 노력이 강조되고 있다. 그러나 우리 어린이들은 전반적으로 우리 것에 대한 관심이 매우 부족한 편이다. 피아노, 바이올린, 풀릇 등 양악에 대한 관심은 매우 높은 반면, 국악에 대한 관심은 상대적으로 부족하다. 특히 초등학생인 경우 국악기는 학교교육을 통해 단소를 익힐 정도이며 민요는 국악 수업 시간 이외에는 어린이들이 부르는 것을 주변에서 거의 보기가 어렵다. 민요는 우리 민족의 고유한 혼이 깃든 생활 속의 노래이다. 우리 어린이들이 성인가요를 마치 동요처럼 즐겨 부르듯이 민요도 언제 어디서나 즐겨 부른다면, 점점 메말라가고 있는 우리의 고유한 정서를 되찾게 하고, 한편으로 학원 교육이나 과외 공부로 지친 정서를 순화하는 데에 도움이 될 것이다. 본 연구자는 다년간 초등학교에서 국악교육에 대해 높은 관심을 가지고 학생들을 직접 지도하면서, 국악교육에서 민요 가창 지도가 매우 중요함을 알게 되었다. 현행 제 7차 교육과정에서도 음악교육과정으로서 국악 교육을 강조하고 있긴 하지만, 그 방법론에서는 대안 제시가 미흡한 실정이다. 이에 본 연구자는 국악교육의 한 장르로서 민요 지도를 통한 국악교육이 바람직하다고 보고, 초등학교 4-6학년 교과서에 게재된 민요곡을 사설에 있는 노래의 선율 리듬과 장단에 내포된 리듬을 중심으로 비교·분석하였다. 이를 통해 노래에 따른 효과적인 장단과 리듬보를 만들어 지도 방법으로 제시하였다. 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등학교 4-6학년 음악교육과정 국악 제재 곡에 쓰이는 선율은 ,6/8, 9/8, 12/8 박자가 많고 4분박 계통의 노래가 없다. 박자와 연관 있는 장단으로는 세마치, 굿거리, 중중모리, 중모리로 경기도 지역, 남도 지역의 민요가 대부분을 차지하고 있다. 둘째, 형식으로는 한 도막 형식과 세 도막 형식이 대부분을 이루고 메기고 받는 형식이다. 리듬의 경우 4분 음표와 점4분음표가 가장 많고 8분음으로 분할되는 형태의 3박 계열의 분할 리듬이 주를 이루고 있다. 셋째, 장구로 반주하는 장단의 리듬형과 민요사설이 지닌 선율을 리듬으로 만들어 비교한 결과, 서로 완전하게 일치하지 않았으며, 곡 전체로 볼 때 한 곡에서 1, 2박자 또는 3, 4박자만 일치할 뿐 전혀 다름을 알 수 있었다. 넷째, 장단과 가사의 관계를 조사한 결과, 가사 한 음절 당 장단이 1음에서 5음까지 다양하게 나타났으며, 가사의 받침을 부드럽게 하기 위하여 혹은 장단의 다양성을 위해 사용되는 형태를 보이고 있다. 초등학교의 4-6학년의 음악교과서에 실린 국악교육 제재곡 총 34곡 중 20곡이 민요 가창 지도 영역에 속하므로, 민요 가창학습에서 리듬 지도가 우선되어야 한다. 본 연구에서 제시된 리듬보가 음악시간에 민요 지도 기초 자료로 활용됨으로써 초등학교 민요 가창 지도에 많은 도움을 줄 것으로 기대한다.
According to the quote that the most Korean things are the most international, efforts has been made to develop traditional heritages in the educational world. Most children, however, are not interested in them. Especially in the field of music, Western music such as piano, violin and flute gets a h...
According to the quote that the most Korean things are the most international, efforts has been made to develop traditional heritages in the educational world. Most children, however, are not interested in them. Especially in the field of music, Western music such as piano, violin and flute gets a high interest but the national classical music does not. Danso is taught and played only in the elementary school class and so are folk songs. A folk song contains Korean's unique emotion and reflects Korean's daily life very well. If young generations enjoy folk songs everyday like a pop music, it will be very helpful for them to revive the old traditional emotion and to cure their tired soul from the heavy loads of studying. The author has been conducting a national classical music class with the highest enthusiasm and found an effective method to teach folk songs which is the most important part in national classical music education. The current 7th education courses put more stress on the national classical music education, but the details are not so clear. In this study all folk songs given in the 4th to 6th grade textbook are analyzed and compared according to its origin, beats and rhythm. And also rhythmical pieces were presented for instructors. The results are as follows. Firstly, the most frequently used beats in the 4th to 6th grade textbook are 6/8, 9/8 and 12/8. The relevant beats are "Semarchi", "Gootgery", "Joongjoongmori", and "Joongmori" which are usually sung in Gyeonggi or South province. Secondly, the mainly used types of folk songs are one- or three-piece type. A crotchet and dotted crotchet are used very often. Thirdly, when the beats of drum accompaniment and rhythm of folk songs are compared with each other, it is found that they are so different and seldom matched except for a few resemblances. Lastly, one to five beats per one syllable are used and proper beats are chosen in accordance with its lyrics. A various types of beats are presented for diversity. In this study, it is shown that 20 songs out of 34 given in the 4th to 6th grade textbook belong to the area of folk song instruction. Therefore rhythm analysis of folk songs is highly important. This study would be very helpful for instructors to educate young students in the national classical music class.
According to the quote that the most Korean things are the most international, efforts has been made to develop traditional heritages in the educational world. Most children, however, are not interested in them. Especially in the field of music, Western music such as piano, violin and flute gets a high interest but the national classical music does not. Danso is taught and played only in the elementary school class and so are folk songs. A folk song contains Korean's unique emotion and reflects Korean's daily life very well. If young generations enjoy folk songs everyday like a pop music, it will be very helpful for them to revive the old traditional emotion and to cure their tired soul from the heavy loads of studying. The author has been conducting a national classical music class with the highest enthusiasm and found an effective method to teach folk songs which is the most important part in national classical music education. The current 7th education courses put more stress on the national classical music education, but the details are not so clear. In this study all folk songs given in the 4th to 6th grade textbook are analyzed and compared according to its origin, beats and rhythm. And also rhythmical pieces were presented for instructors. The results are as follows. Firstly, the most frequently used beats in the 4th to 6th grade textbook are 6/8, 9/8 and 12/8. The relevant beats are "Semarchi", "Gootgery", "Joongjoongmori", and "Joongmori" which are usually sung in Gyeonggi or South province. Secondly, the mainly used types of folk songs are one- or three-piece type. A crotchet and dotted crotchet are used very often. Thirdly, when the beats of drum accompaniment and rhythm of folk songs are compared with each other, it is found that they are so different and seldom matched except for a few resemblances. Lastly, one to five beats per one syllable are used and proper beats are chosen in accordance with its lyrics. A various types of beats are presented for diversity. In this study, it is shown that 20 songs out of 34 given in the 4th to 6th grade textbook belong to the area of folk song instruction. Therefore rhythm analysis of folk songs is highly important. This study would be very helpful for instructors to educate young students in the national classical music class.
주제어
#초등학교 민요 국악 수업 초등학교 교육 국악교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.